Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2010, 15:16   #201
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waar zou het frans in vlaanderen falen?
de jeugd interesseert zich er gewoonweg niet in omdat engels belangrijker is dan het frans.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M
Zelfs als de flaminganten of de groot-nederlanders krijgen wat ze willen, blijft er wel nog de realiteit dat in een van onze buurlanden een dikke 60 miljoen Franstaligen wonen. Meertaligheid was een van onze grootste troeven en we zijn die volledig uit handen aan het geven.
Mijn 0-toets was blijven in hangen in mijn vorige post, vandaar. "De jeugd" kan het mentaal best aan drie of vier talen te leren, hoor. Overigens is ook de kwaliteit van het Engels in Vlaanderen niet iets om over naar huis te schrijven, in tegenstelling tot wat iedereen gelooft.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:22   #202
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Mijn 0-toets was blijven in hangen in mijn vorige post, vandaar. "De jeugd" kan het mentaal best aan drie of vier talen te leren, hoor. Overigens is ook de kwaliteit van het Engels in Vlaanderen niet iets om over naar huis te schrijven, in tegenstelling tot wat iedereen gelooft.
60 miljoen franstaligen? en dan?
die zullen toch amper in vlaanderen komen.

ze kunnen toch beter engels (basisengels) dan frans.
en gezien het feit dat ze in frankrijk toch eindelijk engels beginnen te leren, kan onze jeugd daar wel degelijk terecht.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:26   #203
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

en gezien het feit dat ze in frankrijk toch eindelijk engels beginnen te leren, kan onze jeugd daar wel degelijk terecht.
Ga jij de Vlaamse jeugd in het hol van de Leeuw sturen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:42   #204
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weinig? Als je weet dat die leerlingen lessen dubbel moeten nemen omdat het onwettelijk is onderwijs in een andere taal te krijgen? En 0 scholen in Vlaanderen lijkt mij nog beduidend minder. Nochtans faalt het taalonderwijs (en dat met name het Frans) in Vlaanderen al jaren. Zelfs als de flaminganten of de groot-nederlanders krijgen wat ze willen, blijft er wel nog de realiteit dat in een van onze buurlanden een dikke 60 miljoen Franstaligen wonen. Meertaligheid was een van onze grootste troeven en we zijn die volledig uit handen aan het geven.
Dat bleek vorige week dus eens te meer tijdens de herdenking in Duitsland.

Overigens is de kennis van het Duits en het Frans in Nederland ook zo goed als onbestaand geworden. Het is al Engels wat de klok slaat.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:44   #205
Steve_M

Standaard

Citaat:

Ik had het niet zozeer over toerisme, maar ook om onbelangrijke zaken zoals economie en zo. We kunnen er natuurlijk ook voor kiezen een afzetgebied van meer dan 60 miljoen mensen te negeren, omdat we anders een inspanning moeten doen of, stel je voor, de taal van "de vijand" leren.

Dat Engels in Frankrijk moet je ook niet overschatten, hoor: dat duurt nog wel een generatie of twee, schat ik zo.
Oud 12 mei 2010, 15:46   #206
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik had het niet zozeer over toerisme, maar ook om onbelangrijke zaken zoals economie en zo. We kunnen er natuurlijk ook voor kiezen een afzetgebied van meer dan 60 miljoen mensen te negeren, omdat we anders een inspanning moeten doen of, stel je voor, de taal van "de vijand" leren.

Dat Engels in Frankrijk moet je ook niet overschatten, hoor: dat duurt nog wel een generatie of twee, schat ik zo.
maar als ze beetje engels kunnen, is meer dan genoeg.
het engels hoeft niet perfect te zijn.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:50   #207
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf nogal nauw betrokken bij een aantal van die projecten. Ongeveer 130 scholen in Wallonië, een 80-tal in Brussel en ... 0 in Vlaanderen. Daar komt nog bij dat immersiescholen eigenlijk onwettig zijn (en het zijn alleen Nederlandstaligen die daarop hameren) en dat er dus allerhande heksentoeren moeten uitgehaald worden om toch zo'n onderwijs in te richten. Tja, dan is het wel erg goedkoop om achteraf te komen beweren dat er te weinig zijn.
De beste immersiescholen in Brussel zijn natuurlijk de scholen uit het NL talige onderwijs zelf. Veel franstaligen weten dat al een tijdje.

Des te merkwaardiger dat de capaciteit van deze scholen beperkt is en er elk jaar letterlijk duizenden leerlingen (en hun ouders) worden weggestuurd.
Vooral migrantenkinderen wordt de deur gewezen (veel scholen eisen dat er minimaal één nltalige ouder is bv).
Een prima manier van Vlamingen om hun reputatie als racist & xenofoob (Lesoir) nog eens te versterken

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 mei 2010 om 15:51.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:50   #208
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Overigens is de kennis van het Duits en het Frans in Nederland ook zo goed als onbestaand geworden. Het is al Engels wat de klok slaat.
Nuja, de kennis van het Frans in Nederland is eigenlijk al langer een grap. Duits is een ander verhaal.

En zoals ik al schreef is ook de kennis van het Engels bedroevend. Ik heb al een paar colleges in Nederland meegemaakt (die nu in het Engels moeten gegeven worden) waarvan mijn oren als Germanist spontaan begonnen te bloeden. En dan zwijg ik nog over de internationale congressen waar gebroken Engels de voertaal is geworden. Maar goed: zowel in Vlaanderen als Nederland is dat Engels wel nog pakken beter dan wat je te horen krijgt in de Latijnse gebieden.
Oud 12 mei 2010, 15:52   #209
Steve_M

Standaard

Citaat:
maar als ze beetje engels kunnen, is meer dan genoeg.
het engels hoeft niet perfect te zijn.
Komaan, Shadowke, is dat de nieuwe standaard voor je Groot-Nederland? Nederlands, een woordje Engels en dat is het dan. Je illustreert perfect wat ik bedoelde met onze meertalige troeven uit handen geven.
Oud 12 mei 2010, 15:53   #210
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De beste immersiescholen in Brussel zijn natuurlijk de scholen uit het NL talige onderwijs zelf. Veel franstaligen weten dat al een tijdje.

Des te merkwaardiger dat de capaciteit van deze scholen beperkt is en er elk jaar letterlijk duizenden leerlingen (en hun ouders) worden weggestuurd.
Vooral migrantenkinderen wordt de deur gewezen (veel scholen eisen dat er minimaal één nltalige ouder is bv).
Een prima manier van Vlamingen om hun reputatie als racist & xenofoob (Lesoir) nog eens te versterken
Hier heb je absoluut een punt.
Oud 12 mei 2010, 15:56   #211
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt op zich gelijk, maar zoiets kun je niet zomaar weglegisleren. Hun effectiviteit in het midden gelaten, snap je trouwens toch ook wel waarom Vlaanderen geen immersiescholen toelaat op zijn grondgebied.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:58   #212
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans faalt het taalonderwijs (en dat met name het Frans) in Vlaanderen al jaren. Zelfs als de flaminganten of de groot-nederlanders krijgen wat ze willen, blijft er wel nog de realiteit dat in een van onze buurlanden een dikke 60 miljoen Franstaligen wonen. Meertaligheid was een van onze grootste troeven en we zijn die volledig uit handen aan het geven.

Het niveau van het Frans gaat achteruit in VL. Toch is het (verplichte!) aantal lesuren niet verminderd.
Ook het Frans wordt voor veel witte autochtone Vlamingen een dode taal (voor de immigranten in de Rand en diverse grote steden echter niet).

Dat een goede kennnis van het Frans voor een groep mensen aan te raden is lijkt evident.
Wat ook evident lijkt is dat de verplichting tot 'Franse les' moet worden opgeheven in Vl totdat de territoriale eisen van Franstalige landgenoten definitief van tafel zijn. Dit is tot nader order dan een (helaas) noodzakelijk instrument om geheel Vlaanderen te vernederlandsen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 mei 2010 om 15:58.
Oud 12 mei 2010, 15:59   #213
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:

Er zouden inderdaad meer plaatsen moeten zijn, maar dan zou men langs Franstalige kant weer klagen over de 'flamandisation de Bruxelles'. Zelfs als we dat buiten beschouwing laten denk ik trouwens niet dat het zo simpel is om 'zomaar' even 1.500 plaatsen te scheppen. Jullie hebben wel héél veel vertrouwen in de Vlaamse regering.
Oud 12 mei 2010, 16:04   #214
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Er zouden inderdaad meer plaatsen moeten zijn, maar dan zou men langs Franstalige kant weer klagen over de 'flamandisation de Bruxelles'. Zelfs als we dat buiten beschouwing laten denk ik trouwens niet dat het zo simpel is om 'zomaar' even 1.500 plaatsen te scheppen. Jullie hebben wel héél veel vertrouwen in de Vlaamse regering.
Vergeet wat de Franstalige autochtonen in Brussel zeggen (who cares). Oninteressant.

Kijk naar wat de immigranten en hun offspring (bijna 70 % vd Brusselse bevolking)zeggen. Zij bepalen de toekomst van Brussel. Zij dienen verleid te worden door de Nederlandse cultuur, onderwijs , banen en geld.

We hebben het trouwens over véél meer dan 1500 plaatsen.
so what? Dit zou topprioriteit moeten zijn.
Oud 12 mei 2010, 16:06   #215
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
En zoals ik al schreef is ook de kennis van het Engels bedroevend. Ik heb al een paar colleges in Nederland meegemaakt (die nu in het Engels moeten gegeven worden) waarvan mijn oren als Germanist spontaan begonnen te bloeden. En dan zwijg ik nog over de internationale congressen waar gebroken Engels de voertaal is geworden. Maar goed: zowel in Vlaanderen als Nederland is dat Engels wel nog pakken beter dan wat je te horen krijgt in de Latijnse gebieden.
Hier heb je dan weer gelijk. Veel Vlamingen, en a fortiori Nederlanders, hebben de neiging hun kennis van het Engels te overschatten. Ik heb hier een paar Engelse cursussen liggen die zeer typisch zijn voor Vlaamse profs: de spelling is vrij goed, en je begrijpt het zonder veel moeite, maar door de woordkeuze en zinsconstructie wordt het overduidelijk dat het door een Vlaming is geschreven.

Een taal krijg je trouwens enkel onder de knie door herhaaldelijk en frequent contact. Cursussen kunnen daarbij een steunpunt bieden, maar je leert geen taal door een keer per week naar een cursus Frans of Nederlands te gaan. Als de motivatie ontbreekt om je enigszins onder te dompelen in de andere taal, sta je dus eigenlijk nergens. Vooral bij veel Franstaligen is dat een probleem.
Oud 12 mei 2010, 16:09   #216
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Vergeet wat de Franstalige autochtonen in Brussel zeggen (who cares). Oninteressant.

Kijk naar wat de immigranten en hun offspring (bijna 70 % vd Brusselse bevolking)zeggen. Zij bepalen de toekomst van Brussel. Zij dienen verleid te worden door de Nederlandse cultuur, onderwijs , banen en geld.

Weet je wat, je hebt eigenlijk volledig gelijk. Het massaal aanbieden van Nederlandstalig onderwijs in Brussel zou een topprioriteit moeten zijn voor de Vlaamse regering. Het aanbod moet de vraag volgen, en de vraag zou zelfs nog aangemoedigd moeten worden.
Oud 12 mei 2010, 17:27   #217
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
wanneer de spelregels verbroken worden en de taalgrens een echte staatsgrens wordt; dan moet Brussel uitgebreid worden.
Indien alles blijft zoals het is; is er geen probleem.
Terug naar de vorige kieskringen is ook oké.
Duidelijk !
x2
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 17:29   #218
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
we zullen na de verkiezingen zien hoeveel stemmen de VL partijen in BXL nu weer achteruit zullen gegaan zijn.
Als V partijen zo verder gaan, zal geen enkel NL-BSLaar meer voor een V partij stemmen !
Oud 12 mei 2010, 17:43   #219
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Hiermee ga ik akkoord
Oud 12 mei 2010, 17:45   #220
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

idd, dit zou veel belangrijker moeten zijn dan een omzendbrief.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be