Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2012, 20:46   #20441
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niks te onrecht. Hollanders werden door het gewone volk als Jan Kaas beschouwd als vreemdelingen met een vreemde taal. En de Hollandse vorst als een protestantse soort Keizer Koster die vanuit het verre Den Haag ons dacht te moeten komen regeren.
Dan was men met Leopold I een stuk beter af...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 20:50   #20442
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 april 2012 om 20:53.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 21:24   #20443
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toch niet slechter in ieder geval. En zo kunnen we doorgaan. Maar we hebben al ontieglijk veel gediscusieerd over de Belgische Omwenteling en ieder heeft daar zo zijn kijk op. Het brengt ons geen stap verder. Zolang dit onderwerp niet opnieuw ten berde wordt gebracht, zal ik er voortaan over zwijgen. Enkel indien een Vlaams-nationalistische snoodaard weer denkt dat Willem I de redder was, zal ik hierop reageren. Want dat was hij niet. Zelfs niet voor het latere Nederland, dat hij zo goed als bankroet acherliet toen hij het voor bekeken hield en zich terugtrok.

En nu trek ik me ook terug voor een poosje.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 april 2012 om 21:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 21:32   #20444
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks te onrecht. Hollanders werden door het gewone volk als Jan Kaas beschouwd als vreemdelingen met een vreemde taal. En de Hollandse vorst als een protestantse soort Keizer Koster die vanuit het verre Den Haag ons dacht te moeten komen regeren.
Over die eigen taal gesproken. De referentie van het gewone volk was in die tijd het eigen dialect, wat ervoor zorgde dat een veelheid van dialecten als bevreemdend werd beschouwd. Voor een keuterbeur uit Waregem zal het Antwerps even bevreemdend overgekomen zijn als pakweg het Hollands of het Gronings.

Met de standaardtaal die nog een sluimerend bestaan kende in de zuidelijke Nederlanden zullen die mensen zo goed als geen contact hebben gehad, laat staan dat ze concreet zouden geweten hebben wat er nu tussen dat "Vlaemsch" en "Hollandsch" verschilde. Mensen lieten zich op dat vlak dan ook van alles wijs maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 21:35   #20445
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Over die eigen taal gesproken. De referentie van het gewone volk was in die tijd het eigen dialect, wat ervoor zorgde dat een veelheid van dialecten als bevreemdend werd beschouwd. Voor een keuterbeur uit Waregem zal het Antwerps even bevreemdend overgekomen zijn als pakweg het Hollands of het Gronings.

Met de standaardtaal die nog een sluimerend bestaan kende in de zuidelijke Nederlanden zullen die mensen zo goed als geen contact hebben gehad, laat staan dat ze concreet zouden geweten hebben wat er nu tussen dat "Vlaemsch" en "Hollandsch" verschilde. Mensen lieten zich op dat vlak dan ook van alles wijs maken.
Nu nog.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 21:38   #20446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de belastingen 'op het gemaal' en op 'het geslacht' (het slachten) opgelegd door Willem I aan alleen de Zuiderse bevolking, waren dat niet.
Ik heb dat even voorgelegd aan iemand uit de molenvereniging waar ik lid van ben. Welnu, wat u daar schrijft, klopt niet. Er zijn tussen 1813 en 1823 een hele reeks wetten uitgevaardigd die rechtstreeks en onrechtstreeks te maken hebben met "het gemaal" en voor heel het koninkrijk golden.
Oud 8 april 2012, 21:48   #20447
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een grote aburditeit zou zijn dat het verkeersreglement anders zou zijn in Wallonië dan in Vlaanderen of omgekeerd. De wereld op zijn kop is dat.
Hoezo? Waarom mogen er geen verschillen zijn? Is het dan nu zo problematisch als je de Nederlandse of Franse grens oversteekt, en je met grote borden eraan herinnerd wordt dat de maximumsnelheden iets anders liggen... Veronderstelt u misschien dat automobilitsten een soort neanderthalers zijn?
Oud 8 april 2012, 21:58   #20448
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het de historische waarheid is. Zoek het maar op. Wij in het zuiden hadden geen belasting op het gemaal en geslacht voordat Willem eraan kwam.
Ik ga uw huiswerk niet zitten doen. Als u beweert dat Willem uitsluitend in het Zuiden deze belastingen hief dan hebt U het huiswerk te doen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 22:03   #20449
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik ga uw huiswerk niet zitten doen. Als u beweert dat Willem uitsluitend in het Zuiden deze belastingen hief dan hebt U het huiswerk te doen.
Het Oosten bezondigt zich trouwens aan schandelijke veralgemeenheden. Het belastingsstelsel onder Willem I was tamelijk ingewikkeld, omdat hij natuurlijk te maken kreeg met een zware erfenis: Noord en Zuid hadden eeuwen staatkundig los van elkaar geleefd, wat resulteerde in een heel verschillend belastingsstelsel. Met de Fransen en de Bataafse Republiek waren er wel meer gelijklopende zaken gekomen, maar toch, er bleven uitermate grote verschillen.

Men heeft onder Willem geprobeerd de zaak wat te harmoniseren, maar er waren nog talrijke verschillen die men al dan niet noodgedwongen naast elkaar liet bestaan. Belastingen op bier en azijn bijvoorbeeld bestonden alleen in het Zuiden, maar waren geenszins ingevoerd door Willem. Aanvankelijk werden de bepaalde onderdelen van de belastingen op het gemaal trouwens niet toegepast in het Zuiden. Als ik me niet vergis, zelfs niet voor 1825, in tegenstelling tot wat het Oosten beweert.
Oud 8 april 2012, 22:22   #20450
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel indien een Vlaams-nationalistische snoodaard weer denkt dat Willem I de redder was, zal ik hierop reageren.
Ge hebt al toegegeven dat hij de Redder des Nederlands was.

Of tenminste, zou geweest zijn, ware het niet dat de Francité daar met verenigde krachten een stokje voor stak....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 april 2012 om 22:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 22:25   #20451
Hollander

Standaard

Citaat:
Het Oosten bezondigt zich trouwens aan schandelijke veralgemeenheden. Het belastingsstelsel onder Willem I was tamelijk ingewikkeld, omdat hij natuurlijk te maken kreeg met een zware erfenis: Noord en Zuid hadden eeuwen staatkundig los van elkaar geleefd, wat resulteerde in een heel verschillend belastingsstelsel. Met de Fransen en de Bataafse Republiek waren er wel meer gelijklopende zaken gekomen, maar toch, er bleven uitermate grote verschillen.

Men heeft onder Willem geprobeerd de zaak wat te harmoniseren, maar er waren nog talrijke verschillen die men al dan niet noodgedwongen naast elkaar liet bestaan. Belastingen op bier en azijn bijvoorbeeld bestonden alleen in het Zuiden, maar waren geenszins ingevoerd door Willem. Aanvankelijk werden de bepaalde onderdelen van de belastingen op het gemaal trouwens niet toegepast in het Zuiden. Als ik me niet vergis, zelfs niet voor 1825, in tegenstelling tot wat het Oosten beweert.
Het is ook een beetje schandalig hoe hij dergelijke feitjes al jarenlang misinterpreteert en ook aanvoert als een van de ultieme grieven van de Zuiderse bevolking. Nu probeert hij ons en de lezers te doen geloven dat het Zuiden belastingen werden opgelegd, als een soort van uitbuiting door het Noorden, wat dan de opstand zou rechtvaardigen. En met zo'n doel maalt hij niet om een leugentje meer of minder.

Feitelijk is het gewoon zo dat deze belastingen door heel het land golden, en dat natuurlijk niemand daar blij van werd. Maar belastingen zijn er niet om blij van te worden maar om een staat mee te bekostigen en te laten functioneren. Als het heffen van belasting voor hem een reden is om een opstand te beginnen, dan heeft hij nog veel werk voor de boeg.

Ik wordt het echter wel een beetje zat dat hij al jaren dergelijke desinformatie verspreidt zonder zijn feiten te checken.
Oud 9 april 2012, 07:18   #20452
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Waarom mogen er geen verschillen zijn? Is het dan nu zo problematisch als je de Nederlandse of Franse grens oversteekt, en je met grote borden eraan herinnerd wordt dat de maximumsnelheden iets anders liggen... Veronderstelt u misschien dat automobilitsten een soort neanderthalers zijn?
Verschillen kunnen dodelijke ongevallen veroorzaken (ik kan je daarvn voorbeelden opnoemen) door onwetendheid (het niet kennen van de verkeersregels en gebruiken aan de andere zijde van de grens). Wie dat niet beseft weet niet waarover hij spreekt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 09:04   #20453
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Verschillen kunnen dodelijke ongevallen veroorzaken (ik kan je daarvn voorbeelden opnoemen) door onwetendheid (het niet kennen van de verkeersregels en gebruiken aan de andere zijde van de grens). Wie dat niet beseft weet niet waarover hij spreekt.
Kijk eens vriendelijke vriend.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld/...-de-hand.dhtml

Citaat:
Belgisch vrijgezellenfeest in Breda loopt helemaal uit de hand
ik neem aan dat jij nu begrip hebt voor Nederlanders die een hekel hebben aan Belgen? Dan vinden mensen zoals jij denk ik hier voldoende reden.

Ik overigens niet, en volgens mij hebben de meeste Nederlanders geen hekel aan Belgen. De echte vraag is dus waarom dat omgekeerd wel zo zou zijn. Aan de incidenten over de grens gezien zijn het in elk geval niet uitsluitend de Nederlanders die zich misdragen. Al zouden sommige mensen dat zeer graag geloven. Maar ja, sommigen zien in België dan ook een soort hemel op aarde en in Nederland de duivel. Dan zijn dit harde berichten voor hen, dat besef ik.
Oud 9 april 2012, 09:15   #20454
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Kijk eens vriendelijke vriend.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld/...-de-hand.dhtml

ik neem aan dat jij nu begrip hebt voor Nederlanders die een hekel hebben aan Belgen? Dan vinden mensen zoals jij denk ik hier voldoende reden.

Ik overigens niet, en volgens mij hebben de meeste Nederlanders geen hekel aan Belgen. De echte vraag is dus waarom dat omgekeerd wel zo zou zijn. Aan de incidenten over de grens gezien zijn het in elk geval niet uitsluitend de Nederlanders die zich misdragen. Al zouden sommige mensen dat zeer graag geloven. Maar ja, sommigen zien in België dan ook een soort hemel op aarde en in Nederland de duivel. Dan zijn dit harde berichten voor hen, dat besef ik.
Daar zijn dan weer voorbeelden genoeg van.

http://nos.nl/artikel/127501-nederla...vliegreis.html

http://www.travelinside.nl/gedrag-ne...nd-schrijnend/

http://www.hartvannederland.nl/neder...in-ziekenhuis/

http://www.deondernemer.nl/binnenlan...ostenrijk.html

http://4nieuws.nl/show.php?key=28560...rtijen%20Tirol

http://www.bananenrepubliek.com/

http://www.vacaturesbijunamic.nl/blo...m_campaign=WBU
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 09:16   #20455
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Ik had dat gisteren ook al gepost, Hollander. De overlast van het belgentuig loopt echt uit de hand. Ieder weekend terroriseren ze onze horeca-gelegenheden en onze supermarkten. Het is zeer frustrerend te zien dat de Nederlandse politiek niets onderneemt tegen dit wangedrag van de Belgen. Met een muur op de Belgisch-Nederlandse grens was dit nooit gebeurd.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 09:44   #20456
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...n-Belgie.dhtml

De Belgen laten wederom hun ware aard zien. Zo kennen we ze inmiddels.
Van Poepel,

Het gaat hier wel over het lakse beleid van de Nederlanders om informatie over nummerplaten vrij te geven. Hierdoor dwingen jullie ons tot onpopulaire maatregelen om de welkome buitenlander uit het Noorden toch een beetje lijn te geven.

Laatst gewijzigd door bartelx : 9 april 2012 om 09:45.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 09:57   #20457
bartelx
Parlementslid

Standaard

Het Nederlandse bedrijf Zeeman maakt er een potje van.
Een beetje komen rommelen in de Vlaamse rand rond Brussel zonder de taalwetten te respecteren.

Citaat:
Het gebrek aan kennis van de Nederlandse taal bij sommige personeelsleden van de Tervuurse vestiging van Zeeman blijft de gemoederen verhitten. Leden van het Taal Aktie Komitee (TAK) beplakte de winkel gisteren met Vlaamsgezinde affiches.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=183OGGJC

Laatst gewijzigd door bartelx : 9 april 2012 om 10:00.
Oud 9 april 2012, 09:58   #20458
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Van Poepel,

Het gaat hier wel over het lakse beleid van de Nederlanders om informatie over nummerplaten vrij te geven. Hierdoor dwingen jullie ons tot onpopulaire maatregelen om de welkome buitenlander uit het Noorden toch een beetje lijn te geven.
Nope, het gaat hier over het lakse beleid van de Belgen die niet met onze informatie kan omgaan. We hebben een half jaar geleden aangegeven over te gaan op een moderner systeem. Dat jullie daar niks mee gedaan hebben, is jullie probleem. Maar ja, de gemiddelde Belg laat zijn onderbuikgevoelens weer de vrije loop. Steeds meer Nederlanders beginnen nu gelukkig in te zien dat jullie een naar en achterbaks volkje zijn.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 10:04   #20459
bartelx
Parlementslid

Standaard

Partij van Greetje W. doet het weer.
Na de Polen en de Oost-Europeanen worden nu ook de Surinamers geschoffeerd.

Citaat:
De PVV wil dat Nederland stopt met het geven van ontwikkelingshulp aan Suriname. Aanleiding is de door het Surinaamse parlement aangenomen amnestiewet.

Staatssecretaris Ben Knapen (Ontwikkelingshulp) zou de geplande 20 miljoen voor Suriname niet over moeten maken, stelt Tweede Kamerlid Johan Driessen.

''Hij zou alle hulp aan Suriname direct moeten stopzetten. Wat ons betreft geven we geen cent meer aan die bananenrepubliek'', aldus de PVV'er.

http://www.nu.nl/politiek/2781761/pv...-suriname.html

Laatst gewijzigd door bartelx : 9 april 2012 om 10:05.
Oud 9 april 2012, 10:30   #20460
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Partij van Greetje W. doet het weer.
Na de Polen en de Oost-Europeanen worden nu ook de Surinamers geschoffeerd.
kan ik daaruit concluderen dat jij vindt dat misdadigers vrijuit moeten gaan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be