Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2011, 17:36   #2141
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Neen dat is het niet. Het is helemaal geen feit dat de multuculturele samenleving in het algemeen belang zou zijn.
Het is een feit dat die multiculturele samenleving er is.
Die mensen zijn er. Leer daar nu eindelijk eens mee leven; en maak er het beste van.

Citaat:
Als ik iemand vraag om mijn garagepoort te schilderen voor een bepaald loon, dan voel ik me achteraf niet verplicht om voor die mens huisvesting te zoeken en zijn familie te onderhouden.

Ik betaal hem, en hij mag weer naar huis als het werk klaar is.

En daar is niks racistisch aan.

Paulus.
Als je iemand vraagt om je garagepoort te schilderen, ja.
Maar de afspraken waren wel ietsje anders.
2.4 1956-1969: "The golden sixties" : op zoek naar nieuwe wervingslanden.
Augustus 1956 was een keerpunt in de immigratie uit het Zuiden van Italië. In deze periode van hoogconjunctuur ontstond er onevenwicht op de arbeidsmarkt. In verschillende sectoren groeide een dringend gebrek aan ongeschoolde arbeidskrachten. De activiteiten verplaatsten zich meer naar de zware industrie in het algemeen, naar de grote steden waar vooral de bouwsector volop actief was, naar de havengebieden, de textiel, de persoonsverzorging ...
Hiervoor werden nieuwe wervingslanden gecontacteerd: eerst Spanje en Griekenland, nadien Marokko en tenslotte Turkije.
Tussen de landen van herkomst en het gastland werden bilaterale overeenkomsten gesloten : afspraken over de rechten van de inwijkelingen in verband met de arbeidskaart, het verblijf en de sociale zekerheid.
In de jaren 1960 werd een intense rekrutering gevoerd van ongeschoolden uit Noord-Afrika en Turkije. In opdracht van het Ministerie van Arbeid en Tewerkstelling gaf het Belgisch Instituut voor Informatie en Documentatie in 1964 een brochure uit : "Vivre et travailler en Belgique".
De inleiding van deze brochure luidde als volgt :
"Arbeiders, welkom in België!
U denkt eraan in België te komen werken ? Wellicht heeft U reeds de 'grote beslissing' genomen ? Wij, Belgen, zijn verheugd dat U aan ons land de bijdrage van uw arbeidskracht en uw intelligentie komt leveren. (...)
Uitwijken naar een land dat onvermijdelijk met het uwe verschilt, brengt enkele aanpassingsproblemen met zich mee. Deze aanvankelijke moeilijkheden zullen veel vlotter overwonnen worden indien U een normaal leven, dit wil zeggen een familiaal leven leidt. België is een land waar de arbeid goed beloond wordt, waar het comfort op een hoog niveau ligt, vooral voor hen die in gezinsverband leven. (...) In elk geval willen wij U nogmaals verzekeren : de arbeiders uit streken van de Middellandse Zee zijn welkom onder ons in België.
"

De brochure gaf verder ondermeer informatie over het systeem van arbeidsvergunningen, over de streken en sectoren waar er vraag naar arbeid was en regelingen met betrekking tot de kinderbijslag en de sociale zekerheid in het algemeen. Tevens werd de migrant ingelicht over het gezinsleven in België en over de vrijheid van godsdienst.
Opvallend was het aandringen op de gezinsimmigratie.
http://www.kuleuven.be/thomas/images..._in_Belgie.doc
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 18:48   #2142
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als er misbruik gemaakt wordt van ons immigratiebeleid, moeten die misbruiken aangepakt worden.
Wat ga je er aan doen als blijkt dat 60% van de Marokkanen zijn (onbekende) bruid in het thuisland gaat halen? Voor mij valt dat onder de noemer misbruik.
Oud 29 juli 2011, 19:25   #2143
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Wat ga je er aan doen als blijkt dat 60% van de Marokkanen zijn (onbekende) bruid in het thuisland gaat halen? Voor mij valt dat onder de noemer misbruik.
Huwen met iemand uit het buitenland zie ik niet als misbruik.
Iedereen is vrij te huwen met wie hij/zij wil.
Je kan proberen om die mensen te sensibiliseren, en hen wijzen op mogelijke moeilijkheden.
Oud 29 juli 2011, 19:35   #2144
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het eerste moeilijk opspoorbaar is; is het tweede nodig om het eerste te bestrijden.
Ik vind het ook spijtig dat die tweede nodig is, maar ken jij een beter alternatief om die eerste tegen te gaan?
Om het eerste tegen te gaan hebben ze nieuwe wetten gemaakt.
En het tweede is, hoe je het ook draait of keert, discriminatie!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 19:42   #2145
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Jij wil het maar niet snappen he?

Voor de laatste keer: discriminatie is foei behalve als dat in naam van het multiculturalisme gebeurt. Dan is het namelijk goed en wenselijk.

Althans, volgens de racisme- en discriminatiebestrijders. Die houden er namelijk een heel bijzondere logica op na om recht te kunnen praten wat krom is.
Oud 29 juli 2011, 19:45   #2146
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke wetten hebben ze daarvoor gemaakt?
Het is wel goed nieuws dat er geen discriminatie meer is op de arbeidsmarkt.

Natuurlijk is de zogenaamde positieve discriminatie ook discriminatie. Daarom noemt het ook discriminatie.

Laatst gewijzigd door artisjok : 29 juli 2011 om 19:47.
Oud 29 juli 2011, 19:52   #2147
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke wetten hebben ze daarvoor gemaakt?
Het is wel goed nieuws dat er geen discriminatie meer is op de arbeidsmarkt.

Natuurlijk is de zogenaamde positieve discriminatie ook discriminatie. Daarom noemt het ook discriminatie.
Er zijn ontelbare nieuwe wetten gemaakt.
De eerste die me bv. te binnen schiet is dat café uitbaters geen allochtonen meer mogen weigeren, vroeger mocht dat wel.

Laatst gewijzigd door daiwa : 29 juli 2011 om 19:53.
Oud 29 juli 2011, 19:59   #2148
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn ontelbare nieuwe wetten gemaakt.
De eerste die me bv. te binnen schiet is dat café uitbaters geen allochtonen meer mogen weigeren, vroeger mocht dat wel.
Discriminatie werd verboden, maar er is nog altijd discriminatie.
Oud 29 juli 2011, 20:04   #2149
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is haatzaaien verboden?
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 20:09   #2150
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat zal er altijd blijven, net zoals al andere misdaden, geen enkele wet kan dat verhinderen.

En de overheid doet er dan nog een schepje bovenop door discriminerende quota op te leggen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 29 juli 2011 om 20:11.
Oud 29 juli 2011, 20:54   #2151
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
En dat zal er altijd blijven, net zoals al andere misdaden, geen enkele wet kan dat verhinderen.

En de overheid doet er dan nog een schepje bovenop door discriminerende quota op te leggen.
Enig idee hoe we die discriminatie wel kunnen verminderen?
Ik ben ook niet gelukkig met die discriminerende quota. Maar ik zie dit als het minst slechte.
Als je iets beter weet, verneem ik het graag.
Oud 29 juli 2011, 21:16   #2152
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Mensen die een bruid in China, Thailand, India,... gaan halen?
Ook misbruik?

Daarnet waart ge nog tegen gedwongen huwelijken, nu gaat ge zelf bepalen met wie we mogen trouwen.

Spagaat?

Laatst gewijzigd door Alboreto : 29 juli 2011 om 21:18.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 22:39   #2153
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Mensen die een bruid in China, Thailand, India,... gaan halen?
Ook misbruik?

Daarnet waart ge nog tegen gedwongen huwelijken, nu gaat ge zelf bepalen met wie we mogen trouwen.

Spagaat?
Vertel eens Alboreto, hoeveel van die van die partners die uit het thuisland gehaald worden, zijn het gevolg van een vrije partnerkeuze waarbij geen enkele dwang is gebruikt, noch dat die gearrangeerd zijn?
Inderdaad, nagenoeg geen. Bijgevolg heeft Snerror gelijk en is er totaal geen sprake van een spagaat.
Oud 29 juli 2011, 23:07   #2154
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Neen dat is het niet. Het is helemaal geen feit dat de multuculturele samenleving in het algemeen belang zou zijn.
Multicultuur is een contradictie, een onmogelijkheid.
Multicultuur is dus per definitie tégen het algemeen belang.
Oud 29 juli 2011, 23:09   #2155
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten integendeel de mogelijkheid tot discriminatie vermeerderen of weer toelaten.
Althans in de priveesfeer.
De overheid mag nooit discrimineren, het individu wel.
Oud 30 juli 2011, 07:18   #2156
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Citaat:
Ik ben ook niet gelukkig met die discriminerende quota. Maar ik zie dit als het minst slechte.
Als je iets beter weet, verneem ik het graag.
Maar we zijn eigenlijk aan het afwijken.
We waren op zoek naar jouw definitie voor racisme.

Begrijp ik je juist dat enkel discriminatie op basis van afkomst/nationaliteit racisme is?
http://forum.politics.be/showthread....91#post5595391
Oud 30 juli 2011, 07:31   #2157
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een feit dat die multiculturele samenleving er is.
Die mensen zijn er. Leer daar nu eindelijk eens mee leven; en maak er het beste van.
Dat is geen probleem; ik moet wel....

Maar daar gaat het mij niet om. Zeggen dat positieve discriminatie in het algemeen belang zou zijn is prietpraat. Het argument dat het multiculturele samenleving een meerwaarde zou zijn is, een politieke mening en geen antropologisch feit.

Citaat:
Als je iemand vraagt om je garagepoort te schilderen, ja.
Maar de afspraken waren wel ietsje anders.
2.4 1956-1969: "The golden sixties" : op zoek naar nieuwe wervingslanden.
Augustus 1956 was een keerpunt in de immigratie uit het Zuiden van Italië. In deze periode van hoogconjunctuur ontstond er onevenwicht op de arbeidsmarkt. In verschillende sectoren groeide een dringend gebrek aan ongeschoolde arbeidskrachten. De activiteiten verplaatsten zich meer naar de zware industrie in het algemeen, naar de grote steden waar vooral de bouwsector volop actief was, naar de havengebieden, de textiel, de persoonsverzorging ...
Hiervoor werden nieuwe wervingslanden gecontacteerd: eerst Spanje en Griekenland, nadien Marokko en tenslotte Turkije.
Tussen de landen van herkomst en het gastland werden bilaterale overeenkomsten gesloten : afspraken over de rechten van de inwijkelingen in verband met de arbeidskaart, het verblijf en de sociale zekerheid.
In de jaren 1960 werd een intense rekrutering gevoerd van ongeschoolden uit Noord-Afrika en Turkije. In opdracht van het Ministerie van Arbeid en Tewerkstelling gaf het Belgisch Instituut voor Informatie en Documentatie in 1964 een brochure uit : "Vivre et travailler en Belgique".
De inleiding van deze brochure luidde als volgt :
"Arbeiders, welkom in België!
U denkt eraan in België te komen werken ? Wellicht heeft U reeds de 'grote beslissing' genomen ? Wij, Belgen, zijn verheugd dat U aan ons land de bijdrage van uw arbeidskracht en uw intelligentie komt leveren. (...)
Uitwijken naar een land dat onvermijdelijk met het uwe verschilt, brengt enkele aanpassingsproblemen met zich mee. Deze aanvankelijke moeilijkheden zullen veel vlotter overwonnen worden indien U een normaal leven, dit wil zeggen een familiaal leven leidt. België is een land waar de arbeid goed beloond wordt, waar het comfort op een hoog niveau ligt, vooral voor hen die in gezinsverband leven. (...) In elk geval willen wij U nogmaals verzekeren : de arbeiders uit streken van de Middellandse Zee zijn welkom onder ons in België.
"

De brochure gaf verder ondermeer informatie over het systeem van arbeidsvergunningen, over de streken en sectoren waar er vraag naar arbeid was en regelingen met betrekking tot de kinderbijslag en de sociale zekerheid in het algemeen. Tevens werd de migrant ingelicht over het gezinsleven in België en over de vrijheid van godsdienst.
Opvallend was het aandringen op de gezinsimmigratie.
http://www.kuleuven.be/thomas/images..._in_Belgie.doc
Uw bron vind ik zeer twijfelachtig, maar kom...

Feit blijft dat het was om te werken. Inderdaad waren er daar, enkele legale voordelen aan verbonden zoals het krijgen van kindergeld voor schoolgaande kinderen.

Maar vandaag de dag, kan men niet anders dan oordelen dat het uit de hand loopt. Migratie door gezinsherenigingen worden weldegelijk misbruikt. Daardoor werd het woordje 'schijnhuwelijk' aan Van Dale toegevoegd. Voordien bestond dat woordje niet eens. En dat is ook een feit.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 30 juli 2011 om 07:33.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 07:31   #2158
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat het eerste moeilijk opspoorbaar is; is het tweede nodig om het eerste te bestrijden. Ik vind het ook spijtig dat die tweede nodig is, maar ken jij een beter alternatief om die eerste tegen te gaan?
Maar in werkelijkheid ga je het probleem enkel erger maken en ga je stigmatiserende beelden ermee bevestigen. Het alternatief is gewoon ELKE vorm van discriminatie tegengaan en gewoon mensen toelaten die echt voor hun leven vrezen of die nodig zijn om vacatures in te vullen. Dan ziet men de andere persoon niet als concurrent op de arbeidsmarkt en gaat men er dus ook al minder sceptisch tegenover staan.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2011, 07:38   #2159
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Huwen met iemand uit het buitenland zie ik niet als misbruik.
Iedereen is vrij te huwen met wie hij/zij wil.
Je kan proberen om die mensen te sensibiliseren, en hen wijzen op mogelijke moeilijkheden.
Als ik naar het buitenlan ga werken,...

...en weiger mijn nationaliteit op te geven,

...weiger in dat land begraven te worden,

...mijn kinderen laat trouwen uit iemand van mijn thuisland

Enz....

Moet het mij niet verwonderen dat die mensen daar zullen zeggen dat ik me te goed voel om daadwerkelijk te integreren, maar dat het mij integendeel enkel om de centen te doen is, die ik daar kan verdienen.

Paulus.
Oud 30 juli 2011, 07:39   #2160
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Jij wil het maar niet snappen he?

Voor de laatste keer: discriminatie is foei behalve als dat in naam van het multiculturalisme gebeurt. Dan is het namelijk goed en wenselijk.

Althans, volgens de racisme- en discriminatiebestrijders. Die houden er namelijk een heel bijzondere logica op na om recht te kunnen praten wat krom is.
Daar lijkt het inderdaad heel sterk op.

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be