Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2008, 10:17   #201
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het is louter een geloofsartikel, mijn beste, enkel en alleen van toepassing voor die specifieke gelovigen die die specifieke religie aanhangen. Waarheid komt er niet eens aan te pas.Johannes of Jezus of wie dan ook mogen dat best beweren. Of het daadwerkelijk zo is, is uiteraard een ander paar mouwen.

Altijd weer heel verfrissend te horen dat iemand die niet blindelings één of ander bijbelcitaat uit het NT volgt maar meteen wordt bestempelt als een leugenaar.
"geloofsartikel" Is het niet een beetje als met het "bestaan" van God.
God is ZO anders dat er in het hele heelal of de waarneembare schepping (hoe groot die ook is) geen enkel standpunt is van waaruit "je" Hem kan "bezien".
Als alles wat bestaat dat is wat kan waargenomen worden of gemeten dan "bestaat" god niet.

Ik ben al lang sinds de jaren 70 voorbij aan de discussie of Jezus echt bestaan heeft. Wat voor baat heeft men te proberen aan te tonen van niet?
en om 40 jaar terug te keren, ik heb beter te doen in de rest van mijn leven.
Getuigen van de levende Jezus die is opgestaan.
De historische Jezus is gestorven en begraven en is weg van hier. (hemelvaart?)
Zo kan ik ook beweren dat de zon niet bestaat, want die bestaat uit atomen en atomen bestaan uit oneindig kleine deeltjes omringd door een bijna volledige leegte of niets. En toch ben ik zeker dat de zon bestaat.
Zo ook met God, Zijn zoon Jezus en zijn Geest
werkzaam in de goede mensen.
.
.
.
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 11:47   #202
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
"geloofsartikel" Is het niet een beetje als met het "bestaan" van God.
God is ZO anders dat er in het hele heelal of de waarneembare schepping (hoe groot die ook is) geen enkel standpunt is van waaruit "je" Hem kan "bezien".
Als alles wat bestaat dat is wat kan waargenomen worden of gemeten dan "bestaat" god niet.

Ik ben al lang sinds de jaren 70 voorbij aan de discussie of Jezus echt bestaan heeft. Wat voor baat heeft men te proberen aan te tonen van niet?
en om 40 jaar terug te keren, ik heb beter te doen in de rest van mijn leven.
Getuigen van de levende Jezus die is opgestaan.
De historische Jezus is gestorven en begraven en is weg van hier. (hemelvaart?)
Zo kan ik ook beweren dat de zon niet bestaat, want die bestaat uit atomen en atomen bestaan uit oneindig kleine deeltjes omringd door een bijna volledige leegte of niets. En toch ben ik zeker dat de zon bestaat.
Zo ook met God, Zijn zoon Jezus en zijn Geest
werkzaam in de goede mensen.
.
.
.
Maar het is nog wat anders om iemand als leugenaar te bestempelen omdat het u niet zint. Op uw leeftijd zou u beter moeten weten en iedereen in zijn waarde laten. Respect hebben voor de mening van de andere zonder deze mening te hoeven delen. Dat is ook naastenliefde betonen. Maar dat hebt u blijkbaar nog altijd niet begrepen. Als mensen zoals u, met zo'n mentaliteit, het weer voor het zeggen hadden in onze maatschappij, lonkten de brandstapels weer om de hoek.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2008 om 11:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 12:14   #203
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Moet ik nu echt ingaan op deze toch nogal persoonlijke kwestie? Ik meende nochtans dat persoonlijke kwesties op een discussieforum niet thuishoorden. Maar goed, ik zal me alweer eens vergist hebben.

Omdat ik niet te beroerd ben om die kwestie voor ogen te zien: nederigheid is inderdaad een mooie deugd. Ik wou dat ik ze wat meer in praktijk kon brengen, maar om een mij nog steeds niet duidelijke reden lukt me dat op mijn 42e nog altijd niet goed. Dus troost ik me met de gedachte dat onbescheidenheid nog altijd beter is dan valse bescheidenheid.

Is 't gepermitteerd?

Daaraan voeg ik nog toe dat zo ongeveer eenieder op dit forum, die er per definitie nood aan heeft zijn mening uit te bazuinen, blijk geeft van een gebrek aan nederigheid. Want nederigen zwijgen en laten anderen in hun waarde. Trekken we jouw redenering eventjes door, dan zouden christengelovigen, gehoorzamend aan de deugd van de nederigheid, zich niet langer op een forum mogen vertonen. Niettemin wordt van christengelovigen juist verwacht dat zij kond doen van de Blijde Boodschap, dat zij getuigen wat die Boodschap voor hen betekent.

En dit horen zij te doen aan eenieder die naar hen wil luisteren. Aangezien jij in discussie treedt met mij, mag ik ervan uitgaan dat je tot luisteren bereid bent. En uit jouw opmerking besluit ik dat je niet echt weet wat die christelijke deugd inhoudt. Hoogstens heb je het klokje horen luiden, maar het klepeltje weet je toch niet echt hangen...

Tot slot: jij kent mij niet, en ik ken jou niet. Mocht ik mijn echte identiteit hier prijsgeven, dán pas zou je me terecht kunnen beschuldigen van onbescheidenheid. Nu beschuldig je hoogstens een naam: ElFlamencoLoco; over de persoon achter die naam weet je in de verste verte niets. Ik neem aan dat we dit best ook zo laten...
Dan moet u consequent zijn en uw onderschrift ook buiten dit forum laten. Want uw vermeende persoonlijke kwaliteiten (ook al zijn die door aan andere aan u toegedicht) heeft niets te maken met de discussie.

En als u uw onderschrift plaatst, dan moet u niet komen zaniken dat u er op aangesproken wordt.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2008 om 12:35.
Oud 11 januari 2008, 12:24   #204
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[color="Blue"]En jullie geloven die boeken.

Geloven? LOL

Dat heeft er helemaal niets mee te maken!
Bestudeer het materiaal eens in plaats van een oordeel klaar te hebben
voordat U het bestudeerd heeft

Pin d"Ar
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 12:25   #205
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar het is nog wat anders om iemand als leugenaar te bestempelen omdat het u niet zint. Op uw leeftijd zou u beter moeten weten en iedereen in zijn waarde laten. Respect hebben voor de mening van de andere zonder deze mening te hoeven delen. Dat is ook naastenliefde betonen. Maar dat hebt u blijkbaar nog altijd niet begrepen. Als mensen zoals u, met zo'n mentaliteit, het weer voor het zeggen hadden in onze maatschappij, lonkten de brandstapels weer om de hoek.
Nice Put!

Pin d"Ar
Oud 11 januari 2008, 18:21   #206
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet u consequent zijn en uw onderschrift ook buiten dit forum laten. Want uw vermeende persoonlijke kwaliteiten (ook al zijn die door aan andere aan u toegedicht) heeft niets te maken met de discussie.

En als u uw onderschrift plaatst, dan moet u niet komen zaniken dat u er op aangesproken wordt.
Mijn onderschrift heb ik daar om andere redenen gezet dan om mijn "vermeende persoonlijke kwaliteiten". Mag ik zélf nog mijn onderschrift motiveren, of ga jij op dit forum deze taak voor je nemen. Desgevallend doe je dat voor iedereen. En anders voor niemand.

Ach, ik heb er géén probleem mee dat jij problemen maakt rond mijn onderschrift. Elke poging van jouw kant om van jouw probleem het mijne te maken is tot mislukken gedoemd. Ik zeg zelfs méér: heimelijk heb ik er plezier in.

Ik heb de reputatie een gehaaid kaartspeler te zijn (boomkewies) en nagenoeg elke open miserie die ik aanneem, die w�*n ik, mijn waarde. Ook in een discussie durf ik mijn kaarten op tafel leggen: ja, ik amuseer me met jouw irritatie. Ga je mij nu eraan spelen, of hoe zit het?
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2008, 18:28   #207
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn onderschrift heb ik daar om andere redenen gezet dan om mijn "vermeende persoonlijke kwaliteiten". Mag ik zélf nog mijn onderschrift motiveren, of ga jij op dit forum deze taak voor je nemen. Desgevallend doe je dat voor iedereen. En anders voor niemand.

Ach, ik heb er géén probleem mee dat jij problemen maakt rond mijn onderschrift. Elke poging van jouw kant om van jouw probleem het mijne te maken is tot mislukken gedoemd. Ik zeg zelfs méér: heimelijk heb ik er plezier in.
Ik heb de reputatie een gehaaid kaartspeler te zijn (boomkewies) en nagenoeg elke open miserie die ik aanneem, die w�*n ik, mijn waarde. Ook in een discussie durf ik mijn kaarten op tafel leggen: ja, ik amuseer me met jouw irritatie. Ga je mij nu eraan spelen, of hoe zit het?
Het zou wel eens kunnen dat u zich op een dag in de miserie gaat spelen. Maar zo hoog zullen de bedragen wel niet zijn, vermoed ik. U speelt liever voor het plezier neem ik aan. Al is dat plezier bij kaartspel minder heimelijk natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2008 om 18:34.
Oud 11 januari 2008, 18:35   #208
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Het zou wel eens kunnen dat u zich op een dag in de miserie gaat spelen. Maar zo hoog zullen de bedragen wel niet zijn vermoed ik. U speelt liever voor het plezier neem ik aan.
Het zou wel eens kunnen...?

Neen, het is al meermaals gebeurd dat ik me in de miserie speelde, niet alleen met wiezen. Het is inherent aan je nek durven uitsteken, dat je soms de wind van voren vangt. En dat is maar goed ook, anders zou er geen uitdaging aan zijn.

Ik kan best met een fikse tegenwind leven. 'k Sta er tenslotte sterk genoeg voor in mijn schoenen. Ik ben niet bang voor een portie miserie...

En néén, ik speel hoogstens voor wat kleingeld.

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 11 januari 2008 om 18:35.
Oud 11 januari 2008, 18:38   #209
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou wel eens kunnen...?

Neen, het is al meermaals gebeurd dat ik me in de miserie speelde, niet alleen met wiezen. Het is inherent aan je nek durven uitsteken, dat je soms de wind van voren vangt. En dat is maar goed ook, anders zou er geen uitdaging aan zijn.

Ik kan best met een fikse tegenwind leven. 'k Sta er tenslotte sterk genoeg voor in mijn schoenen. Ik ben niet bang voor een portie miserie...

En néén, ik speel hoogstens voor wat kleingeld.
Ja maar het kan ook een verslaving worden. Een soort mini-Russische roulette. En of dit moreel helemaal kosher is, laat ik aan u over.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2008 om 18:38.
Oud 11 januari 2008, 18:48   #210
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Ja maar het kan ook een verslaving worden. Een soort mini-Russische roulette. En of dit moreel helemaal kosher is, laat ik aan u over.
Oud 11 januari 2008, 19:29   #211
koolvis
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
U moet wel IEDER woord lezen hé. Ik schreef "als..." (if, indien, si)
De postings (niet zozeer van u) die pogen het leven van de historische Jezus te ontkennen getuigen m.i. ook van niet veel respekt. Maar ja, zoeken jullie maar verder naar de waarheid, mss kom je er ooit.
"brandstapels"? Ben jij wel ernstig?
Ik heb vooral eerbied en respekt voor mensen die eerlijk zijn en ook repektvol, zoals onze Karel De Gucht om er maar één te noemen.
"invloed katholieke kerk": de essentie van haar leer is de naastenliefde, ook voor de zwakkeren die vroeger werden uitgestoten of aan hun lot overgelaten. Het is zelfs tegennatuurlijk. Die invloed is zo vanzelfsprekend geworden dat we het gewoon westerse normen en waarden noemen.
In tegenstelling met sommige anderen zorgen wij OOK voor mensen die ziek geworden zijn door hun "zonde", als ik dat woord mag gebruiken, zoals mensen met levercirose tengevolge van alkoholmisbruik, om maar iets te noemen.
.
.
.

Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.

Laatst gewijzigd door koolvis : 11 januari 2008 om 19:30.
Oud 11 januari 2008, 20:51   #212
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U moet wel IEDER woord lezen hé. Ik schreef "als..." (if, indien, si)
De postings (niet zozeer van u) die pogen het leven van de historische Jezus te ontkennen getuigen m.i. ook van niet veel respekt. Maar ja, zoeken jullie maar verder naar de waarheid, mss kom je er ooit.
"brandstapels"? Ben jij wel ernstig?
Ik heb vooral eerbied en respekt voor mensen die eerlijk zijn en ook repektvol, zoals onze Karel De Gucht om er maar één te noemen.
"invloed katholieke kerk": de essentie van haar leer is de naastenliefde, ook voor de zwakkeren die vroeger werden uitgestoten of aan hun lot overgelaten. Het is zelfs tegennatuurlijk. Die invloed is zo vanzelfsprekend geworden dat we het gewoon westerse normen en waarden noemen.
In tegenstelling met sommige anderen zorgen wij OOK voor mensen die ziek geworden zijn door hun "zonde", als ik dat woord mag gebruiken, zoals mensen met levercirose tengevolge van alkoholmisbruik, om maar iets te noemen.
.
.
.

Zelfs die mensen die het bestaan van Jezus ontkennen kunt u niet botweg bestempelen als 'leugenaars'. Dat getuigt van weinig respect. Meer nog, zulke uitspraak getuigt van een misbegrepen christelijke boodschap waarin elke naastenliefde ontbreekt.

Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2008 om 20:52.
Oud 11 januari 2008, 23:13   #213
koolvis
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Zelfs die mensen die het bestaan van Jezus ontkennen kunt u niet botweg bestempelen als 'leugenaars'. Dat getuigt van weinig respect. Meer nog, zulke uitspraak getuigt van een misbegrepen christelijke boodschap waarin elke naastenliefde ontbreekt.
"niet botweg bestempelen"
Moet dat? Heeft niet ieder mens iets goeds, ook waarheid in zich.
"Dat getuigt van weinig respect." Waarom? Begrijpen we elkaar wel?
Geen respekt omdat ik iemand die (gedeeltelijk) liegt niet een leugenaar noem?
.
.
.

Oud 12 januari 2008, 08:09   #214
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen respekt omdat ik iemand die (gedeeltelijk) liegt niet een leugenaar noem?
Je gaat voorbij aan de kern van de zaak, mijn beste.

Iemand die het bestaan van de historische Jezus ontkent, of er in het beste geval aan twijfelt, heeft evenveel recht om dit aan te nemen als jij en/of andere gelovigen die er wèl van overtuigd zijn.

Het is niet, en zeker in geloofszaken, omdat iemand er een andere mening op na houdt, dat jij dit moet bestempelen als (al dan niet gedeeltelijk) liegen.

Wat voor jou De Grote Waarheid is hoeft het niet meteen voor een ander zijn. Met liegen heeft dit geen bal te maken.
Oud 12 januari 2008, 09:12   #215
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Je gaat voorbij aan de kern van de zaak, mijn beste.

Iemand die het bestaan van de historische Jezus ontkent, of er in het beste geval aan twijfelt, heeft evenveel recht om dit aan te nemen als jij en/of andere gelovigen die er wèl van overtuigd zijn.

Het is niet, en zeker in geloofszaken, omdat iemand er een andere mening op na houdt, dat jij dit moet bestempelen als (al dan niet gedeeltelijk) liegen.

Wat voor jou De Grote Waarheid is hoeft het niet meteen voor een ander zijn. Met liegen heeft dit geen bal te maken.
Inderdaad, maar dat gaat er bij sommige hardleerse gelovigen nog altijd niet in. Maar goed, we moeten onze evenaaste veel vergeven en met deze doe ik dat dan ook.
Oud 12 januari 2008, 21:47   #216
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar dat gaat er bij sommige hardleerse gelovigen nog altijd niet in. Maar goed, we moeten onze evenaaste veel vergeven en met deze doe ik dat dan ook.

=fundamenteel Christen

Br,, krijg het er koud van!

Pin d"Ar
Oud 15 januari 2008, 22:14   #217
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
btw enig idee wie dit geschilderd heeft?

Pin d"Ar

Adolf Hitler.
Oud 16 januari 2008, 07:34   #218
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Adolf Hitler.
idd!

Pin d"Ar
Oud 16 januari 2008, 09:12   #219
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
idd!

Pin d"Ar
Het was een van zijn schilderwerken waarop hij onvoldoende kreeg op de schildersacademie in Wenen.
Oud 16 januari 2008, 09:54   #220
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar
idd!

Pin d"Ar
Het was een van zijn schilderwerken waarop hij onvoldoende kreeg op de schildersacademie in Wenen.

(Cynisch zou men kunnen zeggen: het is door Onze Lieve Vrouw dat we later opgescheept zaten met een dictator Hitler en met alle gruwelijke gevolgen daaraan verbonden.)

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2008 om 09:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be