Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2008, 11:20   #201
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Maar is toch serieus van zijn pluimen aan het verliezen!!

Maar ja, de Fransen zijn TE chauvinistisch , de Vlamingen daarentegen veel te weinig.

En nu die Vlamingen eindelijk toch eens op hun strepen staan, wordt dit aan Franstalige zijde als bedreigend aangezien en verwijten diezelfde chauvinistische Franstaligen de Vlamingen eigenlijk datgene wat zij al eeuwenlang zelf doen!!! Bizar niet????
De Franstaligen zijn in de ban van het Belgisch surrealisme. Wanneer iemand je dan wakkerschudt, kan je begrijpen dat diegene dat niet prettig vindt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 11:59   #202
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Daartegenover heeft het FR op wereldvlak nog altijd een groot prestige.
Onbetekenend binnen de Belgische context die jullie (niet ons) zo na aan het hart ligt. Als je België wenst te behouden, dan zijn dat de feiten: Frans heeft bij de Vlaamse meerderheid nauwelijks enig prestige, minder en minder Vlamingen spreken het trouwens. Jullie zijn een etnische minderheid, wen er maar aan.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 24 november 2008 om 12:00.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 16:37   #203
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel Vlamingen gaan er nog altijd vanuit dat anderstaligen geen NL kunnen/willen spreken/leren. Onlangs was Adamo in de Laatste Show. Frieda stelde hem verschillende vragen in het Frans totdat Adamo zei: jamaar, ik kan ook NL spreken hoor maar jullie spreken me de hele tijd in het FR aan; FRieda probeerde nog wat vragen in het FR maar uiteindelijk ging de rest van het interview verder in het NL.
Wouter van Bellingen, Schepen in Sint-Niklaas, bekloeg zich recentelijk in een interview dat het regelmatig gebeurde bij de bakker ofzo dat men tegen hem automatisch in het Frans of Engels begon. In zijn eigen stad Sint-Niklaas notabene. Voor degenen die Van Bellingen nog niet kennen : hij is zwart van huidskleur. Alsof onze gekleurde medemens per definitie geen Nederlands zou kunnen spreken.

En op een discussie avond met lezers van Le Soir en De Standaard in de Ancienne Belgique in Brussel hoorde ik een Franstalige bijna smeken om toch aub Nederlands te praten tegen hen wanneer ze zelf ook Nederlands kunnen spreken. Veel te veel Vlamingen schakelen stante pede naar het Frans over vanaf het moment dat ze aan het accent of het spreekritme of de taalfouten horen dat het om een Franstalige gaat. Sommige Nederlandstaligen lijken er een groot probleem mee te hebben om hun moedertaal spontaan te delen met Franstaligen of anderstaligen.

Ik heb zelf eens verschillende keren moeten aandringen bij een Antwerpse leverancier om verder Nederlands te praten want hij had een licht Frans accent gehoord in mijn Brussels gekleurd Nederlands. En hij maar aandringen dat het gesprek ook in het Frans verder kon. Jeetje jeetje. Soms ben ik er wel wreed van verbaast dat er nog anderstaligen Nederlands willen leren als de Nederlandstaligen zelf zo snel hun moedertaal onder de vloermat zitten weg te moffelen.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 22:22   #204
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Voor het intern functioneren van een land is prestige t.a.v. het buitenland irrelevant. België functioneert niet omdat de Franstaligen het te hoog in hun bol hebben; juist vanwege die prestige.
Zeg dat eens in Oost-Congo dat BE niet functioneert.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 22:24   #205
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dit is helemaal niet uniek. In de Baltische staten bijvoorbeeld worden de daar woonachtige Russische minderheden ook geacht Ests, Lets of Litouws te kennen. Terwijl Russisch vergeleken daarmee een veel grotere taal is en men buiten eigen land met die Baltische talen helemaal nergens terechtkan.
Daar zijn ook problemen. En met Russisch kon je tot voor kort niet in de hele wereld. De Franstaligen wel.
Oud 24 november 2008, 22:29   #206
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Wouter van Bellingen, Schepen in Sint-Niklaas, bekloeg zich recentelijk in een interview dat het regelmatig gebeurde bij de bakker ofzo dat men tegen hem automatisch in het Frans of Engels begon. In zijn eigen stad Sint-Niklaas notabene. Voor degenen die Van Bellingen nog niet kennen : hij is zwart van huidskleur. Alsof onze gekleurde medemens per definitie geen Nederlands zou kunnen spreken.

En op een discussie avond met lezers van Le Soir en De Standaard in de Ancienne Belgique in Brussel hoorde ik een Franstalige bijna smeken om toch aub Nederlands te praten tegen hen wanneer ze zelf ook Nederlands kunnen spreken. Veel te veel Vlamingen schakelen stante pede naar het Frans over vanaf het moment dat ze aan het accent of het spreekritme of de taalfouten horen dat het om een Franstalige gaat. Sommige Nederlandstaligen lijken er een groot probleem mee te hebben om hun moedertaal spontaan te delen met Franstaligen of anderstaligen.

Ik heb zelf eens verschillende keren moeten aandringen bij een Antwerpse leverancier om verder Nederlands te praten want hij had een licht Frans accent gehoord in mijn Brussels gekleurd Nederlands. En hij maar aandringen dat het gesprek ook in het Frans verder kon. Jeetje jeetje. Soms ben ik er wel wreed van verbaast dat er nog anderstaligen Nederlands willen leren als de Nederlandstaligen zelf zo snel hun moedertaal onder de vloermat zitten weg te moffelen.
Hier zal natuurlijk geen zinnige reactie op komen
Oud 24 november 2008, 23:40   #207
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier zal natuurlijk geen zinnige reactie op komen
Nee, hij heeft gelijk. We schakelen veel te snel over op een andere taal. Dat is misschien ook een vorm van hoffelijkheid, wie weet. Een altruistische daad.

Ik doe het alvast niet meer. Tenzij ze mij bekijken als een koe naar een trein, dan zal ik het wel doen.
Oud 25 november 2008, 06:49   #208
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zijn ook problemen.
Staan de grenzen daar ook nog ter discussie?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 06:52   #209
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg dat eens in Oost-Congo dat BE niet functioneert.
Het is ver gekomen wanneer je er al oorlogsgebieden moet bijslepen om jezelf ervan te overtuigen dat België een goed werkende staat is.
Oud 25 november 2008, 07:25   #210
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is helemaal niet uniek. In de Baltische staten bijvoorbeeld worden de daar woonachtige Russische minderheden ook geacht Ests, Lets of Litouws te kennen. Terwijl Russisch vergeleken daarmee een veel grotere taal is en men buiten eigen land met die Baltische talen helemaal nergens terechtkan.
Dat zijn 3 piepkleine landen, die de klassieke uitzonderingen zijn op de algemene regel.
Oud 25 november 2008, 07:51   #211
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn 3 piepkleine landen, die de klassieke uitzonderingen zijn op de algemene regel.
Piepklein of reuzegroot, doet dat er wat toe?

Of is het: hoe groter het land, hoe meer men z'n voeten mag vegen aan de rechten van de meerderheid?

Bepaalt de grootte van een land de mate waarin taalwetten en dergelijke moeten worden gerespecteerd?

Wanneer gaan de Belgische Néerlandophobes eens beseffen dat ze zichzelf grenzeloos en onsterfelijk belachelijk maken?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 08:05   #212
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Piepklein of reuzegroot, doet dat er wat toe?

Of is het: hoe groter het land, hoe meer men z'n voeten mag vegen aan de rechten van de meerderheid?

Bepaalt de grootte van een land de mate waarin taalwetten en dergelijke moeten worden gerespecteerd?

Wanneer gaan de Belgische Néerlandophobes eens beseffen dat ze zichzelf grenzeloos en onsterfelijk belachelijk maken?
Ik probeer me alleen in de denkwijze van sprekers van een grotere taal te verplaatsen en ik merk dat zeer veel taalgenoten, in casu de Nederlanders er ook niet aan denken om hun tijd te verspillen door een kleinere taal, in casu het Fries te leren.

Voor alle duidelijkheid, ik vind ook dat Franstaligen NL moeten leren; maar anderzijds heb ik er ook begrip voor dat ze daarbij niet overlopen van enthousiasme. Sprekers van grotere talen zijn namelijk zelden enthousiast om een kleinere taal te leren; de algemene regel is dat de kleinste taal zich aanpast.
Daarom groot respect voor Franstaligen die het wel doen en die dan nog eens geconfronteerd worden met het feit dat als ze bij een groep Vlamingen staan, niet ver komen met hun kennis van het Nederlands. Veel Vlamingen praten onder elkaar dan nog eens dialect of verkavelingsvlaams en zelfs als je behoorlijk NL kent, sta je er als anderstalige voor +/- spek en bonen bij.

Laatst gewijzigd door azert : 25 november 2008 om 08:05.
Oud 25 november 2008, 08:13   #213
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht

mooie anekdotes. spijtig dat er zovelen naast staan die het omgekeerde zeggen natuurlijk.
Oud 25 november 2008, 08:15   #214
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik probeer me alleen in de denkwijze van sprekers van een grotere taal te verplaatsen en ik merk dat zeer veel taalgenoten, in casu de Nederlanders er ook niet aan denken om hun tijd te verspillen door een kleinere taal, in casu het Fries te leren.

Voor alle duidelijkheid, ik vind ook dat Franstaligen NL moeten leren; maar anderzijds heb ik er ook begrip voor dat ze daarbij niet overlopen van enthousiasme. Sprekers van grotere talen zijn namelijk zelden enthousiast om een kleinere taal te leren; de algemene regel is dat de kleinste taal zich aanpast.
Daarom groot respect voor Franstaligen die het wel doen en die dan nog eens geconfronteerd worden met het feit dat als ze bij een groep Vlamingen staan, niet ver komen met hun kennis van het Nederlands. Veel Vlamingen praten onder elkaar dan nog eens dialect of verkavelingsvlaams en zelfs als je behoorlijk NL kent, sta je er als anderstalige voor +/- spek en bonen bij.

jaja, we weten het al hoor, het is allemaal de fout van de Vlamingen. kan jij nu in feite iets anders zeggen???
Oud 25 november 2008, 08:21   #215
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom eigenlijk? Een kleine taal kennen is toch leuk?

En hoe méér talen je kent, hoe leuker het wordt, of niet soms?

Het 'gebrek aan enthousiasme' moet aangepakt worden, vind ik.

Ik wil een programma op Radio 21, zo snel mogelijk. Het wordt tijd dat er ook eens liedjes in het Nederlands in Belgique op de radio te horen zijn.

Voor zo'n spek-en-bonen-positie kies je toch zelf?
Het feit dat mijn Spaans behoorlijk te wensen overlaat, heeft mij er nochtans niet van weerhouden in gezelschap van louter Spaanstaligen mijn zegje te doen. Ik heb namelijk veel te vertellen, zelfs tegen Spaanstaligen.

En in Duitsland hield ik ook mijn klep niet, zelfs al was ik nog niet boven het elementair school-Duits-niveau uitgestegen.

Al doende leert men, nietwaar. En practice makes perfect.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 25 november 2008 om 08:28.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 08:38   #216
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Estland: 45.100 km²

Letland: 64.600 km²

Litouwen: 65.300 km²

België: 30.528 km²
Oud 25 november 2008, 08:43   #217
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Estland: 45.100 km²

Letland: 64.600 km²

Litouwen: 65.300 km²

België: 30.528 km²
Maar je hebt wellicht het aantal inwoners verzwegen. Samen niet meer dan BE.
Oud 25 november 2008, 08:45   #218
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar je hebt wellicht het aantal inwoners verzwegen. Samen niet meer dan BE.
Russisch is een grotere taal dan het Frans.
Oud 25 november 2008, 08:45   #219
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Waarom eigenlijk? Een kleine taal kennen is toch leuk?

En hoe méér talen je kent, hoe leuker het wordt, of niet soms?

Het 'gebrek aan enthousiasme' moet aangepakt worden, vind ik.

Ik wil een programma op Radio 21, zo snel mogelijk. Het wordt tijd dat er ook eens liedjes in het Nederlands in Belgique op de radio te horen zijn.

Voor zo'n spek-en-bonen-positie kies je toch zelf?
Het feit dat mijn Spaans behoorlijk te wensen overlaat, heeft mij er nochtans niet van weerhouden in gezelschap van louter Spaanstaligen mijn zegje te doen. Ik heb namelijk veel te vertellen, zelfs tegen Spaanstaligen.

En in Duitsland hield ik ook mijn klep niet, zelfs al was ik nog niet boven het elementair school-Duits-niveau uitgestegen.

Al doende leert men, nietwaar. En practice makes perfect.
Als spreker van een kleine taal hebben wij de mentaliteit van: hoe meer talen hoe beter.

Je merkt echter dat veel sprekers van het Engels, Duits, Frans, Spaans,... vinden dat hun taal (en eventueel het Engels) al meer dan voldoende is.
Oud 25 november 2008, 08:45   #220
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Russisch is een grotere taal dan het Frans.
en?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be