Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 23:03   #181
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Nee, maar niet beweren dat de heer H voor de eenheid van BE was.
Hitler was voor de eenheid van België, vraag maar aan mede-forummer Kortaf. Hitler verbood zelfs Groot-Nederlandse propaganda en daardoor ging "Nederland Een" in het verzet!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 23:05   #182
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
BE is ook nog nooit een oorlog begonnen. Kan ook niet van, veel landen gezegd worden.
België stelt op militair vlak bijna niets voor, de meeste zaken in het leger zijn trouwens ook gesplitst op basis van 'subnationaliteit'. Dat is logisch, want België is geen echt land.

Citaat:
Oud 25 november 2007, 23:18   #183
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
euh... een kieken is geen mus?
Roep uw papa is aan het scherm.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 23:23   #184
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wel, dat stellen wij dus allemaal vast! Niet dat we iets tegen het FR hebben hoor, maar de Engelstalige wereld is wel een pak groter. En gelukkig dat ik mijn prioriteit bij het Engels heb gelegd en niet bij het FR want dat laatste heb ik nooit nodig gehad.

In Brussel spreek ik trouwens Nederlands. Indien ik écht iets nodig heb en de persoon in kwestie niet tweetalig is, dan schakel ik over op het Engels... plezant hoor!

Indien men echter van MIJ iets nodig heeft,dan ben ik uiteraard ééntalig Nederlands. Ook leuk als men rekeningen moet betalen (steevast ben ik dan mijn zogenaamde leesbril ook nog eens vergeten, dus de rekening "lezen" kan ik evenmin). D�*t is pas een plezant spelleke!
Wie heeft er iets van jou nodig? Niemand.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 23:39   #185
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
België stelt op militair vlak bijna niets voor, [...]
Hela, en onze koninklijke marine dan?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 23:51   #186
Axel de Waal
Vreemdeling

Axel de Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Nochtans eenvoudig he.
Ondanks de rijkdom vroeger in het zuiden, zijn er NOOIT transferts geweest naar Vlaanderen, en zijn de belastingen in Vlaanderen altijd meer geweest dan in Wallonië. Vooral de Vlaming heeft steeds de Belgische staat op zijn benen gehouden.
Il n'y a jamais eu de transferts (d'argent) de la Wallonie vers la Flandre, d'accord .... je veux bien l'admettre mais n'exagérons pas dans le sens inverse non plus; pourquoi toujours insister sur l'aspect Nord vs Sud ? Les nationalistes flamands insistent toujours sur ce point en faisant passer les wallons pour des assistés/profiteurs ... ce qui est quelquepart malhonnête ...

A propos d'impôts, moi aussi je suis un contribuable lourdement taxé qui se demande où file son argent .... peut être en Flandre ?

Citaat:
Dat we ons meer verwant voelen met limburgers dan met franstaligen heeft te maken met het onderdrukken van de Vlaming en zijn taal in België, een feit dat je moeilijk kan ontkennen.
Voil�* donc tout le ridicule de l'histoire ... ce n'est pas qu'une question de solidarité et/ou de transferts mais ça se résume surtout �* une question de langue ...

Si par exemple le Limbourg était une province francophone, les flamands n'en voudraient plus (Limburgers buiten en quelque sorte ....) et �* l'inverse si par exemple le Hainaut était de langue flamande, il serait automatiquement admis dans la "Vlaamse Natie" ... n'est ce pas un peu ridicule quelquepart ?

Citaat:
Te moeilijk om te splitsen? Nochtans heel eenvoudig. Wat in Vlaanderen in de kas gaat, wordt in Vlaanderen behouden, en wat elders in de kas gaat, kan elders gebruikt worden. Simpel toch?
C'est une façon de voir les choses assez égoïste car ce qui in "Vlaanderen in de kas gaat" ne vient pas seulement de la Flandre mais aussi des autres régions ... voici un bon exemple :

Les bénéfices (mais aussi la fiscalité, l'ONSS, ...) que génère l'aéroport de Zaventem reviendrait entièrement �* la Flandre vu que ça se trouve sur le "vlaamse grond" (si l'on splitte tout) ... sauf que Zaventem reste avant tout l'aéroport de Bruxelles et par conséquent, il serait tout �* fait anormal et indécent que la région de Bruxelles-Capitale ne perçoive pas de revenus provenant de son propre aéroport ....

Donc oui, scinder la sécu sociale, la fiscalité, ... serait très difficile afin d'obtenir un résultat juste et équitable.

Citaat:
Je vergist je, en je laat net één van de negatieve kantjes van franstalig België zien. Jullie denken echt dat als jullie in VLaanderen komen, dat jullie gewoon Frans kunnen blijven spreken. Jullie hebben weinig of geen respect voor de Vlaming en zijn taal.
Kan ik in Franstalig België overal terecht in het Nederlands? Waarom moet dat omgekeerd dan wel? Leer je niet genoeg daaromtrent in de aangaande debatten hier?
Vlaamse grond is de grond die in de GRONDWET omschreven staat als behorende tot Vlaanderen. Het is niet zo dat je alle wetten aan je laars kan lappen , in Vlaanderen kan komen wonen, en wanneer je in een onwillige meerderheid geraakt, eisen dat die grond naar Brussel of Wallonië gaat. Het is niet omdat ik jou een appartement verhuur gedurende 20 jaar, dat dat plots jouw eigendom wordt he. Je bent maar huurder. En dan nog een huurder die de wetten negeert.
D'accord mais précisions toutefois que la constitution n'a cependant jamais stipulée que le Brabant devait être scindé en 2 provinces, se sont les flamands qui l'ont voulus ça ... et �* l'époque les flamands avait dit "oui" �* la création de BHV en échange de la frontière linguistique entre les 2 Brabants ... c'était un accord sacré et symbolique.

.... et les flamands n'ont pas respectés cet accord, il faut donc revenir aux anciennes circonscriptions électorales; ce qui signifie qu'il ne doit y avoir plus qu'un seul et unique Brabant bilingue.
Axel de Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 23:56   #187
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft Hitler hiermee te maken? Ga je nu weer Vlaams-nationalisme associeren met Hitler? Hitler was voor de éénheid van Belgie net zoals Degrelle ...

Nu ja, emigreren naar het buitenland is ook een oplossing voor mij.
Welkom in de club. Het kan misschien ongelooflijk zijn maar ik ga 100% akkoord met jou, wat jouw laatste zin betreft. Emigratie is trouwens voor mij DE oplossing.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 00:05   #188
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn "vaderland" heeft mijn volk lang genoeg misbruikt in het verleden, mijn "vaderland" heeft geprobeerd om de cultuur van mijn volk uit te roeien, mijn "vaderland" heeft geprobeerd om mijn taal uit te roeien. Mijn "vaderland" zet mijn volk op tegen onze taal/volksgenoten in het noorde en mijn "vaderland" heeft de dood van Vlaamse soldaten op hun geweten.

Kan je België wel een vaderland noemen voor het Vlaamse volk?

Verder is België één grote grap. Toekomstig premier (wellicht?) Leterme zingt op de "nationale feestdag" doodleuk het Franse volksloed i.p.v. het Belgische volkslied. Zoiets is enkel maar mogelijk in een kunstmatig apenland als Belgie. Stel jezelf voor dat Sarkozy het Duitse volkslied zingt in de Elzas wanneer hem gevraagd word het Franse te zingen
Wacht, dat is niet alles. De dag na de flater van Grote Hofnar (Yves Leterme als u het liever hebt) was ik met vakantie in Frankrijk. En wat zie ik? Groot nieuws daarover.................in de Franse kranten. En ik zeg wel Franse, uit Frankrijk dus. Ik laat u de reactie van de Fransen daarover voorstellen.
Oud 26 november 2007, 00:07   #189
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een land zonder volkslied = positief
Volkslied = strijdlied, ze zullen hem niet temmen enz... lijkt niet echt een gezellige tekst.
Zoek me een Fransman of een Fransvrouw die de Marseillaise niet kent. Zelfs als ze het niet volledig kennen, zullen ze zowiezo het begin "Allons enfants de la patrie.............." kennen. De meeste Belgen kennen de "Brabançonne" helemaal niet.
Oud 26 november 2007, 00:11   #190
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die Groot-Nederland is even zot als de aansluiting van Franstalig België met Frankrijk. Naar Frankrijk emigreren daarentegen interesseert me wel en ik weet al dat het zal gebeuren. De vraag is juist wanneer. Ik heb het over Frankrijk omdat ik Franstalig ben. Was ik Vlaming, had ik voor Nederland gekozen.
Oud 26 november 2007, 00:11   #191
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Everytime, wat ben jij een pessimist. Denk je echt dat je daarmee indruk kan blijven maken?
Oud 26 november 2007, 00:15   #192
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Everytime, wat ben jij een pessimist. Denk je echt dat je daarmee indruk kan blijven maken?
Waar ziet u een pessimisme? Door het feit dat ik België wil verlaten? Of het feit dat ik niet in een Groot-Nederland en een Franstalige rattachisme geloof?
Oud 26 november 2007, 06:47   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Axel de Waal Bekijk bericht
Si par exemple le Limbourg était une province francophone, les flamands n'en voudraient plus (Limburgers buiten en quelque sorte ....) et �* l'inverse si par exemple le Hainaut était de langue flamande, il serait automatiquement admis dans la "Vlaamse Natie" ... n'est ce pas un peu ridicule quelquepart ?
Neen, daar gaat het niet om. U mist het punt wat hier belangrijk is. Niet het feit dat de stroom naar het Zuiden gaat, is het probleem maar wel dat die transfers in België

a. institutioneel verankerd zijn, dus niet beleidsmatig worden uitgetekend zoals bijvoorbeeld in Duitsland en binnen de EU;
b. ongecontroleerd gebeuren, dus niet met toezicht;
c. ongetoetst doorgaan, m.a.w. er ontbreekt iedere controle achteraf waarbij kan nagegaan worden of de geldstroom wel werkt: dat gebeurt wel in Duitsland en wel binnen de EU.

Deze drie punten zijn problematisch binnen België. Zodra de transfers beleidsmatig, gecontroleerd en getoetst worden, heb ik er geen enkel probleem mee.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 06:49   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Les bénéfices (mais aussi la fiscalité, l'ONSS, ...) que génère l'aéroport de Zaventem reviendrait entièrement �* la Flandre vu que ça se trouve sur le "vlaamse grond" (si l'on splitte tout) ... sauf que Zaventem reste avant tout l'aéroport de Bruxelles et par conséquent, il serait tout �* fait anormal et indécent que la région de Bruxelles-Capitale ne perçoive pas de revenus provenant de son propre aéroport ....
Merkwaardige redenering. Vele duizenden Belgen maken jaarlijks gebruik van de luchthaven van Rijsel. Moet België dan eisen dat er ook belastingen die de Rijselse luchthaven genereert ook naar België overgeheveld worden?
Oud 26 november 2007, 06:52   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
D'accord mais précisions toutefois que la constitution n'a cependant jamais stipulée que le Brabant devait être scindé en 2 provinces, se sont les flamands qui l'ont voulus ça ... et �* l'époque les flamands avait dit "oui" �* la création de BHV en échange de la frontière linguistique entre les 2 Brabants ... c'était un accord sacré et symbolique.
Dat is niet zo, en is een van die uitleggen vol verbeelding die men nadien aan bepaalde feiten geeft.

BHV is gewoon een restant uit vroeger tijden dat men bij de verschillende staatshervormingen onaangeroerd heeft gelaten. Nu, ik zou liegen: men heeft wel één zaak veranderd, nl. het kiesarrondissement Nijvel heeft men eruit verwijderd. Nogal merkwaardig toch dat men een eentalig kiesarrondissement uit het grote geheel haalde maar wel de twee eentalig Nederlands kiesarrondissementen HV erin behield...

Van uw "accord sacré et symbolique" blijft er niet veel over. Daarenboven zie ik niet waarom er een of ander merkwaardig "accord sacré et symbolique" (wat een pure prietpraat trouwens) zou moeten blijven tussen gebieden van een niet meer bestaande provincie. Heeft u een zucht naar het oude België misschien?
Oud 26 november 2007, 06:56   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
.... et les flamands n'ont pas respectés cet accord, il faut donc revenir aux anciennes circonscriptions électorales; ce qui signifie qu'il ne doit y avoir plus qu'un seul et unique Brabant bilingue.
Er was helemaal geen "akkoord". Dat is een uitvindsel van jewelste. En "il faut" "niemendalle", want het wordt tijd dat u, als Franstalige, net als de vele andere, eens leert dat de tijd voorbij eis dat men ons, Vlamingen, wet mocht dicteren en ons kon opleggen wat wij te nemen en te laten hadden.

En dat "seul et unique Brabant bilingue", tja, dat is een hersenschim uit het verleden: dat komt nooit meer terug.

Ten andere, waarom die zucht naar het oude Brabant? Gaat u tegelijkertijd ook de taalgrens veranderen en de oude provinciegrenzen weer herstellen? Een beetje consequent zijn: als u pleit voor een tweetalig Brabant, kunt u evengoed ook pleiten voor een tweetalig West-, Oost-Vlaanderen en Limburg... En waarom niet, ook voor een tweetalig Henegouwen en Luik. Of is dat laatste onmogelijk?
Oud 26 november 2007, 06:58   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een land zonder volkslied = positief
Volkslied = strijdlied, ze zullen hem niet temmen enz... lijkt niet echt een gezellige tekst.
Uit uw laatste berichten spreekt niet alleen een onwaarschijnlijk neerbuigende houding (u bent goed in de leer geweest bij uw Franstalige heren... euh, dames), maar u bent nog steeds niet gehinderd door enig gebrek aan kennis.

Al ooit de tekst van vele volksliederen onder de loepe genomen? Het Franse volkslied bijvoorbeeld? En nagedacht over de symboliek achter de woorden alsook de context waarin ze werden geschreven? Neen, natuurlijk niet, u oordeelt liever heel oppervlakkig zonder al te veel na te denken.
Oud 26 november 2007, 07:01   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kan er mij iemand uitleggen wat er zo moeilijk is aan onderstaande twee vragen dat straatrue zich schaamt om erop te antwoorden?

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=109
Oud 26 november 2007, 08:25   #199
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kan er mij iemand uitleggen wat er zo moeilijk is aan onderstaande twee vragen dat straatrue zich schaamt om erop te antwoorden?

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=109
Blijkbaar heeft hij een ernstige last van een minderwaardigheidscomplex.

Citaat:
Oud 26 november 2007, 08:27   #200
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik probeer een beetje te begrijpen waarom het voor een VL interessanter is om FR te leren, dan voor een FRbelg NL.
Hier moeten niet teveel woorden aan vuil gemaakt worden.

Wil je een Belgische staat behouden? => Nederlands leren
Wil je geen Belgische staat behouden? => geen Nederlands leren
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be