Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2009, 19:55   #201
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Volgens mij woont u evenveel in Frankrijk als mijn hond thuis.
trapt er weer iemand op je 'Belgische' teentjes system?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 19:56   #202
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Het wordt echt tijd dat men zich in Brussel en omgeving neerlegt bij het feit dat Vlaams-Brabant deel uitmaakt van Vlaanderen en niet van het Brussels Hoofdstedelijk gewest.

Wat u voorstelt, en wat uiteindelijk neerkomt op een ruime politieke uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als voorbode van het bij gebiedsuitbreiding inpalmen van Vlaams-Brabant (en Waals-Brabant) is voor Vlaanderen totaal onbespreekbaar, als u het nog niet mocht gemerkt hebben.

Het is ook voor niets of niemand nodig : Brussel behoeft geen uitbreiding, vermits de grenzen tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaanderen open zijn, en elke Brusselaar die het wenst vrij naar Vlaanderen (en terug) kan reizen, of zelfs desgewenst in Vlaanderen kan gaan wonen, voor zover hij/zij aan de voorwaarden voldoet die voor eenieder (en dus ook voor Brusselaars) gelden.

De enige zinnige wijziging van de Belgische staatsindeling, voor zover men bij het huidige pseudo-federaal bestel wil blijven, of de stap zetten naar een confederaal bestel, zou bestaan uit het afschaffen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en dit gebied gewoon deel te laten uitmaken van Vlaanderen, zij het indien gewenst met een uitzonderlijk en/of uitdovend tweetalig statuut.

Brussel is immers, als enclave in Vlaanderen, niet bij machte om zelfstandig te bestaan : de voortdurende geldnood waarin het verkeert geeft voldoende blijk van deze evidentie. Deze precaire toestand zal er in de toekomst overigens niet op verbeteren.

De voor de hand liggende oplossing van dit probleem is niet een uitbreiding van Brussel, maar een incorporatie in het gebied dat Brussel omsluit, zegge Vlaanderen, zonder wiens centen Brussel overigens nu reeds helemaal de dieperik zou ingaan.

Trouwens, dergelijke incorporatie in Vlaanderen zou voor Brussel niets dan voordelen hebben. De voor één en ander volkomen onterecht de neus ophalende Brusselaars kunnen overigens gerust zijn : Vlaming worden belet hen niet van Brusselaar te blijven, net zoals de Gentenaars nog steeds Gentenaars zijn, de Antwerpenaars nog steeds Antwerpenaar, de Bruggelingen nog steeds Bruggeling, enz…enz… En voor de meest ferventen : ook dan kunt u thuis gerust een mondje Belgisch Frans blijven praten, als u dat graag wilt : niemand zal u dat beletten.
Maw Frans mag alleen nog gesproken worden thuis in een besloten omgeving en het liefst niet hoorbaar voor de buitenwereld. U bent een model van een democraat.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 19:56   #203
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
trapt er weer iemand op je 'Belgische' teentjes system?
Het zou me nu absoluut niet verwonderen dat de zogenaamde 'Hallebarde' fake is.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:00   #204
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij woont u evenveel in Frankrijk als mijn hond thuis.
Ja, ik weet het : het is volkomen ongeloofwaardig dat een Française in Frankrijk zou wonen. En bovendien gebruikelijkerwijs Frans praat, met een Frans accent, dan nog wel.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:01   #205
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Maw Frans mag alleen nog gesproken worden thuis in een besloten omgeving en het liefst niet hoorbaar voor de buitenwereld. U bent een model van een democraat.
was da voor zever!
ook op straat mag je het onderling praten
tegen handelaars
aan de kust
...
enkel met de regionale (of nationale) overheid zal het enkel int nederlands zijn.
Oud 8 oktober 2009, 20:03   #206
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
was da voor zever!
ook op straat mag je het onderling praten
tegen handelaars
aan de kust
...
enkel met de regionale (of nationale) overheid zal het enkel int nederlands zijn.
Herlees zijn tekst, dat is niet wat hij zegt.
Oud 8 oktober 2009, 20:05   #207
Shadowke

Standaard

Citaat:
Herlees zijn tekst, dat is niet wat hij zegt.
dan begrijp je het verkeerd.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 oktober 2009 om 20:05.
Oud 8 oktober 2009, 20:05   #208
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou me nu absoluut niet verwonderen dat de zogenaamde 'Hallebarde' fake is.
Ik verklap u twee geheimpjes (hou het stil, aub) :

1. Hallebarde is niet mijn echte naam, dus die naam is volkomen fake (hoewel, iets minder dan u zou denken)
2. Mijn gebruikelijke haarkleur is fake.

Al de rest is, tot spijt van menigeen, echt.
Oud 8 oktober 2009, 20:06   #209
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
dan begrijp je het verkeerd.
Nee, herlees zijn tekst.
Oud 8 oktober 2009, 20:10   #210
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nee, herlees zijn tekst.
waarom, ik begreep ze heel goed.
en hallebarde is een vrouw, geen man.
Oud 8 oktober 2009, 20:13   #211
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
waarom, ik begreep ze heel goed.
en hallebarde is een vrouw, geen man.
Je antwoordt zoals gewoonlijk naast de kwestie en of Hallebarde nu een man of een vrouw is, I don't give a fuck. Citeer mij uit zijn tekst dat er behalve achter gesloten deuren nog Frans mag gesproken worden?
Oud 8 oktober 2009, 20:16   #212
Shadowke

Standaard

Citaat:
Je antwoordt zoals gewoonlijk naast de kwestie en of Hallebarde nu een man of een vrouw is, I don't give a fuck. Citeer mij uit zijn tekst dat er behalve achter gesloten deuren nog Frans mag gesproken worden?
ik antwoord niet naast de kwestie.

Citaat:
En voor de meest ferventen : ook dan kunt u thuis gerust een mondje Belgisch Frans blijven praten, als u dat graag wilt : niemand zal u dat beletten.
betekent dit 'achter gesloten deuren'?
blijkbaar toch slecht begrepen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 oktober 2009 om 20:18.
Oud 8 oktober 2009, 20:18   #213
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
AyneRand,

1. Thuis spreekt men wat men wil, al is het koeterchinees. Dat is in Frankrijk niet anders dan in België.

2. Buitenhuis spreekt men onder elkaar de taal die men verkiest, maar in contacten met de locale bevolking spreekt men uiteraard de taal van die locale bevolking. In Frankrijk is dat het Frans, in België is dat, naargelang de streek, het Frans, het Nederlands, of het Duits.

3. In officiële contacten met de overheid spreekt men, waar dan ook, de wettelijk voorziene taal. In Frankrijk is dat het Frans ; in België is het, naargelang de streek, het Frans, het Nederlands, of het Duits.

4. In internationale contacten spreekt men de taal waarmee men zich verstaanbaar kan maken. Dat is zowat altijd het Engels.

5. Op dit forum gebruiken we, of we nu Vlaming, Waal, Brusselaar, Spanjaard, Amerikaan, ja zelfs Française zijn, het Nederlands. Omdat het een Nederlandstalig forum is.

Wat is daar niet democratisch aan ?
Oud 8 oktober 2009, 20:19   #214
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik antwoord niet naast de kwestie.
Nee, je weigert gewoon te antwoorden. Het is zo simpel om je belachelijk te maken. Het begint mij te vervelen. Je bent zo minderwaardig, pffff, boring
Oud 8 oktober 2009, 20:21   #215
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
AyneRand,

1. Thuis spreekt men wat men wil, al is het koeterchinees. Dat is in Frankrijk niet anders dan in België.

2. Buitenhuis spreekt men onder elkaar de taal die men verkiest, maar in contacten met de locale bevolking spreekt men uiteraard de taal van die locale bevolking. In Frankrijk is dat het Frans, in België is dat, naargelang de streek, het Frans, het Nederlands, of het Duits.

3. In officiële contacten met de overheid spreekt men, waar dan ook, de wettelijk voorziene taal. In Frankrijk is dat het Frans ; in België is het, naargelang de streek, het Frans, het Nederlands, of het Duits.

4. In internationale contacten spreekt men de taal waarmee men zich verstaanbaar kan maken. Dat is zowat altijd het Engels.

5. Op dit forum gebruiken we, of we nu Vlaming, Waal, Brusselaar, Spanjaard, Amerikaan, ja zelfs Française zijn, het Nederlands. Omdat het een Nederlandstalig forum is.

Wat is daar niet democratisch aan ?
Wat is de taal van de locale bevolking in Brussel?
Oud 8 oktober 2009, 20:22   #216
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nee, je weigert gewoon te antwoorden. Het is zo simpel om je belachelijk te maken. Het begint mij te vervelen. Je bent zo minderwaardig, pffff, boring
omdat ik de Nederlandstalige cultuur verdediging in Vlaanderen ben ik minderwaardig?
cultuurnihilist!

typisch voor een belgiscist! vive la culture française!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 oktober 2009 om 20:23.
Oud 8 oktober 2009, 20:23   #217
Shadowke

Standaard

Citaat:
wat is de lokale taal van Vlaanderen?
Oud 8 oktober 2009, 20:25   #218
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is de taal van degene met wie je spreekt. Is het een Nederlandstalige, dan is het Nederlands. Is het een Franstalige, dan is het Frans. Brussel is tweetalig gebied, remember ?

Heb je iemand voor je die noch het Nederlands, noch het Frans spreekt, tja, dan doe je je uiterste best om je toch verstaanbaar te maken met één van de talen die je voldoende beheerst. Hoe méér talen je beheerst, hoe meer kans je hebt om je verstaanbaar te maken.
Oud 8 oktober 2009, 20:28   #219
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat is de taal van degene met wie je spreekt. Is het een Nederlandstalige, dan is het Nederlands. Is het een Franstalige, dan is het Frans. Brussel is tweetalig gebied, remember ?

Heb je iemand voor je die noch het Nederlands, noch het Frans spreekt, tja, dan doe je je uiterste best om je toch verstaanbaar te maken met één van de talen die je voldoende beheerst. Hoe méér talen je beheerst, hoe meer kans je hebt om je verstaanbaar te maken.
voor de franstalige politici een franstalige stad.
Oud 8 oktober 2009, 20:30   #220
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het gaat dus in Brussel niet meer over de locale taal, en dat is zeker niet het Nederlands, maar over de locale taleN. Steek dat maar goed tussen je oren. Dat Brussel ooit nog Nederlandstalig zal worden, mag je op je buik schrijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be