Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 11 augustus 2014, 10:35   #2161
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Van Jazeera geloof ik sowieso niets. (edit: stuur me zo nog 500 berichtjes zoals we de laatse jaren hebben gezien ivm. geweld van extremistische islamisten tegen christenen ea. minderheden, dan zou het wel eens kunnen...)

En Uw eerste link is gewoonweg niet actief. Nuff said.

Jammer dat die rode pil niet groot genoeg is om degelijk tussen drie vingers om te wentelen. Maar er is nog steeds... Nutella!!!
Ik geloof wel dat extremistische christenen tot zulke dingen in staat zijn. Mensen doen de goorste dingen met hun geloof als excuus, met de 3 Abrahamitische geloven waarschijnlijk op kop
Oud 11 augustus 2014, 10:41   #2162
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Atheïsten zijn het vreedzaamst.
Oud 11 augustus 2014, 11:20   #2163
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Deze knaap is ook al reddeloos verloren.

http://www.hln.be/hln/nl/9556/Opstan...kt-hoofd.dhtml
Pericles is offline  
Oud 11 augustus 2014, 11:22   #2164
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Jij hebt een eeuw communisme gemist misschien? Landen die officieel atheïstisch zijn, behoren en behoorden zonder enige uitzondering tot de grootste schrikstaten die de geschiedenis ooit gezien heeft.
Oud 11 augustus 2014, 11:27   #2165
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zie Lenin, Stalin, Pol Pot, Mao, Mussolini,...

Laatst gewijzigd door mvd : 11 augustus 2014 om 11:28.
mvd is offline  
Oud 11 augustus 2014, 11:28   #2166
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Deze knaap is ook al reddeloos verloren.

http://www.hln.be/hln/nl/9556/Opstan...kt-hoofd.dhtml
Er wordt een generatie jihadsoldaten grootgebracht die de wereld moeten gaan veroveren.
Thuleander is offline  
Oud 11 augustus 2014, 11:45   #2167
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Jij hebt een eeuw communisme gemist misschien? Landen die officieel atheïstisch zijn, behoren en behoorden zonder enige uitzondering tot de grootste schrikstaten die de geschiedenis ooit gezien heeft.
Communisten zijn bij uitstek geen atheïsten. Is Noord-Korea atheïstisch? Ik dacht het niet, hun Kims worden daar vereerd als ware goden. Officieel wordt religie er verboden, maar in de praktijk worden de staat en de profeten (Stalin, Lenin, Kim Il-Sung, Ché, ...) vereerd. Die verering kunt ge bezwaarlijk atheïstisch noemen.

Het is belachelijk om het atheïsme de communistische dictaturen te verwijten, net zoals het belachelijk is om het christendom de kruistochten te verwijten.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 11 augustus 2014, 11:46   #2168
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Secularisten zijn het vreedzaamst.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 11 augustus 2014, 11:56   #2169
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ok, akkoord, dat is juister.
Oud 11 augustus 2014, 11:56   #2170
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 11 augustus 2014 om 11:57.
AnarchoChristophe is offline  
Oud 11 augustus 2014, 11:56   #2171
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Communisten zijn bij uitstek geen atheïsten. Is Noord-Korea atheïstisch? Ik dacht het niet, hun Kims worden daar vereerd als ware goden. Officieel wordt religie er verboden, maar in de praktijk worden de staat en de profeten (Stalin, Lenin, Kim Il-Sung, Ché, ...) vereerd. Die verering kunt ge bezwaarlijk atheïstisch noemen.
Wat heeft dat met verering te maken? Ik krijg zo vaak te horen dat 'atheïsme' niets meer is dan het niet-geloven in God, als die definitie hen goed uitkomt. Niemand gelooft dat Stalin, Lenin, etc godheden waren, er is nog wel een verschil tussen nationale held en machtige werreldlijke absolutists eenderzijds en godheid anderzijds.
Atheïsten lijken nogal zeer plastisch om te gaan met die definitie als ze zich uit een benarde situatie moeten praten.
Citaat:
Het is belachelijk om het atheïsme de communistische dictaturen te verwijten, net zoals het belachelijk is om het christendom de kruistochten te verwijten.
Ik verwijt het atheïsme de communistische dictaturen nergens. Ik zeg enkel dat het atheïsten waren, dat atheïsme zelfs staatspolitiek was, en dat ze alles behalve vreedzaam zijn.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 11 augustus 2014 om 11:57.
AnarchoChristophe is offline  
Oud 11 augustus 2014, 12:00   #2172
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zie Nazi-Duitsland
mvd is offline  
Oud 11 augustus 2014, 12:05   #2173
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
zie Nazi-Duitsland
Nazi-Duitsland ondernam meer dan één poging om een Protestantse Nazi-Kerk te starten. Zonder veel succes.
Oud 11 augustus 2014, 12:05   #2174
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat met verering te maken? Ik krijg zo vaak te horen dat 'atheïsme' niets meer is dan het niet-geloven in God, als die definitie hen goed uitkomt. Niemand gelooft dat Stalin, Lenin, etc godheden waren, er is nog wel een verschil tussen nationale held en machtige werreldlijke absolutists eenderzijds en godheid anderzijds.
Atheïsten lijken nogal zeer plastisch om te gaan met die definitie als ze zich uit een benarde situatie moeten praten.

Ik verwijt het atheïsme de communistische dictaturen nergens. Ik zeg enkel dat het atheïsten waren, dat atheïsme zelfs staatspolitiek was, en dat ze alles behalve vreedzaam zijn.
Enkel in het geval van Noord-Korea is er iets voor te zeggen, omdat die leiders goddelijke eigenschappen worden toegedicht.
mvd is offline  
Oud 11 augustus 2014, 12:09   #2175
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Noord-Korea wordt wel degelijk door de staat geclaimd dat Kim Il-Sung een godheid is, een bovennatuurlijk persoon.

Atheïsme is (voor mij) de afwijzing van geloof, in bijzonder het bovennatuurlijk geloof.

Ikzelf noem me geen atheïst. Ik ga ervan uit dat er geen bovennatuurlijke zaken bestaan vanwege de onwaarschijnlijkheid daarvan, maar ik kan het niet uitsluiten. Diegenen die daar wel claims over maken, maken zichzelf compleet belachelijk. Hoe zoudt ge als mens, als natuurlijk persoon, nu kunnen claims maken over bovennatuurlijkheid? Dat slaat werkelijk nergens op.

Citaat:
Maar die uitspraak heeft dus eigenlijk geen enkel nut. Er zijn atheïsten die gewelddadig zijn. So what?

Nebur is offline  
Oud 11 augustus 2014, 12:14   #2176
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zie Nazi-Duitsland
Want het Nazi-regime was seculier, of wat is uw belachelijk claim hier? Ooit al gehoord van het positief christendom?

Nebur is offline  
Oud 11 augustus 2014, 12:23   #2177
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want het Nazi-regime was seculier, of wat is uw belachelijk claim hier? Ooit al gehoord van het positief christendom?
Het nazisme was inderdaad een seculiere ideologie. Meer nog, het was een progressieve ideologie, hoewel ze ook bepaalde aspecten van de Verlichting verwierp.

Citaat:
Evans wrote that Hitler repeatedly stated that Nazism was a secular ideology founded on science, which in the long run could not "co-exist with religion"[
Uiteraard fungeerden deze regimes binnen een bepaald tijdvak, waarin openlijk onversneden atheïsme een obstakel zou vormen voor een blijvend draagvlak bij de bevolking.
mvd is offline  
Oud 11 augustus 2014, 12:28   #2178
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nazi-Duitsland ondernam meer dan één poging om een Protestantse Nazi-Kerk te starten. Zonder veel succes.
Het was dan ook eerder een poging om de mensen weg te leiden van het christendom.
mvd is offline  
Oud 11 augustus 2014, 12:43   #2179
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was dan ook eerder een poging om de mensen weg te leiden van het christendom.
Dat bewijst meteen dat het Nazi-regime geen seculier regime was. Een seculiere staat moeit zich namelijk niet met de religie die de burgers aanhangen. Het is niet omdat een regime niet-religieus is, dat het seculier is. Een regime die religie actief probeert uit te delgen is niet seculier.

Nebur is offline  
Oud 11 augustus 2014, 13:15   #2180
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat bewijst meteen dat het Nazi-regime geen seculier regime was. Een seculiere staat moeit zich namelijk niet met de religie die de burgers aanhangen. Het is niet omdat een regime niet-religieus is, dat het seculier is. Een regime die religie actief probeert uit te delgen is niet seculier.
Ah, maar dan is België vandaag ook geen seculiere staat.

Je hanteert trouwens de enge definitie van seculier. In ruimere zin betekent seculier het terugdringen van religie uit het besluitvormingsproces en het niet langer hanteren van religie als morele leidraad. De nazi's waren dus absoluut seculier. Het fascisme werd ook niet gepercipieerd als conservatief bijvoorbeeld maar eerder als progressief.
mvd is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be