![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Zou u ooit eicellen/sperma willen doneren? | |||
Ja, ik heb dit zelfs reeds gedaan |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,89% |
Ja |
![]() ![]() ![]() |
14 | 26,42% |
Misschien |
![]() ![]() ![]() |
12 | 22,64% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
24 | 45,28% |
Ander of geen mening |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,77% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind mijn genetisch materiaal in ieder geval niet het meest intieme of private dat ik kan bedenken. Mijn herinneringen, mijn emoties en gedachten, d�*t is het meest intieme en private dat ik heb. Voor een ander kan dat anders liggen. Ik ben ook mijn genetisch materiaal niet. Mijn genetisch materiaal is mijn startbodem, de basis van waaruit ik geëvolueerd ben, en die alles beïnvloedt wat ik denk, voel en doe, maar daarom ben ik nog niet gelijk aan mijn genetisch materiaal. Anders zouden mijn (hypothetische) kinderen voor de helft mij zijn, en voor de helft mijn partner. En dat kan ik niet zo zien, die zijn gewoon zichzelf, en enkel zichzelf.
![]() |
![]() |
#203 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jij is lief
![]()
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ja, ik had dat vorige stukje van je al gelezen in deze topic... maar toch bedankt dat je nog eens even in de verf wilt zetten ja, dat is inderdaad zo alsik voormezelf wil spreken zie ik dat ook zo ... in de zin dat je jezelf verderzet ... een stukje onsterfelijkheid als het ware dus maar da's een keuze die je afweegt en je uiteindelijk drijft tot kinderen ... en daar telt echt wel het genetisch stukje zowal als het fenotype en dat nog nietten 100% maar om nu bezwaar te hebben dat er eventueel een minder volmaakt replica op deze wereld zou rondlopen is weer iets gans anders ik zie daar eerlijk gezegd : 1) geen graten in om dat meest intieme, private zoals jij stelt, te 'grabbel te gooien' daar ik het dan beslis 2) dat private, inteme is er slecht door de connotatie met mezelf.. in het geval dat ik anoniem doneer is die er niet meer anders zou het misschien zijn moest het een product van een nachtelijk wip zijn waarvan de moeder mij kende en misschien nog kent |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en jij bent dan nog uitgerekend een v-tje inderdaad je kids zijn méér dan enkel een stuk gemeenschappelijke dna-code bovendien, moest ik het zelfs volledig eens zijn met Desi op dat punt , dan acht ik de ouderlijke band nog steeds boven |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
da's inderdaad al bijna niet meer verantwoord Citaat:
maar door het zo te stellen lijkt het alsof indien je die ingreep niet zou laten doen je helemaal geen voorzorgen hoeft te nemen ... of dat doet door periodieke of temperatuursmethode da's natuurlijk ook té maf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Alleen met de kwestie verbondenheid/verantwoordelijkheid zou ik het zwaarder hebben. In mijn ogen moet dat gevoel niet heel erg ver weg staan van het gevoel dat je hebt na abortus of het laten adopteren van je kind, denk ik. Tenslotte is het alleen de tijd dat "het kind" in je zat die een verschil uitmaakt. De bevruchting zelf wordt wel gezien als de start van het leven (als je leven zo ruim mogelijk probeert op te vatten), maar eigenlijk weet je dat (één van) die afgestane eicel(len) tot leven zullen komen bij een ander, of dat dat toch in ieder geval de bdoeling is ... Citaat:
Ik heb er nergens bij de bijwerkingen iets over gelezen, maar er is dan misschien ook wel een ahum... libidostijging. ![]() Allicht niet het juiste moment om het te zeggen, mar ik vind dit btw eigenlijk een bijzonder boeiende en interessante discussie. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
En je maakt de logische gevolgtrekking: dat geldt ook voor je (hypothetische) kinderen. Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als ik kinderfoto's van mezelf, m'n echtgenote en mijn kroost naast elkaar leg (de traphal hangt bij ons van onder tot boven vol met kadertjes -- fotograaf ![]()
![]() |
![]() |
#210 |
|
![]() Ik heb het cijfer "1 op 200" uit deze bron:
http://64.233.183.104/search?q=cache...ient=firefox-a (Sorry voor de google-link maar het is enkel nog in de cache te bekijken voor niet-geabonneerden.) Dat werd geschreven door professor I. Brosens. De clue zit 'm misschein in het feit dat risico's voor de vruchtbaarheid niet gelijk is aan (definitieve) onvruchtbaarheid?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 februari 2008 om 00:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de link naar het desbetreffende wetenschappelijke onderzoek ontglipt me nu net even ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat lijkt me niet zo raar, aangezien mannen hier evolutionair vooral rondlopen om hun genetisch materiaal te verspreiden, en vrouwen om de kinderen een veilige omgeving te bieden (baarmoeder enzo). Vrouwen zijn naar het schijnt veel sneller geneigd om kinderen van een ander op te voeden dan mannen. Er lijkt een discrepantie te zijn met de werkelijkheid. Mannen geven in feite hun genetisch materiaal 'af', het wordt IN de vrouw verbonden met haar genetisch materiaal. Mannen kunnen hun genetisch materiaal her en der 'droppen', vrouwen kunnen dat niet. Vrouwen wéten wanneer een kind van hen is, mannen zijn eigenlijk nooit zeker (behalve met een dna-test, maar dat zie ik niet als iets 'natuurlijks'). Misschien is het wel net daardoor dat mannen gehechter zijn aan hun genetisch materiaal: ze hebben minder controle op waar het terechtkomt, en worden dus gedwonger er meer bij stil te staan. Vrouwen denken daar zo niet over na, het is veel vanzelfsprekender. Tot je gaat nadenken over een eiceldonatie, dus.
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
niet zozeer voor die tijd dat het daar doorbracht maar voor de weggegooide 'oppurtuniteit' ( door de tijd dat het daar doorbracht ) zeg maar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Minister-President
|
![]() Leuke denkpiste, Nynorsk...
Zou wel eens kunnen kloppen. Anderzijds wéét ik ook zonder DNA-test dat mijn dochters de 'mijne' zijn. 100% zeker zelfs. Nouja, om redenen waar ik hier niet over wil uitweiden, werd dat ook wetenschappelijk vastgesteld. (hoewel d�*t niet de hoofdbedoeling was) Ik vraag me soms wel eens af: stel dat hier op een dag een jonge dame/heer van een flink eind in de 20 op de stoep zou staan en me zou begroeten met 'dag papa...' Technisch is zoiets niet onmogelijk; ik héb als vrijgezel wel eens 'geavontuurd' en 100% zeker dat je partner de pil neemt ben je nooit... In dat geval, zou ik het aan die gast of dat meisje kunnen zien/voelen/merken dat het m'n bloedverwant is?
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bovendien spreek je ook ergens tegen je zekere 'natuur' in |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#218 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
vandaar ook de historische noodzaak van het vaderschap te bestendigen met de familienaam ed |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat moet ik me praktisch voorstellen bij een octrooi op een stuk van mijn genetische opmaak? (ja, sorry, ik kan me daar eerlijk gezegd niks bij voorstellen op deze zondagnacht) ik heb eerlijk gezegd nu geen zin in het zoveelste nature vs experience debat. ik benaderde dit puur emotioneel. misschien willen sommige mensen hun genetisch materiaal wel weggeven omd�*t het voor hen zo 'intiem' is. misschien willen sommige mannen hun sperma wel zo ver mogelijk verspreiden omdat ze het belangrijk vinden overal hun genetisch materiaal te droppen. misschien zijn er vrouwen die van de technologie gebruik willen maken om dat ook te doen. misschien hebben mensen andere drijfveren. misschien zijn die ook wel genetisch bepaald. misschien niet. misschien bij de ene wel, en bij de andere niet. ik denk niet dat een complex onderwerp als dit gediend is met algemene antwoorden. het is al ontzettend moeilijk (onmogelijk) genoeg om dergelijke vragen over jezelf te beantwoorden. Citaat:
![]() |
![]() |
#220 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
In ieder geval ... van dat genetisch onderzoek waardoor men kan achterhalen waar en wanneer precies welke kenmerken ontstaan zijn zal minder makkelijk verlopen als we allemaal 'door mekaar gaan mengen', in zoverre ben ik het met je eens. En ik vind ook wel dat je met familie een band hebt, die je met andere mensen nooit zal of kan hebben. (Helaas kan dit ook negatief uitdraaien. ![]()
![]() |
![]() |