![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het puntensysteem word gebruikt voor integratie op de arbeidsmarkt en in het dagelijkse leven. Zo heb ik voor één van mijn problemen, 35% medische invaliditeit, 28% economische invaliditeit en 12 punten integratie handicap. De 35% medische invaliditeit ligt vast met de lijsten en is niet aanvechtbaar. De 28% economische invaliditeit is bepaald door de rechtbank en kan op verzoek van één van beide partijen steeds herzien worden en is dus aanvechtbaar. De 12 punten integratie handicap zijn door het Vlaams fonds bepaald volgens medische invaliditeit en economische invaliditeit en kunnen herzien worden en zijn aanvechtbaar via de rechtbank. De integratie punten zijn voor mij niet belangrijk, maar zijn voor de werkgever belangrijk in de tussenkomst voor zijn bijdragen aan de sociale zekerheid. De economische invaliditeit is belangrijk voor de uitbetalingen en activering bij werkloosheid. De arbeidsongeschiktheid of geschiktheid is steeds volledig. Daarnaast kan je dus arbeidsgeschikt zijn, met uitsluiting van bepaalde jobs. En die uitsluiting mag niet meer dan 66% zijn, of je bent volledig arbeidsongeschikt. En je moet de zaken zeer goed uit elkaar houden. Want de ene is bepalend voor je uitkering via arbeidsverzekeringen, de andere is bepalend voor levensverzekeringen, weer een andere is bepalend voor de tussenkomst van het Vlaams fonds en weer een andere is bepalend voor de tussenkomst van ziekenfondsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja Jan, dan zullen ze in Tutterwuttere andere maatstaven hebben dan in Antwerpen zeker hé.
Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook je huisarts stelt geen invaliditeit vast, maar slechts arbeidsgeschiktheid, net als een arbeidsgeneesheer. Bij kinderen, huismoeders/vaders en gepensioeneerden spreekt men niet over arbeidsgeschiktheid. Daar spreekt men weldegelijk over medische invaliditeit en integratie handicap. Zij kunnen namelijk niet arbeidsongeschikt bevonden worden daar zijn geen arbeid verrichten voor economische doeleinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het over mensen die werk(t)en Jij hebt het over mensen die geen betaald werk uitvoer(d)en.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat is een heel ingewikkelde wetgeving. Ik heb ze zelf pas leren begrijpen toen ik er zelf mee te maken kreeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kreeg gewoon 66+
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het RIZIV stelt namelijk wel invaliditeit vast want wie langer dan een jaar ziek is,gaat van het statuut " ziekte" over naar invaliditeit van de mutualiteit en voor die dossiers is de goedkeuring van het RIZIV nodig die zich baseert op het verslag van de dokter van de mutualiteit die je regelmatig heeft opgeroepen in verband met langdurige ziekte. Los daarvan, ik herhaal nog eens, is er invaliditeit via het Vlaams fonds, waar niet de duur , maar graad van invaliditeit het uitgangspunt is. Het puntensystheem geldt voor integratie en inkomend vervangende uitkering indien je daar recht op hebt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De controle arts die je oproept om naar het ziekfonds op onderzoek te komen, is een riziv-arts. Die is niet gebonden aan de mutualiteit. Daarnaast is het zelfs niet eens nodig om een jaar lang ziek te zijn, om op blijvende arbeidsongeschiktheid door ziekte geplaatst te worden. En hier ga jij dus dikke de mist in, want voor ziekte is het weldegelijk het systeem dat Circe postte dat van toepassing is voor werkenden. Heel het invaliditeitspuntensysteem heeft daar niets mee te maken. Een niet werkende word bij ziekte zelfs niet eens opgeroepen voor controle. Ook bij een arbeidsongeval word je niet opgeroepen voor controle bij de riviz-arts, noch na een auto-ongeval als er geen tussenkomst van het riviz is door werkonbekwaamheid. Je kan dus een volledige invaliditeit met hulp van derde trekken zonder enige tussenkomst van het riziv of het Vlaams fonds en dan nog voltijds mogen gaan werken. Je kan meer dan 75% economisch invalide zijn en dus een volledige invaliditeitsuitkering trekken en toch gaan werken en zelfs meer verdienen dan de gemiddelde Belg. Je kan zelfs 75% economisch invalide zijn en toch volledig arbeidsgeschikt zijn met uitsluiting van bepaalde beroepen of werkzaamheden. Het enige dat je niet mag combineren is een uitkering van het riziv met een inkomen uit arbeid. Maar je kan wel een uitkering van het riziv wegens arbeidsongeschiktheid door ziekte combineren met een uitkering van een verzekering wegens economische invaliditeit door een ongeluk. Het Vlaams fonds betaald geen vervangingsinkomens, het Vlaams fonds is namelijk een instelling van het Vlaamse gewest en vervangingsinkomens zijn een federale bevoegdheid. Wil je het nog ingewikkelder hebben? Kan hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Vreemdeling
|
![]() [quote=Jantje;6892455]Om te beginnen gaan we hier eens even enkele puntjes juist zetten.
De controle arts die je oproept om naar het ziekfonds op onderzoek te komen, is een riziv-arts. Die is niet gebonden aan de mutualiteit. Daarnaast is het zelfs niet eens nodig om een jaar lang ziek te zijn, om op blijvende arbeidsongeschiktheid door ziekte geplaatst te worden. En hier ga jij dus dikke de mist in, want voor ziekte is het weldegelijk het systeem dat Circe postte dat van toepassing is voor werkenden. Heel het invaliditeitspuntensysteem heeft daar niets mee te maken. Een niet werkende word bij ziekte zelfs niet eens opgeroepen voor controle. Ook bij een arbeidsongeval word je niet opgeroepen voor controle bij de riviz-arts, noch na een auto-ongeval als er geen tussenkomst van het riviz is door werkonbekwaamheid. Je kan dus een volledige invaliditeit met hulp van derde trekken zonder enige tussenkomst van het riziv of het Vlaams fonds en dan nog voltijds mogen gaan werken. Je kan meer dan 75% economisch invalide zijn en dus een volledige invaliditeitsuitkering trekken en toch gaan werken en zelfs meer verdienen dan de gemiddelde Belg. Je kan zelfs 75% economisch invalide zijn en toch volledig arbeidsgeschikt zijn met uitsluiting van bepaalde beroepen of werkzaamheden. Het enige dat je niet mag combineren is een uitkering van het riziv met een inkomen uit arbeid. Maar je kan wel een uitkering van het riziv wegens arbeidsongeschiktheid door ziekte combineren met een uitkering van een verzekering wegens economische invaliditeit door een ongeluk. Het Vlaams fonds betaald geen vervangingsinkomens, het Vlaams fonds is namelijk een instelling van het Vlaamse gewest en vervangingsinkomens zijn een federale bevoegdheid. Wil je het nog ingewikkelder hebben? Kan hoor.[ Laatst gewijzigd door Jean Sp : 20 november 2013 om 10:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jantje : 20 november 2013 om 11:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Vreemdeling
|
![]() As one grows older, one becomes wiser and more foolish
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Deze begeleiding is van de VDAB en helpt: - vijftig plussers - mensen met een fysieke of geestelijke beperking - anderstaligen Ik heb op eigen initiatief die begeleiding geprobeerd (ben vijftig plusser en 66% werkonbekwaam.) Mijn ervaring was positief: je krijgt een persoonlijke coach die geen enkele druk uitoefent en exact wilt weten hoe je een werkvloer zou ervaren en wat de obstakels zijn, van welke aard ook. In mijn geval mocht ik maximum 20 u per week werken. Maar minder kon dus ook. Om bij het GTB te geraken dien je een procedure te volgen: de controle-geneesheer van de ziekenkas dient zijn fiat te geven. Bij mij is dat op administratieve wijze in orde gekomen. Het zou kunnen dat de situatie anders is, als je voor een deel nog dop trekt en de RVA aanstuurt op zoeken naar een job. Als dat nu gebeurt in jouw situatie, zou ik veiligheidshalve van de dienstverlening van het GTB gebruik maken. Ik vermoed dat je dan een andere 'status' krijgt bij de RVA. De RVA zal in elk geval je gerichtheid van solliciteren moeten respecteren. Hoe het juist in elkaar zit, weet ik niet., maar volgens mij is GTB in je voordeel. Er wordt gericht gesolliciteert waarbij je je beperkingen nietverzwijgt, maar ze duidelijk vermeldt. En geen kat verwacht dat je full-time dient te werken. Je kunt ook beroep doen op ondersteunende maatregelen (hangt af van je beperkingen). Op de allereerste info-sessie zag ik vooral jongeren: kansarm, psychiatrie en detentie (of een combinatie van beiden). Mensen met een positieve ingesteldheid waren in de minderheid, en dat verschil zullen ze in het GTB direct merken. En ze zullen ook hun handen vol hebben met de mensen die niet gemotiveerd zijn, dus zullen ze meer bewegingsvrijheid geven (tijd?) aan mensen die niet negatief zijn ingesteld, een fysieke of geestelijke beperk,g hebben gecombineerd met 50 plus. Pas op, ik spreek over het GTB in Leuven en kan niet spreken voor de mentaliteit in andere regio's. Hopelijk heb je hier iets aan. Mijn ervaring was ook dat de ziekenkasmensen niet erg op de hoogte waren van GTB. De RVA-mensen misschien ook niet. En als je coach iets zegt in de aard van 'je moet eerlijk zijn met jezelf' en er is herhaling, dan zal niemand je lastig vallen, dat is een eufemisme van 'je komt zelfs voor het GTB niet in aanmerking.' (mijn geval). Op de webside van VDAB, staat alles over GTB. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Vreemdeling
|
![]() Als ik hier zo tussen de regels door lees , stel ik vast dat er personen zijn die mijn inziens , fel onderschatten wat het is , om met een ongeneeslijke ziekte te leven , of weer aan het werk te gaan (of zelfs te moeten ! )
Het is steeds makkelijk om van uit een bevoorrechte positie (mensen die gezond zijn) kritiek te geven of deze te behandelen als minderwaardig of als last , en uitspraken doen die getuigen van weinig respect en empathie , van "ze moeten maar gaan werken" Alsof we er om gevraagd hebben ? maar ach... zolang jij het maar niet bent hé... Mijn dank gaat uit naar parsprototem die hier toch enig advies en info geeft , én neutraal blijft... |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ook: "doppers en gevangenen moeten afzien, want ik moet gaan werken..."
Laatst gewijzigd door Xenophon : 4 maart 2014 om 13:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil 100% arbeidsongeschikt zijn ..
![]() |
![]() |
![]() |