![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Krijgen we nog antwoord op de vraag? Discriminieren moskees wanneer vrouwen verplicht worden apart te bidden? De kerk discrimineert niet omdat vrouwen geen priester kunnen worden of homo's geen kerkelijk huwelijk kunnen aangaan OMDAT DIT BUITEN HET BURGELIJK RECHT VALT.Ik hoef dat niet "proberen te ontkennen" u heeft gewoon een stevig bord voor uw ... Wat een krankzinnige redenering, dus omdat er kerkelijk recht bestaat wat verschult van burgelijk recht zet de kerk zichzelf boven de wet? Uiteraard niet, het burgelijk recht is niet van toepassing, maar het kerkeijk recht! ![]() Ik wil wel antwoord op mijn vraag over moskees! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De kerk stelt zich niet boven de wet, mens toch! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het juist vind dat enkel mannen priester mogen worden, maar daarom kun je niet over discriminatie spreken wat wetgeving betreft. Natuurlijk mag u net doen alsof je trouwt, in een moskee of zelfs in een kerk, maar juridisch gezien bestaat dat huwelijk niet en telt de wet,en wanneer je met iemand van veertien "trouwt" ben je dan ook strafbaar! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het burgerlijk recht is inderdaad niet van toepassing voor de kerk; en daarmee zet ze zich boven de wet. Citaat:
Ik wil anders ook wel eens antwoorden op mijn vragen die ik gisteren al stelde : Ik weet wel dat jij niet beweert dat de Kerk zich boven de wet stelt. Maar je beweerde wel "Het kerkelijk recht valt buiten het burgerlijk recht"Wat is dat anders dan dat de Kerk zich boven de wet stelt? Je schrijft "de kerk is zelf bevoegd voor het besturen van hun organisatie, of zij homo's willen trouwen of vrouwen priester laten worden valt onder het kerkelijk recht."maar dat besturen moet blijkbaar niet gebeuren in overeenstemming met de Belgische wetten. Primeert het Kerkelijk recht dan op het burgerlijk wetboek? Ja; er zijn "afzonderlijke wetgevingen" Er is de Belgische wetgeving die o.a. stelt dat men niet mag discrimineren op basis van geslacht en sexuele voorkeur. Er is de kerkelijke; die discrimineert op basis van geslacht en op basis van sexuele voorkeur. Welke van die 2 wetgevingen gaat voor op de anderen; welke van de 2 staat boven de andere wetgeving? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bestaan er eigenlijk vrouwelijke imams? Neen? Doet de islam dan ook niet aan discriminatie? Stelt de islam zich dan ook boven het burgerlijk recht?
![]() |
#209 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is het dat wat je noemt "het grote gelijk"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eens kijken of ze in het gelijk wordt gesteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Banneling
|
![]() Geef eens een antwoord op de discriminatie van vrouwen in de islam...ook een erkende 'kerk' ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kom, ik zal het eens proberen uit te leggen.
Zoals Sus ergens zei : iedereen kan een club oprichten, bv een club van roodharige mensen. In een club van roodharigen worden geen zwartharigen als lid aanvaard. Naar analogie worden in de Katholieke Kerk geen protestanten of zonne-aanbidders aanvaard. De club der roodharigen heeft een bepaald reglement : om bestuurslid te worden moet men vlammend ros haar en groene ogen hebben. De Katholieke Kerk heeft een bepaald reglement : om priester te worden moet men man zijn en het seminarie gevolgd hebben. Waarom man? De priesters zijn de opvolgers van de apostelen van Jezus Christus. De 12 apostelen waren mannen. Bovendien heeft de H. Paulus indertijd zijn zeer mannelijke autoritaire stempel op de Kerk gedrukt en kregen mannen voorrang op vrouwen. Discriminatie? Feitelijk wel. Discriminatie volgens het burgerlijk wetboek? Neen. Net zoals de burgerlijke wetten zich niet te moeien hebben met rosharigen met groene ogen die voorrang krijgen op rosharigen met blauwe ogen in de club der roodharigen, hebben zij zich niet te moeien in de interne keuken van de H. Kerk. Vrouwen in de Katholieke Kerk protesteren steeds meer tegen deze discriminatie. In andere christelijke kerken (vb de Anglikaanse) zijn er wel vrouwelijke dominees. Maar het blijft interne keuken van de H. Kerk. Vergelijk de islam : mogen en durven de vrouwen daar protesteren omdat ze geen gelijke rechten hebben als de mannen? In de Katholieke Kerk laten vrouwen hun stem horen, zij durven dat, zij mogen dat. Zij krijgen niet direct gelijk maar winnen hoe langer hoe meer veld door steeds een groter aandeel te krijgen bij het voorgaan van godsdienstige plechtigheden, feitelijk doen vrouwen bijna alles behalve de consecratie en de sacramenten toedienen.
![]() |
#215 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is dus een juridische interessante vraag: mag de Kerk, bij haar interne organisatie en activiteiten, de wettelijke regels aan de kant laten, en indien ja, geldt dat voor alle wetten, en indien neen, voor welke wetten geldt het? MAAR Citaat:
Je zegt daarover : "Neen! Het kerkelijk recht valt buiten het burgelijk recht"... Zodus zie ik niet in waarom men niet op zijn 14de zou mogen trouwen, het kerkelijk recht bepaalt immers, buiten het burgerlijk recht, dat meisjes op hun 14de mogen trouwen. Waarom zou de strafwet van toepassing moeten zijn (wat het nochtans is) ?
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 10 augustus 2010 om 21:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 10 augustus 2010 om 21:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarover heb ik mijn mening gegeven in post # 214.
![]() |
#219 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Definieer "club".
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |