![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Banneling
|
![]() Ik spreek nu over de beschaafde omgangstaal (niet het dialect). In de school, op het werk, in de kranten, was het van 'gij' of 'ge' en niet van 'je' of 'jij'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Stiekem? Belachelijk, het was zéér openlijk, in de scholen maar vooral in de media (TV, alle kranten etc. etc.). Volgens mij ben jij zo jong dat je dat niet hebt meegemaakt en dus maar wat kletst. Citaat:
Citaat:
Er is helemaal geen dwang en er is helemaal geen verhollandsing. Alleen Belgicisten voelen dat zo aan. Citaat:
Citaat:
Grow toch up, zeg, dit is de 21ste eeuw: grenzen verdwijnen en nieuwe entiteiten worden gesmeed. Ook op taalvlak: binnen 15 jaar zijn er geen dialecten meer en binnen 30 tot 50 jaar is er geen verschil meer tussen West-Vlaams en Gronings. Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 maart 2008 om 09:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Staatssecretaris
|
![]() Doet het ertoe? Ik probeer je te laten inzien dat je stelling over de "verhollandsing" van het taalgebruik in Vlaanderen terecht vergelijkingne oproept. Ik kan net zo goed beweren dat men de Limburgers de Brabantse "gij" en ander Brabants taalgoed door de strot probeert te duwen. En, trouwens, wat is dat voor een dier, "beschaafd Nederlands in Limburg"?
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 maart 2008 om 09:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Minister
|
![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussentaal
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |||||
Banneling
|
![]() [quote=Rob Roy;3313527]
Citaat:
Citaat:
Op een gegeven ogenblik vroeg de leraar (bijvoorbeeld) in klas niet meer aan de leerling: 'wilt ge naar het bord komen' [i]maar wil jij naar voren komen. Dat werd uitdrukkelijk gepromoot door de onderwijsinspectie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 09:36. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Minister
|
![]() Jan De Wilde
hoe noemdegij? Wel, euh, Walter .... 'k ga u zeggen, 'k noem Decabouter .... Lowie, Giljom, ik ben werkzaam .... als boekhouder, en woonachtig ... in de bebouwde kom die noemt Zichen Zussen Bolder, tussen Zolder en Roclenge-sur-Geer, in 'n nette nieuwe fermette, volledig onge-hypothekeerd. Wel, euh Walter .... ik ben huwachtig met m'n vrouw die .... noemt Rozet, zij is regel-matig drachtig en ook werkzaam ... vooral in bed (grapje, Walter!). Onze kindjes ... noemen Madonna, Corolla, Starlet en Prince, ik wou absoluut 'n jongen maar nu stoppen ... w'alleszins. Wel, euh, Walter ... 'k zal u zeggen, hobby's heb ik .... wel niet veel: ik leer onze ... Prince playbacken en ons Madonna ... leer ik toneel, ons Corolla ... autorijen, -onze Starlet ... is nog te klein- ons Rozet leert ... Nele breien, ik zou zeggen ... meer moetanisijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar niet bij deze man: Ge Reinders, een type-voorbeeld van succesvol zanger in de streektaal 'n good leedje luug nooit Ich zat de auto aan de kantj, wie ich det leedje heurde Ich kreeg 't werm, ich kreeg 't kaad En ich wis precies woróm det det gebeurde De pleister waerde weggeratst Det kurske waerde weggekratst De moer waerde weggesjaote En op de vluchtsjtrook veulde ich mich weer verlaote Want miense kinne redenere Redenere pien eweg Miense kinne fantasere Zegke die pien is neet ech En miense kinne baeje toet ein of angere god En toet sjlot kinne miense onnog altied lege as 't mót Maar 'n good leedje luug nooit 'n Good leedje luug nooit De letste keer det ich dich zoog waar ich heugstes get ónhenjig Veur höbbe nog zo sjoon gekald, Ich vónj ós allebei versjrikkelik versjtenjig Maar det leedje sjloog mien harnas oet Ich mós janke wie eine kleine poet Laeve allein op dien versjtandj is net wie boewe op driefzand Want miense kinne redenere Redenere pien eweg Miense kinne fantasere Zegke die pien is neet ech En miense kinne baeje toet ein of angere god En toet sjlot kinne miense onnog altied lege as 't mót Maar 'n good leedje luug nooit 'n Good leedje luug nooit Det leedje waar van dich en mich Maar de daag daonao zags doe mich rech in mien gezich: Ich höb geprobeerd te redenere Maar det baat neet ech Ich wól onnog waal waal fantasercn Maar dao kreeg ich 't neet van weg Ich bin neet meer good in baeje toet ein of angere god En toet sjlat kin ich maar efkes lege as 't mót want 'n good leedje luug nooit 'n good leedje luug nooit Det bringt dich weer truuk nao aaf 'n good leedje luug nooit Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 09:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
QED ![]() Citaat:
Graag dus een bewijs voor die promotie door de onderwijsinspectie. Citaat:
Citaat:
Zoals je nauwelijks nog mensen ziet die zich verplaatsen met paard en kar, zo zullen je binnen drie decennia nauwelijks nog mensen zien die dialect spreken. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Banneling
|
![]() [quote=Rob Roy;3313587]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 09:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Gé Reinders is een Nederlander, Maastricht is Nederlands. Er wordt geen streektaal 'onderdrukt'. Als jij 'ge' of 'gij' wil gebruiken moet je dat vooral doen. In de achterhoek spreken ze onderling van ie, ieë en oe. Na und? Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 21 maart 2008 om 09:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Minister
|
![]() Ja ja, in Izegem waarschijnlijk ook. Uitzonderingen zijn er altijd en nostalgie ook. Dat belet niet dat het een aflopende zaak is. Wereldwijd is de trend naar uniformisering en het verdwijnen van de eeuwenoude volksculturen (waar de dialecten deel van uitmaken). Je kan dat betreuren, maar je zal het niet keren omdat de meerderheid van de mensen niet terug willen naar het soort leven waaruit die volkscultuur voortgekomen is. Vandaag kent een meerderheid van de Vlamingen zelfs geen origineel dialect meer. De dialecten versmelten tot een Vlaamse tussentaal en die versmelt op haar beurt met de overheersende trend binnen het Nederlands taalgebied. Rien �* faire.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben ook vast van plan de 'ge' terug te gebruiken. Maar in de praktijk gebruik ik het nu reeds. Alleen, u hebt het niet door. Op dit forum spreek ik in de beleefdheidsvorm. 'U' is de beleefdsheidvorm van 'ge' of 'gij'. Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
|
![]() Citaat:
De andere voorbeelden die je noemt is streektaal. Sommige woorden blijven in streektaal langer hangen, of worden nog steeds gebruikt, terwijl deze in het algemeen Nederlands steeds minder worden gebruikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
|
![]() Niet doen, system. Ik tril al van angst bij de gedachte dat u 'ge' of 'gij' gebruikt. Dat zal een klap zijn voor het algemeen Nederlands....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Banneling
|
![]() Ik kan heel goed begrijpen dat u in de voetsporen wilt treden van Willem die we het land uitjoegen. Was ook zo'n cultuurimperialist. Een 'koning-koster'.
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
|
![]() |
![]() |
![]() |