Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2010, 12:04   #201
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In het Beneluxparlement is meer dan eens gepleit voor meer efficiëntie in het openbaar vervoer in de Benelux, maar ja; de Franstaligen blokkeerden alles.

Stel je voor, zeg, dat de Nederlandse strippenkaart haar intrede doet in Wallonië en dat de vertrek-, aankomst- en overstaptijden beter op elkaar worden afgestemd.

Een geel-zwarte nummerplaat is al te veel van het goede ...
Moet die strippenkaart nog altijd afgestempeld worden?
Het is intussen al een tijdje geleden dat ik de bus genomen heb in NL; maar toen ik dat afstempelen zag; dacht ik: ze altijd zo modern maar hier leven ze nog in de middeleeuwen; in BE hebben ze daar een machine voor.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 12:08   #202
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doorsnee-woonhuizen, nietwaar? Deze optrekjes, die volgens u zo volkomen beantwoorden aan de calvinistische bouwstijl, staan in Rotterdam:

Ik was enkele jaren geleden met iemand die nog nooit in NL was geweest.
Op den duur zei ze: alle steden lijken hier toch wel op elkaar; met zo van die "plastieken" winkelcentra met een Wibra, Zeeman, Kruidvat,....

Enkel in Rotterdam; deels platgelegd in WO2 had ze inderdaad een ander gevoel. Daar is men minder stereotiep bezig.
Oud 18 augustus 2010, 12:13   #203
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
OK, we 'annexeren' dat stadje niet, maar zorgen gewoon voor efficiënter grensoverschrijdend openbaar vervoer.

In overleg met het onafhankelijke Wallonië.

Zo beter?
Dat is al een stapje in de goede richting; (waar wacht men nog op?) blijft nog het probleem van de prijs en de meerdere vervoersbewijzen
"Ik kan met de Lijn naar die stad tot aan het station; en betaal voor die 3 km 2 zones. Wil ik naar het centrum dan moet ik met de Tec en dus een 2de vervoersbewijs kopen.
Voor de rit naar de dichtstbijzijnde stad in Vlaanderen op 7 km betaal ik 1 zone!!!!"
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 12:27   #204
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat is al een stapje in de goede richting; (waar wacht men nog op?) blijft nog het probleem van de prijs en de meerdere vervoersbewijzen
"Ik kan met de Lijn naar die stad tot aan het station; en betaal voor die 3 km 2 zones. Wil ik naar het centrum dan moet ik met de Tec en dus een 2de vervoersbewijs kopen.
Voor de rit naar de dichtstbijzijnde stad in Vlaanderen op 7 km betaal ik 1 zone!!!!"
Terwijl de nationaal georganiseerde spoorwegen wel hebben gemerkt dat reizigers niet aan de taalgrens stoppen en om het uur een extra trein tussen Doornik en Kortrijk hebben ingevoerd en... zelfs als je moet overstappen in Moeskroen ben je niet verplicht om een nieuw ticket te komen. De nmbs werkt met 1 ticket voor heel BE.

want als je een nieuw ticket moet kopen voor de lijn of tec moet je opnieuw opstaprecht betalen.

Laatst gewijzigd door azert : 18 augustus 2010 om 12:28.
Oud 19 augustus 2010, 16:17   #205
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De uitzonderingen bevestigen maar de regel. En ik kan het weten, want ik woon bij de Nederlandse grens. Eentonig, grijs en nietszeggend. En vaak een rijtjeshuis. Dat is in een notendop de woonarchitectuur en wooncultuur van de Hollanders, dito Nederlanders.
Als ik architectonisch in het glazen huis Vlaanderen woon, ga ik niet met stenen werpen. Je kunt kakofonie natuurlijk als afwisseling bestempelen of andersom, en eentonigheid als harmonie of andersom. Als ik een foto-album van lelijkheid wil samenstellen, zal ik het toch nergens in het buitenland gaan zoeken, daar peins ik geen moment over. En over een klein buitenland kunnen we niet klagen.

Toen de Vlamingen voor het eerst buitenlandse reizen maakten, hoorde je alom verzuchten: "wij zijn werkelijk het lelijkste land van de wereld!". Geef mij dan maar een loflied op de welluidendheid van het woordje "nettoyage �* sec", pardon, "droogkuis"!
Oud 19 augustus 2010, 22:36   #206
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Prachtig stukje over de absurde, beschamende "Belgische justitie" op de website van de NOS:

Citaat:
Rommelige toestanden bij Belgische justitie

NOS Update: donderdag 19 aug 2010, 23:00

Door correspondent Wessel de Jong

Met het Belgische gerechtelijk onderzoek naar seksueel misbruik in de katholieke kerk is iets grondig mis. Maar wat, dat is onduidelijk. Magistraten hullen zich in nevelen. Vanmiddag leidde dat in het Brusselse Paleis van Justitie tot belachelijke taferelen.

Het verhaal begint eind april met het plotselinge aftreden van de bisschop van Brugge. Monseigneur Roger Vangheluwe bekende jarenlang zijn neefje te hebben misbruikt en verdween uit het openbare leven. Na deze affaire kwam een ware golf los van klachten over misbruik in de kerk.

De kerk benaderde een gerenommeerd kinderpsychiater om al deze klachten te behandelen. Bij de Commissie-Adriaenssens diende zich in korte tijd ruim 450 slachtoffers aan van misbruik binnen de kerk.

Doofpotoperatie
Maar justitie vertrouwde de commissie klaarblijkelijk niet. Een Brussels onderzoeksrechter vermoedt waarschijnlijk dat er een doofpotoperatie aan de gang is. Met veel machtsvertoon viel justitie binnen bij het aartsbisdom in Mechelen, de kathedraal daar en bij de burelen van de Commissie-Adriaenssens. De pers was getipt en camera's legden uitvoerig vast hoe de dossiers van de slachtoffers op de vrachtwagen werden gegooid.

Al snel werd duidelijk dat er geen 'smoking gun' was gevonden, een sensationeel dossier waaruit bleek dat de kerk misbruik had stil gehouden was er niet. Een week na de invallen ging het al rommelen binnen justitie. Het parket kondigde een onderzoek aan naar de aanpak van onderzoeksrechter Wim de Troy, of hij niet wat al te hard van stapel was gelopen.

Op zo'n korte termijn een onderzoek naar de wettigheid van speurwerk, dat is ongekend. En wekt dus de indruk dat er iets fout zit. Vorige week vrijdag velde de Kamer van Inbeschuldigingstelling een oordeel over het werk van de onderzoeksrechter. Op de persconferentie na afloop was iedere Belgische misdaadverslaggever aanwezig, voor zover niet op vakantie.

Toestemming
Het werd een van de kortste persconferenties ooit. We mogen niks zeggen, zei een woordvoerster. De minister van justitie verklaarde daarop voor opheldering te zullen zorgen, gezien het maatschappelijk belang van de zaak. Dat had vandaag moeten gebeuren. Maar net als vorige week beriep de woordvoerder zich op de regel dat een onderzoeksrechter toestemming moet geven voor mededelingen over zijn onderzoek. En die toestemming geeft De Troy nog steeds niet, zo zei Roland De Bruyne doodleuk, een magistraat.

De Bruyne erkende wel dat dit hoogst uitzonderlijk is. Waarmee nog maar weer eens werd bevestigd –zij het indirect- dat er iets niet helemaal in de haak is met de invallen, officieel Operatie Kelk geheten. Maar wat is er mis? Volgens veel Belgische kranten is de kelk al lang leeg. Maar harde bewijzen voor die stelling hebben ze niet.

Duidelijk is wel dat de verschillende magistraten in Brussel elkaar danig dwars zitten. En minister van Justitie Stefaan De Clerck slaagt er niet in helderheid te scheppen.

Vorige zomer werd het met alle ontsnappingen uit de gevangenissen het al onderstreept: justitie in België is dringend aan hervorming toe. Operatie Kelk heeft dat nog maar eens bevestigd.
Hadden wij maar zo'n journalisten.

Hoog tijd voor een moderne, Vlaamse justitie en de 19de eeuwse Belgische justitie naar de geschiedenisboeken te verwijzen.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 19 augustus 2010 om 22:37.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 09:30   #207
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[dubbel]

Laatst gewijzigd door Zeno! : 20 augustus 2010 om 09:31.
Oud 20 augustus 2010, 09:31   #208
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En wie NOG niet overtuigd is van het feit dat justitie EN POLITIE dringend moeten gesplitst worden, deze (alweer Nederlandse) Netwerk-reportage over de zaak Dutroux en het feit dat er nog altijd bitter weinig is veranderd:

http://www.netwerk.tv/uitzending/201...e-zaak-dutroux

Hallucinant, beschamend, gruwelijk, kortom: Belgisch.

Heer, bevrijd Vlaanderen van het Begische juk!

Laatst gewijzigd door Zeno! : 20 augustus 2010 om 09:31.
Oud 20 augustus 2010, 10:14   #209
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Prachtig stukje over de absurde, beschamende "Belgische justitie" op de website van de NOS:

Hoog tijd voor een moderne, Vlaamse justitie en de 19de eeuwse Belgische justitie naar de geschiedenisboeken te verwijzen.
Ik geloof niet dat de oorlog tusssen Katholieke pedofielen en hun verdedigers enerzijds en een handjevol magistraten anderszijds veel te maken heeft met een evt splitsing van justitie.

Wel met de nog altijd invloedrijke arm van de Kerk en haar kruipers.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 11:18   #210
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik geloof niet dat de oorlog tusssen Katholieke pedofielen en hun verdedigers enerzijds en een handjevol magistraten anderszijds veel te maken heeft met een evt splitsing van justitie.

Wel met de nog altijd invloedrijke arm van de Kerk en haar kruipers.
Heb jij eigenlijk wel gelezen wat er staat!?
Oud 20 augustus 2010, 12:07   #211
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom de Belgische justitie niet hervormen;
want met een eigen VL justitie zullen de misdadigers juichen:
je pleegt in VL of WAL een misdrijf en na enkele minuten ben je als het ware in een ander land.

in Zuid-West-Vlaanderen weet men hoe moeilijk het is om misdadigers te bestrijden die uit een ander land komen.
Oud 20 augustus 2010, 12:14   #212
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Moet die strippenkaart nog altijd afgestempeld worden?
Het is intussen al een tijdje geleden dat ik de bus genomen heb in NL; maar toen ik dat afstempelen zag; dacht ik: ze altijd zo modern maar hier leven ze nog in de middeleeuwen; in BE hebben ze daar een machine voor.
Nee, in Noord-Nederland heeft de ov-chip zijn intrede gedaan.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 12:21   #213
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik was enkele jaren geleden met iemand die nog nooit in NL was geweest.
Op den duur zei ze: alle steden lijken hier toch wel op elkaar; met zo van die "plastieken" winkelcentra met een Wibra, Zeeman, Kruidvat,....

Enkel in Rotterdam; deels platgelegd in WO2 had ze inderdaad een ander gevoel. Daar is men minder stereotiep bezig.
Dat is een simplificatie van jewelste. Juist in Nederland ziet een autoriteit als de rijksgebouwenmeester toe op diversiteit in bebouwing.
Oud 20 augustus 2010, 12:22   #214
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb jij eigenlijk wel gelezen wat er staat!?
Niks dat ook maar aanwijst dat een "Vlaamse" Justitie het beter zou doen.

btw; wat zijn de onstnappingscijfers van die jaar t.o.v. verleden jaar?

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 20 augustus 2010 om 12:47.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 12:22   #215
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een simplificatie van jewelste. Juist in Nederland ziet een autoriteit als de rijksgebouwenmeester toe op diversiteit in bebouwing.
Dat was een vaststelling van die persoon hé.
Oud 20 augustus 2010, 12:24   #216
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat was een vaststelling van die persoon hé.
Dan geldt mijn opmerking dien persoon ...
Oud 20 augustus 2010, 12:33   #217
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zit wel een kern van waarheid in. Dat kan je niet ontkennen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 12:40   #218
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Er zit wel een kern van waarheid in. Dat kan je niet ontkennen.
Klopt. Ook ik eet wel eens een kroket uit de muur ...
Oud 20 augustus 2010, 12:46   #219
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt. Ook ik eet wel eens een kroket uit de muur ...
ik bijna nooit, maar je kunt niet ontkennen dat elke winkelstraat een Blokker, een Zeeman en een Etos heeft. En daar is niets mis mee, maar het doet onze steden wel een beetje op elkaar lijken. Vanuit dat oogpunt bezien dan.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 14:14   #220
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik bijna nooit, maar je kunt niet ontkennen dat elke winkelstraat een Blokker, een Zeeman en een Etos heeft. En daar is niets mis mee, maar het doet onze steden wel een beetje op elkaar lijken. Vanuit dat oogpunt bezien dan.
Dat klopt volledig. In juli was ik nog in Antwerpen op de Meir. Ik waande mij in Apeldoorn met al die vestigingen van Hema, Esprit, C&A, enz.

Ik voel mij er net zo thuis. Oftewel: de Groot-Nederlandse gedachte in de praktijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be