Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2007, 03:48   #181
rudolfhendriques
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Wat is dan het fundamentele verschil tussen beiden?
Ik ben ook erg benieuwt..
rudolfhendriques is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 03:48   #182
rudolfhendriques
Burger

Standaard

Citaat:
Ik ben ook erg benieuwt..
Oud 17 november 2007, 06:17   #183
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinophai Bekijk bericht
Volgens mij is godsdienst gegroeid uit het feit dat mensen vroeger niet konden begrijpen en verklaren hoe het een en ander ineen steekt. Men fantaseerde er dan maar een hogere macht bij en uiteindelijk werd dat dan nog profijtelijk ook.
Nu wordt godsdienst vooral gebruikt om via het geloof mensen aan te zetten om dingen te doen voor de verkeerde redenen maar die de aanzetters ervan wel goed uitkomen.
Eigenlijk is godsdienst dus voor "domme mensen".
Watniet wegneemt dat diepgelovige mensen bij bvb stervensbegeleiding hier een houvast kunnen hebben.
Het blijft echter geloven in een onbestaand iets.
Godsdienst rijmt op zotsdienst.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 13:24   #184
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

Citaat:
Spiritualiteit (zoals jij zegt aangeboren) kan je alleen beschrijven als een puur emotionele gewaarwording. Een soort gevoel van verbondenheid met alles wat er rondom je is, het gevoel dat alles deel uitmaakt van een groter geheel. (wat ook zo is)

Het geloof zou ik zeggen, is je spiritualiteit kanaliseren op een uitgevonden idool, en dat dan aanbidden, en er een heilig boek over schrijven over wat dat idool volgens jou wil...

Spiritualiteit is een emotie die je veel levensvreugde kan geven. Maar ik vind de rest een beetje overbodig, en zoals ik al zei voor een weldenkend mens ongepast.
Oud 17 november 2007, 15:31   #185
rudolfhendriques
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pies Descalzos Bekijk bericht
Spiritualiteit (zoals jij zegt aangeboren) kan je alleen beschrijven als een puur emotionele gewaarwording. Een soort gevoel van verbondenheid met alles wat er rondom je is, het gevoel dat alles deel uitmaakt van een groter geheel. (wat ook zo is)

Het geloof zou ik zeggen, is je spiritualiteit kanaliseren op een uitgevonden idool, en dat dan aanbidden, en er een heilig boek over schrijven over wat dat idool volgens jou wil...

Spiritualiteit is een emotie die je veel levensvreugde kan geven. Maar ik vind de rest een beetje overbodig, en zoals ik al zei voor een weldenkend mens ongepast.
Die verbondenheid zou je heel goed God kunnen noemen. Dat de mens daar verschillende boeken over schrijft is net zo iets als dat je verschillende opvattingen hebt over spiritualiteit.

Spiritualiteit is ook het geloof hebben in een soort van God. Ik Zou het de great spirit willen noemen, alles en iedereen is een deeltje van God.
Oud 17 november 2007, 17:01   #186
Stardust
Burger

Stardust's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinophai Bekijk bericht
Eigenlijk is godsdienst dus voor "domme mensen".
Correctie : godsdienst is voor achterlijke 'mensen'...zelfs de noemer 'mens' is voor gelovigen nog te hoog gegrepen.
Oud 17 november 2007, 18:19   #187
rudolfhendriques
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stardust Bekijk bericht
Correctie : godsdienst is voor achterlijke 'mensen'...zelfs de noemer 'mens' is voor gelovigen nog te hoog gegrepen.
Ook als je niks geloofd ben je een gelovige. Dus dan zou ik jou ook geen mens mogen noemen. Een steen heeft meer hersencellen dan jij.
Oud 17 november 2007, 19:21   #188
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudolfhendriques Bekijk bericht
Ook als je niks geloofd ben je een gelovige. Dus dan zou ik jou ook geen mens mogen noemen. Een steen heeft meer hersencellen dan jij.

Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 20:51   #189
Stardust
Burger

Stardust's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gekke jongen
Oud 17 november 2007, 21:14   #190
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

Citaat:
Die verbondenheid zou je heel goed God kunnen noemen. Dat de mens daar verschillende boeken over schrijft is net zo iets als dat je verschillende opvattingen hebt over spiritualiteit.

Spiritualiteit is ook het geloof hebben in een soort van God. Ik Zou het de great spirit willen noemen, alles en iedereen is een deeltje van God.
Nee juist niet, dat is een emotie... Dan is goedheid en vriendelijkheid ook God, en jaloezie en agressie de duivel. Dat is juist hetgene dat ik zo raar vind... Waarom moet het beestje altijd een naam gegeven worden? Waarom kan een mens gewoon niet genieten van zijn bestaan, zich verbonden voelen met de natuur en de rest van de mensheid, goed proberen doen etc... zonder dat je er een rare sekte van maakt... Dat is quatsch in mijn ogen. En ik wil echt niet op iemand zijn tenen trappen door dat te zeggen, maar het is zo onnodig.
Oud 17 november 2007, 21:26   #191
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Stardust is niet ongelovig, hij gelooft in haat.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 23:03   #192
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat ik ook weer eens een tijdje niet in God ga geloven.

Pascal's methode werkt niet zo goed.
Oud 17 november 2007, 23:40   #193
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stardust Bekijk bericht
Ik denk daar ook zo over, maar toch... als je eens in de geschiedenis kijkt: Descartes, om maar één voorbeeld te geven, was een diepgelovig man. En tegelijk een genie. Of heeft hij bij zichzelf gezegd: "ik zal maar meedoen met dat circus" , bijvoorbeeld om een betere functie te krijgen/behouden.
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 23:44   #194
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Als ik nu eens zou weten wat intelligentie is, dan zou ik misschien op de vraag of gelovigen domme mensen zijn kunnen antwoorden.

Wel kan gesteld worden dat ongelovigen, vooral diegenen die de stand van de wetenschap nogal eens durven overschatten, gelovigen als dom beschouwen.
Oud 17 november 2007, 23:50   #195
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Religie ondersteunt niemand. Het moet ondersteund worden. Het produceert geen tarwe, geen maïs, het ploegt geen land, het velt geen wouden. Het is een eeuwige bedelaar. Het leeft van de arbeid van anderen, en heeft dan de arrogantie voor te wenden dat het de gever ondersteunt.
Oud 18 november 2007, 00:02   #196
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Religie ondersteunt niemand. Het moet ondersteund worden. Het produceert geen tarwe, geen maïs, het ploegt geen land, het velt geen wouden. Het is een eeuwige bedelaar. Het leeft van de arbeid van anderen, en heeft dan de arrogantie voor te wenden dat het de gever ondersteunt.
Die uitspraak kan toegepast worden op elke meme.

De antropomorfisering van memen is zelf een heel interessante meme. Dat is ook iets dat geen materiële productie met zich meebrengt, maar wel het gevoel van begijpelijkheid van de wereld verhoogt bij diegene die erdoor besmet is.

Laatst gewijzigd door netslet : 18 november 2007 om 00:04.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 01:14   #197
forumspook
Banneling

Standaard

[quote=Esperanza;3072515]

Ik heb zo het vermoeden dat jij niet goed beseft dat je in een behoorlijk venijnig wespennest bent gerold.

Er lopen hier behoorlijk wat religiefreaks rond die commentaar op hun godsdienst en hun bijbehorende visie behoorlijk "kwetsend" vinden...[/quote]
dat die naar de hel lopen
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 01:17   #198
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

Ik heb zo het vermoeden dat jij niet goed beseft dat je in een behoorlijk venijnig wespennest bent gerold.

Er lopen hier behoorlijk wat religiefreaks rond die commentaar op hun godsdienst en hun bijbehorende visie behoorlijk "kwetsend" vinden...
Godsdienst en religie is nu niet meteen hetzelfde, maar dat kan jij als dom berichtpostwezen niet weten.

Laatst gewijzigd door Hashiwokakero : 18 november 2007 om 01:17.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 01:23   #199
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or Bekijk bericht

Dus jij weet dat ik bestaa ?

laat mij zien hoe jij komt te weten dat ik bestaa volgens jou bovenstaande defenitie ?

Groetjes
ja, mischien is Fikker een computer programma zeg Wel een heel simpel dan. Gewoon een goede dosis achterbuurt-wijsheid vermengen met koranteksten, en een minimum aan woordenschat.En hop, u hebt een personage gekreëerd een rasechte Fikker!
Oud 18 november 2007, 01:28   #200
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or Bekijk bericht
Jij mag dat geloven natuurlijk! daar ga je voor causaliteit en waar blijft perfectie?

Energie , heeft het een wil, wijsheid, macht en doel ?
Fik, als uw god bestaat, als u zo iets als een concept van een "god" aanvaard, dan moeten de andere goden, �*l de andere goden, ook wel bestaan? Waarom zou er maar één enkele god bestaan? Dat is net alsof iemand die op een verlaten eiland zit, moederziel alleen, zou zeggen, dat hij de enigste mens op aarde is...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be