Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2010, 13:34   #1
Hallebarde
Banneling

Standaard Belgicisten : blinde haat voor alles wat Vlaams is...

Andermaal konden diverse belgicisten het niet laten om, onder andere naar aanleiding van het dramatisch treinongeval in Buizingen, hun haat te spuwen tegenover alles wat Vlaams is.

Gaat u maar eens zien in de threads omtrent het ongeval, en u zult versteld staan van de schandalige commentaren en stellingen van degenen die zich graag voordoen als de hoeders van de denkbeeldige Belgische natie.

Waarbij bij mij steeds dezelfde vraag opwelt :

Hoe is het te rijmen dat belgicisten enerzijds voorhouden de eenheid van België en derhalve van haar bevolking voor te staan, doch anderzijds een blinde haat etaleren tegenover alles wat Vlaams is of lijkt, zegge dus tegenover een ruime meerderheid van die Belgische bevolking ?

Ik stel overigens vast dat blinde haat blijkbaar hun ding is, want ook Fransen en Nederlanders zijn in hun ogen het leven niet waardig.

Derhalve twee vragen :

1. Aan de mensen met verstand

Wat is uw verklaring voor deze contradictoire en onbegrijpelijke doctrine van de belgicisten ?

2. Aan de belgicisten zelf

Hoe meent u ooit uw vermeende drang naar eenheid in België te kunnen verwezenlijken als u daarbij bij voorbaat de Vlamingen en dus de meerderheid der bevolking uitspuwt ?
Dank bij voorbaat om bij uw commentaren vooraf even een poging tot nadenken en wellevendheid te wagen, en u niet te beperken tot het gebruikelijke “u bent een slet”.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 13:58   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Andermaal konden diverse belgicisten het niet laten om, onder andere naar aanleiding van het dramatisch treinongeval in Buizingen, hun haat te spuwen tegenover alles wat Vlaams is.

Gaat u maar eens zien in de threads omtrent het ongeval, en u zult versteld staan van de schandalige commentaren en stellingen van degenen die zich graag voordoen als de hoeders van de denkbeeldige Belgische natie.

Hoe is het te rijmen dat belgicisten enerzijds voorhouden de eenheid van België en derhalve van haar bevolking voor te staan, doch anderzijds een blinde haat etaleren tegenover alles wat Vlaams is of lijkt, zegge dus tegenover een ruime meerderheid van die Belgische bevolking ?

Ik stel overigens vast dat blinde haat blijkbaar hun ding is, want ook Fransen en Nederlanders zijn in hun ogen het leven niet waardig.

Derhalve twee vragen :

Wat is uw verklaring voor deze contradictoire en onbegrijpelijke doctrine van de belgicisten ?

Hoe meent u ooit uw vermeende drang naar eenheid in België te kunnen verwezenlijken als u daarbij bij voorbaat de Vlamingen en dus de meerderheid der bevolking uitspuwt ?
Dank bij voorbaat om bij uw commentaren vooraf even een poging tot nadenken en wellevendheid te wagen, en u niet te beperken tot het gebruikelijke “u bent een slet”.
Ik denk dat U de zaken in de juiste context met bekijken.

Peeters propageerde deze ramp tot een vlaamse ramp.

Iedereen die ook maar een greintje respect heeft voor Walen en eventueel andere nationaliteiten in die trein stelt zich bij de uitspraak van Kris Peeters terecht vragen.

Hoe bekrompen is onze Minister President echt ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 16 februari 2010 om 13:58.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 14:00   #3
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het ook appreciëren om hier eens echte antwoorden op te zien. Het is een feit dat belgicisten haat en racisme tegenover Vlaamsgezinden naar voor brengen. Ik vind dat erg jammer. Ik toon ook respect voor jullie overtuiging.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 14:13   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

het antwoord van de Belgicisten zal zijn: het is allemaal de fout van de flaminganten.

zinnig antwoord: ze hebben geen antwoord op het oprukkend Vlaams zelfbewustzijn en kunnen dus enkel nog maar schelden.
Oud 16 februari 2010, 14:19   #5
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Derhalve twee vragen :

Slechts een zeer klein deel van de belgicisten is in staat om af te stappen van het belgicisme van de 19e en (eerste helft) 20e eeuw: die van de grote ééntalig Franstalige staat. Met één taal, één koning, (één kolonie,)... Sommige belgicisten zoals een Geert Van Istendael of een Philippe Van Parys durven ietsje verder denken dan nostalgie naar de 19e eeuw.

Voor het merendeel van de belgicisten is het niet enkel de schuld van de flaminganten maar ook van Vlaanderen dat België niet uitgegroeid is tot hetgeen waarvan zij droomden: de Franstalige staat België.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 14:41   #6
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Iedereen die ook maar een greintje respect heeft voor Walen en eventueel andere nationaliteiten in die trein stelt zich bij de uitspraak van Kris Peeters terecht vragen.Hoe bekrompen is onze Minister President echt ?
Ik volg u niet. Als een Vlaams politicus dit uitroept tot "een ramp voor Vlaanderen" vind ik nu net dat hij/zij daarmee aantoont dat die ramp alle Vlamingen treft ongeacht of de overleden of gekwetste passagiers nu Walen, Vlamingen of vreemdelingen zijn. Ik vind de uitspraak nu net getuigend van een sociale en solidaire ingesteldheid. Ik vind het spijtig dat sommige Belgicisten op dit forum hun liefde voor een unitair België verwarren met een diepgeworteld en ongezond misprijzen voor alles wat van ver of dichtbij Vlaams is.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 16 februari 2010 om 14:42.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 14:42   #7
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Slechts een zeer klein deel van de belgicisten is in staat om af te stappen van het belgicisme van de 19e en (eerste helft) 20e eeuw: die van de grote ééntalig Franstalige staat. Met één taal, één koning, (één kolonie,)... Sommige belgicisten zoals een Geert Van Istendael of een Philippe Van Parys durven ietsje verder denken dan nostalgie naar de 19e eeuw.

Voor het merendeel van de belgicisten is het niet enkel de schuld van de flaminganten maar ook van Vlaanderen dat België niet uitgegroeid is tot hetgeen waarvan zij droomden: de Franstalige staat België.
Ik geloof niet dat er belgicisten zijn die ooit droomden van een ééntalige staat Belgique.. Guillaume Ir daarentegen zag wel iets in een ééntalig Verenigd Nederlands Koninkrijk, zoals de enig echte vlaams Nationalisten een ééntalig Vlaanderen of Vlaanderen + Nederland wel zien zitten.

er is een beweging in de Vs die het engels in de grondwet wil "verankeren" zoals er nu ook een officiële drang is in Nederland om het nederlands als legale taal grondwettelijk te verankeren. Deze tendenzen zijn er precies omdat de algemene evolutie eraan tegengesteld is : zelfs ondanks een sterke verengelsing van ongeveer alles wat met bestuur, onderwijs en cultuur te maken heeft woedt er een tegengestelde beweging die naar meer varieteit streeft en iedereen een taalgebruik wil opleggen dat zo dicht mogelijk bij voorvaderlijke tradieties aansluit...

Belgiicisten propagandisten van de fransche taal ? Schreef de fransman en rijkelijk gesubsidiërde Hendrik Conscience in het frans ? Idem dito voor guido Gezelle, was peter Benoit van huis uit franstalig ? Als je de "hoogtepunten" van de belgische cultuur eventjes in een lijstje ziet is die 2 x eentalig dwz zowel frans- als nederlandstalig en zelfs eerder nederlandstalig dan franstalig.
Dat er zoiets als een typische vlaamse cultuur bestaat is misschien eerder dank zij dan ondanks de belgische staat...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 15:02   #8
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Iedereen die ook maar een greintje respect heeft voor Walen en eventueel andere nationaliteiten in die trein stelt zich bij de uitspraak van Kris Peeters terecht vragen.

Dit is wat er wordt weergegeven via Belga over Peeters :
(Belga) Vlaams minister-president Kris Peeters betuigt in naam van de Vlaamse regering zijn diepste medeleven naar aanleiding van de treinramp in Buizingen. "Dit is opnieuw een zwarte dag voor Vlaanderen", zegt Peeters.
"Mijn gedachten gaan ten volle uit naar de slachtoffers en hun familieleden. Ik hoop dat zij zo snel mogelijk over de juiste zorgen mogen beschikken. Ik blijf hierbij in nauw contact met het gemeentebestuur en de provincie", aldus nog de minister-president, die zich momenteel in San Francisco bevindt. Hij dankt alvast de hulpdiensten voor hun snelle interventie en voor hun verdere nazorg.

Mijn vragen aan jou :
1. Waar propageert Peeters dit tot een Vlaamse ramp ?
2. Peeters zegt duidelijk dat zijn gedachten uit gaan naar de slachtoffers en hun familieleden. Waar zie jij dat hij het niet heeft over Walen of andere nationaliteiten ?
3. De ramp gebeurde in Vlaanderen. Vlaanderen waarvan Peeters de minister-president is. Je kan moeilijk verwachten dat ie spreekt in naam van België of Europa of Halle. Volgens jou niet. Volgens jou moet ie ook spreken uit naam van Halle, Vlaams-Brabant, Vlaanderen, België, Frankrijk (allicht hebben twee sachtoffers de franse nationaliteit), EU, Europa, Terra Globalia ? Te gek voor woorden gewoon...
Oud 16 februari 2010, 15:06   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dit is wat er wordt weergegeven via Belga over Peeters :
(Belga) Vlaams minister-president Kris Peeters betuigt in naam van de Vlaamse regering zijn diepste medeleven naar aanleiding van de treinramp in Buizingen. "Dit is opnieuw een zwarte dag voor Vlaanderen", zegt Peeters.
"Mijn gedachten gaan ten volle uit naar de slachtoffers en hun familieleden. Ik hoop dat zij zo snel mogelijk over de juiste zorgen mogen beschikken. Ik blijf hierbij in nauw contact met het gemeentebestuur en de provincie", aldus nog de minister-president, die zich momenteel in San Francisco bevindt. Hij dankt alvast de hulpdiensten voor hun snelle interventie en voor hun verdere nazorg.

Mijn vragen aan jou :
1. Waar propageert Peeters dit tot een Vlaamse ramp ?
2. Peeters zegt duidelijk dat zijn gedachten uit gaan naar de slachtoffers en hun familieleden. Waar zie jij dat hij het niet heeft over Walen of andere nationaliteiten ?
3. De ramp gebeurde in Vlaanderen. Vlaanderen waarvan Peeters de minister-president is. Je kan moeilijk verwachten dat ie spreekt in naam van België of Europa of Halle. Volgens jou niet. Volgens jou moet ie ook spreken uit naam van Halle, Vlaams-Brabant, Vlaanderen, België, Frankrijk (allicht hebben twee sachtoffers de franse nationaliteit), EU, Europa, Terra Globalia ? Te gek voor woorden gewoon...

Het lijkt me dat de gedachtengang van de vlaamse rakkertjes in het algemeen te gek voor woorden is.
Trouwens, wat stelt de "vlaamse snotvod" (vlaamse oppervlakte) voor in België, in de BeNeLux, in Europa, in de wereld, of... in het heelal.

Jullie moeten durven relativeren en inzien dat, of we nu vlaming, waal of chinees of... wat dan ook, uiteindelijk maar stofdeeltjes in het heelal zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 15:13   #10
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:

Uit uw eigen profiel:

Citaat:
Henri1

Sinds wanneer is Peeters ook minister-president over het Waalse gewest, of zelfs maar over Grande Liège?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 15:16   #11
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

een bloemlezing uit uw laatste twee berichten:

Citaat:
de vlaamse rakkertjes
Citaat:
de "vlaamse snotvod"
Citaat:
Jullie moeten durven relativeren
Citaat:
nochthans geen neutrale woordenschat voor een open politieke discussie.

uw reactie graag?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 15:16   #12
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt me dat de gedachtengang van de vlaamse rakkertjes in het algemeen te gek voor woorden is.
Trouwens, wat stelt de "vlaamse snotvod" (vlaamse oppervlakte) voor in België, in de BeNeLux, in Europa, in de wereld, of... in het heelal.

Jullie moeten durven relativeren en inzien dat, of we nu vlaming, waal of chinees of... wat dan ook, uiteindelijk maar stofdeeltjes in het heelal zijn.
Mij hoef je daar niet van te overtuigen.
Ik ben wereldwijs genoeg.
Maar het eeuwige muggeziften van sommige belgicisten van zodra zij het woordje 'Vlaams' lezen is van dat gehalte dat het eigenlijk niet de moeite is om op te reageren.
Dikwijls is het verstandiger te negeren dan te reageren.
Maar als het de spuigaten blijft uitlopen, is het nodig dat vele van deze Belgicisten eens op hun plaats gezet worden waar ze thuishoren : 'februari 2010 !' Leer er mee leven dat we ondertussen reeds in de 21ste eeuw zijn. Mentaal leven jullie nog minstens 50 jaren achter.

En niet alleen mentaal, ook in de realiteit. Ben toevallig dit weekend nog eens in Wallonië geweest. Voor een tijdreis hoef je dus niet altijd naar Bokrijk te gaan. Je kan het goedkoper en échter elke dag beleven in Wallonië.

Nu ik dat gezien heb, begrijp ik de reactie van vele Walen. Zo zouden vele Vlamingen ook 50 jaar geleden gereageerd hebben.

Wallonia en Francophonia, wake up ! The 21st century already exsists a decade !

Kom verdomme van onder die beperkende francofone (cafés van onder de ) kerktoren uit en kijk eens rond in de wereld...
Oud 16 februari 2010, 15:16   #13
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:

En hiermee heeft u de stelling van Hallebarde nogmaals onderstreept.
Oud 16 februari 2010, 15:27   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Dat is goed zo. Wat meer polarisatie kunnen we best gebruiken.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 15:32   #15
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is goed zo. Wat meer polarisatie kunnen we best gebruiken.
Op een bepaalde manier wel ja. Mensen als Hendrik de eerste uit Groot Luik met hun absurde uitspraken zijn feitelijk de beste reclame die de voorvechters van de Vlaamse onafhankelijkheid/een Vlaams-Nederlandse staat/splitsing van België (doorhalen wat niet van toepassing is) zich maar kunnen indenken. Hoe meer van dit soort uitspraken, des te beter het is.
Oud 16 februari 2010, 15:34   #16
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Derhalve twee vragen :

Dat een aantal Belgische Franstaligen zich vijandig gedragen tegenover alles wat met Vlaanderen te maken heeft is voor de Vlamingen niet prettig, maar het verwondert niet. We zijn dat reeds lang gewoon.
Het meest ergerlijke zijn evenwel de Vlaamse Belgicisten die voortdurend bezig zijn aan een écht mollenwerk t.a.v. hun eigen natie. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat je van dergelijke figuren de meest laag bij grondse verwijten naar je hoofd geslingerd krijgt.

Laatst gewijzigd door quercus : 16 februari 2010 om 15:34.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 15:39   #17
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, natuurlijk...La Belgique daarentegen, is kolossaal tegenover de Benelux, Europa, de wereld, of zelfs het heelal...
Oud 16 februari 2010, 15:43   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie moeten durven relativeren.
En "jullie"? Durven jullie relativeren?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 16 februari 2010, 15:51   #19
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Hallebarde heeft gelijk.U heeft een minachting voor Vlaanderen en u neemt niet de moeite om hier een verklaring voor te geven
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 15:53   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat is het nut van oeverloos over-en-weer schreeuwen naar politieke tegenstanders?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be