Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2010, 12:43   #201
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat doet niemand. De keuze is aan jullie, Belgen, Vlamingen. Niet aan ons uiteraard.

Maar onze mening geven zullen we niet laten. Dat moet ook kunnen op een forum over Belgische politiek, nietwaar?
Zo is het.

Ik vind het helemaal niet erg om allerhande meningen te horen.
En welke nationaliteit ze hebben, kan me eigenlijk niet echt schelen.
Maar als het er écht op aankomt, als er écht knopen moet doorgehakt worden, dan hoeven zij er niet bij te zijn, zoals je terecht opmerkt.
Maar ondertussen hoor ik wel graag hun argumenten.
Oud 18 februari 2010, 12:56   #202
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat doet niemand. De keuze is aan jullie, Belgen, Vlamingen. Niet aan ons uiteraard.

Maar onze mening geven zullen we niet laten. Dat moet ook kunnen op een forum over Belgische politiek, nietwaar?
Blij dat te horen en steun is altijd welkom. Vertel in Nederland over de Vlaamse kwestie, informeer de mensen, maar laat ons wel het debat voeren. In het kader van een eenmaking van Vlaanderen en Nederland hebben de Nederlanders uiteraard te beslissen of ze dit willen, maar voor het overige is het aan de Vlamingen zelf. Het doet dan ook vreemd aan om een troep Nederlanders op een Vlaams forum te zien pleiten voor Groot-Nederland. Het lijken wel missionarissen.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:00   #203
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Blij dat te horen en steun is altijd welkom. Vertel in Nederland over de Vlaamse kwestie, informeer de mensen, maar laat ons wel het debat voeren. In het kader van een eenmaking van Vlaanderen en Nederland hebben de Nederlanders uiteraard te beslissen of ze dit willen, maar voor het overige is het aan de Vlamingen zelf. Het doet dan ook vreemd aan om een troep Nederlanders op een Vlaams forum te zien pleiten voor Groot-Nederland. Het lijken wel missionarissen.
ik ben een Vlaming die voor een Groot-Nederland is
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:02   #204
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik ben een Vlaming die voor een Groot-Nederland is
Is dat zo? Tiens, nooit opgemerkt. Ik dacht dat u een kamer betrok op Het Loo.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:02   #205
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja ja, leg het maar uit. Weinig stijdlustig die Nederlanders. En nog minder 'taai'.
Maar de "Belgen" (???) daarentegen hebben het veel langer uitgegouden, nietwaar? Het zo geroemde fort van Eben-Emael was voor de Duitse parachutisten nauwelijks een half uurtje werk. Daarna hield men het hier ongeveer 18 dagen vol. Gewoon omdat er hier drie legers actief waren: de Britten, de Fransen en "la glorieuse Belgique".
Oud 18 februari 2010, 13:04   #206
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar de "Belgen" (???) daarentegen hebben het veel langer uitgegouden, nietwaar? Het zo geroemde fort van Eben-Emael was voor de Duitse parachutisten nauwelijks een half uurtje werk. Daarna hield men het hier ongeveer 18 dagen vol. Gewoon omdat er hier drie legers actief waren: de Britten, de Fransen en "la glorieuse Belgique".

Maar wij hebben tenminste wel gevochten. Er sneuvelden minstens 8000 Belgen. Maar dat zult u wel 'peanuts' noemen, u kennende en u zo te horen.

P.S.
Eigenlijk had ik nu moeten doen zoals u doet met anderen. U niet antwoorden. Want u maakte een taalfout. Maar ik zal maar niet toegeven aan een 'quierciaanse petieterige kleinzieligheid'.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 13:15.
Oud 18 februari 2010, 13:12   #207
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wij hebben tenminste wel gevochten. Er sneuvelden minstens 8000 Belgen. Maar dat zult u wel 'peanuts' noemen, u kennende en u zo te horen.
Prachtige spellingscorrectie,, echt de moeite, wauw, hoedje af, mijn complimenten en doe zo voort.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:15   #208
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bronnen raadplegen is niet echt je sterkste kant eh.
Uit je duimzuigen is allicht je grootste verdienste.

Citaat:
Door het onderzoek van tientallen bronnen werd nu berekend dat ongeveer 90.000 inwoners van België door die oorlog de dood vonden.

Laatst gewijzigd door job : 18 februari 2010 om 13:16.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:22   #209
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Prachtige spellingscorrectie,, echt de moeite, wauw, hoedje af, mijn complimenten en doe zo voort.
Ik heb Qurecus al zo vaak gewaarschuwd dat hij met gevaarlijke spelletjes bezig was door anderen op fouten op een ostentatieve manier op fouten te wijzen. Wie een kuil graaft voor een ander... En lap, hij valt er toch alweer niet in zijn eigen gegraven kuil zeker? Voor de zoveelste keer wel te verstaan.
Oud 18 februari 2010, 13:28   #210
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

P.S.
Eigenlijk had ik nu moeten doen zoals u doet met anderen. U niet antwoorden. Want u maakte een taalfout. Maar ik zal maar niet toegeven aan een 'quierciaanse petieterige kleinzieligheid'.
Daarentegen, bij het zwaar bombardement op Rotterdam als voorgerecht bij de Duitse invasie, was er geen "collateral damage" nietwaar?

Citaat:
De bommenregen, die vroeg in de middag plaatsvond, duurde slechts een kwartier, maar de vernietigende uitwerking, mede door de brand die ontstond, was gigantisch. Meer dan 24.000 woningen werden in de as gelegd, 32 kerken en 2 synagogen werden verwoest. Ongeveer 800 mensen vonden de dood en 80.000 Rotterdammers werden dakloos. Toen de volgende dag de Duitsers dreigden op dezelfde manier ook Utrecht plat te gooien, was dit reden genoeg voor de capitulatie, op 15 mei 1940 getekend door Generaal Winkelman e.a. te Rijsoord
Hoeveel Belgische steden werden er in mei 1940 gebombardeerd?

Er was in mijn boodschap geen taalfout maar een typfout.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 februari 2010 om 13:55.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:35   #211
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

de vraag blijft: waarom haten Belgicisten alles wat Vlaams is maar willen ze er toch 1 land mee vormen?
Oud 18 februari 2010, 13:39   #212
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de vraag blijft: waarom haten Belgicisten alles wat Vlaams is maar willen ze er toch 1 land mee vormen?
Omdat de Vlaamse Belgicisten een gloeiende hekel hebben aan een Vlaanderen dat zich bewust is, niet alleen van zijn Nederlandstaligheid, maar al evenzeer van zij historische roots, de Nederlanden. Ze willen een Vlaanderen dat elk streven naar ontplooiing uitsluitend en prioritair wil kaderen in la Belgique. Een Vlaanderen dat inzake sociaal-economische relaties met Wallonië en "Bruxelles" elke nuchterheid, rationaliteit en zin voor efficiëntie laat varen, in naam van een verkeerd begrepen "solidariteit. Een Vlaanderen dat de notie "democratie" laat verkrachten als het de Francofonie goed uitkomt.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 februari 2010 om 13:47.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:47   #213
system
Banneling

Standaard

Dubbel.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 13:49.
Oud 18 februari 2010, 13:47   #214
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Tiens, nooit opgemerkt. Ik dacht dat u een kamer betrok op Het Loo.
Ik heb, zeker voor Shadowke, altijd een kamer vrij.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:48   #215
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(1)Deze mensen zochten alleen hun geldelijk belang en hun maatschappelijke status.
Niet-Franssprekenden werden uitgesloten van elke maatschappelijke vooruitgang. Velen hebben zich wel degelijk ingezet voor de Vlaamse rechten, maar ze deden dit noodgedwongen in het Frans.

Wat is jouw probleem met het erkennen van de eigenlijke oorzaak van deze onrechtvaardige behandeling van de Vlamingen eigenlijk? Jouw 'blame the victim' aanpak is een voortreffelijke illustratie van de oorspronkelijke stelling van Hallebarde.

Citaat:
(2) Dat zou niet durven zeggen. Ik zeg alleen dat indien de Vlaamse hogere klasse zich niet had laten verfransen, dat datgene waarover de Vlaamsnationlisten de hele tijd zitten te lamenteren, niet zou zijn gebeurd.
Neen? Goed, jij bent een Vlaming uit 1830 die principieel heeft geweigerd Frans te leren, zonder stemrecht in het cijnskiesstelsel. Het Voorlopig Bewind heeft zonet beslist dat het Frans de enige officiele taal in Belgie dient te zijn, en schaft het Nederlands af in het gehele openbare leven, tot en met het lager onderwijs.

Ik hoor graag jouw stappenplan om dat alsnog 'niet te laten gebeuren'. Ik ben uitermate benieuwd.

Citaat:
Maar de Vlaamsnationalisten hebben nogal een neiging om de Calimero te willen uithangen en pathetisch uit de hoek te willen komen. Zichzelf voorstellen als een 'eeuwig slachtoffer' is blijbaar een van hun favoriete bezigheden.
Ik heb helemaal niet die neiging. Ik leefde toen hoegenaamd niet eens, maar ik vind de houding van de Vlamingen van toen alleszins begrijpelijker dan de houding van de generatie 1960-2010.

Als ik die historische discussie regelmatig eens voer, dan is dat enkel wanneer ik daartoe verplicht word door het negationisme van een bepaald type Belgicist. De waarheid heeft ook haar rechten, dat kan je ons niet kwalijk nemen.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 18 februari 2010 om 13:50.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:49   #216
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb Qurecus al zo vaak gewaarschuwd dat hij met gevaarlijke spelletjes bezig was door anderen op fouten op een ostentatieve manier op fouten te wijzen. Wie een kuil graaft voor een ander... En lap, hij valt er toch alweer niet in zijn eigen gegraven kuil zeker? Voor de zoveelste keer wel te verstaan.
Ja, "lap"... 't is weer van dat...jongen toch!
Oud 18 februari 2010, 13:51   #217
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Bronnen raadplegen is niet echt je sterkste kant eh.
Uit je duimzuigen is allicht je grootste verdienste.
Ik heb het hier over de 18-daagse veldtocht slimmeke. Daar kwamen 6000-tot 9000 soldaten om in de gevechten. En praktisch evenveel burgers in die periode.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 13:51.
Oud 18 februari 2010, 13:52   #218
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Dat gezever over de strijdlust tijdens WOII is niet relevant..als het erop aan komt zijn zowel Belgen als Nederlanders angsthazen..gelukkig maar, ik hoef geen militaristisch bewind..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 13:55   #219
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hierin ligt het antwoord :
Citaat:
Om te begrijpen waarom Belgisch vaak anti-Vlaams is, moet je teruggaan in onze geschiedenis.
De manier waarop B tot stand kwam is veelzeggend.
De bedoeling van de revolutionairen was immers om België terug in te lijven bij Frankrijk. Om terug te keren naar de toestand van voor 1815.
Maar de toenmalige grootmachten zagen een versterkt Frankrijk niet terug zitten. Zij herinnerden zich nog maar al te goed hoe Frankrijk tot een macht was gekomen onder Napoleon. Een (zelfs) geografisch groot Frankrijk was wel het laatste wat zij wilden.
Maar ondertussen was er die revolutie wel.
En de weigering om tot Frankrijk 'terug' te keren.
Dé oplossing was dan maar zelfstandigheid.
Een eerste voorstel tot een koning voor België werd door de toenmalige grootmachten als niet ernstig beschouwd : de zoon van de koning van Frankrijk werd immers als kandidaat aangebracht.
Op voorstel van GB werd dan Leopold voorgesteld. Dit werd door de machthebbers in België slechts toegestaan op voorwaarde dat hij trouwde met de dochter van de Franse koning. Wat ook gebeurde.
De Franse vazalstaat België was geboren.

Samen met de vaste wil van deze Belgische machthebbers om 'het Germaanse element uit België te verwijderen' is 'België' synoniem geworden voor 'anti-Vlaams'. Want dat was hun opzet : België germaans-vrij maken. Dit sloeg uiteraard alleen op de Vlamingen.
En dat hebben ze nog steeds niet kunnen verwezenlijken.
Dat is de voedingsbron voor hun frustratie tegen al wat Vlaams is.
Oud 18 februari 2010, 13:57   #220
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Ik vind de mensen die beginnen neuten over gesneuvelden tijdens de oorlog regelrecht gatkruipers. Ongeacht alles wat er rond hangt is elke gesneuvelde in de oorlog er één teveel. Ongeacht of het een Vlaming, Waal, Fransman, Brit, Amerikaan of Duitser was. Dus stop ermee en toon respect voor de mensen die sneuvelden, ongeacht hun overtuiging of nationaliteit.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be