![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus het is wel degelijk een persoonlijke mening, ik ben het alleen met die mening eens, anders zou ik het niet hebben. Maar het is niet iets dat ik oproep of zo, ik vind niet dat het MOET gebeuren, alleen als het zou gebeuren zal ik pro zijn. Begin je het verschil te snappen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel de discussie loopt langs de kernvraag over de typering van het menselijk leven; niet over de vraag hoe u het eventueel vervolgens al dan niet in wetten zou gieten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar die hele vergelijking slaat helemaal nergens op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, de vergelijking is meer dan treffend. De typering is gelijklopend. In uitwerking en middelen verschilt u.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2: Ik streef niet naar een of ander übermensch gedoe. 3: Het is geen ideologie/politieke visie die ik aanhang. 4: Ik heb het over verplichte euthanasie op een humane manier, niet over gaskamers. 5: Er zit voor niets noodzakelijks in, het mag alleen. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als jij happy wordt van die vergelijking. Het is je gegund ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. doel 3. Er is weldegelijk sprake van typering van het leven, ongeacht vanuit welk visie dat u komt. 4. methode 5. methode Enkel punt 3 gaat over de typering. Al de rest heeft te maken met de bijkomstigheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2149 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ah onze Nietzsche
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2150 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2151 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
elk denkend wezen aanvaard het simpele, alsook logische feit dat kennis enkel en alleen een groeiend besef van niet weten is. Hoe meer je te weten komt, hoe groter het gedeelte dat je niet weet. En oude volkeren noemen we oud voor een reden, hoor; dat oud slaat doorgaans op achterhaalde ideeën gebaseerd op een voorbijgestreefd wereldbeeld (en zoals anderen al hebben aangetoond hadden ook onze Grieken uwen "basis" lang achter zich gelaten ![]() Hou niet vast, laat los!
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 3 mei 2012 om 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2152 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
doorheen deze thread post Tavek wel het gemiddelst en leunt wat hij post; het dichtst aan bij de absolute waarheid. en inderdaad religie houdt onze evolutie tegen, wij geraken maar niet weg van het infantiele ik ik ik en het is altijd de ander's schuld. Doordat wij moraliteit ontwikkeld hebben bestaat liegen, stelen, bedriegen, enzoverder. De andere kant van de medaille maakt ook deel uit van de medaille.
![]() |
![]() |
#2153 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#2154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij luisteren aandachtig. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 3 mei 2012 om 14:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2155 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
en dan altijd met gruweldaden afkomen (jij dus, jij bent diegene die daaraan denkt, jij bent diegene die dat als mogelijkheid naar voor schuift) en dan nog durven zeggen dat het door de anderen zijn.
![]() |
![]() |
#2156 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat ik lees in je antwoorden lezen anderen ook.
![]() |
![]() |
#2157 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Of is de stem van het geweten iets waar je mee kan schermen en naar believen gebruiken om je eigen geweten als normgevend proberen door te drukken? Je spreekt hier jezelf tegen.
![]() |
![]() |
#2158 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar tussen de 'mogelijkheid niet uitsluiten' en dat hypothetische wezen opzadelen met zelfverklaarde eigenschappen is een wereld van verschil. Je kan daarop geen 'hogere' moraliteit vestigen. Opnieuw spreek je je tegen: je noemt je agnost maar je kiest het kamp van een bepaald godsbeeld.
![]() |
![]() |
#2159 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is je plicht om naar de stem van je geweten te luisteren. Waar of niet? Zo zie je de grens van je vrijheid. Ik verklaar me nader. Er zijn heel wat mensen die echt positieve dingen doen. Ik denk aan een dokter die geen dokter voor de centjes is, mensen die belangeloos begaan zijn met hun naaste, gestuurd door eerlijk medelijden en een groot realiteitbesef en verantwoordelijkheidsgevoel. Als we die mensen vragen waarom zeggen zij: “Er zijn allerlei dingen waarvan de mens de plicht heeft iets te doen of te laten. Deze dingen zijn mij niet door iemand anders opgelegd, maar ik voel zelf aan dat ik dit of dat, mag of niet mag doen. Een stem in mijn binnenste verbiedt mij dat. Een wet die als het ware in mijn hart staat ingegrift”Wanneer wij in ons binnenste een stem horen, dan kunnen wij daar vanuit gaan dat er iemand is die ook spreekt. Een stem verraadt een spreker. Welke spreker? Het kan natuurlijk je eigen stem zijn die je hoort, maar ik heb daar toch mijn vragen bij. Als we eerlijk zijn en naar die stem luisteren, merken we heel vlug dat het onze stem niet is en weet je waarom niet? Omdat die stem geweldig tegen ons kan ingaan, tegen ons protesteren, ons verbieden om iets te doen wat we graag zouden doen. Het kan ons bezwaren en zelfs met groot schuldgevoel beladen. Zou die stem dan de stem van het kwade zijn? Ik reken met die mogelijkheid. Niemand van ons kan ontkennen niet verleidt te zijn geweest door die zoete, vleierige stem! Maar soms ook met duivels geweld in een vlaag van blinde woede, waar we achteraf spijt van hadden. Maar dat is een andere stem dat deze die in ons binnenste ligt. En nu moet je eens opletten. Bij die stem die in ons binnenste is, is dat eigenaardig genoeg, net andersom. Die verleidt niet tot het kwade, maar tracht ons er juist van weg te houden, tracht juist dat kwaad te verhinderen, fluistert of roept of dondert ons toe, de slechte daad niet te doen. Dat die stem afkomstig is van "iets hogers dan de mens" zal ik niet kunnen bewijzen, maar ik kan wel verklaren waarommet die mogelijkheid reken. Die stem is hoe dan ook een soort macht, een soort persoon, die tegenover het kwade staat, mij ervoor wil beschermen. Het feit dat hij daadwerkelijk spreekt, is voor mij een bewijs van zijn bestaan. Die Spreker die mij tracht af te houden van het kwade, kan zelf het kwade niet zijn. Die Spreker moet rechtvaardig zijn. Daarom sluit ik de mogelijkheid niet uit dat die stem van "iets hogers dan de mens" kan komen. In de derde plaats zouden wij het geweten ook een soort politieagent kunnen noemen, die op onze levensweg staat en voortdurend op ons let. Doen wij het goede, dan laat hij ons met rust, dan horen we hem niet, maar als kwaad ons dreigt, dan treedt hij op, heft de vinger waarschuwend naar boven en zegt: “Niet doen”. Dat is bijzonder. Waarom? Omdat ons geweten ons niet zegt wat goed en wat kwaad is, maar het zegt alleen maar dat wij het kwade moeten laten. Een politieagent treedt ook alleen maar op tegen de overtreder en niet tegen de mens die doet wat hij doen moet. Het geweten heeft maar één woord in zijn woordenboek en dat is : “NEEN”. Het geweten zegt nooit ‘ja’. Wanneer wij geen kwaad doen, dan zwijgt het geweten. Het geweten spreekt alleen als het bezwaar heeft, het legt barricaden op de kwade weg. Maar nog eens, het geweten maakt niet uit wat goed en kwaad is. Dat doe je zelf. Voor de ene mens is abortus bezwaarlijk, voor de andere niet. Je bent vrij om zelf je normen voor goed en kwaad te bepalen. Je hoeft niet naar die innerlijke stem te luisteren. Die stem van het geweten, dringt zichzelf niet op, je kan hem negeren. Het lat zich sussen door allerlei drogredens. Citaat:
Geheel niet zelfs. Paulus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik de mogelijkheid niet uitsluit dat er een hoger wezen bestaat, dan is het niet meer dan normaal, dat ik met die eventuele mogelijkheid rekening hou, en dingen denk in de trend van: "Als er een God zou bestaan, hoe zou hij dan wel/niet moeten kunnen en mogen zijn". Dat lijkt me wijzer, dan de mogelijkheid van het bestaan van een hoger wezen, uit te sluiten en zodoende de mogelijke verklaringen van het 'morele' en het 'spirituele'van de mens, af te bakenen binnen het rationele. Want als er een God zou bstaan, heeft hij alvast de eigenschap zich niet door het menselijke rationeel begrijpbare te laten vatten. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 3 mei 2012 om 16:12. |
|
![]() |
![]() |