![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2041 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ECHTER....en nu komt het ![]()
![]() |
![]() |
#2042 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een begrip van goed en fout op basis van wat het meest succesvolle is voor een gemeenschap. En over het algemeen is deze hetzelfde. De moraliteit voortvloeiende uit de christelijke leer stoelt zich daar deels op, alleen voegt ze elementen toe die compleet van de pot gerukt zijn. Eigenlijk vooral voortvloeiend uit de hoofden van enkele oude mannen. En jij vraagt je af waarom ik NIET wens te leven aan de hand van de moraal van jouw kerk. Ik zal mij tot in het graf verzetten tegen een levensmoraal gedicteerd door de kerk, en ik negeer de wetten die opsteld worden in die context omdat ze niet vrij zijn. Een democratie gedicteerd door een dogma is geen democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2043 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2044 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Surf eens op "ethiek en evolutie"?
krijg je zaken zoals mens is een groepsdier en oml in groep te leven heb je regels nodig en datzit gewoon in ons ingebakken (5 miljard jaar evolutie) zelfde logica en mechanismen zie je trouwens bij andere diersoorten (uiteraard niet allemaal identiek aan de mens of elkaar). moraal is voor een groot stuk eigenbelang (goed in de groep liggen is goed voor jezelf) of mag ik niet zeggen dat de mens een dier is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2045 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moraliteit is toch wat anders in mijn ogen. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2046 |
Minister-President
|
![]() Tja koop u een geschiedenisboek hé, en maak hem zelf hard
In de tijd van jezeke vonden ze slavernij en het beschouwen van vrouwen als vee de max, dus hebben ze dat zo in hun boekske gezet Een paar jaar later was het de mohammedanen hun beurt, die vonden dat er ook wat meer aandacht mocht zijn voor gewelddadige bekering, het aanmoedigen van pedofilie en het minder begeerlijk maken van de vrouw, dus hebben zij daar extra aandacht aan besteed in hun boekske Eind 18e eeuw zie je dan dat Napoleon er ook weer werk van maakt om het boeltje nog eens up te daten, dat was ook weer een aanpassing aan de realiteit na de verlichting. En vandaag zien we dat de landen waar het het lekkerst vertoeven is bezig zijn alle religieuze ballast te dumpen en bijvoorbeeld homofilie of armoede niet langer bestraft wordt. Laatst gewijzigd door Klein Licht : 30 april 2012 om 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2047 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2048 |
Minister-President
|
![]() Ja mijn excuses, ik heb de laatste zin nog even gewist, dat voegde niet echt veel toe aan een constructieve discussie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2049 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij is dat niet zo. Volgens mij moorden stelen liegen en bedriegen de mensen elkaar nog steeds en om dezelfde redenen als pakweg 6000 jaar geleden. Ik zie daarin geen evolutie. Maar soit. Deze thread gaat eigenlijk over iets anders. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 30 april 2012 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2050 |
Minister-President
|
![]() Een ander goed voorbeeld is bijvoorbeeld het trouwen met familieleden. Vroeger had dat als voordeel dat de clan toeliet steeds genoeg kindjes te maken, ook in moeilijkere periodes.
Hier was dat vroeger ook normaal, maar omdat er nu genoeg volk rondloopt is dat plots niet meer nodig en hebben we gekozen voor minder inteelt, omdat daar meer genetische defecten uit voorkomen. Plots vind iedereen het vies als je je een kindje maakt met je neef of nicht, of broer of zus Onze moraliteit is dus geevolueerd. Tadaa! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2051 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat je eigenlijk wil zeggen dat Hitler (vanwaar de fobie om met die naam altijd weer alles uit de context te halen) de theorie misbruikte. En natuurlijk is de natuur niet etisch, de evolutie is 'blind'. Maar noem om je theorie te ondersteunen eens een paar eigenschappen waarmee de natuur ons heeft toegerust en die immoreel zijn. En ben je er ook van overtuigd dat de moraliteit opgelegd is door een hogere orde? Dat zou erg indruisen tegen je verklaard agnosticisme. En welke 'god' zou daar dan voor zorgen? Ik zie nu al problemen met dezelfde 'god' die in zijn christelijke en moslimversie erg verward want niet eenduidig 'dicteert'. Moraliteit - de dag van vandaag want gisteren was het anders - is datgene wat de mens - als groep - moreel aanvaardbaar vindt. Hij giet dat in wetten, zoals de wet op de zwangerschapsonderbreking. (Misschien is de islam die je op andere threads zo verkettert - soms terecht - wel een 'objectieve' bondgenoot en zal door zijn oprukken hier de wet aangaande abortus er binnen pak hem beet 50 jaar weer anders uit zien.)
![]() |
![]() |
#2052 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik betwijfel dat. Citaat:
Anorganische dingen (stenen bijvoorbeeld) Organismen zonder hersenen. (planten bijvoorbeeld) Organismen met hersenen (dieren) Organismen met hersenen en spiritualiteit. (heeft een gevoel voor rechtvaardigheid, begraaft zijn doden, is filosofisch/religieus, wil alles verklaard weten enz...) Dat is wat ik vaststel. De mens onderscheidt, zich van alle wezens door zijn spiritualiteit. Ik stel dat vast bij alle volkeren dooheen de ganse gschiedenis heen. Paulus |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2053 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het feit dat je geen enkel voorbeeld kan geven van menselijke eigenschappen die immoreel zijn ondersteunt dit. Citaat:
Ben je zeker dat dieren niet treuren bij overlijdens? Olifanten treuren dagen. Mensapen - onze volle neven - kunnen zelfs uitdrukking geven aan hun treurnis. Andere neven, bijvoorbeeld de neanderthaler begroef ook zijn doden. Dat is wat ik vaststel. Natuurlijk hebben wij meer hersenen (en daardoor meer spiritualiteit, wat dat ook moge wezen). Maar we zijn niet uniek. En wat meer is, je ontwijkt de vraag: van wie zou die zogenaamde 'objectieve' (en dus noodzakelijk onveranderlijke) moraliteit moeten komen. En zie je zelf de moraliteit niet veranderen?
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 30 april 2012 om 17:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2054 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben niet overtuigd van iets. noch of er een God is, noch dat er geen wezen zou kunnen bestaan die verantwoordelijk is voor ons bestaan. Ik weet het niet. Waar ik wél van overtuigd ben is dat als er een God zou bestaan, dan is Hij in elk geval niet gediend met de wijze waarop de moslims Hem te menen te moeten dienen. Citaat:
Ik denk wel dat normen en waarden kunnen verschillen, naar plaats cultuur en tijdstip in de geschiedenis. Maar moord blijft immoreel denk ik. Je kunt ook maar bezwaarlijk de tegenstanders van abortus immoreel gaan noemen vind ik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2055 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de mens enige moraliteit bezit, dan moet dat wel zo geëvolueerd zijn, want buiten de evolutietheorie is er niks, waaraan we onze moraliteit zouen kunnen vandaan halen. Lees ik dat goed? Citaat:
Uiteraard heeft de mens wel eigenschappen, die immoreel zijn. Zoalsik eerder al zei; moorden stelen liegen en bedriegen de mensen elkaar nog steeds en om dezelfde redenen als pakweg 6000 jaar geleden. Ik zie daarin geen evolutie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2056 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Paulus, over dat rechtvaardigheidsgevoel, probeer jij maar eens heel gemeen tegen een olifant te doen en dan een paar maanden later de zelfde olifant op gaan zoeken en opeens aardig tegen dat beest gaan doen. een tip: doe dat enkel en alleen als je het gehad hebt met het leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2057 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je begrijpt het niet.
om als mens, uit puur eigenbelang, de beste kansen te hebben om te kunnen overleven moet je in een groep leven. om die groep te laten overleven en functioneren heb je regels nodig (geschreven en ongeschreven). de ongeschreven regels kennen wij als moraal, waarden en normen. wie zich niet aan de moraal houdt vliegt uit de groep (geen overleven, geen voortplanten,...) moraal zit in onze genen ingebakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2058 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2059 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat je zegt klopt grotendeels, maar ik zie toch een verschil tussen de moraal van de groep en de waarden en normen die ze zichelf opleggen om als groep te kunnen samenleven. Waarden en normen zijn gebaseerd op een moraal. De moraal niet op de waarden en normen, denk ik. En waar die moraal vandaan komt? Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2060 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mocht het anders zijn dan hoor ik graag waar we onze moraliteit - wat dat ook moge wezen - te wijten hebben. Wanneer het niet uit 'onszelf' - dus ook de evolutie - komt, dan komt het nergens van. Tenzij je 'hogere krachten' in het werk stelt, maar daar ben je verderop niet zo zeker van. Citaat:
Citaat:
Moraliteit is des mensen. De 'goden' hebben daar geen zaken mee.
![]() |