![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Europees Commissaris
|
![]() Die opgelegde studie van de Franse taal is niet het enige probleem. Kleine kinderen die voor het eerst Franse les krijgen vragen wel eens aan de lerares (gewoonlijk een vrouw): „Juffrouw, leren ze in Wallonië dan ook Nederlands?“
In mijn klas luidde het antwoord indertijd (juffrouw Ann heette ze): „Nee, want Franstaligen hebben ook meer moeilijkheden om het Nederlands te leren.“ Mijn ouders en ook mijn grootouders hebben me dit ook (weliswaar goedbedoeld) trachten wijs te maken, omdat zij op hun beurt dit wijsgemaakt werden: „In België is de kennis van het Frans verplicht, wil je kans maken op een degelijke job“ en „Naar't schijnt is Nederlands één van de moeilijkste talen om te leren, in tegenstelling tot het Frans.“ Zelfs in het vijfde jaar van het secundair onderwijs heb ik zo'n leraar gehad (hij gaf Geschiedenis en had een Franse naam en een zus die Frans gaf, was stiekem ook begaan met 'de corridor') en het ging die dag over de Belgische Omwenteling van 1830. „Onder Willem I moest de Franstalige burgerij het Nederlands als tweede taal leren. Natuurlijk, die Hollanders met hun ongekende dwaasheid snappen het niet goed: Franstaligen - je hebt ze wel eens bezig gehoord - die kunnen geen Nederlands leren! Maar die Hollanders bleven aandringen.“ Waarop enkele medeleerlingen iets hadden van: „Inderdaad, da weet iedereen natuurlijk, behalve die Hollanders.“ Ik verzin dit niet mensen... Ik ben pas op tienerleeftijd te weten gekomen dat er Franstaligen bestaan die voortreffelijk Nederlands spreken. Zelf was ik oprecht overtuigd tot minstens 14-jarige leeftijd dat Nederlandskundige Franstaligen witte raven waren. Meer Vlamingen dan je kan vermoeden, denken het nog steeds op volwassen leeftijd. De oorsprong is een ouder België waarin men de bevolking trachtte te verfransen. Waarschijnlijk dateert het al van de tijd waarin het Nederlands in Vlaanderen (officieel 'Vlaams') als (uitdovende) faciliteiten aangereikt werden voor het gerecht en het lager onderwijs. 'Prachtig' onderwijs hè?
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 september 2010 om 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dat betekent dus géén voortrekken en ook géén achterstellen van welke taal dan ook. Zo eenvoudig is dat. Ik hoop dat ik niet moet gaan verdedigen waarom alles vertrekt vanuit de moedertaal die ipso facto op de eerste plaats komt, zowel kronologisch als gevoelsmatig als in beheersing maar dat is een ander verhaal: ik neem aan dat niemand hier de plaats van een moedertaal op de schop wil zetten want dat gebeurt (gelukkig niet bij ons) meer dan je zou denken en dan zijn we in deze kontekst uitgepraat. De moedertaal is de prima inter pares, niet meer maar ook niet minder. Dit gezegd zijnde gaat het dus over het aanleren van vreemde talen in de zin van andere dan de moedertaal. Taalknobbels hebben nogal wat verschillen in draagvermogen en met taalknobbels bedoel ik de aanleg om vreemde talen aan te leren en duidelijk niet de daarop inspelende aantrekking of afkeer van welbepaalde vreemde talen, begrijp me dus niet verkeerd. Laat me dat eens in een notendop verder uitwerken. Er zijn mensen die helemaal geen taalknobbel hebben. Sommigen krijgen het zelfs niet voor mekaar naast hun dialekt ook hun eigen standaardtaal te beheersen. Dat wil zeggen dat ze die wel begrijpen maar er zelf niet behoorlijk in kunnen spreken noch schrijven. Voor die mensen is het aanleren van wat voor vreemde taal dan ook al helemaal onbegonnen werk. Daardoor alleen al zijn ze gedoemd tot een leven onder hun eigen kerktoren zoals dat heet. Hierin zit de meest diepgaande verantwoording om ondanks alles tóch maar zo goed en zo kwaad als het gaat je een andere taal of minstens taalregister eigen te maken. Er zijn mensen met een beperkte taalknobbel, ik bedoel daarmee dat ze één vreemde taal wel aankunnen maar meer niet en dan moet er bijgevolg gekozen worden. Naar mijn gevoel is het dan aangewezen een lingua franca als tweede taal aan te leren en dat moet dan (en hier grijp ik terug naar mijn gelijkheidsbeginsel) een taal zijn die geen enkele gesprekspartner bevoordeelt. Esperanto is één mogelijkheid die gek genoeg meer interesse wegdraagt buiten dan binnen Europa. Sommigen promoten het Latijn. Hoe dan ook, op dit ogenblik blijft het een tot nader order onvoldoende gesteund ideaal. Er zijn mensen die wél een aantal talen aankunnen. In Vlaanderen speelt het leerplan daarop in met Duits, Engels en Frans (alfabetisch gerangschikt want ik weet niet of je uit mijn opsomming óók al geen foute besluiten gaat trekken zoals uit mijn vorige bijdragen). Dan moet er in elk geval gekozen worden en daar komen de voor die keuze te gebruiken criteria boven water. Taal is een kommunikatiemiddel en niemand in de onderwijssektor weet in welke richting die kommunikatie zich voor elke leerling in het bijzonder gaat ontwikkelen: de toekomst dus met al haar wispelturigheden. Een bruikbaarheidscriterium kan je daarbij niet zomaar naar de prullemand verwijzen, een politieke agenda wel. Het begint al bij de studies. Mijn eigen vakliteratuur was Duits en Engels. Vermits je die talen enkel moest kunnen lezen en dus "beperkt" begrijpen was Duits niet zo problematisch maar Engels wel. Ik heb dus onverantwoord veel van mijn kostbare studietijd moeten besteden aan het onder de knie krijgen van het Engels. Eind van de zeventiger jaren bestond er in Vlaanderen een vrije keuze tussen Engels en Frans als tweede taal naast de twee andere "lands"-talen. Mijn oudste twee kinderen hebben Engels als tweede en Duits plus Frans als gelijke verdere talen gekozen en er hun voordeel mee gedaan. Binnen België is Engels trouwens "neutraal" zodat het in het bedrijfsleven wel eens gebruikt wordt als lingua franca die geen interne slapende honden wakker maakt. Die keuze werd om politieke redenen afgeschaft en mijn twee volgende kinderen hebben Frans als tweede en Duits plus Engels als gelijke verdere talen opgelegd gekregen. Zij zitten nu met hetzelfde probleem waar ik destijds ook mee zat en daarmeee dus een volledige generatie achterop. Hoe ga jij dat verantwoorden? Is dát het doel van een leerplan? Mag ik de daarvoor verantwoordelijke politiekers dan geen minkukels noemen? Het heeft me een hoop tijd en handenvol geld voor taalkampen en dat soort zaken gekost om de maatschappelijke ontwikkeling van die twee op het peil van de eerste twee te brengen. Begriip me niet verkeerd: met Esperanto was er voor geen van de vier een probleem geweest op die éne nog niet vervulde voorwaarde na dat we die neutrale niemand bevoordelende taal minstens binnen de Europese Gemeenschap in het leerplan zouden opnemen zodat we naast onze anderstalige Belgen zelfs met Chinezen en Japanners kunnen kommuniceren zonder ons op te sluien in ons eigen zo gekoesterede en hoe langer hoe meer veguisde Europa en zonder Engelstaligen op voorsprong te zetten. Maar dat is alweer een ander verhaal: het gaat hier om de rechtzinnigheid van de terzake bevoegde overdheden zelf. Kommuniceren is toch de bestaansreden van een taal of niet soms? Of is het integendeel het oude koloniale drukkingsmiddel om volkeren te onderwerpen? Is het dát wat je wil? Zoja, dan haak ik af: met gelijkwaardigheid valt niet te sjoemelen. Duits, Engels en Frans zijn de ons onmiddellijk omringende talen, dat is op zichzelf al een nuttigheidscriterium om ze aan te leren en er is geen enkele reden om gelijk welke daarvan te bevoordelen. Een "voorrangsregeling" terzake hoort in de soevereine beslissingsbevoegdheid van iedere burger afzonderlijk thuis en nergens anders.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Beste, sta me toe u ook te bedanken, Wij, Berbers die zichzelf Imazighen noemen wij kunnen het best voelen hoe een ander onderdrukt volk zich voelt, en dit geldt ook voor de Vlamingen, wij weten zeer goed hoe Vlamingen zich voelen, Dit geldt ook voor de Catalanen die zeer ondernemensgezind zijn en bedrijvig en actief, en voor de Palestijnen, (die ook onderdrukt worden min of meer) De Berbers in Marokko staan ook bekend om hun bedrijvigheid, om hun harde werk, en hun harde doorzettingsvermogen en hun sterke uithouding, daarom hebben zij ook de meeste rijkdom in handen, en deze karaktereigenschappen komen ook voor bij de Vlamingen, In Marokko is nu een heropleving van het Berbers bewustzijn aan de gang en dit loopt ook paralel met de heropleving van de Vlaamse identiteit, Ik vind dat Vlamingen niet moeten afgeven, en geen toegevingen mogen doen, en een koekje van eigen deeg mogen geven, aan de Franstalige (ex-Vlamingen), een overwinning van de Vlamingen is een overwinning van de andere geminoriseerde volkeren, (Berbers, Basken en Catalanen) Ik ben volledig akkoord met u om een Vlaams-Berberse Huis te bouwen en om dan samen deze renaissance samen uit te bouwen. Ik ben van mening dat Volkeren die geminoriseerd en onderdrukt worden het slachtoffer zijn van het valsspelen van andere volkeren en de "over lijken lopende imperialistische volkeren" De Arabische en Franse imperialisten zijn volkeren die noch schroom noch schaamte vertonen om vals te spelen, terwijl de kleine, dappere volkeren zoals de Berbers, Koerden, Basken, Catalanen, Vlamingen en zelfs de native (soms naive) Indians, dus de Indianen van Amerika allemaal het slachtoffer zijn van listen en spelletjes, omdat zij juist eerlijk de spelregels "respecteerden". Deze kleine volkeren zijn dragers van zeldzame en goede waarden en normen die aan het verminderen zijn en we moeten kost wat kost de teloorgang van deze waarden en normen tegenhouden en verhinderen. Gegroet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#206 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een verschillend standpunt huldigen of een verschillende mening hebben wordt door mijn beide hersencellen nooit gezien als iets dat verwerpelijk of gevaarlijk is en/of als een reden om zich zenuwachtig te maken en anderen af te snauwen. Een volwaardig brein als het uwe ziet dat kennelijk anders. Niettemin, wie mijn slecht karaktertje een beetje kent weet dat ik nogal graag zelf de controle heb over wat ik in mijn achterhoofd mag cq. moet houden als ik commentaar lever. Als ik u was zou ik er dus niet te fel op rekenen dat ik dit door u zal laten bepalen. Ik hoop dat u mij die domheid kunt vergeven. Voor het overige, ingaand op het wat zinniger vervolg van uw betoog : • Het algemeen verspreide “talenknobbels-verhaal” is ook mij niet onbekend. Het valt niet te ontkennen dat sommigen wat meer talent voor het aanleren van meerdere talen blijken te hebben dan anderen. Het is evenwel mijn stellige overtuiging dat het verwerven van eender welke taal en zelfs meerdere talen tegelijk in de regel geen enkel probleem vormt voor kinderen, op voorwaarde dat daar van kindsbeen af mee begonnen wordt. Ik heb dat niet van horen zeggen ; ik weet dat uit eigen ervaring. Bovendien is het mijn mening dat het ook voor volwassenen, misschien op enkele uitzonderingen na, geen probleem kan zijn om eender welke taal aan te leren en te onderhouden. Men heeft daartoe geen talenknobbel nodig, maar wel voldoende motivatie en volharding, en een open visie op de cultuur waartoe die taal behoort. • Ik ben het volkomen eens met de gedachte dat het – zeker voor jongeren - een must geworden is om het Engels te beheersen. Ik heb mijn visie terzake op dit forum overigens al meerdere malen uiteengezet. De kennis van het Engels, naast de eigen moedertaal, sluit mijns inzien echter het nut van het evenzeer verwerven van andere talen niet uit. Sta mij toe u een prettige voortzetting van dit zonnig (hier althans) weekend te wensen. G. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @ allen die zich reeds al dan niet gematigd positief - of op z'n minst niet negatief - over het 'initiatief' "DIFF/DDIV" uitlieten:
ik zou jullie er van op de hoogte willen brengen dat ik jullie bijdragen met veel belangstelling heb gelezen. Ik blijf werken aan een 'basistekst', maar die schiet wegens het vele werk dat mijn beroep met zich meebrengt erg langzaam op. Ik hoop dat jullie daar begrip voor kunnen opbrengen. Dat begrip hoeft jullie uiteraard niet te beletten verder te discussiëren. Vriendelijke groet, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 september 2010 om 21:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De zelfde strijd!
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar ze hebben daar wel schoner vrouwen...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zonder hoofddoek.
![]() |
#214 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tiens, sinds wanneer leven we in een "état Belgo-flamand"?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Eigenlijk vreemd dat de Vlaamse media-commentatoren die ons diets willen maken dat de Franstaligen (in dit opzicht misschien beter: Walen) niet weten/begrijpen wat de Vlamingen dan echt willen en wat genoeg zal zijn, nooit aan die Walen vertelt dat een état Belgo-flamand de noodzakelijke voorwaarde is en een voldoende voorwaarde. Daar houdt het op, daar komt weer rust en leven in dit land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hoeft je als Vlaming niet eens onderdrukt te voelen om tot het besluit te komen dat het Belgique dat we tot op heden hebben gekend totaal onbevredigend is. Dat het bijgevolg op een totaal andere leest moet geschoeid worden wil het blijven voortbestaan. Dat de Francofone partijen tot op heden dergelijke omvorming zoveel als maar mogelijk gepoogd hebben te verhinderen of op de lange baan te schuiven. Dat het na de verkiezingen van 13 juni ll. de allereerste maal in 180 jaar is dat een meerderheid van Vlaamse politici zich niet met een kluitje in het riet laat sturen. Dat er nog steeds Vlaamse Belgicisten zijn die het daar moeilijk mee hebben. Dat ze noodgedwongen tot het besef zullen komen dat hun visie totaal voorbijgestreefd is.
![]() |
#220 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @ allen:
in plaats van "DIFF/DDIV" wordt het "DDIV/DIFF". Kwestie van er geen twijfel over te laten bestaan dat het Nederlands in Vlaanderen wel dégelijk de éérste taal is, én blijft. Vrijpostige maar niettemin hartelijke groeten, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |