![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Parlementslid
|
![]() Volgens mij was er toch wel een taalvrijheid in de Waalse gewesten. En die taal, dat was heus het punt niet, het was gewoon een poging van Frankrijk en de Katholieke Kerk om de Zuidelijke Nederlanden uit de invloedssfeer van de protestantse landen te houden. Vergeet niet dat Rome mede schuldig is geweest aan de onruststokerij door de Koning steeds dwars te zitten. En daarnaast hadden de Zuidelijke Nederlanden natuurlijk ook wel iets rebels. Zelfs Oostenrijk wilde ze niet meer terug hebben en na de scheiding van 1830 was er geen Nederlander te vinden die het echt erg vond om van die muiters af te zijn. En uiteindelijk zijn het de grootmachten geweest die het lot van de Nederlanden hebben bezegeld en ze weer uit elkaar hebben getrokken om ze vervolgens tot in de eeuwigheid te kunnen gebruiken als trekpoppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2008 om 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Burger
|
![]() Zo is het mij altijd geleerd:
- Koning Willem verplichtte heel de natie om Nederlands te spreken; - De middenstand & de adel in België sprak Frans --> België wou onafhankelijkheid. Als dit verkeerd is, zou ik het graag zien... PS. Daar komt inderdaad nog de godsdienst bij ook. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2008 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Minister-President
|
![]() Met name de katholieken zaten vol haat. Het is opvallend hoe makkelijk het katholicisme zich heeft weten te handhaven in Nederland. Sterker nog, er zijn vandaag de dag meer katholieken dan protestanten in Nederland. In Belgie daarentegen, is het protestantisme vrijwel volledig uitgeroeid. Terwijl er toch ook in de Zuidelijke Nederlanden grote calvinistische bolwerken waren in het verleden. Zelfs nu nog is die haat (latent) aanwezig. Het duurt nooit lang voordat die vermeende calvinistische volksaard ter sprake komt als een Vlaming het over Nederland heeft. Omgekeerd hoor je een Nederlander vrijwel nooit over het katholicisme van de Belgen. Dat is bij ons totaal geen issue.
Laatst gewijzigd door Spinoza : 2 augustus 2008 om 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ook mijn excuses mocht het lijken alsof ik denk dat de godsdienst minder belangrijk is dan de taal. Ik denk dat ze ongeveer evenwaardig moeten geweest zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Parlementslid
|
![]() De taal kan nooit in zo'n korte tijd de issue geweest zijn waarop het stuk liep. In de Zuidelijke Nederlanden sprak men in Vlaanderen, Brabant en Limburg diverse dialecten die ver van elkaar en van het Nederlands af stonden. Ik denk eerder dat we de medeoorzaak ook moeten zoeken in de franse indoctrinaties. Een hele generatie is opgevoed met de doctrine dat Frankrijk de zon was van het universum en dat de Zuidelijke Nederlanden daar een onderdeel van waren. Hoe komt het toch dat in 1830 de al bijna 300 jaar bestaande naam ''Nederlanden'' moest wijken voor de naam België? Dat was niet toevallig...na de afscheiding mochten de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden zich nooit meer herinneren dat zij honderden jaren ''De Nederlanden'' waren geweest, zelfs al waren zij gescheiden van de Noordelijke Nederlanden bleven zij al die tijd ''De Nederlanden''. Een naam draagt zoveel symboliek met zich mee, dat wanneer hij een gevaar oplevert hij zo gauw mogelijk moet worden uitgewist uit het collectief geheugen. Ik kan me ook niet voorstellen dat Vlamingen met die naam op de proppen zijn gekomen. Die moet uit Franse hoek zijn gekomen in hun strategie om de eendracht die van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden een geduchte concurrent maakte te breken...eens en voorgoed. En ze zijn behoorlijk goed geslaagd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De Nederlanden is eigenlijk gewoon een synoniem van de Lage Landen, waar ook nu nog België (of toch minstens Vlaanderen) bij hoort. De rest is een verschil in interpretatie van dezelfde feiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik heb me zelfs laten vertellen dat De Nederlanden in het latijn Belgica Confoederata heette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Burger
|
![]() Volgens de Engelsen spreken we zelfs nog Duits (iets wat zelfs de Duitsers niet meer doen)...
En inderdaad, België is geen erfgenaam van Belgica. Dat waren Kelten, wij zijn een mix van Germanen en Romanen. Maar de naam is er wel op gebaseerd en de locatie komt goed overeen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Minister-President
|
![]() Je kan de beeldenstorm natuurlijk niet los zien van de sociale en poltieke situatie van die tijd. Het protestantisme heeft zich nooit op grote schaal schuldig gemaakt aan de vervolging van andersdenkenden, zoals de katholieke kerk dat heeft gedaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2008 om 12:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Parlementslid
|
![]() Niet altijd even vrijwillig zijn De Nederlanden bij elkaar gepropt, maar uiteindelijk bewandelde men wel hetzelfde pad, richting behoud van vrijheden en priveleges die de Nederlanden bezaten en wilden behouden. Toen dit leidde tot een conflict met Spanje waren deze franstalige gewesten de eerste om de andere gewesten een eerste dolksteek in de rug toe te brengen. Uiteindelijk hebben ze voor hun zwakheid en vrees de prijs moeten betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Parlementslid
|
![]() Maar echte godsdienstvrijheid bestond ook onder de protestanten niet. We hebben er in de 17e eeuw genoeg last van gehad toen de hard-liners en de gematigde protestanten in Holland elkaar naar het leven stonden. Het moet echter wel bezien blijven in de tijdsgeest. Wie overwon mocht de regels stellen en hoefde met de overwonnene geen rekening te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Maar het is een feit dat het protestantisme een stuk minder moeite heeft met andersdenkenden dan de katholieke kerk. Tot op de dag van vandaag. Het vaticaan vindt zichzelf de moederkerk, en die verdomde protestanten moeten eens snel thuiskomen. Citaat:
Joseph Ratzinger |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Parlementslid
|
![]() Je wilt dus eigenlijk beweren dat de Unie van Atrecht de prijs niet heeft betaald voor het uiteen splijten van de Lage Landen zoals die geclusterd lagen in onze regio. Daarmee was de eendracht gebroken! Spanje kreeg een bruggehoofd in de Nederlanden en uiteindelijk werden de Nederlanden gespleten in een Noord en Zuid. Het zuiden bleef bij Spanje en kreeg vervolgens met pesterijtjes te maken uit zowel de Republiek als uit Frankrijk. Die laatste heeft een groot deel van de oorspronkelijke Unie van Atrecht opgeslokt. Dat is de prijs waar ik het over had.
|
![]() |
![]() |