Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2010, 22:11   #201
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Om een andere taal te leren heb je een goede basis nodig.
Voor ons is dat het Nederlands en die taal is een stuk van onze
Vlaamse identiteit.
Ik stel echter vast dat op dit forum onze Vlaamse identiteit wordt verkracht
aan de lopende band.

Een grote voorganger, alhoewel klein van gestalte, was Karel de Grote.
Die zei ooit: "Zoveel talen dat je spreekt, zoveel maal meer ben je mens".

Studenten kan ik aanraden om Chinees te leren.
(naast het Engels en het Frans natuurlijk)
En volg ook het voorbeeld van de NVA-leider , met zijn Duits en Latijn.
Latijns is in elk geval heel practisch als je van plan bent andere Europese talen aan te leren, evenals Grieks.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 22:15   #202
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wel zonde voor die New Yorkse die Nederlands heeft geleerd. Ik ken ook een Brit die vlot Nederlands spreekt en het zelfs gemakkelijk vond en zich doodergert aan 'anglo suck-ups'.
Is hij dan geen 'dutch suck-up"?

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 22:19   #203
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is hij dan geen 'dutch suck-up"?
Als hij in Vlaanderen woont, niet echt nee. Een trotse Brit zelfs. Het ergste wat hij van die Anglo suck-ups vindt is dat ze alles Engels bejubelen. Ze vereren zo Engelse liedjesteksten die voor een moedertaalsprekers nergens op slaan, puur omdat het Engels is.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 juli 2010 om 22:23.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 22:19   #204
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dan heeft hij dit toch gejat van de Profeet (saws), die zei "Kul lisan insan" (Elke taal is een menselijk wezen).
Want twee mensen die op een zekere dag ergens op deze planeet hetzelfde idee over iets hebben dat bestaat niet zeker ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 22:24   #205
cdekeule
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Als hij in Vlaanderen woont, niet echt nee. Een trotse Brit zelfs.
Een expat dus, die zijn allemaal trots.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
Oud 2 juli 2010, 22:25   #206
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een expat dus, die zijn allemaal trots.
Die Amerikaanse is een expat, maar ken ik enkel via internet. Die Brit is gewoon een immigrant die in Borgerhout woont en zichzelf zowel Brit als Vlaming beschouwt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 juli 2010 om 22:26.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 22:33   #207
cdekeule
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Die Amerikaanse is een expat, maar ken ik enkel via internet. Die Brit is gewoon een immigrant die in Borgerhout woont en zichzelf zowel Brit als Vlaming beschouwt.
Een trotse Britse immigrant die in Borgerhout komt wonen? Merkwaardig. Alles bestaat blijkbaar.

Oud 2 juli 2010, 22:34   #208
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Frans ? Dat ze beter Chinees leren, dat zal een pak nuttiger zijn. Frans , da's een taal voor doppers.

Is er dan zoiets als een taal voor doppers ?...of schrijf jij graag onzin?
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 23:30   #209
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een studie aan de VUB kwam tot dezelfde conclusie. Daar bleek de omvang van de hersenen van meertaligen groter. De uitleg die werd gegeven, was dat dit komt door de grotere inspanning die moet geleverd worden om meerdere talen te leren.

De vraag is dus niet of we meerdere talen moeten leren, maar of we per se Frans moeten verplichten als tweede taal in het onderwijs. Ik vind dat er een heleboel problemen zouden opgelost worden als we gewoon voor het Engels kiezen als voertaal van het onderwijs en als officiële taal van de overheid. Dan spreekt iedereen dezelfde taal in België en dan hoeft geen enkele taalgroep zijn moedertaal aan anderen op te leggen. Iedereen is dan ook automatisch meertalig.
De Britse imperialisten zullen u dankbaar zijn ...
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 23:37   #210
Rob Muizenstront
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou liefst hebben dat mijn kleinkinderen (voor mijn kinderen is de schooltijd al achter de rug natuurlijk) als eerste vreemde taal het Frans zouden studeren, zoals dit al de gewoonte was in Vlaanderen.

Daarna het Engels.
(Engels gaat er makkelijker in dan het Frans, dus ... bla bla)
En een bazis voor Duits.

Daarmee kunnen ze, als het nodig is voor wat dan ook, gemakkelijk genoeg een volgende taal bijleren, vb. Spaans, Italiaans ...

Frans en Duits zijn teveel buurlanden, om hun taal niet te studeren.
Engels is de taal van de wetenschappelijke uitwisseling (dus eigenlijk van de hedendaagse wetenschap) en van de handel.

Persoonlijk zie ik liefst de gedegen training die de Latinisten kregen, vervangen door dezelfde training, maar dan in het Frans.
Het Weverke zal wel van een ander gedacht zijn, maar op dit vlak kent hij er dus niets van.

Chinees is goed voor tolken edm, of voor mensen die zich op handel met China toeleggen, maar dan studeer je dat zoals je Spaans studeert: op 't moment dat je voorziet dat het nodig zal zijn.

Eén ding is zeker: het is uiterst spijtig dat er Vlamingen zijn die hun plan niet kunnen trekken in het Frans en in het Engels.
Gelukkig speelt het sosiaal aspekt daar niet meer zo zoals het jaren terug was. Maar dat is een ander verhaal.

Maar het allerbelangrijkste dat ik tegen de draadopstarter wil zeggen, is tegelijk hetgeen van het allerminste belang is, want zo zot als een deur:
wij, Vlamingen, bepalen onze zaken;
het is net omdat de frankofonen zus of zo kiezen voor hun tweede taal, dat dat een element kan zijn om onze keuze te bepalen.
Ik zou je woorden eens moeten herlezen, maar ik ben geneigd om je een oen te noemen voor de manier waarop jij denkt dat je een argument aanhaalt.
Schoofzak
Ik zou toch eerst eens beginnen met het Nederlands
Bazis --> wordt basis geschreven
en sosiaal = sociaal

en dan durft hij nog de pretentie hebben om dit neer te schrijven
Citaat:
Ik zou je woorden eens moeten herlezen, maar ik ben geneigd om je een oen te noemen voor de manier waarop jij denkt dat je een argument aanhaalt..

Laatst gewijzigd door Rob Muizenstront : 2 juli 2010 om 23:44.
Rob Muizenstront is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 09:10   #211
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Latijns is in elk geval heel practisch als je van plan bent andere Europese talen aan te leren, evenals Grieks.
Het is Latijn, niet Latijns. Latijns = groep van spaans(achtig)taligen.

Ik laat mijn dochter momenteel Latijn studeren, wegens toekomstplannen voor de univ, maar voor de rest snap ik eigenlijk niet waarom die taal zo wordt opgehemeld. Als ze werkelijk zo fantastisch is, hoe komt het dan dat niet iedereen die gebruikt? Latijn is een dode taal, hoewel men tracht daar leven in te houden. Er zijn redenen waarom die gestorven is.
(BTW, mijn dochter is een Latina, dus om Spaans te leren is dat Latijn niet nodig )
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 09:12   #212
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Muizenstront Bekijk bericht
Schoofzak
Ik zou toch eerst eens beginnen met het Nederlands
Bazis --> wordt basis geschreven
en sosiaal = sociaal

en dan durft hij nog de pretentie hebben om dit neer te schrijven

Een spellingsfout is een spellingsfout, een redeneringsfout is van een geheel andere orde, nietwaar? Zinsbouw ook.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 3 juli 2010, 09:31   #213
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

Ik laat mijn dochter momenteel Latijn studeren, wegens toekomstplannen voor de univ, maar voor de rest snap ik eigenlijk niet waarom die taal zo wordt opgehemeld. Als ze werkelijk zo fantastisch is, hoe komt het dan dat niet iedereen die gebruikt? Latijn is een dode taal, hoewel men tracht daar leven in te houden. Er zijn redenen waarom die gestorven is.
(BTW, mijn dochter is een Latina, dus om Spaans te leren is dat Latijn niet nodig )
Men tracht er geen leven in te houden. Men leert op school Latijn helemaal anders aan dan andere talen. Ik betwijfel dat leerlingen Latijn een simpele conversatie kunnen houden in het Latijn, terwijl ze dat in het Frans, Engels en Duits wel kunnen.

Latijn is eerder iets van "leren leren".
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 09:34   #214
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Men tracht er geen leven in te houden. Men leert op school Latijn helemaal anders aan dan andere talen. Ik betwijfel dat leerlingen Latijn een simpele conversatie kunnen houden in het Latijn, terwijl ze dat in het Frans, Engels en Duits wel kunnen.

Ik heb latijn interessant gevonden wegens de verschillende naamvallen. Mijn dochter is een prima leerlinge en misschien wil ze voor dokter studeren. In de medische wereld zijn latijnse benamingen nog steeds erg "in"
Oud 3 juli 2010, 12:27   #215
Rob Muizenstront
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Een spellingsfout is een spellingsfout, een redeneringsfout is van een geheel andere orde, nietwaar? Zinsbouw ook.
Het gaat hem hierom, wanneer je iemand op een platvloerse manier de les wil spellen, zorg dan dat je zelf geen kemels schiet
Rob Muizenstront is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2010, 13:02   #216
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Muizenstront Bekijk bericht
Het gaat hem hierom, wanneer je iemand op een platvloerse manier de les wil spellen, zorg dan dat je zelf geen kemels schiet
Waarom? het gaat om de boodschap, niet de spelfouten. Of mogen makers van schrijffouten geen mening hebben? Die van een ander ontzenuwen? Taalracist!
Oud 3 juli 2010, 13:21   #217
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik laat mijn dochter momenteel Latijn studeren, wegens toekomstplannen voor de univ, maar voor de rest snap ik eigenlijk niet waarom die taal zo wordt opgehemeld.
Omdat ze bepalend is geweest voor het ganse West-Europese schrijven tot ver in de Moderne Tijd. Inzicht krijgen in het Latijn zorgt er niet enkel voor dat je een taal begrijpt en wat oude teksten, maar hoe je staat tegenover erg belangrijke geschiedkundige, filosofische, religieuze en politieke geschriften.

Ik geef je één voorbeeld: leg de Res Gestae en de versie ervan door Tacitus naast elkaar, en geniet.

Citaat:
Als ze werkelijk zo fantastisch is, hoe komt het dan dat niet iedereen die gebruikt?
Om eerlijk te zijn: omdat onderwijs gepopulariseerd is maar de massa het niet aankan (hoeft ook niet) zich geheel tot het Latijn te wenden.

Citaat:
Latijn is een dode taal, hoewel men tracht daar leven in te houden. Er zijn redenen waarom die gestorven is.
Maar die liggen extern, niet intern.

Citaat:
Met de naamvallen heeft ze vlotter toegang tot Russisch of Duits.

Oud 3 juli 2010, 13:26   #218
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb latijn interessant gevonden wegens de verschillende naamvallen. Mijn dochter is een prima leerlinge en misschien wil ze voor dokter studeren. In de medische wereld zijn latijnse benamingen nog steeds erg "in"
Het is geen kwestie van "in" zijn, het is gewoon zo. Maar vergeet Grieks niet.

Ik pak hier gewoon een briefje vast van enkele regels:

coronaal
nodulair
hypofysair
adenoom
encasement
sinus cavernosus
suprasellair
chiasma opticum
Oud 3 juli 2010, 13:30   #219
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht

Het zit inderdaad goed fout, als Latijn/Grieks zou aangeleerd worden als Frans, zouden leerlingen perfect een woordje mee kunnen praten.

Echter, dan zou ik nooit in het vierde de Ilias kunnen gelezen hebben of in de poesis Martialis. In het tweede begonnen we met De Bello Gallico. In een tweede jaar Frans zouden we nooit L'hôte gelezen kunnen hebben.

In ons huidige onderwijssysteem (= lamlendig) is zoiets niet mogelijk. In een degelijk wel, maar dan zouden we op 16 al op de universiteit zitten en dat is dodelijk voor de werkloosheidscijfers natuurlijk.
Oud 3 juli 2010, 19:55   #220
cdekeule
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
De Britse imperialisten zullen u dankbaar zijn ...
Waarom?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be