Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 17:40   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Misschien kun je uw tactiek al eens testen in Knokke. Ik ben recent eens geweest in Knokke en ik vind het zeer vreemd dat vlaams-nationalisten al hun pijlen verschieten op de rand daar waar Lippens Knokke ongestoord kan ombouwen tot een (Franstalige) thema park voor de beau monde.
In Knokke is de enige ambtelijke taal het Nederlands. Alle ambtelijke stukken zijn er in het Nederlands. In alle scholen is de voertaal het Nederlands. Enz.

Voor het overige zal het mij, als Vlaamsgezinde, worst wezen wat mensen vervolgens thuis, onder vrienden, op een terras, in hun verenigingen en kringen... allemaal spreken. Individueel taalgebruik is vrij, en daar ligt het probleem niet.

Wel bij mensen die in een Vlaamse gemeente willen afdwingen dat de ambtelijke taal er het Frans hoort te zijn, die ambtelijke stukken in die taal EISEN, die menen dat ze geen enkele moeite moeten doen om Nederlands te leren of te spreken. D�*�*r zit het probleem, en niet bij een huistaal die anders is dan het Nederlands.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 19 augustus 2007, 17:54   #182
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Knokke is de enige ambtelijke taal het Nederlands. Alle ambtelijke stukken zijn er in het Nederlands. In alle scholen is de voertaal het Nederlands. Enz.
Hihi...
Je gaat er naar de mis in het frans; krijgt je pistoleetjes in het frans, wordt er in bars in het frans bedient,...
Maar inderdaad ambtelijke stukken "zijn" in het nederlands. Is inderdaad wat er best zou gebeuren met bhv vandaar dat ik niet snap dat die walen dat stukje niet lossen...
largo_w is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:20   #183
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor het overige zal het mij, als Vlaamsgezinde, worst wezen wat mensen vervolgens thuis, onder vrienden, op een terras, in hun verenigingen en kringen... allemaal spreken. Individueel taalgebruik is vrij, en daar ligt het probleem niet.

Wel bij mensen die in een Vlaamse gemeente willen afdwingen dat de ambtelijke taal er het Frans hoort te zijn, die ambtelijke stukken in die taal EISEN, die menen dat ze geen enkele moeite moeten doen om Nederlands te leren of te spreken. D�*�*r zit het probleem, en niet bij een huistaal die anders is dan het Nederlands.

Ok dat is een gematigd standpunt in vergelijking wat we hier allemaal te horen krijgen. Het is alleen een illusie te denken dat dit Franstaligen zal aanzetten om de rand te verlaten, de verfransing zal tegengaan, of mensen er toe zal aanzetten om Nederlands te leren, maar dat was dacht ik niet het probleem.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 augustus 2007 om 18:22.
solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:23   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Hihi...
Je gaat er naar de mis in het frans; krijgt je pistoleetjes in het frans, wordt er in bars in het frans bedient,...
Maar inderdaad ambtelijke stukken "zijn" in het nederlands. Is inderdaad wat er best zou gebeuren met bhv vandaar dat ik niet snap dat die walen dat stukje niet lossen...
Beste vriend, in Knokke is er geen parochiemis in het Frans. Er zijn in Knokke ook geen faciliteiten. Je hoort er ook niet pleiten voor een tweetalig statuur. M.a.w. zelfs al wonen er veel Franstaligen (of beter gezegd: veel would be Franstaligen), er zijn geen problemen te bespeuren. Er is geen verfransing.
Oud 19 augustus 2007, 18:27   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok dat is een gematigd standpunt in vergelijking wat we hier allemaal te horen krijgen. Het is alleen een illusie te denken dat dit Franstaligen zal aanzetten om de rand te verlaten, de verfransing zal tegengaan, of mensen er toe zal aanzetten om Nederlands te leren, maar dat was dacht ik niet het probleem.
Maar, beste vriend, de bedoeling is geenszins dat de Franstaligen de Rand verlaten. Waar heeft u dat opgepikt?

De bedoeling is dat de Franstaligen die zich daar gevestigd hebben of nog zullen vestigen (want ja, er is een enorme stadsvlucht uit Brussel) voortaan het Nederlandstalig karakter van de Vlaamse randgemeenten respecteren. En dus hun arrogante houding laten varen. Trouwens, het is duidelijk gebleken dat de faciliteiten een aanzuigend effect hebben gehad, wat men heel goed kan merken aan de verschillen die bestaan tussen de gemeenten met en zonder faciliteiten.
Oud 19 augustus 2007, 18:31   #186
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Hela, wacht eens effe. Brussel wordt inderdaad een minder aangename stad... maar dat is niet de schuld van de Vlamingen. Kent gij 1 stad waar men op 30 jaar tijd 50% van zijn inwoners heeft vervangen door buitenlandse paupers? ..En dan vindt ge dat de Vlamingen hieraan een deel schuld dragen?

Brussel wil een volwaardig gewest worden? Laat ze dan ook de kosten hiervan dragen. Als ze alleen armoezaaiers binnenlaten, dan is dit hun probleem. En wanneer de Brusselse bourgoisie niet meer tussen dit 'gepeupel' wil leven, dan moeten ze zich maar aanpassen aan onze normen.

Ik geef niemand de schuld. Ik stel het alleen maar vast. Amsterdam, Rotterdam, grote delen van Londen en Parijs.
solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:35   #187
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar, beste vriend, de bedoeling is geenszins dat de Franstaligen de Rand verlaten. Waar heeft u dat opgepikt?

De bedoeling is dat de Franstaligen die zich daar gevestigd hebben of nog zullen vestigen (want ja, er is een enorme stadsvlucht uit Brussel) voortaan het Nederlandstalig karakter van de Vlaamse randgemeenten respecteren. En dus hun arrogante houding laten varen. Trouwens, het is duidelijk gebleken dat de faciliteiten een aanzuigend effect hebben gehad, wat men heel goed kan merken aan de verschillen die bestaan tussen de gemeenten met en zonder faciliteiten.
Als er geen respect komt voor de aanwezigheid van franstaligen in de rand dan zal er ook geen respect komen voor het Vlaams karakter van die rand. Er is een polarisering bezig aan beide kanten dat uitgebuit wordt en opgestookt door FDF/NVA en Vlaams Belang in eerste instantie maar gevolgd door anderen en het is zinloos om te zeggen wiens schuld dat is. Iedere kant heeft wel zijn redenen die vanuit verschillende oogpunten rationeel en begrijpelijk zijn.

De economische macht van Vlaanderen wordt door de Vlaamse politieke kaste gebruikt om dingen binnen te halen. De Franstaligen in de rand en Brussel worden door de Franstalige politieke kaste gebruikt en misnbruikt om dingen binnen te halen. Geen van beiden hebben iets te winnen bij het spel. Vlaanderen zal hoogstwaarschijnlijk Brussel verliezen als het tot een splitsing komt en misschien een aantal randgemeenten. Wallonië/Brussel zal de Vlaamse financiële input verliezen en dat allemaal uit electoraal opportunisme en kortzichtigheid van beide kanten.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 augustus 2007 om 18:42.
solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:37   #188
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wat hebben we hier allemaal te horen gekregen dan? Is er iemand die voor een etnische zuivering heeft gepleit? Zo niet, in welk ander opzicht was men dan minder gematigd?

Me dunkt dat je niet kunt afdwingen wat mensen thuis doen. Daar heeft toch ook nog niemand ooit last van gehad?! Het gaat erom wat men in het openbaar spreekt en welke houding men daarbij aanneemt. Ik haal het niet in mijn hoofd op het gemeentehuis hier aan te komen met "goh, er wonen nu al aardig wat Nederlanders in de gemeente, ik eis voortaan in het Nederlands geholpen te worden." Laat staan dat ik een politieke partij ga oprichten die pleit voor aansluiting bij Nederland. Geen enkele Nederlander in de Duitse grensstreek die er zelfs maar aan denkt om dat te doen. Bij de Franstaligen in de rand rond Brussel is dat echter wel de gewone, normale, gebruikelijke usance. Die zijn zo gestoord dat ze wel menen zulke eisen te kunnen stellen. Dáártegen maakt men dan ook bezwaar. En terecht.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 19 augustus 2007 om 18:39.
Dimitri is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:37   #189
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik geef niemand de schuld. Ik stel het alleen maar vast. Amsterdam, Rotterdam, grote delen van Londen en Parijs.
Een knipoog zetten achter elk van je berichten maakt ze niet minder dom. Je raast van de ene naar de andere draad waarin Vlaanderen Onafhankelijk centraal staat om daar je twijfels bij te zetten maar probeert intussen te doen alsof je er maar als buitenstaander bij staat. Hoogst ongeloofwaardig allemaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:41   #190
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Franstaligen mogen gerust in de rand wonen en blijven wonen. Thuis, bij familie en in de golfclub spreken ze desnoods swahili voor mijn part.
DenKempenzoon is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:42   #191
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Vaak worden sullige dt-regeltjes op een forum gebruikt bij een gebrek aan inhoudelijke argumenten.

Indien zo niet is het muggenzifterij. 100% correcte spelling bestaat hier niet en hoort enkel thuis bij de spellingsles of dictee. Trouwens indien een ander woord verkeerd geschreven is, worden hierover niet gezaagd.

Eerlijk gezegd ik heb een hekel aan mensen die zeveren over de dt-regel op plaatsen waar dit niet thuis hoort.

Met nationaal solidaristische groet

Max
max, je bent wel over je EIGEN nederlandse taal bezig e
Als jij hetzelf niet deftig kan, waarom zouden de walen het dan leren?

(let op de smiley's e)
Oud 19 augustus 2007, 18:43   #192
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Een knipoog zetten achter elk van je berichten maakt ze niet minder dom. Je raast van de ene naar de andere draad waarin Vlaanderen Onafhankelijk centraal staat om daar je twijfels bij te zetten maar probeert intussen te doen alsof je er maar als buitenstaander bij staat. Hoogst ongeloofwaardig allemaal.

Zolang FDF'ers en vlaams-nationalisten mijn reacties even dom vinden vind ik het goed zo. In het communautair opbod van Nederlandstalige partijen en Franstalige partijen ben ik een buitenstaander. Beide kanten vind ik onozel en kortzichtig.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 augustus 2007 om 18:45.
solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:45   #193
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:49   #194
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er geen respect komt voor de aanwezigheid van franstaligen in de rand dan zal er ook geen respect komen voor het Vlaams karakter van die rand.
Nogmaals: het problem is niet de aanwezigheid van de Franstaligen op zich, het probleem is de manier waarop ze al 44 jaar lang de als overgangsmaatregel bedoelde regeling om zich te kunnen integreren in Vlaanderen ingeroepen hebben als argument om zich niet te hoeven te integereren, steeds maar in nieuwe gemeentes diezelfde regeling wensen en uiteindelijk die gemeentes bij Brussel willen laten aansluiten. Waarom kunnen Vlamingen die in Waals-Brabant gaan wonen wel wat de Franstaligen in Vlaams-Brabant niet kunnen?
Zwartengeel is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:50   #195
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nogmaals: het problem is niet de aanwezigheid van de Franstaligen op zich, het probleem is de manier waarop ze al 44 jaar lang de als overgangsmaatregel bedoelde regeling om zich te kunnen integreren in Vlaanderen ingeroepen hebben als argument om zich niet te hoeven te integereren, steeds maar in nieuwe gemeentes diezelfde regeling wensen en uiteindelijk die gemeentes bij Brussel willen laten aansluiten. Waarom kunnen Vlamingen die in Waals-Brabant gaan wonen wel wat de Franstaligen in Vlaams-Brabant niet kunnen?
Ik hoop dat je erkent dat iemand dat mag eisen?
Maar dat ej er niet mee akkoord gaat, is evident.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 19 augustus 2007, 18:52   #196
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De houding van de Franstaligen is gewoon een reactie op de communautaire houding van de Vlaamse partijen en omgekeerd. Iedere partij gebruikt de wapens die hij meent te hebben en de tegenstander te raken waar het meeste pijn doet.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 augustus 2007 om 18:54.
solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:01   #197
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De houding van de Franstaligen is gewoon een reactie op de communautaire houding van de Vlaamse partijen en omgekeerd. Iedere partij gebruikt de wapens die hij meent te hebben en de tegenstander te raken waar het meeste pijn doet.
Welke communautaire houding van de Vlamingen? Er is geen enkele Vlaamse partij die Waals grondgebied bij Vlaanderen wil annexeren.
stropdrager is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:06   #198
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Wat is dat. Waals grondgebied?
Is dat gebied waar mensen van het Waalse volk wonen of is dat aan afgebakend gebied waar alle Walen moeten blijven wonen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:08   #199
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Is dat gebied waar mensen van het Waalse volk wonen of is dat aan afgebakend gebied waar alle Walen moeten blijven wonen?
Het Waals gewest.
stropdrager is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:09   #200
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Doe nu niet alsof je niet weet wat daarmee bedoelt wordt, alsjeblieft.
Zwartengeel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be