![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1981 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1982 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde
Ge begrijpt het niet....in België zit men met twee verschillende kulturen en is het inderdaad of/of omdat iedereen zich maar tot 1 kultuur bekent in de praktijk. Gewoonlijk is dat de moedertaal, tenzij men Van Eycken heet en die verraadt, om god weet welke redenen????????????????????. Maar binnen die kultuur zijn er regio's. Ik ben Brabander én Vlaming. Ik spreek Brabants (en ben er fier op!) en Nederlands. En / en! Citaat:
Citaat:
- Tomm! Emotionele intelligentie! Besef je nu niet dat ge een ganse hoop mensen de boom injaagt door te wijzen op de de Donnéas, de Vandenboeynantsen e.d. Die komen uit Vl. maar waarom keren die hun eigen kultuur de rug toe? Opportunisme? Zeer laag dus! Mijn punt was dat ge maar met 1 vrouw kunt getrouwd zijn, tomm. Idd. ge kunt én Vlaming én franstalig zijn,..... zoals... Van Eycken, al zal hij het niet graag horen.... Uiteindelijk draag je maar één kultuur in je hart. De Donnéa die heeft gekozen voor een franstalige partij. Die stuurt - wedden dat? - zijn kinderen naar een franstalige school, die zijn auto is in het frans ingeschreven, �*ls hij in het telefoonboek staat, dan zal er een franstalig adres naast zijn naam staan, hij heeft een franstalige identiteitskaart enz. enz. En misschien zijn er inderdaad in Brussel, die in een taalgemengd gezin 50%/50% zijn opgevoed, die misschien twee moedertalen hebben maar ge kunt niet ondanks wat je zelf beweert, in het frans én in het Nederlands naar school gaan, en dan geeft de taal van de school uiteindelijk wel de doorslag... Zij die echt niet kunnen kiezen en inderdaad perfekt tweetalig zijn, zijn eerder uitzonderingen waarvan gij hun aantal zwaar lijkt te overdrijven; ik ben namelijk zeer goed vertrouwd met de Brusselse situatie. En dat aantal slinkt omdat in de jaren 80 de autochtone Brusselaars, die toen al in de minderheid waren, net zoals overal in Vlaanderen opgehouden zijn met hun - Vlaamse - streektaal ( dialekt is pejoratief) te gebruiken. In Brussel koos men voor het frans als standaardtaal. Exit Brussels. Helaas is Brussels nu op sterven na dood en dat heeft vanzelfsprekend de ééntaligheid in de hand gewerkt, want van Brussels dialekt naar Nederlands dat is maar een kleine stap. Mijn punt is dus dat - uitzonderingen nagelaten - een prioriteitskeuze-des-hartens onontkoombaar is. Citaat:
Maar ik lees dus tussen de regels dat ge tegen die staatshervorming zijt.... ![]() Hier kiest ge positie tomm.....!! En dat is er één tegen Vlaanderen, in casu één tegen de Vlaamse ontvoogding, tegen dat Vlaanderen dat zich losrukte van la Belgique latine dat alle machtshefbomen in handen had! Spijtig, maat! ![]() Citaat:
![]() ![]() 'Echte Brusselaars', zij die dus Brussels spreken, die zijn welhaast verleden tijd tomm, wees eerlijk! Net zoals echte Leuvenaars, die Leives klappe ,trouwens. De Vlamingen moeten dus franstaligen opzoeken maar omgekeerd niet... ![]() Citaat:
![]() En vergeet 'de laatste jaren een kentering'. Brussels vind je alléén nog in den dikjonair van 't Brussels! Besluit: Een mooi pleidooi voor verfransing! De Donnéa en Van Eycken zouden fier zijn op jou! |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1983 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het Stadsfries en het Westfries zijn weldegelijk dialekten van het Nederlands. Het Westlauwerfries zou dan weer een taal apart zijn. Vraag is natuurlijk, hoe apart. Door intensieve ontleningen is het Fries steeds meer op het Nederlands gaan lijken. Volgens sommige linguïsten zou het onderscheid met het Nederlands kleiner zijn dan het Limburgs waar ik persoonlijk toch wel vragen bij stel. De kaart hieronder geeft de afwijkingen t.o.v. het A.N weer. ![]() Anderzijds worden in het Nederlandse taalgebied, Nederfrankische en Nedersaksische dialekten gesproken en in geen van beide groepen hoort het Fries thuis; in die zin dan weer wel een taal apart. Maar wat maakt het begod allemaal uit. Het lijkt mij voer voor wetenschappers waar ik verder bij pas. Weet echter dat ik als rechtgeaarde volksnationalist - hoe kan het ook anders - regionalist ben, en als dusdanig van nature uit een grote Friezenvriend! Friesland, de Nederlandssprekenden in de Rand, de Basken en duizenden andere autochtone volksgemeeenschappen voeren uiteindelijk dezelfde strijd tegen de allochtone kultuurimperialist die zijn eigen taal wil opdringen.. En ik juich het niet alléén toe dat het Standaardfries de officiële bestuurs- en onderwijstaal is in Friesland; die situatie zou moeten de norm zijn. In het Dietsland mijner dromen zouden de provinciegenzen zo veel mogelijk moeten samenvallen met de streektaalgrenzen. Het zou de eerste staat zijn waar de volksgrenzen samenvallen met de bestuurlijke grenzen. Wanneer worden in Limburg, in Brabant en in de Vlaanders, 50% van de lessen in de scholen in de streektaal gegeven? Nu de ouders vanuit een zekere minachting voor de streektaal en vanuit een zeker pseudointellektueel snobisme die taal aan hun joegelen niet meer doorgeven is hier een taak voor het onderwijs weggelegd, als het spijtig genoeg nog niet te laat is. Door de schuld van 1 generatie dreigt een rijk kultureel erfgoed van 1500 jaar oud weggevaagd te worden. Ach, godverdoemme toch! Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 mei 2008 om 01:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1984 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Historisch bekeken in in Vlaanderen (inklusief Brussel), de volkstaal Nederlands. Sedert de tijden van de Leliaerts ('schild en vriend')voeren det Nederlandssprekenden een sociale ontvoogdingsstrijd annex een taalstrijd. In Vlaanderen wordt nu eindelijk de volkstaal gesproken en heeft men zich bevrijd van de volksvreemde bourgeois die neerkijkt op datzelfde volk. Die sociale dimensie ontgaat je dus totaal. Nooit is het zo geweest dat er in Vlaanderen Franstalige en Nederlandstalige arbeiders/boeren waren.(Dat is nu enkel in de Rand zo omdat daar die ontvoogdingsstrijd mislukte doordat Brussel de Belgische hoofdstad werd.) Frans was vroeger de standaardtaal van een elitaire bezittende klasse (de adel) en dat niet enkel in Vlaanderen maar in vele Europese landen, tot in Rusland en Polen, alwaar dat fenomeen nu ook voorbij is. Dus zou het Frans in al die landen historische rechten kunnen laten gelden. Vindt gij dat nu zelf niet een beetje belachelijk? Uw sofistenredenering raakt dus kant noch wal. Wat mij vooral stoort in dat verband is de vermeende parallel tussen de nummerieke aanwezigheid van Vlamingen in Brussel enerzijds en die van franstaligen in de rand anderzijds. 1) Als ge dan toch historische rechten wilt laten gelden kunnen die toch enkel door door de Vlamingen worden opgeeist en dat zowel in de Rand als ik Brussel, alleen is het zo dat hun aanwezigheid kleiner geworden is in Brussel dan in de randgemeenten. Ook hier weer een omgekeerde logika; hoe meer de allochtonen weigeren zich aan te passen, hoe groter hun rechten zouden worden. Neen, des te groter is de nood aan maatregelen....en de meest voor de hand liggende maatregel zou erin kunnen bestaan de faciliteiten in de rand toe te passen zoals Wallonië dat doet in Komen. 2) Ook is die parallel tergend omdat ge een gebied met faciliteiten vergelijkt met met een wettelijk tweetalig gebied. De franstaligen kunnen dus wettelijk in de Rand niet dezelfde rechten hebben als de Vlamingen in Brussel. Hier wordt al te gemakkelijk aan voorbij gegaan.Toch wordt die parallel onophoudelijk gemaakt door het FDF met de overduidelijke bedoeling van de Rand wettelijk tweetalig te maken. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 mei 2008 om 02:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1985 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1986 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1987 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1988 |
Banneling
|
![]() Laatst gewijzigd door born2bewild : 22 mei 2008 om 06:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1989 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1990 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerder door de geschiedenis bewezen feiten.
![]() |
#1991 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1992 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#1993 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1994 | |
|
![]() Citaat:
Zeg: wat schrijf jij soms over het modelland Zweden? Gisteren met een Zweedse gepraat. Ze zei me: in Zweden wonen inderdaad Finnen en die leren Zweeds; maar ik ken zelf geen Fins en ik ken geen Zweden uit mijn omgeving die Fins begrijpen. Laatst gewijzigd door azert : 22 mei 2008 om 07:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1995 |
|
![]() Eergisteren met een Albanese Kosovaar.
Doet echt wel denken aan straatrue. Maar dat mag natuurlijk.
![]() |
#1996 | |
|
![]() Citaat:
Wel a-typisch niets blond haar. ze sprak wel Engels, Frans, Spaans en ook redelijk Nederlands en ook wat Duits. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1997 |
Minister
|
![]() Volgens mij werkt azert in het Europees parlement of de Raad van Europa. Misschien is hij wel die Ukkelaar die klacht indiende tegen de niet-benoeming van de drie FDF-ers.
Laatst gewijzigd door Rob Roy : 22 mei 2008 om 07:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1998 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1999 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2000 |
|
![]() en spreken kan ook over het internet hé; zoals hier bewezen wordt.
|
![]() |
![]() |