Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2004, 22:26   #181
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zou eerder Vlaamse kijkers voor de KRO en de RKK (programma's als Kruispunt) verwachten.
Doel je dan nog altijd op religieuze programma's of bedoel je de KRO in het algemeen?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2004, 22:29   #182
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Vergeet Jan nog de regionale zenders te vermelden.
Ja, maar die zijn voor mij sowieso niet relevant natuurlijk. In Nederland heb je ook overal regionale zenders, en steden hebben soms nog lokale zenders ook. In Rotterdam is er bijv. TV Rijnmond, de publieke regionale omroep van de Rotterdam en omstreken, maar daarnaast is er inmiddels ook een commerciële regionale zender opgericht en is er nog een lokaal tv-station voor de stad Rotterdam.
Citaat:
De tv-gidsen vermelden de Nederlandse zenders op dezelfde manier van de Belgische en ze worden door de Vlamingen waarschijnlijk meer bekeken dan de franstalige.
Ik had niet anders verwacht. Tja, in Nederland wordt er helemaal niet naar Franstalige zenders gekeken, aangezien die niet worden doorgegeven. De enige Franstalige zender in Nederland is het Zwitserse TV5, dat met teletekstondertiteling in het Nederlands wanhopig probeert om kijkers te lokken maar door niemand wordt bekeken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2004, 22:50   #183
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Zijn de RTL-zenders niet de gorigste van allemaal? Dat hoor ik toch vertellen van mijn Noord-Brabantse vrienden.
Ik weet niet op welke categorie programma's zij doelen, maar ik geloof dat men enkele jaren geleden gestopt is met seksprogramma's uit te zenden.

RTL 4 is een beetje te vergelijken met VTM denk ik. Het is samen met Nederland 2 de best bekeken tv-zender van Nederland. RTL 5 is een overbodig kanaal waar alleen tweederangsprogramma's worden uitgezonden, terwijl Yorin zich meer richt op jongeren. Het is het kanaal dat Veronica, tot 1995 een publieke omroep, enkele jaren geleden heeft verlaten en dat inmiddels op een ander kanaal bij SBS is ondergebracht. SBS 6 is te vergelijken met RTL 4 in het soort programma's, hoewel het minder populair is. Net 5 richt zich met zijn programma's vooral op middelbare hoogopgeleiden en vrouwen (schijnt ).
Het marktaandeel van de publieke omroepen in Nederland ligt rond de 35% (in jaren met grote sportevenementen is dat altijd hoger), dat van de Holland Media Groep rond de 25% en dat van SBS op bijna 20%.
Oud 23 februari 2004, 22:52   #184
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Doel je dan nog altijd op religieuze programma's of bedoel je de KRO in het algemeen?
Ik doel inderdaad op de religieuze programma's. Vlamingen zijn immers voornamelijk katholiek. Toch?
Oud 23 februari 2004, 22:54   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik had wel gedacht dat veel mensen het NOS-Journaal bekijken en wellicht andere categorieën programma's die op de Vlaamse tv misschien minder aan bod komen, maar de religieuze programma's van de EO waren wel het laatste waar ik aan dacht. Zoveel protestanten zijn er toch niet in Vlaanderen? Ik zou eerder Vlaamse kijkers voor de KRO en de RKK (programma's als Kruispunt) verwachten. .
Ik denk dat het juist de katholieken zijn die de EO-programma's volgen, maar ook de RKK wordt hier wel gevolgd (bij de KRO blijft er toch niet zoveel katholieks meer over).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2004, 23:15   #186
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het juist de katholieken zijn die de EO-programma's volgen, maar ook de RKK wordt hier wel gevolgd (bij de KRO blijft er toch niet zoveel katholieks meer over).
Mja, de KRO heeft er net als de NCRV al lang geleden voor gekozen om vooral 'wereldlijke' programma's uit te zenden. Maar het is wel de KRO die ook de uitzendingen van de RKK verzorgt. Ik neem aan dat de achterban van de KRO het wel eens is met die verdeling, want het is nog altijd de tweede omroep van Nederland in ledental met zo'n 550.000 leden. Men voert ook wel een actieve spiritualiteitscampagne. Ik heb het idee dat veel katholieken daar wel behoefte aan hebben. Het valt in ieder geval op dat nog steeds veel allang niet meer kerkgaande mensen zich katholiek noemen en zich daar ook absoluut niet (meer) voor schamen.

De grootste omroep is de EO met bijna 600.000 leden, dat heel veel leden van de NCRV heeft overgenomen die niet meer voldoende het christelijke in hun omroep herkenden. Het is bekend dat veel christenen die zelf eigenlijk nauwelijks tv kijken toch de EO steunen met een lidmaatschap. Onder protestantse jongeren zijn de EO-jongerendagen wel heel populair.
Maar wat spreekt katholieken dan aan in de EO eigenlijk? Het is toch een compleet andere religie waar de EO mee verbonden is?
Oud 23 februari 2004, 23:19   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wat spreekt katholieken dan aan in de EO eigenlijk? Het is toch een compleet andere religie waar de EO mee verbonden is?
Compleet anders is me toch wel een brug te ver.

Ik denk dat de bijbelgetrouwheid van de EO bij heel wat conservatievere katholieken als iets positiefs wordt ervaren, vooral daar waar de RKK in België toch over het algemeen een tamelijk progressieve koers vaart. Ook is het zo dat bij de wat beter gestudeerde belijdende katholiek het meer intellectuele van de EO goed aankomt in vergelijking met het vaak niet zo hoog intellectueel gehalte van de pastoorspreken hier.
Oud 23 februari 2004, 23:20   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik me niet vergis, is het wel de TROS die in Vlaanderen de hoogste kijkcijfers haalt.
Oud 23 februari 2004, 23:25   #189
Dimitri

Standaard

Citaat:
Compleet anders is me toch wel een brug te ver.

Ik denk dat de bijbelgetrouwheid van de EO bij heel wat conservatievere katholieken als iets positiefs wordt ervaren, vooral daar waar de RKK in België toch over het algemeen een tamelijk progressieve koers vaart. Ook is het zo dat bij de wat beter gestudeerde belijdende katholiek het meer intellectuele van de EO goed aankomt in vergelijking met het vaak niet zo hoog intellectueel gehalte van de pastoorspreken hier.
Dat vind ik toch wel opmerkelijk. In verband met de keuze voor een politieke partij sloten de belijdende katholieken ook al aan bij de ChristenUnie. Ik zou bijna zeggen: vorm samen een kerk! Als de tegenstelling tussen Calvinisten en Lutheranen overwonnen kunnen worden (per 1 mei samengebracht in de federale Protestantse Kerk in Nederland), kunnen de tegenstellingen tussen katholieken en protestanten misschien ook ooit overbrugd worden.
Oud 23 februari 2004, 23:28   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de tegenstelling tussen Calvinisten en Lutheranen overwonnen kunnen worden (per 1 mei samengebracht in de federale Protestantse Kerk in Nederland), kunnen de tegenstellingen tussen katholieken en protestanten misschien ook ooit overbrugd worden.
Staat de EO met haar evangelische christenen niet eerder buiten die twee oude kerkgenootschappen?

Op de Nederlandse tv zag ik trouwens een reportage over die kerkunie, maar het werd me onmiddellijk dat die eenheid gepaard zal gaan met de afscheuring van de behoudsgezinde gemeenten.
Oud 23 februari 2004, 23:28   #191
Dimitri

Standaard

Citaat:
Als ik me niet vergis, is het wel de TROS die in Vlaanderen de hoogste kijkcijfers haalt.
Ja, in Nederland ook (na de NOS uiteraard). De ledentallen en de kijkcijfers lopen inderdaad niet gelijk. De EO is namelijk een van de minst bekeken omroepen, samen met de VPRO, maar het heeft dus wel de meeste leden. Overigens is de TROS wel een van de grote omroepen. Een precieze rangorde is echter moeilijk te bepalen omdat niet alle omroepen meer hun ledentallen jaarlijks bekend maken. Vaststaat dat BNN de kleinste omroep is met rond de 150.000 leden, en dat de VPRO en de NCRV de kleinste zijn van de grote omroepen.
Oud 23 februari 2004, 23:32   #192
Stefanie
Minister-President

Standaard

Ik heb eens gelezen dat "Westenwind" hier populair is. En ik heb al geregeld interviews met de acteurs uit die reeks gezien. Maar ik weet niet van welke omroep dat is.
Oud 23 februari 2004, 23:35   #193
Stefanie
Minister-President

Standaard

Oh, en Costa is hier ook wel populair. Zenden ze ook uit op kanaal 2. Of afgelopen zomer alleszins toch. Maar ik weet niet van welke omroep dat dat is.
Oud 23 februari 2004, 23:40   #194
Dimitri

Standaard

Citaat:
Staat de EO met haar evangelische christenen niet eerder buiten die twee oude kerkgenootschappen?
Ik denk dat er bij de EO mensen van allerlei kerkgenootschappen rondlopen. De leden van de strengste gereformeerde kerken hebben geen tv en zul je daar dus niet zien, terwijl de meest vrijzinnige protestanten de EO waarschijnlijk te conservatief vinden. Ik weet wel dat het evangelisme ook onder leden van de traditionele kerken, en dan vooral onder jongeren, erg goed aanslaat. Maar dat heeft ongetwijfeld te maken met de persoonlijke voorkeuren en opvattingen over het geloof.

Citaat:
Op de Nederlandse tv zag ik trouwens een reportage over die kerkunie, maar het werd me onmiddellijk dat die eenheid gepaard zal gaan met de afscheuring van de behoudsgezinde gemeenten.
Tja, het zit vooral veel hervormden dwars dat er in de naam van de nieuwe kerk geen verwijzing meer zit naar de naam van hun kerk, die toch driekwart van de leden van de PKN gaat vormen. Conservatieven vinden het daarnaast misschien niet goed om met de oude 'doleanten' van de Gereformeerde Kerken in Nederland herenigd te worden, terwijl de lutheranen natuurlijk ook niet helemaal aansluiten bij het gereformeerd protestantisme. Het gaat echter om een federatie en hervormde gemeenten die niet willen samenwerken met de gereformeerden in een 'protestantse gemeente' kunnen gewoon een zelfstandige 'hervormde gemeente' blijven.
Uiteindelijk zullen er zich inderdaad gemeenten gaan afscheiden, maar kerkscheuringen zijn we in Nederland wel gewend. Zei men vroeger niet terecht: één Nederlander een dominee, twee Nederlanders een kerk, drie Nederlanders een kerkscheuring?
Oud 23 februari 2004, 23:43   #195
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik heb eens gelezen dat "Westenwind" hier populair is. En ik heb al geregeld interviews met de acteurs uit die reeks gezien. Maar ik weet niet van welke omroep dat is.
Citaat:
Oh, en Costa is hier ook wel populair. Zenden ze ook uit op kanaal 2. Of afgelopen zomer alleszins toch. Maar ik weet niet van welke omroep dat dat is.
Westenwind wordt in Nederland door RTL 4 uitgezonden, net als Baantjer, dat overigens een van de best bekeken programma's van het afgelopen jaar was.

Costa wordt hier uitgezonden door BNN op Nederland 2, dus dat moet jij ook kunnen zien.
Oud 23 februari 2004, 23:45   #196
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Westenwind wordt in Nederland door RTL 4 uitgezonden, net als Baantjer, dat overigens een van de best bekeken programma's van het afgelopen jaar was.

Costa wordt hier uitgezonden door BNN op Nederland 2, dus dat moet jij ook kunnen zien.
Bij ons is Westenwind op VTM. Ik weet nu niet zeker of ze 't voor 't ogenblik nog uitzenden. En ja, Costa kan ik ook zien, zowel op Nederland 2 als op kanaal 2. Op twee zenders dus.
Oud 23 februari 2004, 23:52   #197
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik zie op de webstek van de EO dat een van de drie directeuren (voor de dagelijkse leiding) Nederlands Hervormd is. Een tweede is Nederlands Gereformeerd (een afscheiding van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), die weer een afscheiding zijn van de Gereformeerde Kerken in Nederland die in de PKN opgaan - volg je nog? ), de derde is presentator Andries Knevel en hij is Christelijk Gereformeerd (die kerk is na de eerste Afscheiding van 1834 ontstaan). De voorzitter van het verenigingsbestuur is ook Christelijk Gereformeerd.
Oud 24 februari 2004, 00:07   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... de derde is presentator Andries Knevel en hij is Christelijk Gereformeerd (die kerk is na de eerste Afscheiding van 1834 ontstaan).
Kerk van kerk van kerk van kerk... Voor iemand van katholieken huize wordt dat inderdaad wel moeilijk.

Andries Knevel vind ik trouwens een heel getalenteerd interviewer en debatmoderator.
Oud 24 februari 2004, 13:38   #199
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joske
Ik heb maar 1 vraag: waarom is de voorzitter van de grootste vlaams-nationale partij niet uitgenodigd,om mee te debatteren? of waren de anderen bang voor hem. de vrt is toch de nationale omroep,dus elkeen moet gelijke kansen krijgen.op zwart-wit gehoord en gezien,die 3 journalisten zeiden ,er is vrije meningsuiting en ieder moet er gebruik van kunnen maken.
werd Annemans niet langvoerig geïnterviewd voor dat debat? (waar hij eerlijk trouwens goed uitkwam?)
anderzijds had hij daar ook gerust aan tafel mogen zitten van mij, maar ik vrees dat er buiten Vlaamse onafhankelijkheid niet veel zou uitkomen omtrent de thema's die werden aangekaart
Seba, het is niet omdat jij en de partijvoorzitters iets vrezen dat Annemans niet mag deelnemen aan het debat.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2004, 13:55   #200
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid
Maar hier komen we dus op iets wat ik nooit begrijp: stel je nu eens voor dat het VB deelneemt aan een federale regering. En die zaak van die flitspalen komt ter sprake. Wat gaan ze dan zeggen?
Wat het VB zeker zou zeggen:
De flitspalen werken uitsluitend in Vlaanderen. De boetes moeten door Vlaanderen geïnd en gebruikt worden. Nu gaat dit ook nog naar Wallonië, alsof de miljardentransfers nog niet volstaan.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be