Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten boetes proportioneel gemaakt worden aan het inkomen?
ja 35 33,02%
neen 54 50,94%
alleen de hogere boetes 5 4,72%
anders en beter 12 11,32%
Aantal stemmers: 106. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2010, 22:34   #201
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk ik ben een goedvedienende burger, en ik rij bvb 2000km per jaar. Wat is de kans dat ik een overtreding bega ??? Zeer klein, ondanks mijn slechte rijstijl.

Ik ben een andere goedverdienende vertegenwoordiger, en ik rij bvb 100.000kmper jaar. Wat is de kans dat ik een overtreding bega ?? Zeer groot, ik zou zeggen elke jaar heb je er wel een of twee liggen...

Dus wie wordt er nu progressief gestraft ??? De goedverdiende burger of de veelrijder ?
Volgens mij is een forfaitaire boete gewoon een progressieve boetesysteem voor de veelrijder.
De formule wordt dan:

jaarloon * boetecoëfficient / aantal gereden km

Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 22:38   #202
iiderVL
Partijlid

iiderVL's schermafbeelding

Standaard

Neen,

Het gaat niet om hoeveel geld je bezit. Het gaat er om wat je fout doet en wat daar tegenover staat. Hoeveel wat kost. Net zoals een zak aardappelen evenveel kost voor iedereen. Ik vind wel dat mensen met een voorbeeldfunctie (bv politiemensen) een extra percentage moeten betalen.
Oud 6 oktober 2010, 22:55   #203
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iiderVL Bekijk bericht
Neen,

Het gaat niet om hoeveel geld je bezit. Het gaat er om wat je fout doet en wat daar tegenover staat. Hoeveel wat kost. Net zoals een zak aardappelen evenveel kost voor iedereen. Ik vind wel dat mensen met een voorbeeldfunctie (bv politiemensen) een extra percentage moeten betalen.
Kan perfect in de formule he.

Edit: een miljonair draait zijn hand niet om voor een boeteke zene... daarom de formule.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 6 oktober 2010 om 22:56.
Oud 6 oktober 2010, 23:02   #204
iiderVL
Partijlid

iiderVL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Kan perfect in de formule he.

Edit: een miljonair draait zijn hand niet om voor een boeteke zene... daarom de formule.
Dat weet ik nog zo niet. Het zijn meestal diegene die boetes nog meer geldverspilling vinden dan de gemiddelde mens.
Oud 6 oktober 2010, 23:20   #205
Valentine Julien
Burgemeester

Stuur een bericht via Skype™ naar Valentine Julien
Standaard

Boetes afschaffen!

Corruptie eerst stoppen van al die witte boorden criminelen

Nu bloeden de gewone mensne bekant dood met 400 e in de maand en dan nog boetes betalen????

Fuck the sytem van boetes

In abidjan hebben ze de parkeer meters van een prive fa gewoon afgebroken

Hoe brave slaven zijn wij!

Mea CULPA
Hang maar aan het kruis.
Zolang als de wereldelite op een oorlogseconomie draait weiger ik deelname aan financiering ervan. De european defense agency had niet opgericht mogen worden door de 27 ministers zonder de toestemming van de burgers!!!Burgers willen geen oorlogen! Stop met belasting betalen!!
www.democratie.nu Zonder bindende referenda geen echte democratie.
Valentine Julien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 05:21   #206
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iiderVL Bekijk bericht
Dat weet ik nog zo niet. Het zijn meestal diegene die boetes nog meer geldverspilling vinden dan de gemiddelde mens.
Geldverspilling ja, maar het doet hen geen pijn .
Oud 7 oktober 2010, 05:22   #207
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Het zal niet veel verbeteren als de mensen de voeling niet hebben snelheid versus situatie.
Oud 8 oktober 2010, 23:50   #208
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Neen, boetes moeten vooral fair en in verhouding met het "misdrijf" zijn.

Daar ben ik het mee eens. En voor mij wil dat zeggen dat een héle reeks boetes naar beneden dienen te gaan.

De flitsterreur is zo al erg genoeg. Ik heb niks tegen het idee van meer proportionele boetes, maar ik heb wel heel veel tegen het idee dat men ook de middenklasse of beter begoeden moet gaan ruineren omdat men eens wat te snel rijdt.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 00:07   #209
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De leefloner blijft gewoon thuis, de hardwerkende vlaming kan niet meer op zijn werk geraken. Je vergeet dat er mensen zijn die hun rijbewijs nodig hebben om te gaan werken. Terwijl de loofloner dit hoogstens nodig heeft om een pint te gaan pakken.

De hardwerkende vlaming kunnen ze pakken mezt camera's, al dan niet mobiel. De dronkenlap moeten ze al per toeval tegenhouden.

Een rijbewijs met punten is een zeer oneeerlijk systeem, de pakkans is niet voor iedereen gelijk!!!!!!!!!

Is een terechte opmerking, die je echter voor een stuk zou kunnen oplossen door de werkenden meer punten te geven dan niet werkenden.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 00:55   #210
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
De formule wordt dan:

jaarloon * boetecoëfficient / aantal gereden km

2 problemen:

1.
Indien je vorig jaar niet reed (ziek bvb, of een jaar in 't buitenland met huurwagen) is je aantal gereden km =0 deel de boetecoëfficient door 0, dan heb je de oneindige boete. Wiskunde lager graad M.O.
2.
Een zelfstandige die aangiftes pro forma indient betaalt dus minder dan een loontrekkende of gepensionneerde die geen €cent kan verstoppen?

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 oktober 2010 om 01:23.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 01:10   #211
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Neen, boetes moeten vooral fair en in verhouding met het "misdrijf" zijn.
Dat lijkt me idd het meest logische.
Enkele voorbeelden: door rood gaan is zwaar maar voor een fietser weer anders dan auto. Beetje geluk komt de fietser er goed door, maar tis fout; de auto kan meer risico geven...zwaarder betalen.
Nog zwaarder aan 80km langs wegwerken vliegen als er 50km staat aangegeven en ge het nog een met uw zatte kl**ten doet nog zwaarder boeten...enz.
Zo komt de boete in verhouding tot de fout en omstandigheden, gevolgen en de hele situatie fair beoordeelt.
Oud 9 oktober 2010, 10:18   #212
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

neen, dat is absoluut dwaas en ondoordacht principe.

Want dat betekent dat als ik geen inkomen heb, snelheidsborden voor mij hoogstens "suggestieborden" zijn. Om dan nog te zwijgen van zone 30 omheen scholen = een lachtertje
Oud 9 oktober 2010, 10:46   #213
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb het over volwassenen.
Is dat niet het punt dat ze wil maken? Kan verkeerd zijn he pas op..
Maar vaak als ik mensen bezig zie denk ik toch; wie is het dat er nu "opgevoed" moet worden, die +18 jarige of dat kind...?!
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 10:49   #214
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
neen, dat is absoluut dwaas en ondoordacht principe.

Want dat betekent dat als ik geen inkomen heb, snelheidsborden voor mij hoogstens "suggestieborden" zijn. Om dan nog te zwijgen van zone 30 omheen scholen = een lachtertje
Inderdaad, men moet altijd en overal kunnen vlammen en ondoordacht met zijn dure en opgefokte auto -rijk of arm speelt geen rol.
En tja als je dan al eens een kind of volwassen omver rijdt of in een rolstoel dan is dat pech en waarschijnlijk die dommerik zijn eigen schuld zeker.
Vooral plezant als dor dit soort denken je eigen kinderen of naasten sneuvelen he...
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 11:12   #215
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Inderdaad, men moet altijd en overal kunnen vlammen en ondoordacht met zijn dure en opgefokte auto -rijk of arm speelt geen rol.
En tja als je dan al eens een kind of volwassen omver rijdt of in een rolstoel dan is dat pech en waarschijnlijk die dommerik zijn eigen schuld zeker.
Vooral plezant als dor dit soort denken je eigen kinderen of naasten sneuvelen he...
Om nog toe te voegen, de echte rijken (wie we toch willen treffen met hogere boetes vermoed ik) rijden allang zelf niet meer maar hebben een laagbetaalde chauffeur in dienst die dus PV's krijgt van wie het papier & de administratie duurder gaat zijn dan de boete...

kortom: Slecht idee, want de enige die hiervoor gaat opdraaien met hogere boetes zijn zij die net moeten krabben aan een minimumloon of zo net iets meer hebben dan een armoedig bestaan (het type dat genoeg verdient om te huren, maar niet genoeg om al te kopen)
Oud 9 oktober 2010, 11:22   #216
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Om nog toe te voegen, de echte rijken (wie we toch willen treffen met hogere boetes vermoed ik) rijden allang zelf niet meer maar hebben een laagbetaalde chauffeur in dienst die dus PV's krijgt van wie het papier & de administratie duurder gaat zijn dan de boete...

kortom: Slecht idee, want de enige die hiervoor gaat opdraaien met hogere boetes zijn zij die net moeten krabben aan een minimumloon of zo net iets meer hebben dan een armoedig bestaan (het type dat genoeg verdient om te huren, maar niet genoeg om al te kopen)
je bedoelt ministers dus ?
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 13:20   #217
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Ja, boetes moeten naast evenredig te zijn met de ernst van de misdrijf ook evenredig zijn aan het inkomen.

Er is niets mis mee dat de ene mens een beetje meer geld heeft dan de andere en dus meer kan kopen. Het breken van regels mag echter niet te koop zijn. Iedereen gelijk voor de wet betekent dat iedereen even veel regels moet kunnen overtreden.

Er moet wel een minimale boete ingesteld worden, overeenkomstig met het normale minimumloon, opdat niemand zijn inkomen zou weigeren om zichzelf te verrijken met criminele feiten die niet bestraft kunnen worden. Een maximale boete dient er aan de andere kant niet te zijn.

De 'normale' boete kan gelijkgesteld worden aan het gemiddelde inkomen. Een afwijking van dat gemiddelde inkomen betekent dan een afwijking van de normale grootte van de boete.

Een idee dat ik nog beter vind dan een evenredigheid tussen boete en inkomen is een evenredigheid tussen boete en gemiddelde inkomen sinds de 18-jarige leeftijd, zodat iemand die miljonair geworden is en niet meer werkt niet aan de minimale boete beboet zou worden.

Wat ook nog essentieel is, is dat de boetes evenredig zijn met netto inkomens en niet met bruto inkomens. Rijke mensen moeten nu ook weer niet minder rechten hebben dan de rest.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 13:27   #218
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Inderdaad en er is geen reden om mensen die van uitkering leven of werkloos zijn lichter te bestraffen dan mensen die wel willen werken.
Komt daarbij dat mensen die niet gaan werken ook veel minder redenen hebben om gehaast te zijn in het verkeer.

De werkmens is dus altijd de pineut: ofwel riskeert hij een boete, ofwel is hij te laat op zijn werk en moet hij langer werken, of is hij evengoed financiëel de klos.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 14:49   #219
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ja, boetes moeten naast evenredig te zijn met de ernst van de misdrijf ook evenredig zijn aan het inkomen.

Er is niets mis mee dat de ene mens een beetje meer geld heeft dan de andere en dus meer kan kopen. Het breken van regels mag echter niet te koop zijn. Iedereen gelijk voor de wet betekent dat iedereen even veel regels moet kunnen overtreden.

Er moet wel een minimale boete ingesteld worden, overeenkomstig met het normale minimumloon, opdat niemand zijn inkomen zou weigeren om zichzelf te verrijken met criminele feiten die niet bestraft kunnen worden. Een maximale boete dient er aan de andere kant niet te zijn.

De 'normale' boete kan gelijkgesteld worden aan het gemiddelde inkomen. Een afwijking van dat gemiddelde inkomen betekent dan een afwijking van de normale grootte van de boete.

Een idee dat ik nog beter vind dan een evenredigheid tussen boete en inkomen is een evenredigheid tussen boete en gemiddelde inkomen sinds de 18-jarige leeftijd, zodat iemand die miljonair geworden is en niet meer werkt niet aan de minimale boete beboet zou worden.

Wat ook nog essentieel is, is dat de boetes evenredig zijn met netto inkomens en niet met bruto inkomens. Rijke mensen moeten nu ook weer niet minder rechten hebben dan de rest.

EDIT: Nuancering: Inkomen mag enkel een rol spelen bij geldboetes, niet bij celstraffen e.d.
Oeps. Quote i.p.v. edit.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 9 oktober 2010 om 14:50.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 15:17   #220
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
2 problemen:

1.
Indien je vorig jaar niet reed (ziek bvb, of een jaar in 't buitenland met huurwagen) is je aantal gereden km =0 deel de boetecoëfficient door 0, dan heb je de oneindige boete. Wiskunde lager graad M.O.
2.
Een zelfstandige die aangiftes pro forma indient betaalt dus minder dan een loontrekkende of gepensionneerde die geen €cent kan verstoppen?
1: makkelijk op t§e lossen door een minimum van 1000 km in te vullen.

2: het systeem is misschien niet perfect, maar beter dan het huidige.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be