Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2009, 11:40   #201
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat het CLB ook fouten maakt en op basis van incomplete info verkeerd doorverwijst wil ik best geloven.Maar dat dit gebeurt op basis van origine is een vooroordeel wat kan tellen! Wel zullen een aantal beperkingen ( taal, laaggeschooldheid, kennis over onderwijssysthemen, mogelijkheid om je kind zelf goed te begeleiden) in de ene groep meer voorkomen dan in andere groepen, wat risico op watervalloopbaan in de hand werkt. Dat geldt voor ALLE kinderen in die situatie,bij Vlaamse gezinnen levend in armoede zie je datzelfde gebeuren. Origine heeft er weinig mee te maken, wel sociale klasse waar je helaas nogal wat allochtonen van bepaalde subgroepen in vindt!

Maar doorverwijzing gebeurt vooral op basis van schoolresultaen, door de school zelf dus.
Veel ouders, ook Vlaamse weten niet dat dit advies niet bindend is, ookal geven scholen vaak de indruk van wel.
Maar uiteindelijk zeggen schoolresultaten dus wel iets, over capaciteiten van kinderen, en dat vormt de basis van een oordeel en advies.
Miesjes doen het beter omdat er op hun handelen meer controle is, als je vele thuis moet zitten is huiswerk een middel om aan andere taken te ontsnappen,en mogelijkheid toch jezelf te bewijzen, alleen betekent meer meisjes in hoger onderwijs nog niet noodzakelijk bredere participatie aan de arbeidsmarkt, vaak is en huwelijk toch nog het "eindstation".
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 11:53   #202
NOEKIE
Schepen

Standaard

Het CLB kijkt naar de schoolresultaten. Eveneens naar de afgenomen testen. Het CLB treft geen schuld dat allochtonen minder scoren door de gebrekkige opvang bij hen thuis. De allochtonen die wel goed scoren komen dan ook uit geïntegreerde gezinnen. Deze gezinnen volgen veel minder de strikte islamwet. Moslimas doen het uitgesproken beter op school. De feiten spreken voor zich dat als ze zijn uitgehuwelijkt, ze niet verder kunnen studeren.

Laatst gewijzigd door NOEKIE : 23 juli 2009 om 11:53.
NOEKIE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 12:03   #203
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Miesjes doen het beter omdat er op hun handelen meer controle is, als je vele thuis moet zitten is huiswerk een middel om aan andere taken te ontsnappen,en mogelijkheid toch jezelf te bewijzen, alleen betekent meer meisjes in hoger onderwijs nog niet noodzakelijk bredere participatie aan de arbeidsmarkt, vaak is en huwelijk toch nog het "eindstation".
Als meisjes betere schoolprestaties neerzetten dan begunstigt, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, de islam de vrouw. Je zou het met een variatie op Marcuse 'repessieve stimulering' kunnen noemen.

Die goedopgeleide meisjes die gedwongen worden thuis te zitten, vormen een stuwmeer. Op een bepaald moment zal er een feministische golf onder de moslimvrouwen uitbreken. Het zal geen golf zijn zoals de westerse feministische golven, die wetten trachten te veranderen. De wetten om als werkende vrouw in de maatschappij te participeren bestaan al in Europa. Maar die islamitische feministische golf zal vooral cultureel zijn. Vrouwelijke islamitische schrijvers, ondernemers, intellectuelen, politici zullen een culturele revolutie teweegbrengen. Macho mannen, berg jullie maar, want de kans bestaat dat jullie tweederangs posities zullen innemen in de islamitische allochtone gemeenschap. Als jullie niet de kennis bezitten, die de vrouwen wel hebben, dan helpt haantjesgedrag niet.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 13:03   #204
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Als meisjes betere schoolprestaties neerzetten dan begunstigt, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, de islam de vrouw. Je zou het met een variatie op Marcuse 'repessieve stimulering' kunnen noemen.

Die goedopgeleide meisjes die gedwongen worden thuis te zitten, vormen een stuwmeer. Op een bepaald moment zal er een feministische golf onder de moslimvrouwen uitbreken. Het zal geen golf zijn zoals de westerse feministische golven, die wetten trachten te veranderen. De wetten om als werkende vrouw in de maatschappij te participeren bestaan al in Europa. Maar die islamitische feministische golf zal vooral cultureel zijn. Vrouwelijke islamitische schrijvers, ondernemers, intellectuelen, politici zullen een culturele revolutie teweegbrengen. Macho mannen, berg jullie maar, want de kans bestaat dat jullie tweederangs posities zullen innemen in de islamitische allochtone gemeenschap. Als jullie niet de kennis bezitten, die de vrouwen wel hebben, dan helpt haantjesgedrag niet.
Leuke redenering maar helaas fout, den ik.
Wereldwijd is de positie van vrouwen in Islamitische landen een ramp naar Westerse maatstaven. De beperkingen zijn echter afhankelijk van cultuur tot cultuur, gaande van geen auto mogen rijden, verbod op onderwijs, fysieke verminking tot relatieve vrijheid, wat mogelijk door een huwelijk wordt teruggeschroefd. Die rolpatronen worden met allerlei middelen in stand gehouden en bij iedere "eerste generatie" begint die strijd tussen Westerse en Islamitische overtuigingen opnieuw. Met alle gevolgen binnen opvoeding, dat staat brede emancipatie in de weg, de bevordert eerder segregatie en die ontwikkeling is zichtbaar. Met de werkelijke eerste generatie, gastarbeiders dus uit de jaren '70 waren de gevolgen van opvoeding tot segregatie niet zichtbaar, nu wel. Door de constante stroom "importbuiden en gommen" komt werkelijk brede emancipatie niet op gang.
Maar inderdaad wordt dit zoals u ook stelt door de mate van balans die mensen vinden tussen wat geloof oplegt en deze samenleving verwacht.
Vrouwen hebben te weinig invloed op dat proces, gezien de vele beperkingen die geloof en culturele origine opleggen, hierin meegaan geeft een veel makkelijker leven!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 17:59   #205
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
Ik had dus gelijk. Ach weet je 1 terroristische aanslag en u kan 72 maagdjes krijgen in het hiernamaals.
Fijn hé?

de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 17:59   #206
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
neen als ze niet instemmen dan mogen ze eremoord of erewraak verwachten de maagdjes van 16. Te moeilijk voor je om het te begrijpen? U hebt een roze bril op. De islam is achterlijk en niet gunstig voor de meisjes. Bent u soms een mannelijke aanhanger van de valse profeet? U hoopt op uw maagdje van 16.
16??? Zo oud??????

6 zal wel volstaan zeker!!!

Man, man, man, hoe laag gaan we hier nog zakken op dit forum???
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 juli 2009 om 18:16.
Oud 23 juli 2009, 18:13   #207
anoniempje
Gouverneur

anoniempje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ieder kind wordt door het CLB doorverwezen naar BSO of TSO omdat ze allochtoon zijn op basis van origine?? Ge looft u dat zelf, Als uw houding zo negatief is tegenover de samenleving, die op basis van origine alle kinderen in deze studierichtingen propt , gewoon "omdat ze allochtoon" zijn illustreert u prima de cliché's over allochtonen" alles wordt als schuld van de samenleving gezien die rascistisch is" en verder kijken willen we niet, zeker niet naar factoren waarop zelf invloed uitgeoefend kan worden.
Ik kan me niet voorstellen dat u echt dit zelf gelooft, uw "oordeel" over het CLB.
Wacht even. Hier is de 'dame' die beweert dat 8 op de 10 allochtone mannen die een gearrangeerd huwelijk hebben gehad, een minnares hebben, en IK ben diegene met een negatieve houding? Grappig om jouw trukjes eens op jouw toe te passen, en dan eens zien hoe JIJ reageert op zulke veralgemeningen. Ik hoop dat dit hier een les voor jou is. Jouw zwarte kijk op de samenleving helpt niemand vooruit!

Citaat:
Uw"allochtonen" hebben hetzelfde verhaal als andere kinderen, ze begonnen in ASO maar zakten later af, niet het CLB adviseert hier maar de school zelf op basis van prestaties.Zijn allochtone kinderen dan minder intelligent? Nee, maar er schort wel vaak wat aan hun taalontwikkeling. Daardoor ontwikkelt abstract denken ( rond de leeftijd van twaal, toevalling net wanneer het middelbaar begint)zich minder makkelijk waardoor kinderen het moeilijker hebben in ASO.
En daar gaat ze weer met haar veralgemeningen. Kom jij, naast sociale gevallen, ook in contact met de schoolgaande allochtone jeugd? Ikzelf kreeg het advies me niet in ASO te wagen, en er scheelt niets aan mijn Nederlands. (jouw dt-fouten pik ik op, maar negeer ik).

Citaat:
Er zijn ook kinderen die onmiddellijk worden doorverwezen naar TSO of BSO, omdat hun schoolresultaten in het basisonderwijs onvoldoende zijn om ASO als advies te kunnen geven, niet CLB maar onderwijzers die als leerkracht kinderen les geven adviseren meestal welke richting een kind het best aankan al of niet in samenspraak met CLB.

De oververtegenwoordiging van kinderen in TSO en BSO heeft dus te maken met behaalde resultaten in basisonderwijs en het gekende watervalsystheem waar andere kinderen evengoed mee te maken krijgen.
Bullcrap.

Naast m'n eigen verhaal ken ik honderden meisjes die maar TSO moesten gaan doen. Zo was er één die het advies kreeg om zich in TSO in te schrijven. Toen ze vertelde dat haar ene zus rechten en de andere ingenieursstudies deed, veranderde het CLB snel van mening. Voor zover het 'op basis van schoolresultaten'.

Citaat:
Evengoed vinden ouders die zelf laag opgeleid zijn dat hun kinderen vooral een vak moeten leren, verder studeren en wat hierbij wordt bepaald door gevolgd onderwijs pikken die ouders niet op, je hebt dan ook een tolk nodig om dat uit te leggen.
De ouders kennen er meestal weinig van, en denken dat het advies van CLB wel betrouwbaar is.

Citaat:
Op jongens is dan weer weinig controle, het maken van huiswerk, ondersteunen door als ouders zelf iets uit te leggen is moeilijk in gezinnen waar een of beide ouders de taal niet goed beheersen, en moeder niet de agenda kan lezen, laat staan de opdracht die kinderen kregen omdat een of beide ouders laaggeschoold zijn.

Kennis over onderwijs, opleiding en taalontwikkeling van vooral moeders bepaald evengoed de kansen van kinderen, evenals het aanleren van discipline, omgaan met frustraties en doorzettingsvermogen.
Het is wel duidelijk dat jij achterloopt met je informatie. De meeste moeders spreken wel degelijk Nederlands, en houden hun kinderen in het oog. Maar ja, jouw vooroordelen wegen niet op tegen feiten, he.

Citaat:
Het verhaal over allochtonen en CLB is dus een pak genuanceerder dan de dooddoener" discriminatie en racisme" wat u er van maakt, waarbij ik niet voorbij wil gaan aan medewerkers die zich mogelijk bij het geven van advies al eens hebben laten leiden door beeldvorming over doelgroepen.
Maar het zijn vooral behaalde resultaten in het onderwijs zelf die bepalen welk advies gegeven wordt, waarbij u nu handig probeert om "origine" als excuus te gebruiken.
Durf jij toe te geven dat jouw zielige verhaal van 8 op 10 heeft een minnares ook maar uit de lucht gegrepen is?
anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 18:16   #208
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik heb een paar vragen rond dat hele CLB-verhaal: is dat advies tegenwoordig zo dwingend? Toen ik school liep, en dat is nu ook weer niet zo lang geleden, deed het PMS bijzonder weinig. In mijn herinnering was er zelfs geen enkel oriënteringsgesprek tussen het lager en het secundair onderwijs. Ik heb een vriend (andere school, wel een gesprek) die men had aanbevolen om houtbewerking te volgen, hij heeft toch ASO gedaan en is nu historicus.

In mijn laatste jaar in het secundair zaten 4 jongens met een Marokkaanse achtergrond (2de generatie), waarvan er drie het secundair zijn begonnen met een lichte taalachterstand. Daarvan is er nu een econoom, een strafpleiter, een burgerlijk ingenieur en de vierde ben ik uit het oog verloren. Over de rol van het PMS bij de keuze van een verdere studie kan ik kort zijn: die was onbestaand. Je ging dan langs op een kantoortje, je zei waarin je geïnteresseerd was en dan mocht je weer vertrekken.

Een paar weken geleden stond er in dat verband een interessant artikel in Humo, waarin een meisje zei dat ASO haar ook werd ontraden, maar dat ze daarin net een aanmoediging zag om het toch te doen. Ik zie hetzelfde op mijn werk (ik werk aan een universiteit): hoewel het aantal allochtonen nog steeds veel te laag is, zijn het er wel elk jaar meer. Opvallend is dat vooral het aantal meisjes toeneemt. Hebben zij het gemakkelijker bij de oriënteringsgesprekken bij het CLB? Uit gesprekken met hen blijkt dat niet.

Samengevat: dat het CLB veel fouten zal maken en adviezen geeft op basis van incomplete informatie, betwijfel ik geenszins. Dat is een oud zeer. Maar aan de andere kant heeft het CLB geen enkele beslissingsmacht. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid in belangrijke mate bij de ouders en leerlingen zelf. Uiteindelijk zien zij wel alle schoolresultaten en kunnen daaruit hun conclusies trekken.
Leerzame post! CLB beslist inderdaad niet, maar daar waar ouders het systeem niet kennen, zijn ze wel sneller geneigd om het advies van CLB op te volgen.
Oud 23 juli 2009, 18:17   #209
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht

Ik geloof van harte dat die al bezig is.
Oud 23 juli 2009, 18:21   #210
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Ik geloof van harte dat die al bezig is.
Zonder indiscreet te willen zijn, ben jij eigenlijk een man of een vrouw?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 juli 2009 om 18:26.
Oud 23 juli 2009, 18:33   #211
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Zonder indiscreet te willen zijn, ben jij eigenlijk een man of een vrouw?
Charmante vraag. Last time I checked, was ik een vrouw.
Oud 23 juli 2009, 18:53   #212
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Charmante vraag.
Ik ben dan ook uiterst charmant.

Citaat:
Last time I checked, was ik een vrouw.
Normaal gezien kan ik dat steeds uit de schrijfstijl opmaken. Nu niet. Waaraan zou dit liggen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 23 juli 2009, 18:56   #213
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Normaal gezien kan ik dat steeds uit de schrijfstijl opmaken. Nu niet. Waaraan zou dit liggen?
Het ligt aan u, daar ben ik zeker van.

Klink ik niet vrouwelijk dan?
Oud 23 juli 2009, 19:00   #214
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ligt aan u, daar ben ik zeker van.

Klink ik niet vrouwelijk dan?
Hmm... Hoe denk je zelf dat je overkomt?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 23 juli 2009, 19:01   #215
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hmm... Hoe denk je zelf dat je overkomt?
Zoals mijn 'nickname' zegt: anoniem. Dus het werkt.
Oud 23 juli 2009, 19:03   #216
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals mijn 'nickname' zegt: anoniem. Dus het werkt.
Maar je wou precies wel vrouwelijk overkomen...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 23 juli 2009, 19:14   #217
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Maar je wou precies wel vrouwelijk overkomen...
Ik vroeg het me slechts af. Trouwens, wat dacht jij? Dat ik een man ben?
Oud 23 juli 2009, 20:06   #218
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vroeg het me slechts af. Trouwens, wat dacht jij? Dat ik een man ben?
Maak je maar niet ongerust.

Maar het is mij wel opgevallen dat meisjes van Zuiderse afkomst doorgaans meer "hun mannetje staan". Ze dragen meer broeken en botten en zien er over het algemeen weerbaarder uit, zonder hun vrouwelijkheid daarom te verloochenen.

Als man die Noord en Zuid in zich verenigt ben ik natuurlijk bijzonder attent voor zulke zaken.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 juli 2009 om 20:11.
Oud 23 juli 2009, 20:17   #219
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Maak je maar niet ongerust.

Maar het is mij wel opgevallen dat meisjes van Zuiderse afkomst doorgaans meer "hun mannetje staan". Ze dragen meer broeken en botten en zien er over het algemeen weerbaarder uit, zonder hun vrouwelijkheid daarom te verloochenen.

Als man die Noord en Zuid in zich verenigt ben ik natuurlijk bijzonder attent voor zulke zaken.
Ai ai, jammer genoeg heb ik geen greintje Zuiderse afkomst in me. Haha, verder weet ik niet of die uitspraak over botten en broeken klopt, hoewel ik me het makkelijkst in een jeans voel.

Oud 23 juli 2009, 20:22   #220
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ai ai, jammer genoeg heb ik geen greintje Zuiderse afkomst in me. Haha, verder weet ik niet of die uitspraak over botten en broeken klopt, hoewel ik me het makkelijkst in een jeans voel.

Je bent een raadsel voor mij, meisje.

Voor de grote hogepriester Kallikles dan nog wel!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be