![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#202 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Onbetekenend binnen de Belgische context die jullie (niet ons) zo na aan het hart ligt. Als je België wenst te behouden, dan zijn dat de feiten: Frans heeft bij de Vlaamse meerderheid nauwelijks enig prestige, minder en minder Vlamingen spreken het trouwens. Jullie zijn een etnische minderheid, wen er maar aan.
“Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and then beat you with experience.” - Mark Twain Laatst gewijzigd door E. Gidius : 24 november 2008 om 12:00. |
|
|
|
|
|
#203 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
En op een discussie avond met lezers van Le Soir en De Standaard in de Ancienne Belgique in Brussel hoorde ik een Franstalige bijna smeken om toch aub Nederlands te praten tegen hen wanneer ze zelf ook Nederlands kunnen spreken. Veel te veel Vlamingen schakelen stante pede naar het Frans over vanaf het moment dat ze aan het accent of het spreekritme of de taalfouten horen dat het om een Franstalige gaat. Sommige Nederlandstaligen lijken er een groot probleem mee te hebben om hun moedertaal spontaan te delen met Franstaligen of anderstaligen. Ik heb zelf eens verschillende keren moeten aandringen bij een Antwerpse leverancier om verder Nederlands te praten want hij had een licht Frans accent gehoord in mijn Brussels gekleurd Nederlands. En hij maar aandringen dat het gesprek ook in het Frans verder kon. Jeetje jeetje. Soms ben ik er wel wreed van verbaast dat er nog anderstaligen Nederlands willen leren als de Nederlandstaligen zelf zo snel hun moedertaal onder de vloermat zitten weg te moffelen. |
|
|
|
|
|
|
#204 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#205 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#206 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#207 |
|
Parlementslid
|
Nee, hij heeft gelijk. We schakelen veel te snel over op een andere taal. Dat is misschien ook een vorm van hoffelijkheid, wie weet. Een altruistische daad.
Ik doe het alvast niet meer. Tenzij ze mij bekijken als een koe naar een trein, dan zal ik het wel doen.
|
|
|
#208 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#209 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#210 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#211 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of is het: hoe groter het land, hoe meer men z'n voeten mag vegen aan de rechten van de meerderheid? Bepaalt de grootte van een land de mate waarin taalwetten en dergelijke moeten worden gerespecteerd? Wanneer gaan de Belgische Néerlandophobes eens beseffen dat ze zichzelf grenzeloos en onsterfelijk belachelijk maken?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#212 | |
|
|
Citaat:
Voor alle duidelijkheid, ik vind ook dat Franstaligen NL moeten leren; maar anderzijds heb ik er ook begrip voor dat ze daarbij niet overlopen van enthousiasme. Sprekers van grotere talen zijn namelijk zelden enthousiast om een kleinere taal te leren; de algemene regel is dat de kleinste taal zich aanpast. Daarom groot respect voor Franstaligen die het wel doen en die dan nog eens geconfronteerd worden met het feit dat als ze bij een groep Vlamingen staan, niet ver komen met hun kennis van het Nederlands. Veel Vlamingen praten onder elkaar dan nog eens dialect of verkavelingsvlaams en zelfs als je behoorlijk NL kent, sta je er als anderstalige voor +/- spek en bonen bij. Laatst gewijzigd door azert : 25 november 2008 om 08:05. |
|
|
|
|
|
|
#213 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#214 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
jaja, we weten het al hoor, het is allemaal de fout van de Vlamingen. kan jij nu in feite iets anders zeggen???
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#215 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En hoe méér talen je kent, hoe leuker het wordt, of niet soms? Het 'gebrek aan enthousiasme' moet aangepakt worden, vind ik. Ik wil een programma op Radio 21, zo snel mogelijk. Het wordt tijd dat er ook eens liedjes in het Nederlands in Belgique op de radio te horen zijn. Voor zo'n spek-en-bonen-positie kies je toch zelf? Het feit dat mijn Spaans behoorlijk te wensen overlaat, heeft mij er nochtans niet van weerhouden in gezelschap van louter Spaanstaligen mijn zegje te doen. Ik heb namelijk veel te vertellen, zelfs tegen Spaanstaligen. En in Duitsland hield ik ook mijn klep niet, zelfs al was ik nog niet boven het elementair school-Duits-niveau uitgestegen. Al doende leert men, nietwaar. En practice makes perfect.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! Laatst gewijzigd door djimi : 25 november 2008 om 08:28. |
|
|
|
|
|
|
#216 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#217 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#218 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Russisch is een grotere taal dan het Frans.
|
|
|
|
|
#219 | |
|
|
Citaat:
Je merkt echter dat veel sprekers van het Engels, Duits, Frans, Spaans,... vinden dat hun taal (en eventueel het Engels) al meer dan voldoende is. |
|
|
|
|
|
|
#220 |
|
|
|
|