Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2010, 22:34   #201
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

In K&K kan ik ook ne keer reageren se. --> Blijkbaar is het hier Immigratie en integratie, excuses voor mijn ietwat ludieke reactie.

Dat Arabisch, wie zegt dat dat soldes betekend, ge neemt dat aan, maar dat is misschien het niet zo.
"Onze winkel is beveiligd met camerabewaking" dat kan daar evengoed staan natuurlijk.

Vanuit economisch perspectief kan ik mij in deze trend vinden.

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 17 juli 2010 om 22:38. Reden: Blijkbaar is het hier Immigratie en integratie, excuses voor mijn ietwat ludieke reactie.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 23:40   #202
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Het is weer eens wat anders dan Frans, maar de PvdA in Rotterdam had geloof ik ook een verkiezingsposter in (zeker misschien meer) Turks....
Oud 17 juli 2010, 23:42   #203
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

http://www.waalsekerken.nl/ Frans in Nederland. Het bestaat.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 23:44   #204
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Heeft het VB ooit eens geen Arabischtalige pamfletjes verspreid in Brussel?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 23:59   #205
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
http://www.waalsekerken.nl/ Frans in Nederland. Het bestaat.
Klopt (anderzijds is de Katholieke mis ook heel lang (gedeeltelijk) in het Latijn gehouden (persoonlijk ben ik van na het tweede vaticaanse concilie)), maar die zijn verder wel volledig geïntegreerd, sterker een deel van de oorspronkelijke groep moet inmiddels weer Frans op school leren (om dezelfde reden dat de rest dat moest)....

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 18 juli 2010 om 00:04.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 00:07   #206
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Klopt, maar die zijn verder wel volledig geïntegreerd, sterker een deel van de oorspronkelijke groep moet inmiddels weer Frans op school leren (om dezelfde reden dat de rest dat moest)....
Wel straf hoe lang de wortels van een groep bewaard blijven. Kunt u overigens dat door mij in vet gemarkeerde stuk uitleggen? Ik begrijp die zin niet zo.
Die Waals-Hervormden zijn al in de de Noordelijke Nederlanden sinds de late 16e Eeuw, later na de herinvoering van het Edict van Nantes 1685 werden ze vervoegd door Franse Huguenoten. Later in de 19e Eeuw heeft de Waalse Hervormde Kerk haar moderne vorm gekregen.
Kerkdiensten worden nog steeds in het Frans gevoerd, tot op de dag van vandaag, de huidige Waals-Hervormden zijn wel thans Nederlandstalig, maar bezitten vaak Franse (of Waalse) namen.

In Nederland zijn de wortels dan wel dieper blijven steken, maar bij de afstammelingen van Huguenoten in Zuid-Afrika is dat anders verlopen. Ook na 1685 werden Franse Huguenoten aangemoedigd zich in de Kaap te vestigen, maar daar heeft men ervoor gezorgd dat deze niet konden gettoïseren en werden ze geïsoleerd van elkaar verspreid over de kolonie. Na slechts één generatie spraken hun afstammelingen Nederlands, dat later evolueerde naar Afrikaans.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 juli 2010 om 00:12.
Oud 18 juli 2010, 00:16   #207
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel straf hoe lang de wortels van een groep bewaard blijven. Kunt u overigens dat door mij in vet gemarkeerde stuk uitleggen? Ik begrijp die zin niet zo.
Die Waals-Hervormden zijn al in de de Noordelijke Nederlanden sinds de late 16e Eeuw, later na de herinvoering van het Edict van Nantes 1685 werden ze vervoegd door Franse Huguenoten. Later in de 19e Eeuw heeft de Waalse Hervormde Kerk haar moderne vorm gekregen.
Kerkdiensten worden nog steeds in het Frans gevoerd, tot op de dag van vandaag, de huidige Waals-Hervormden zijn wel thans Nederlandstalig, maar bezitten vaak Franse (of Waalse) namen.

In Nederland zijn de wortels dan wel dieper blijven steken, maar bij de afstammelingen van Huguenoten in Zuid-Afrika is dat anders verlopen. Ook na 1685 werden Franse Huguenoten aangemoedigd zich in de Kaap te vestigen, maar daar heeft men ervoor gezorgd dat deze niet konden gettoïseren en werden ze geïsoleerd van elkaar verspreid over de kolonie. Na slechts één generatie spraken hun afstammelingen Nederlands, dat later evolueerde naar Afrikaans.
Dat vette valt simpelweg uit te leggen door het feit, dat ik een aantal afstammelingen ken van Franse hugenoten en dat ze even hard bij Frans hebben moeten zwoegen als hun andere klasgenoten. Kortom ook in Nederland ging een deel van de groep op den duur niet meer naar de Waalse kerken, maar naar een ander Calvinistische gemeente.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 18 juli 2010 om 00:16.
Oud 18 juli 2010, 00:30   #208
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat vette valt simpelweg uit te leggen door het feit, dat ik een aantal afstammelingen ken van Franse hugenoten en dat ze even hard bij Frans hebben moeten zwoegen als hun andere klasgenoten. Kortom ook in Nederland ging een deel van de groep op den duur niet meer naar de Waalse kerken, maar naar een ander Calvinistische gemeente.
Dat bedoelt u met 'de rest', nu snap ik het. Als het van 'moeten' is is een taal leren soms zwaar, zeker gezien het om afstamming gaat hier. Ik heb horen zeggen dat Nederland nog steeds het West-Europese land met het hoogste aantal trouwe kerkgangers is (9% dacht ik). Er wordt inderdaad nog steeds een sterke stempel op religie gelegd op bijvoorbeeld de Nederlandse staatsomroep.
Ik vraag me af of dat ook geldt voor Nederlandse Katholieken, waar bij ons de kerken nogal leeg staan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 juli 2010 om 00:35.
Oud 18 juli 2010, 00:43   #209
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat bedoelt u met 'de rest', nu snap ik het. Als het van 'moeten' is is een taal leren soms zwaar, zeker gezien het om afstamming gaat hier. Ik heb horen zeggen dat Nederland nog steeds het West-Europese land met het hoogste aantal trouwe kerkgangers is (9% dacht ik). Er wordt inderdaad nog steeds een sterke stempel op religie gelegd op bijvoorbeeld de Nederlandse staatsomroep.
Ik vraag me af of dat ook geldt voor Nederlandse Katholieken, waar bij ons de keren nogal leeg staan.
De Nederlandse katholieken wijken niet zoveel af van hun Belgische of Vlaamse geloofsgenoten, behalve dat het voor hen in het met het lange protestantse verleden van de staat waarin ze leefden, gedeeltelijk ook een culturele identiteit is geworden. Om die reden is men er allicht trotser op om Katholiek te zijn, dan in het Vlaamse gewest, maar is men in de praktijk net zo religieus (oftewel de kerken zijn hier net zo leeg).
Wat betreft de katholieke kerkgangers, die leek lange tijd veel, omdat katholieken nu eenmaal minder vaak splitsen dan protestanten, kortom het was gewoon de grootste groep. Echter mijn indruk was altijd al dat men in Beieren en Oostenrijk veel trouwer aan het katholieke geloof was gebleven dan in België/Vlaams Gewest en Nederland, hoewel het juist daar, door de 'schandalen' enorm terugloopt.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 18 juli 2010 om 01:11.
Oud 18 juli 2010, 01:02   #210
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Echter mijn indruk was altijd al dat men in Beieren en Oostenrijk veel trouwer aan het katholieke geloof was gebleven dan in België/Vlaams Gewest en Nederland, hoewel het juist daar, door de 'schandalen' enorm terugloopt.
Ik snap trouwens niet waarom sommigen het Vlaamse Gewest 'Beieren aan de Noordzee' noemen. Zelf ben ik geboren in '86, en ik heb dus nooit de tijd gekend waarin Vlaanderen Oerkatholiek was. Evenmin in mijn familie was men religieus, zelfs mijn grootouders niet (hoewel ze nog wel gedwongen werden deel te nemen aan kerkdiensten). Mijn moeder ging steeds naar een Calvinistische kerk, omdat de diensten korter waren, ondanks ze in naam Katholiek is. Zó gelovig was ze. En Calvinist is ze evenmin geworden. Dat krijg je als de maatschappij je dwingt om 'gelovig' te zijn.
Mijn vader beweert dat zijn moeder (mijn oma) in zijn kindertijd Jehovagetuige was, maar later die kerk verlaten heeft. Mij heeft ze er nooit wat over verteld, want ik heb haar altijd als vrij Atheïstisch meegemaakt.

Mijn overgrootmoeder daarentegen was wel erg Katholiek en ook haar heb ik gekend. Verder hebben mijn grootouders ook de vrij Katholieke gewoonte van grote gezinnen te hebben (nu ja, moederszijde Katholiek, vaderszijde Jehovagetuige Protestants). Maar heeft waarschijnlijk eerder met vroeger te maken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 juli 2010 om 01:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be