Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bestaan rassen?
Ja. 64 61,54%
Neen. 40 38,46%
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2007, 16:54   #181
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
kan goed zijn.. ik dacht trouwens dat de soort mens heette, en de ondersoort (="ras" in de biologie) idd de gekende types zijn.
Ik snap niet wat daar zo politiek incorrect aan is. Maakt het nu echt uit of er een negroide ras bestaat, of dat het niet bestaat en dat ze "zwarten" genoemd worden? ik zie het verschil niet hoor.
Het probleem is, dat de linkse dogmatische egalitaristen willen doen uitschijnen dat rassen met hun specifieke kenmerken niet bestaan, omdat dit feit hun ideologie onderuithaalt.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 16:55   #182
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kan goed zijn.. ik dacht trouwens dat de soort mens heette, en de ondersoort (="ras" in de biologie) idd de gekende types zijn.
Ik snap niet wat daar zo politiek incorrect aan is. Maakt het nu echt uit of er een negroide ras bestaat, of dat het niet bestaat en dat ze "zwarten" genoemd worden? ik zie het verschil niet hoor.
Het gaat erom dat sommigen een bepaalde definitie aan "ras" geven om zich zo ver mogelijk te distantiëren van andere volkeren.
"Nee, echt?"
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 16:59   #183
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Het probleem is, dat de linkse dogmatische egalitaristen willen doen uitschijnen dat rassen met hun specifieke kenmerken niet bestaan, omdat dit feit hun ideologie onderuithaalt.
jong, ik ben ook links. Dus gelieve uw toon te minderen!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 17:02   #184
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het gaat erom dat sommigen een bepaalde definitie aan "ras" geven om zich zo ver mogelijk te distantiëren van andere volkeren.
"Nee, echt?"
weet ik wel ze.

Ik vind het woord "ras" gewoon overroepen. En racisten zullen altijd wel een stok vinden om de hond te slaan.
Ge moogt het woord neger niet meer gebruiken, rassen zijn blijkbaar onbestaand, etc etc. Maar denkt ge nu echt dat dat discriminatie zal wegwerken? uiteraard niet.
Oud 25 juli 2007, 17:02   #185
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
"Nee, echt?"
We moeten dus de werkelijkheid veranderen want er zijn een paar wackos op de wereld?

Ben je nu helemaal gek?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 17:03   #186
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
We moeten dus de werkelijkheid veranderen want er zijn een paar wackos op de wereld?

Ben je nu helemaal gek?
Zeg ik toch niet?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 17:04   #187
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
jong, ik ben ook links. Dus gelieve uw toon te minderen!
Ik gebruikte 'links' als adjectief
Oud 25 juli 2007, 17:16   #188
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
jong, ik ben ook links. Dus gelieve uw toon te minderen
Uit uw avatar meen ik te mogen uitmaken dat u Vlaams-nationalist bent - indien niet, dan moet u niet verder lezen.

Dan denk ik nationalist en internationalist, wat moet ik mij daarbij voorstellen? Want draai of keer het, internationalistisch nationalist of, nationalistisch internationalist. Dat rijmt zich toch niet?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 17:19   #189
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Dus 90% van de artsen is rechts? Doe niet zo belachelijk, manneke
U doet belachelijk. In het vakgebied die dit onderwerp onderzoekt, is men het er over eens dat een indeling in mensenrassen op niets steunt en overbodig is. Enkel extreemrechtse leeghoofden hebben dit volledig onwetenschappelijke concept nodig om hun walgelijke ideologie in stand te kunnen houden.

"Why we should give up on race", The Guardian, link
The consequence is that, as a scientific concept, race is well past its sell-by date. The study of biological difference needs a new concept - one that makes possible sensitive recognition of the diversity of health risk, and of tracing our own ancestral roots through DNA analysis. And we need it to be a concept fit for the longing for a post-racist 21st century. So let's hear it for the clunky, let's hear it for the precise - hooray for biogeographical ancestry.
"Gene tests prove that we are all the same under the skin", Racists' central argument and theories linking intelligence to ethnic origin have been destroyed, The Times, link
Ethnicity is almost entirely socially and culturally constructed, and even the trait used most commonly to define it — skin colour — varies widely among people of similar ancestry.
The findings destroy the central argument of white supremacists and other racist groups, and refute controversial theories that attempt to link intelligence or criminality to ethnic origin.
"Human Genetic diversity and the nonexistance of biological races", Human Biology, Long JC & Kittles RA, link
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 17:23   #190
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Uit uw avatar meen ik te mogen uitmaken dat u Vlaams-nationalist bent - indien niet, dan moet u niet verder lezen.

Dan denk ik nationalist en internationalist, wat moet ik mij daarbij voorstellen? Want draai of keer het, internationalistisch nationalist of, nationalistisch internationalist. Dat rijmt zich toch niet?
ik ben tegen economische en culturele globalisering. Internationalistisch kunt ge mij dus niet noemen, maar misschien wel inter-nationalistisch met een koppelteken ertussen. Ik geloof in samenwerking tussen volkeren, maar niet in supratnationale organen waar wij aan zouden moeten gehoorzamen.
Oud 25 juli 2007, 17:42   #191
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp ook dat probleem niet Het is toch niet omdat er rassen bestaan, dat racisme goedgepraat wordt? Nu ja, het zijn belgisch-linksen voor iets
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 17:43   #192
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
U doet belachelijk. In het vakgebied die dit onderwerp onderzoekt, is men het er over eens dat een indeling in mensenrassen op niets steunt en overbodig is. Enkel extreemrechtse leeghoofden hebben dit volledig onwetenschappelijke concept nodig om hun walgelijke ideologie in stand te kunnen houden.

Lees bovenstaande post eventjes, ventje, voor je helemaal begint te flippen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 18:55   #193
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb enkel mijn hoop uitgesproken dat er wordt opgetreden tegen deze walgelijke theorietjes die in wetenschappelijke kringen totaal gediscrediteerd zijn.
Welk bezwaar is er tegen een antropologische studie, die de verschillende soortkenmerken des mens objectief op een rijtje zet ?

http://www.charlesdarwinresearch.org/Dutch.pdf
(ps: vergroten van 60 naar 125 % verhoogt de leesbaarheid.)
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 19:01   #194
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Welk bezwaar is er tegen een antropologische studie, die de verschillende soortkenmerken des mens objectief op een rijtje zet ?

Nieuw bericht van hooginquisiteur Feremans: iedereen die in dit document vermeld wordt, is een facist.
Oud 25 juli 2007, 19:09   #195
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

ik ben eerst naar de hoofdsite gesurft, de naam van de "professor" die die site onderhoudt opgezocht op wikipedia en ik moest de pdf al niet meer openen
Since 2002, Rushton (de professor in kwestie nvmz.) has been the president of the Pioneer Fund, listed by the Southern Poverty Law Center as a hate group. Tax records from 2000 show that his Charles Darwin Institute received $473,835 — 73% of that year's grants.
En dan verlangen ze van de 'linksen' enkel serieus wetenschappelijke bronnen. En als we die geven, worden ze gewoon genegeerd.
Oud 25 juli 2007, 19:36   #196
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik ben eerst naar de hoofdsite gesurft, de naam van de "professor" die die site onderhoudt opgezocht op wikipedia en ik moest de pdf al niet meer openen
Since 2002, Rushton (de professor in kwestie nvmz.) has been the president of the Pioneer Fund, listed by the Southern Poverty Law Center as a hate group. Tax records from 2000 show that his Charles Darwin Institute received $473,835 — 73% of that year's grants.
En dan verlangen ze van de 'linksen' enkel serieus wetenschappelijke bronnen. En als we die geven, worden ze gewoon genegeerd.
Indien u van ons verwacht dat we het Southern Poverty Law Center zomaar gaan geloven, denk dan maar wat anders. Dit is het CGKR in Amerika. Logisch dat die zich verzetten tegen alles wat zich tegen hun ideologie kant, door het argument 'hate' te gebruiken.

Citaat:
[edit] Controversy]

The SPLC has attracted controversy surrounding its methods of identifying and monitoring "hate groups", and its fundraising practices.

[edit] Arson reporting controversy

It has been described by Thomas Edsall of the Washington Post as a "a controversial, liberal organization that tracks conservative militia and 'patriot' organizations" that has uncovered much information on extremist groups.[20] In 1996 USA Today stated "... in a recent report on arsons at black churches in the South, his Klanwatch newsletter included five 1990 fires in Kentucky. The article doesn't mention they were set by a black man."[2] The article reported Stephen Bright of the "Southern Center for Human Rights" stated that Dees "is a fraud who has milked a lot of very wonderful well-intentioned people. If it's got headlines, Morris is there."[2]

[edit] Montgomery Advertiser investigation

In 1994 The Montgomery Advertiser published a 9-part investigative series alleging financial mismanagement, poor management practices, misleading fundraising, and institutionalized racism at the Center. The newspaper summarized its investigation as producing evidence of "a complex portrait of a wealthy civil rights organization essentially controlled by one man: Morris Dees."[21]
Pamela Summers, formerly a legal fellow with the Center, told the newspaper that the Center's legal department operates "as though the sole, overriding goal is to make money."[citation needed] Summers accused Dees of avoiding "go(ing) to court" on discrimination cases and instead relying upon financial contributions to obtain money.[citation needed]
The investigative series was a finalist for a 1995 Pulitzer Prize.[22] Yet, more recently in 2007 the Montgomery Advertiser has praised the SPLC efforts for helping to teach tolerance in schools.[23]

[edit] Fundraising criticism

In November 2000, Harper's Magazine published an article critical of the SPLC.[24] In "The Church of Morris Dees," Ken Silverstein wrote "Morris Dees doesn't need your financial support" because "the SPLC is already the wealthiest 'civil rights' group in America." Furthermore, Silverstein claimed "Back in 1978, when the Center had less than $10 million," but then it sought 50 million dollars and again "upped the bar to $100 million" to allow the Center "to cease the costly and often unreliable task of fund raising." However, in 2000 "the SPLC's treasury bulges with $120 million, and it spends twice as much on fund-raising — $5.76 million last year — as it does on legal services for victims of civil rights abuses." In fact, Silverstein cited the American Institute of Philanthropy who gave "the center one of the worst ratings of any group it monitors, estimating that the SPLC could operate for 4.6 years without making another tax-exempt nickel from its investments or raising another tax-deductible cent from well-meaning 'people like you'."
Silverstein adds that most alleged "hate" groups on the SPLC's list are non-violent and reports that 95 percent of hate crimes are committed by "lone wolves." Further, he says that the SPLC's "'other important work for justice' consists mainly on spying on private citizens... a practice that, however seemingly justified, should give civil libertarians pause."
A former partner of Dees, renowned anti-death penalty lawyer Millard Farmer, was quoted by Silverstein as remarking that Dees "is the Jim and Tammy Faye Baker of the civil rights movement...though I don't mean to malign Jim and Tammy Faye".[25]
The charity evaluation organization Charity Navigator gives SPLC an overall rating of three out of four stars.[13] The Center states that "During its last fiscal year, the Center spent approximately 65% of its total expenses on program services. The Center also placed a portion of its income into a special, board-designated endowment fund to support the Center's future work. At the end of the fiscal year, the endowment stood at $120.6 million."[26]

[edit] Front Page Magazine

Myles Kantor of the conservative Front Page Magazine[14] has accused the SPLC of exaggerating the threat of racism in order to increase fund-raising revenue and of wrongfully applying the term "hate group" to legitimate organizations.
The Southern Poverty Law Center and Morris Dees have engaged in a dispute with Front Page Magazine over material written by Chip Berlet related to Front Page Magazine's founder David Horowitz's campaign against slavery reparations, Horowitz writes:
The effect is to multiply the number of racial hate groups, to scare well-meaning citizens into the belief that mainstream civil rights organizations like the Center for the Study of Popular Culture are really fever swamps of hate that deserve to be lumped alongside the Ku Klux Klan. The purpose of this fear-mongering is transparent. It is to fill the already wealthy coffers of your organization by exploiting unsuspecting donors into helping you promote leftwing agendas under the guise of civil rights.[15] Mark Potok of the SPLC responded to Horowitz by stating "we believe Mr. Berlet’s article is backed up by the evidence, and we stand by the article as it was published."[16] This led to an exchange in which Potok forwarded a reply from Berlet in which he alleged that Horowitz's Center for the Study of Popular Culture uses "inflammatory, mean-spirited, and divisive language that dismisses the idea that there are serious unresolved issues concerning racism and white supremacy in the United States." [17] Horowitz then responded that SPLC targets certain groups, and exaggerates issues.[18]
Myles Kantor of FrontPage Magazine described a review of the movie "Gods and Generals" published by the SPLC [27] as a "web of falsehood."[19]
Bron: wikipedia

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 25 juli 2007 om 19:39.
Oud 25 juli 2007, 19:54   #197
Groentje-18

Standaard

De vraag of er rassen zijn of niet is afhankelijk van de definitie die je voor het woord 'ras' gebruikt.

In de geschiedenis werd deze vraag beantwoord door te kijken naar de fysieke kenmerken. Toen baseerde men zich op één kenmerk (huidskleur) op basis waarvan men de mensen in vier grote groepen opdeelde. Binnen de vermeende rasindelingen die dan ontstaan heb je echter ook veel verschillen in huidskleur.
Voorstanders van het begrip ras zullen allicht opwerpen dat de vier onderscheiden groepen op basis van veel meer fysieke kenmerken verschillen dan enkel huidskleur, bijvoorbeeld de vorm van de ogen, neus, mond, schedel, lichaamslengte, lippen, borsten, ...
Dat klopt, er zijn nog steeds objectief vaststelbare verschillen tussen bevolkingsgroepen. Maar om deze conclusie te trekken baseert men zich op het prototype van een bepaalde groep waarbij de norm voor dat protototype overeenkomt met het gemiddelde van die groep. Men kijkt hierbij echter niet naar de hoeveelheid mensen die een afwijking vertonen tov dat gemiddelde, wat een veel genuanceerder beeld zou opleveren: nl. binnen één en hetzelfde volk zijn er ondertussen minstens evenveel verschillen dan tussen verschillende volkeren. Zeker indien je het zo goed als arbitraire criterium huidskleur voor opdeling in rassen wilt gebruiken kan je daarmee evengoed bv. een groep professoren indelen obv hun studierichting terwijl ze naar een voetbalmatch aan het kijken zijn (een situatie dus waarin vooral de vraag voor wie ze supporteren saliënt is, en niet bv. wat hun haarkleur of schoenmaat is), onafhankelijk van hoe verschilend ze ook zijn. Het houdt eveneel steek om bv. de wereldbevolking op te delen obv het aantal malen dat ze per dag naar het toilet gaan, en op basis daarvan verschillende rassen te gaan onderscheiden.

Velen van ons lijken ook te vergeten dat ieder aspect van de politiek-maatschappelijk-sociale werkelijkheid wordt geconstrueerd door degenen die er voordeel bij hebben. Dat is logisch, hoe zou u zelf zijn? (Ik weet dat dit normalerwijze een slecht argument is maar toch vind ik het nu gepast genoeg om het me te permitteren.) Het begrip 'ras' werd ingevoerd door de imperialisten tijdens de 17e eeuw. Degenen die 'het zwarte ras' kolonialiseerden en gebruikten als slaven maw.
Het vergt allicht niet veel inzicht om te beseffen dat, als je dit soort praktijken wil doorvoeren zonder protest van de eigen bevolking, het een veel betere strategie is om de verschillen tussen de gekolonialiseerde groep en het eigen volk te benadrukken dan de gelijkenissen tussen beiden groepen in de verf te zetten. Het begrip ras is dus vooral ontstaan in een context waarin het noodzakelijk was de eigen vermeende superioriteit te benadrukken, om bepaalde handelingen voor zichzelf en voor de anderen te kunnen rechtvaardigen. Het begrip ras is dus niet in het leven geroepen door de wetenschappen omdat het een nuttig verklarend concept bleek te zijn!

Maar ondertussen leven we niet meer in de 17e eeuw en is de wetenschap er op vooruitgegaan. We hebben niet alleen geleerd waar mensen indelen obv fysieke kenmerken toe leiden kan, maar hebben ook een nieuwe manier gevonden om mensen te onerscheiden indien dat nodig zou zijn. In 1953 ontdekte Crick en Watson de code die een organisme maakt tot wat het is en die alle informatie bevat over de bouw ervan, het DNA. Vanaf dan kon men aan de oplossing van de vraag waar al die basenparen toe dienden beginnen en zo de code ontcijferen die ervoor zorgt dat iedere mens is zoals hij is. Ondertussen is dit onderzoek zodanig geëvolueerd dat men heeft kunnen vaststellen dat grote verschillen in het fenotype of uiterlijk terug te brengen zijn tot vaak heel kleine verschillen in een eiwitje. Hierdoor werd het niet meer als zinvol beschouwd om mensen te gaan vergelijken obv fysieke kenmerken, want tenslotte waren die enkel te wijten aan één klein 'foutje' bij het kopiëren van een meterslange code. Daarenboven is er nu een directere methode gevonden om te achterhalen obv wat mensen van mekaar verschillen en op mekaar gelijken, nl. het DNA. Zo kwam men erachter dat de notie ras niet onderbouwd kon worden en dat een indeling van mensen obv uiterlijk niet zinvol maar arbitrair is en al zeker niet kan gebruikt worden als basis om enig verder oordeel over deze persoon te vellen.
Er is dus geen biologische basis die 'de verschillende rassen'-these ondersteunt.
Oud 25 juli 2007, 19:55   #198
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila, uw snelle (voor-) oordeel is uiteraard onwrikbaar juist, zodat objectieve lezing simpelweg overbodig is.
De tekst simpel negeren is dan idd de beste reactie...
Waar hebben we dat nog gehoord ?

Mss toch maar eens proberen, want kijk eens wat u niet in Wiki hebt gelezen:
Citaat:
“Dit briljante boek is het meest indrukwekkende op theorie gebaseerde onderzoek ... naar de psychologische- en gedragsverschillen tussen de belangrijkste raciale groepen dat ik ben tegengekomen in de verzamelde literatuur van over de hele wereld.”
---Arthur R. Jensen, Universiteit van Californië, Berkeley
In het voorwoord van die ongelezen pdf staan nog een dozijn andere lofbetuigingen van prominente wetenschappers en uitgevers vermeld.
Enfin, gelukkig zijn er nog moedige vrijdenkers in deze wereld en is niet iedereen zo totalitair geconditioneerd als u.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 20:01   #199
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik ben benieuwd of er hier één linkse is die ook maar de moeite gaat doen om dat document door te lezen.
Oud 25 juli 2007, 20:08   #200
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Voila, uw snelle (voor-) oordeel is uiteraard onwrikbaar juist, zodat objectieve lezing simpelweg overbodig is.
De tekst simpel negeren is dan idd de beste reactie...
Waar hebben we dat nog gehoord ?

Mss toch maar eens proberen, want kijk eens wat u niet in Wiki hebt gelezen:
In het voorwoord van die ongelezen pdf staan nog een dozijn andere lofbetuigingen van prominente wetenschappers en uitgevers vermeld.
Enfin, gelukkig zijn er nog moedige vrijdenkers in deze wereld en is niet iedereen zo totalitair geconditioneerd als u.
Wat een objectieve lofbetuigenis!

During this time Jensen has received more than a million dollars from the often-criticized Pioneer fund.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be