Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: "Hebben we het recht om ons belg zijn te behouden binnen vlaanderen ?"
Ja 22 39,29%
Neen 34 60,71%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2007, 21:50   #181
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
8 maanden op een bed liggen in de gevangenis, met om de maand een doushe en een proper onderbroek, hoe help je daar iemand mee?
Niet.
Daarom vroeg ik je ook als je straf je geholpen heeft. Ik ben voorstander van een ander soort straffen als jij blijbaar hebt gekregen.
De vraag was oprecht; ik wou gewoon eens weten hoe jij als ex-gedetineerde je straf hebt ervaren.
Blijkbaar als nutteloos.
Dat is jammer. Misschien met een andere straf had je nu een andere kijk op je verleden. Heb je wroeging of spijt?

Laatst gewijzigd door Maes_P : 30 september 2007 om 21:50.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 21:52   #182
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
1. Iemand 2 jaar voorarrest geven adhv een anonieme tip getuigt niet van 'goed werk' maar van 'onverantwoord overheidsoptreden'
2. Het was wel degelijk uw definitie

na 2 jaar voorarrest hebben ze al iets hoor, ze zullen het anders niet risceren...
5 Dagen kun je krijgen met een valse tip, dan hebben ze al héé sterke vermoedens nodig om je de volgende 30 dagen te laten verblijven
Oud 30 september 2007, 21:55   #183
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
na 2 jaar voorarrest hebben ze al iets hoor, ze zullen het anders niet risceren...
5 Dagen kun je krijgen met een valse tip, dan hebben ze al héé sterke vermoedens nodig om je de volgende 30 dagen te laten verblijven
Als je mijn post hierboven naleest, zul je vaststellen dat ik het volledig met je eens bent.
Mijn argument was nu net: als je na 2 jaar toch nog onschuldig blijkt te zijn, heeft het parket zware fouten gemaakt. Maar daar ben jij het dus mee eens.
Oud 30 september 2007, 21:55   #184
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Iemand 2 jaar voorarrest geven adhv een anonieme tip getuigt niet van 'goed werk' maar van 'onverantwoord overheidsoptreden'
Weet u dan niet dat zoveel mogelijk mensen in voorarrest steken en zolang mogelijk, de standaard taktiek is van het Belgische parket?

Weet u dan niet dat er gevallen bekend zijn in belgie van mensen die 5 jaar in voorarrest zaten en dan werden vrijgesproken?

Al wat het parket moet aanbrengen is een anonieme tipgever of gewoon zeggen dat ze er vanovertuigd waren dat het bewijsmateriaal sluitend was en u kan oprotten voor uw vergoeding.

En zelfs als u ze krijgt, het gebeurt soms, denkt u dan dat alles in orde is? zal uw vrouw, uw gezin, er nog zijn na 5 jaar gevangenis? Zal u uw job nog hebben? Het huis dat u aan het afbetalen was is reeds lang verkocht en u krijgt er een diepe schulden put bovenop. Een put van zo een orde dat er u, ironisch genoeg, alleen nog misdaad over blijft als ernstige kans om die ooit te vullen.

Die 800 frank per dag - of hoeveel is het nu? - die u dan in het beste geval krijgt zullen u zeker het gevoel geven dat u een gelukkog man bent, heel zeker.

Citaat:
2. Het was wel degelijk uw definitie
Neen, zo heb ik het door een rechter op een zitting weten uitleggen, nu u weer.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 21:57   #185
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je mijn post hierboven naleest, zul je vaststellen dat ik het volledig met je eens bent.
Mijn argument was nu net: als je na 2 jaar toch nog onschuldig blijkt te zijn, heeft het parket zware fouten gemaakt. Maar daar ben jij het dus mee eens.

Ik weet wel dat je het met me eens was, maar blijkbaar had ik je post verkeerd geïnterpreteerd
Oud 30 september 2007, 22:06   #186
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik maak hier op uit dat u nog nooit voor een raadkamer hebt gestaan. Als ik verkeerd ben mag u het zeggen, het kan.

Alleszins begrijpt u niet hoe het op de raadkamer werkt, ze moeten helemaal geen sterke vermoedens/bewijzen hebben. Ze - het parket - zijn die namelijk aan het zoeken/onderzoeken.
De raadkamer stelt zich niet de vraag ofdat u het gedaan hebt of niet, ze stellen de procureur de vraag of het nog nodig is dat u aangehouden blijft voor het onderzoek.

En raad eens, die vindt het van groot belang dat u aangehouden blijft. Dat is nu eenmaal zijn job. Zo zegt die dan, we hebben gisteren huiszoeking gedaan, we moeten dat bewijsmateriaal nog onderzoeken.

Aanhouding bevestigd. Tot volgende maand maar weer.

Dan gebeurt er niets in het onderzoek, bijna een maand lang. En de dag voor u terug moet moet verschijnen doet men ergens weer een huiszoeking of ze pakken wat vrienden op van u.

Hoort u de procureur het al zeggen op uw volgende raadkamerzitting?

We hebben gisteren een huiszoeking gedaan, al dat bewijsmateriaal moet nog onderzocht worden.

Verschaeve
Oud 30 september 2007, 22:12   #187
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
En de Vlamingen met een strafblad? Moeten die ook oprotten?
Vlaamse boeven zullen meer plaats hebben in het gevang, en niet meer de indruk hebben dat ze in een buitenlandse gevangenis zitten.Vermits ze met weiniger zullen zijn word het eten mischien wat beter, en komt er meer geld vrij voor beroeps opleidingen, sportzalen, bibliotheken...Zo zie ik het tenminste.Zo zou het moeten.In overbevolkte gevangenissen kan er niets gedaan worden voor het integreren van delinquenten.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 22:15   #188
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ik maak hier op uit dat u nog nooit voor een raadkamer hebt gestaan. Als ik verkeerd ben mag u het zeggen, het kan.

Alleszins begrijpt u niet hoe het op de raadkamer werkt, ze moeten helemaal geen sterke vermoedens/bewijzen hebben. Ze - het parket - zijn die namelijk aan het zoeken/onderzoeken.
De raadkamer stelt zich niet de vraag ofdat u het gedaan hebt of niet, ze stellen de procureur de vraag of het nog nodig is dat u aangehouden blijft voor het onderzoek.

En raad eens, die vindt het van groot belang dat u aangehouden blijft. Dat is nu eenmaal zijn job. Zo zegt die dan, we hebben gisteren huiszoeking gedaan, we moeten dat bewijsmateriaal nog onderzoeken.

Dan gebeurt er niets in het onderzoek, bijna een maand lang. En de dag voor u terug moet moet verschijnen doet men ergens weer een huiszoeking of ze pakken wat vrienden op van u.

Hoort u de procureur het al zeggen op uw volgende raadkamerzitting?

We hebben gisteren een huiszoeking gedaan, al dat bewijsmateriaal moet nog onderzocht worden.

Idd, zo gaat het, maar niet ZOMAAR...
Trouwens, ik heb er al honderden geweten die zeiden, ik heb dit nu wel niet gedaan, maar het is maar een kleine pijn voor al hetgene ze me niet voor gepakt hebben.
Ik zeg niet dat ik het volste vertrouwen in het gerecht heb, maar geloof me, ik weet wel hoe het werkt.

Laatst gewijzigd door bentje : 30 september 2007 om 22:17.
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 22:15   #189
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Weet u dan niet dat zoveel mogelijk mensen in voorarrest steken en zolang mogelijk, de standaard taktiek is van het Belgische parket?
Neen

Citaat:
Weet u dan niet dat er gevallen bekend zijn in belgie van mensen die 5 jaar in voorarrest zaten en dan werden vrijgesproken?
Neen

Citaat:
Al wat het parket moet aanbrengen is een anonieme tipgever of gewoon zeggen dat ze er vanovertuigd waren dat het bewijsmateriaal sluitend was en u kan oprotten voor uw vergoeding.
Neen

Citaat:
En zelfs als u ze krijgt, het gebeurt soms, denkt u dan dat alles in orde is? zal uw vrouw, uw gezin, er nog zijn na 5 jaar gevangenis? Zal u uw job nog hebben? Het huis dat u aan het afbetalen was is reeds lang verkocht en u krijgt er een diepe schulden put bovenop.
Neen

Citaat:
Een put van zo een orde dat er u, ironisch genoeg, alleen nog misdaad over blijft als ernstige kans om die ooit te vullen
Euromillions?

Citaat:
Die 800 frank per dag - of hoeveel is het nu? - die u dan in het beste geval krijgt zullen u zeker het gevoel geven dat u een gelukkog man bent, heel zeker.
U hebt het over de wettelijke vergoeding; het procederen voor een aanvullende schadevergoeding gebaseerd op uw werkelijk gederfde inkomens en voordelen is aan te raden.

Citaat:
Neen, zo heb ik het door een rechter op een zitting weten uitleggen
Awel dan had die rechter het waarschijnlijk over de eerste vier vragen van uw post.

Citaat:
nu u weer
*echo*

Laatst gewijzigd door Maes_P : 30 september 2007 om 22:16.
Oud 30 september 2007, 22:23   #190
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik moet je wel een beetje tegenspreken, er kan idd een vergoeding voorzien worden indien men onschuldig is, maar dat moet je dan aanvechten, en dat kost geld en win je zelden.

Uit ervaring?
Wel ja, tijdens de Gentse feesten in de gevangenis van Gent, zijn er dagelijks optredens, cinema, petanque tornooien, darts tornooien, "de sterkste man", avondwandelingen, kaarters tornooien, hamburgers en hotdogs gratis te verkrijen, enz enz enz...
Buiten die periode zijn er allerlei gratis lessen, crea, spaans, engels, frans, computer,... Alsook lezingen door heel bekende en interressante mensen, films voor u én uw partner...
Sjonge, jonge, je kan het niet opnoemen...

Dit alles heeft u zelf gezien en meegemaakt?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2007, 22:32   #191
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet.
Daarom vroeg ik je ook als je straf je geholpen heeft. Ik ben voorstander van een ander soort straffen als jij blijbaar hebt gekregen.
De vraag was oprecht; ik wou gewoon eens weten hoe jij als ex-gedetineerde je straf hebt ervaren.
Blijkbaar als nutteloos.
Dat is jammer. Misschien met een andere straf had je nu een andere kijk op je verleden. Heb je wroeging of spijt?
Hoe ervaar ik men straf? ik moet er eigenlijk een boek overschrijven. Veel mensen hebben er een soort van idealistisch beeld over, die gevangenissen in Belgie. Pas op, ze zijn niet allemaal hetzelfde, en ze hebben zeker niet allemaal hetzelfde regime. Er zijn slechte gevangenissen en heel slechte gevangenissen. Er is dus inderdaad veel verschil van bak tot bak. En wie je bent speelt zeker een grote rol in de manier hoe je behandeld word.

Alleszins, weinig mensen komen "beter" uit de gevangenissen dan ze er zijn in gegaan. De meeste (misdadigers) zijn alleen maar gehard in de overtuiging dat de wetten, de politie, de staat, de vijand zijn. Iemand slecht behandelen en dan denken dat die er beter van wordt is als wereldbeeld tamelijk naief.

Kijk, persoonlijk denk ik dat als ik iets uitsteek en ik word gestraft, ja dan heb ik pech gehad, daar kan ik mee leven.

Mijn klacht betreft de mistoestanden die welig tieren in de Belgische gevangenissen. Hoe in wezen een gevangenis draait en verdiend op gevangenen is mensonwaardig, en dan heb ik het nog niet over hoe men mensen behandeld als beesten.

Verschaeve
Oud 30 september 2007, 22:35   #192
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
[/u]

ja, waarom?
Oud 30 september 2007, 22:40   #193
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd, zo gaat het, maar niet ZOMAAR...
Trouwens, ik heb er al honderden geweten die zeiden, ik heb dit nu wel niet gedaan, maar het is maar een kleine pijn voor al hetgene ze me niet voor gepakt hebben.
Ik zeg niet dat ik het volste vertrouwen in het gerecht heb, maar geloof me, ik weet wel hoe het werkt.
Ja, u deed iets in die richting beroepshalve als mij mij niet vergis.

Honderden zegt u? Onschuldigen zegt u toch zelf, dat begrijp ik er toch uit. Dat als die zeggen tegen u, ik heb het niet gedaan u die ook daadwerkelijk gelooft. Honderden onschuldigen in de gevangenis, en waar precies is dat goed voor?

Op dat princiepe kan men toch iedereen met een wagen om de zoveel tijd een boete sturen want u zal toch wel ergens zij het onbewust een verkeersovertreding hebben begaan.

Ik vind het beter dat men gestraft wordt omwat men werkelijk gedaan heeft, zo lukraak, u zal wel eens iets gedaan hebben en daarvoor deze straf vind ik niet echt een goed systeem

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 30 september 2007 om 22:45.
Oud 30 september 2007, 22:44   #194
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
[/u]
Bentje spreekt van tijdens de gentse feesten, 10 dagen per jaar niet te vergeten.

En zo een concertje van een slechte punkgroep waar in antwerpen dan een klein percentje van de gevangenisbevolking kan gaan naar kijken - 50 man of zoiets, van de 750 -, wel dat maakt het leven niet echt beter in de gevangenis.

Verschaeve
Oud 30 september 2007, 22:45   #195
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, u deed iets in die richting beroepshalve als mij mij niet vergis.

Honderden zegt u? Onschuldigen zegt u toch zelf, dat begrijp ik er toch uit. Dat als die zeggen tegen u, ik heb het niet gedaan u die ook daadwerkelijk gelooft.. Honderden onschuldigen in de gevangenis, en waar precies is dat goed voor?

Op dat princiepe kan men toch iedereen met een wagen om de zoveel tijd een boete sturen want u zal toch wel ergens zij het onbewust een verkeersovertreding hebben begaan.

Ik vind het beter dat men gestraft wordt omwat men werkelijk gedaan heeft, zo lukraak, u zal wel eens iets gedaan hebben en daarvoor deze straf vind ik niet echt een goed systeem

Onschuldigen is veel gezegd, ik zei: "Trouwens, ik heb er al honderden geweten die zeiden, ik heb dit nu wel niet gedaan, maar het is maar een kleine pijn voor al hetgene ze me niet voor gepakt hebben."
Maar vergeet niet, iedereen in de gevangenis is: "onschuldig"
Oud 30 september 2007, 22:47   #196
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onschuldigen is veel gezegd, ik zei: "Trouwens, ik heb er al honderden geweten die zeiden, ik heb dit nu wel niet gedaan, maar het is maar een kleine pijn voor al hetgene ze me niet voor gepakt hebben."
Maar vergeet niet, iedereen in de gevangenis is: "onschuldig"
Als hij het niet gedaan heeft lijkt hij me toch juridisch onschuldig. =)

Verschaeve
Oud 30 september 2007, 22:51   #197
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als hij het niet gedaan heeft lijkt hij me toch juridisch onschuldig. =)

Juridisch heb je volkomen gelijk...
Oud 1 oktober 2007, 09:54   #198
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Fier zijn omdat je Belg bent van Marokkaanse origine? Dat mag gerust voor mijn part, maar ik zou liever hebben dat je zei: 'ik ben fier omdat ik van Marokkaanse origine ben en me ondanks alle hindernissen in België heb kunnen integreren en goede contacten heb met mijn autochtone landgenoten.'
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 10:14   #199
de kat
Partijlid

de kat's schermafbeelding

Standaard

Is er een discusie over een Belg van Marokaanse afkomst, beging men gelijk over criminaliteit. Tjonge jonge.......
Over vooroordelen gesproken.............

Wat heeft dat er nu eigenlijk mee te maken, dat lijkt me anders ook nog eens een andere (zinloze) topic
de kat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 10:16   #200
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Is er een discusie over een Belg van Marokaanse afkomst, beging men gelijk over criminaliteit. Tjonge jonge.......
Over vooroordelen gesproken.............

Wat heeft dat er nu eigenlijk mee te maken, dat lijkt me anders ook nog eens een andere (zinloze) topic
Vreemd, he?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be