Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

Bekijk resultaten enquête: Ik steun...
Israël 34 39,53%
Palestina 39 45,35%
niemand. Dat ze elkaar maar de kop inslaan. 13 15,12%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 10 januari 2009, 23:49   #201
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Dus wat was er eerst? Negen jaar raketten ja.
Eerst was er de etnische zuivering van Palestina, dan kwamen de raketten.
TheHunter is offline  
Oud 10 januari 2009, 23:49   #202
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Israel - dat duurde al NEGEN jaar.

Dus wat was er eerst? Negen jaar raketten ja.

En nu twee weken al dat ze het beu zijn. Na 9 jaar. Reken maar uit.
U ontwijkt mijn vragen. Denkt u dat de Palestijnse kinderen naar school kunnen gaan? Denkt u dat die kinderen rustig kunnen slapen 's nachts?

Het conflict is al ruim 60 jaar aan de gang. Al 60 jaar worden de Palestijnen onderdrukt. Regelmatig slopen Israelische bulldozers Palestijnse huizen in de Gaza-strook, huizen van onschuldige burgers zonder enige reden. Ze vernederen de Palestijnse bevolking dag in dag uit, ondertussen al 60 jaar lang.

U heeft enkel aandacht voor 1 kant van het verhaal.
Weiße Rose is offline  
Oud 11 januari 2009, 00:14   #203
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die 15 seconden die de Israeli's hebben om hun leven te redden, dat maakt dat kinderen niet meer regelmatig naar school kunnen, dat er niet meer rustig geslapen wordt, maar ook dat er de afgelopen 9 jaar wel 1.000 Israelische burgers omgekomen zijn door terroristische acties.

Geen land dat ik d�*�*r over heb horen brullen. Geen import van deze zaken.
Geen boeze demonstraties overal ter wereld.

Zelfs geen berichtje op het nieuws.
Ach zo, dat aantal halen Uw zionistische vriendjes in 9 dagen....

Zonder dan nog te spreken over de slachtoffers die ze buiten deze 9 dagen dagen daarvoor hebben gemaakt zowel in de gazastrook als in libanon....

Hou Uw oogklepppen maar op mijn beste ......
Svennies is offline  
Oud 11 januari 2009, 00:26   #204
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ach zo, dat aantal halen Uw zionistische vriendjes in 9 dagen....

Zonder dan nog te spreken over de slachtoffers die ze buiten deze 9 dagen dagen daarvoor hebben gemaakt zowel in de gazastrook als in libanon....

Hou Uw oogklepppen maar op mijn beste ......
Inderdaad.

In het jaar 2008 vielen ongeveer 29 slachtoffers aan Israelische kant en ongeveer 432 aan Palestijnse kant zonder die van de allerlaatste dagen van 2008 bijgeteld. De pro-israellobby kan dus maar beter zwijgen over getalletjes. De verhouding is ongeveer 1 tegen 15. Maar aangezien we de normen van de zionazistische staat moeten volgen telt dat niet aangezien het leed van 1 Israeli blijkbaar equivalent is aan dat van 100 Palestijnen.

Dat is dan louter op het gebied van geweld. Over de levenskwaliteit en vooral het gigantische verschil daarvan tussen Israelische burgers en Palestijnse burgers ga ik niet eens beginnen.

Laatst gewijzigd door moser : 11 januari 2009 om 00:27.
moser is offline  
Oud 11 januari 2009, 00:36   #205
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sabra en Chatila, waarvan je nog niet eens wist dat het de Libanese Falangisten waren geweest?
Iedereen weet dat, de dagen na de slachting was dat al duidelijk. Net zoals iedereen toen al wist dat de Falangisten daar binnengelaten werden door het Israëlische leger, dat even verderop wachtte tot de slachting voltrokken was. Een Israëlische onderzoekscommissie heeft dit later bevestigd, zoals ook eenieder weet, waarop de verantwoordelijke voor deze onbeschrijflijke lafheid, de zionistische held Sharon, is moeten aftreden.

Dat staat trouwens allemaal in de link die je zelf opgaf:

Citaat:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Massacr...bra_et_Chatila

Suite �* ces événements, Israël établit une commission officielle d'enquête dirigée par Yitzhak Kahane, juge �* la Cour suprême. Le 7 février 1983, la commission confirme la culpabilité des milices chrétiennes libanaises, et reconnaît Ariel Sharon indirectement responsable[17] pour n'avoir pas prévu la tragédie qui résulterait de l'entrée des Phalangistes dans les deux camps palestiniens[4].
Over de directe verantwoordelijkheid van Israël voor de slachting:

Citaat:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Massacr...bra_et_Chatila

Le 14 septembre, Bechir Gemayel, le nouveau président libanais élu par l'assemblée Nationale et soutenu par les Israéliens, est assassiné. M. Ariel Sharon prend ce prétexte pour envahir Beyrouth-Ouest, pour cerner les camps de Sabra et Chatila et encourager les milices libanaises �* les nettoyer.
Kom hier dus niet doen alsof je het warm water uitgevonden hebt.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 11 januari 2009 om 00:53.
E. Gidius is offline  
Oud 11 januari 2009, 00:43   #206
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Israëlische soldaten evacueerden meer dan honderd Palestijnen, waarvan de helft kinderen, naar een gebouw dat ze vierentwintig uur later doodleuk beschoten. Er vielen minstens dertig doden. Dat meldde vrijdag een VN-organisatie.
Tijdens WO2 werden Joden in Oost-Europa door de nazi's meer dan eens samengedreven in gebouwen, waarna die in brand gestoken werden. Onvoorstelbaar dat hetzelfde zich anno 2009 in Gaza voordoet.
Oud 11 januari 2009, 00:44   #207
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat onderzoekt Israël nu zelf ook. Inderdaad een zeer grove fout (de strategen zullen ongetwijfeld niet in direct contact staan met de 'telefonisten'), ik hoop dat degenen die fout zaten daarvoor hun verantwoordelijkheid zullen moeten nemen.
Dus de moordenaar gaat hier een onderzoek naar zijn moord leiden? Belachelijk.
Oud 11 januari 2009, 00:52   #208
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat er de afgelopen 9 jaar wel 1.000 Israelische burgers omgekomen zijn door terroristische acties.
Als we zien dat Israël evenveel mensen ombrengt in 9 dagen, heeft de interesse in die 9 jaar de neiging om zeer snel weg te smelten.

Je mag dus gerust stoppen met je gespam (dit moet al de 100ste keer zijn dat je identiek hetzelfde post in drie dagen).

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 11 januari 2009 om 00:55.
E. Gidius is offline  
Oud 11 januari 2009, 11:54   #209
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Tijdens WO2 werden Joden in Oost-Europa door de nazi's meer dan eens samengedreven in gebouwen, waarna die in brand gestoken werden. Onvoorstelbaar dat hetzelfde zich anno 2009 in Gaza voordoet.
Jij vergelijkt de Holocast met een een communicatiefout van de Israelische legertop? Ga jij je eens heel diep schamen!
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline  
Oud 11 januari 2009, 11:55   #210
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus jij rekent grove fouten van individuen af op een heel land?
LiberaalNL is offline  
Oud 11 januari 2009, 12:07   #211
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jij vergelijkt de Holocast met een een communicatiefout van de Israelische legertop? Ga jij je eens heel diep schamen!
Dat het om een 'communicatiefout' zou gaan, is nog niet uitgemaakt.
Er is voor zover ik weet nog geen onafhankelijk onderzoek uitgevoerd.

Indien er toch al een onafhankelijk onderzoek plaatsvond, zou ik het erg waarderen dat iemand mij van mijn onwetendheid verlost.

Dank bij voorbaat,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 11 januari 2009, 13:25   #212
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een moord is met voorbedachte rade. Dit was 'dood door schuld', of 'doodslag'. Tenminste, als de autoriteiten oprecht zijn, wat ik verwacht.
liberalist_NL is offline  
Oud 11 januari 2009, 13:32   #213
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Ik steun niemand. Er wordt al duizenden jaren gevochten in dat stuk woestijn, en ze zullen er nog duizenden jaren voort vechten. Het is hopeloos.
Kazan is offline  
Oud 11 januari 2009, 17:33   #214
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

De twee vragen die ik me stel bij dit conflict zijn:

=> Wat heeft Israël eigenlijk verloren in die Gazastrook? Het meest logische antwoord lijkt te zijn, dat het om grondstoffen gaat. Vrijwel iedereen praat de propaganda na, als zou het om een oog-om-oog, raket-om-raket verhaal gaan. Maar zulks bewijst alleen maar dat de propaganda effectief is.

=> Wat had Hamas eigenlijk te winnen met het afvuren van hoogst ineffectieve raketten? Ik vind dit een zeer prangende vraag. Soms blijven persberichten van enkele jaren geleden, en sindsdien uitgegomd, toch aan de takken hangen:

http://web.archive.org/web/200211121...2-051845-8272r

Militairen noemen een slagveld nogal eens een 'theater'.
Oud 11 januari 2009, 17:55   #215
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
De twee vragen die ik me stel bij dit conflict zijn:

=> Wat heeft Israël eigenlijk verloren in die Gazastrook? Het meest logische antwoord lijkt te zijn, dat het om grondstoffen gaat. Vrijwel iedereen praat de propaganda na, als zou het om een oog-om-oog, raket-om-raket verhaal gaan. Maar zulks bewijst alleen maar dat de propaganda effectief is.

=> Wat had Hamas eigenlijk te winnen met het afvuren van hoogst ineffectieve raketten? Ik vind dit een zeer prangende vraag. Soms blijven persberichten van enkele jaren geleden, en sindsdien uitgegomd, toch aan de takken hangen:

http://web.archive.org/web/200211121...2-051845-8272r

Zeer interessante tekst, Jos. Verplichte lectuur voor al wie, de slogans voorbij, echt wil begrijpen wat er gebeurt.
Kallikles is offline  
Oud 11 januari 2009, 18:22   #216
Zjuljei
Vreemdeling

Standaard

Mijn sympathie gaat uit naar de onschuldige Palestijnse slachtoffers, maar dit wil niet zeggen dat ik anti-Israël ben. Integendeel: Ik verracht Hamas.
Even enkele citaten uit het Hamas Handvest:

artikel 7: Hamas heeft ernaar verlangd Gods belofte ten uitvoer te leggen, hoeveel tijd dat ook kost. Mohammed ... zei: "De dag des oordeels zal niet komen, totdat de joden zich achter rotsen en bomen verstoppen, die zullen zeggen: 'O moslims, o Abdullah, achter mij zit een jood, kom hier en dood hem'."

artikel 13: Er is geen oplossing voor het Palestijnse probleem dan de jihad.

Daarenboven is het hele conflict ontstaan door het raketvuur van Hamas met Israëlische burgers als doel. Israël heeft het recht in te grijpen. Een regering die zijn burgers aan dergelijke aanvallen onverdedigd overlaat is immoreel en kan niet gerechtvaardigd worden.
Ik erken dat de Israëlische regering fouten heeft gemaakt (clusterbommen,...), maar het is Hamas die de Palestijnse bevolking de afgrond in sleept. Het is ook Hamas die burgers als levend schild gebruikt.

Verder moet er ook critisch omgesprongen worden met de term "burgerslachtoffer". Niet enkel Hamas leden vechten tegen de Israëlis. Ook Palestijnse mannen nemen de wapens op om de Israëlitische soldaten te beschieten. Deze mannen zijn niet georganiseerd in een leger en hebben bijgevolg geen uniform. Het is dan makkelijk te zeggen dat ze een burger zijn!

Uiteraard vallen er ook echte burgerslachtoffers. Zij zijn de echte slachtoffers van het hele conflict.
Zjuljei is offline  
Oud 11 januari 2009, 20:42   #217
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo denkt Hamas dus ook: Zij erkennen Israel niet
Logica �* la... "Ben jij een vegetariër? Dan moet jij wel een nazi zijn, want Hitler was ook een vegetariër!"
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 11 januari 2009, 20:49   #218
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar had Groot-Britannie helaas voor jou alles over te zeggen. Het mandaatgebied was Brits, dus zij waren op dat moment de eigenaar van het gebied.
Ik geloof dat een land eigendom is van diegene die er woont, diegene die er opgegroeid is, en er deel uitmaakt van de gemeenschap. En Palstina is van de Palestijnen. En niet van één of ander imperium met haar hoofdstad aan de overkant van de wereld. De zeggenschap van Londen, beperkt zich voor mij strikt tot Engeland. Geen milimeter verder. Niet over Palestina, niet over de Falklands, niet over Ierland of enig ander grondgebied waar deze imperialisten denken recht op te hebben!

Citaat:
Je tweede punt raakt ook kant noch wal: Wie waren het die het VN verdelingsplan niet accepteerden en de jonge Joodse staat wel even dachten van de kaart vegen met een oorlog? Juist ja, de Arabieren.
Uiteraard gingen ze daar niet mee akkoord. Zou jij ermee akkoord zijn, als je uit je huis gezet wordt, omdat één of andere kolonist beweert dat je nu moet plaats maken voor de creatie van een nieuwe staat? De kern van het probleem, ligt in de creatie van Israël. Zolang deze fout niet wordt rechtgezet, zal de oorlog er blijven voortduren.

Citaat:
Daarnaast annexeerde Egypte de Gazastrook en Jordanie de Westelijke Jordaanoever.
Mij ga je nooit Jordanië of Egypte horen verdedigen. Zij hebben een smerige rol gespeeld in de hele kwestie. Ik verdedig het Palestijnse volk en haar rechten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 januari 2009 om 20:50.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 11 januari 2009, 20:50   #219
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Logica �* la... "Ben jij een vegetariër? Dan moet jij wel een nazi zijn, want Hitler was ook een vegetariër!"
Ik vergelijk jou niet met Hamas maar jouw standpunt dat Israel geen bestaansrecht heeft dat tevens door Hamas gedeeld wordt. Zoals ik al eerder heb gepost: 'met zo'n radicaal standpunt en de daarbij gebruikte middelen (door Hamas dus) zal er dus nooit een oplossing komen voor het Israelisch-Palestijns conflict'.
LiberaalNL is offline  
Oud 11 januari 2009, 20:52   #220
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht

Echter om een geheel andere reden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Theater_%28warfare%29

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be