Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2004, 11:13   #201
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

ignore is bliss
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 11:54   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Het derde jaar. Daar zegt U iets. In dat jaar hadden wij een leerkracht godsdienst die erin slaagde geen enkele keer over god te praten in de les. af en toe zette hij een liedje op (meestal stevige rock) of liet hij ons een (uiteraard niet-religieuze) tekst lezen. Het examen bestaat uit het van buiten leren van een aantal woorden die je op de correcte plaats in een tekst moet invullen. Toetsen of taken geeft hij niet. Elk jaar is het dus de grote vraag: zal er iemand op het examen niet het maximum halen en het klasgemiddelde van 100% laten zakken naar 99%. In onze klas was dat trouwens nooit het geval. Mijn zus kwam onlangs thuis met het heuglijke nieuws dat hij voor het eerst dit schooljaar het woord 'god' had uitgesproken, zonder dat dat het onderwerp van de les was uiteraard.
En juist over dergelijke zaken heeft Van Hecke het: het wordt de hoogste tijd dat we daar komaf mee maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 11:59   #203
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Het derde jaar. Daar zegt U iets. In dat jaar hadden wij een leerkracht godsdienst die erin slaagde geen enkele keer over god te praten in de les. af en toe zette hij een liedje op (meestal stevige rock) of liet hij ons een (uiteraard niet-religieuze) tekst lezen. Het examen bestaat uit het van buiten leren van een aantal woorden die je op de correcte plaats in een tekst moet invullen. Toetsen of taken geeft hij niet. Elk jaar is het dus de grote vraag: zal er iemand op het examen niet het maximum halen en het klasgemiddelde van 100% laten zakken naar 99%. In onze klas was dat trouwens nooit het geval. Mijn zus kwam onlangs thuis met het heuglijke nieuws dat hij voor het eerst dit schooljaar het woord 'god' had uitgesproken, zonder dat dat het onderwerp van de les was uiteraard.
En juist over dergelijke zaken heeft Van Hecke het: het wordt de hoogste tijd dat we daar komaf mee maken.
Hij gaat bijna op pensioen, dus dat 'probleem' lost zich vanzelf wel op. En voor de rest zal het kiezen worden. Van Hecke kan het tijdsklimaat niet veranderen. Ofwel wordt het een katholiek onderwijs met minder leerlingen, maar met de nadruk op het katholieke aspect, ofwel een katholiek onderwijs dat populair blijft, waar het geloof geen centrale plaats inneemt.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 12:02   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij gaat bijna op pensioen, dus dat 'probleem' lost zich vanzelf wel op. En voor de rest zal het kiezen worden. Van Hecke kan het tijdsklimaat niet veranderen. Ofwel wordt het een katholiek onderwijs met minder leerlingen, maar met de nadruk op het katholieke aspect, ofwel een katholiek onderwijs dat populair blijft, waar het geloof geen centrale plaats inneemt.
Men kiest nu resoluut voor het eerste, en wees gerust, het zal ons geen enkele leerling kosten. Integendeel!
Oud 30 mei 2004, 12:05   #205
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Men kiest nu resoluut voor het eerste, en wees gerust, het zal ons geen enkele leerling kosten. Integendeel!
Doe ze de groeten daar in West-Vlaanderen; ergens tussen Jupiter en Saturnus...
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 30 mei 2004, 12:26   #206
iPod
Partijlid

iPod's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Doe ze de groeten daar in West-Vlaanderen; ergens tussen Jupiter en Saturnus...
Als er ooit een onafhankelijk vlaanderen komt moeten we west vlaanderen echt afstoten. Zij passen niet in onze cultuur

'We leven al jaren in een multiculturele maatschappij. Antwerpen is één van die steden met de meeste multiculturele invloeden. Anders had je nooit zo'n grote groeiende economie, haven en nieuwe trendzettende stad gehad'

-Jurgen Verstrepen-
iPod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 12:49   #207
bartje
Minister-President

Standaard

Elaba niet alle West Vlamingen over dezelfde kam scheren hé, ben ook ne West Vlaming hé en ik kan je verzekeren degene die de zienswijze van meester Jan delen, het zijn er enorm weinig.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 13:13   #208
iPod
Partijlid

iPod's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Elaba niet alle West Vlamingen over dezelfde kam scheren hé, ben ook ne West Vlaming hé en ik kan je verzekeren degene die de zienswijze van meester Jan delen, het zijn er enorm weinig.
Ja ok maar ik pleit voor een onafhankelijk Antwerpen. Dus ik heb ne zondenbok nodig hé

'We leven al jaren in een multiculturele maatschappij. Antwerpen is één van die steden met de meeste multiculturele invloeden. Anders had je nooit zo'n grote groeiende economie, haven en nieuwe trendzettende stad gehad'

-Jurgen Verstrepen-
iPod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 14:53   #209
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Driewerf hoera voor Mieke Van Hecke!

Niet alle 'christen-democraten' zijn blijkbaar tsjeven, alhoewel mossels als Leterme weer eens hun best doen om zich te 'distantiëren'...

CD&V of de schaamte om eens een eigen, rebels (én katholiek!) standpunt in te nemen!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 15:17   #210
Chucky
Provinciaal Statenlid

Chucky's schermafbeelding

Standaard

Pfffff Kaloten, zullen nooit veranderen Wat een eng volkje
Chucky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 16:30   #211
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ondanks het feit, dat ik het standpunt niet deel, om openlijke uitingen van homofilie te weren op school, althans toch zeker bij de leerkrachten, krijg ik het meer dan een beetje op mijn heupen dat enkele zogenaamde progressieven blijkbaar geen enkele nood meer zien, aan de ontwikkeling van een (al dan niet gelovige) identiteit van een school, en haar leerlingen. Natuurlijk moet ook een school een kritisch zicht bieden op het geloof, en op de andere religies, maar een katholieke school die niet meer katholiek meer mag zijn?
Sorry, daar ben ik het grondig mee oneens. Een school heeft net nood aan een (gelovig of ander) project, om zich te onderscheiden van andere scholen. En de lessen godsdienst verdienen meer dan hun plaats in het curriculum van een katholieke school, maar ook buiten de lessen godsdienst, mag een school zich uitdrukkelijk gelovig profileren. Voor mij is dat de beste garantie, dat we géén eenheidsworst krijgen in ons onderwijslandschap, hetgeen dodelijk zou zijn voor de vrije keuze van de ouders, de vorming tot kritische en geëngageerde mensen van de leerlingen, en voor een pluralistische maatschappij.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 16:32   #212
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ondanks het feit, dat ik het standpunt niet deel, om openlijke uitingen van homofilie te weren op school, althans toch zeker bij de leerkrachten, krijg ik het meer dan een beetje op mijn heupen dat enkele zogenaamde progressieven blijkbaar geen enkele nood meer zien, aan de ontwikkeling van een (al dan niet gelovige) identiteit van een school, en haar leerlingen. Natuurlijk moet ook een school een kritisch zicht bieden op het geloof, en op de andere religies, maar een katholieke school die niet meer katholiek meer mag zijn?
Sorry, daar ben ik het grondig mee oneens. Een school heeft net nood aan een (gelovig of ander) project, om zich te onderscheiden van andere scholen. En de lessen godsdienst verdienen meer dan hun plaats in het curriculum van een katholieke school, maar ook buiten de lessen godsdienst, mag een school zich uitdrukkelijk gelovig profileren. Voor mij is dat de beste garantie, dat we géén eenheidsworst krijgen in ons onderwijslandschap, hetgeen dodelijk zou zijn voor de vrije keuze van de ouders, de vorming tot kritische en geëngageerde mensen van de leerlingen, en voor een pluralistische maatschappij.
Ik zie helemaal niet in waarom een school niet én overtuigd katholiek kan zijn én openlijk homoseksuele leraars tolereren. Of is de katholieke godsdienst de reduceren tot de conservatieve lijn van Rome ?
Laat ons hopen van niet.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 16:49   #213
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

U heeft gelijk, Spetsnaz, maar ik heb het gevoel, dat sommigen eigenlijk iets hebben tegen openlijk katholieke, protestantse, joodse... scholen, omdat een overtuiging blijkbaar niet meer als modern wordt aanzien.
Mijn aanvoelen is net, dat onverschilligheid een groter risico is, dan een (religieuze) overtuiging. En dat net een overtuigd schoolproject, dat de leerlingen betrokken maakt, een garantie is tegen die onverschilligheid.
U zou hieromtrent bijvoorbeeld een boek kunnen lezen, namelijk Leren aan de werkelijkheid. Geloofscommunicatie in een wereld van verschil samengesteld door Didier Pollefeyt, professor aan de faculteit Godgeleerdheid van de KULeuven. Ik heb het moeten lezen voor mijn examen godsdienst algemeen, en vond het best leesbaar.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 16:52   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Ik zie helemaal niet in waarom een school niet én overtuigd katholiek kan zijn én openlijk homoseksuele leraars tolereren. Of is de katholieke godsdienst de reduceren tot de conservatieve lijn van Rome ?
Laat ons hopen van niet.
Ofwel is men katholiek, ofwel is men dat niet. Ofwel aanvaardt men de christelijke geboden en de kerkelijke regels, ofwel niet. Iemand die de ethische regels van de Kerk aan zijn laars lapt, kan men moeilijk "overtuigd katholiek" noemen.
Oud 30 mei 2004, 16:54   #215
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Laat ons hopen van niet.
Ofwel is men katholiek, ofwel is men dat niet. Ofwel aanvaardt men de christelijke geboden en de kerkelijke regels, ofwel niet. Iemand die de ethische regels van de Kerk aan zijn laars lapt, kan men moeilijk "overtuigd katholiek" noemen.
U klinkt een beetje zoals een moslimfundamentalist. Die zeggen ook "het is te nemen of te laten, de profeet heeft het zo gezegd en het is niet anders".
Oud 30 mei 2004, 16:59   #216
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

U klinkt een beetje zoals een moslimfundamentalist. Die zeggen ook "het is te nemen of te laten, de profeet heeft het zo gezegd en het is niet anders".
En net als bij moslimfundamentalisten komt wat de profeet gezegd heeft, 'toevallig' overeen met de eigen politieke opvattingen.
Oud 30 mei 2004, 17:25   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, als men de fundamenten van het eigen geloof al onderuit haalt, hoe kan men dan een "overtuigd katholiek" zijn? Dat moet u mij maar eens uitleggen. Het geloof is niet iets dat men �* la carte kan samenstellen: men aanvaardt het geloof. Reeds de heilige Paulus schrijft dat in een van zijn brieven: ik geef door wat ik ontvangen heb. M.a.w. als christen aanvaard ik het geloof dat me werd overgeleverd in zijn integraliteit en geef het vervolgens ook weer zo door. Niet aan mij is het immers iets aan die geloofspunten te veranderen.
Oud 30 mei 2004, 17:32   #218
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, als men de fundamenten van het eigen geloof al onderuit haalt, hoe kan men dan een "overtuigd katholiek" zijn? Dat moet u mij maar eens uitleggen. Het geloof is niet iets dat men �* la carte kan samenstellen: men aanvaardt het geloof. Reeds de heilige Paulus schrijft dat in een van zijn brieven: ik geef door wat ik ontvangen heb. M.a.w. als christen aanvaard ik het geloof dat me werd overgeleverd in zijn integraliteit en geef het vervolgens ook weer zo door. Niet aan mij is het immers iets aan die geloofspunten te veranderen.
En toch. Der zijn mensen die zich evengoed katholiek of christen noemen en die niets tegen homo's hebben, of die bijvoorbeeld het homohuwelijk mee goedkeuren. Uiteraard twijfelen we er niet aan dat deze mensen niet Uw goddelijke capaciteiten hebben om het Ware Woord Gods te doorgronden.
Oud 30 mei 2004, 17:36   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En toch. Der zijn mensen die zich evengoed katholiek of christen noemen en die niets tegen homo's hebben, of die bijvoorbeeld het homohuwelijk mee goedkeuren. Uiteraard twijfelen we er niet aan dat deze mensen niet Uw goddelijke capaciteiten hebben om het Ware Woord Gods te doorgronden.
Iedereen kan zich tegenwoordig ongestraft katholiek noemen. Daar is nu eenmaal niets speciaals aan. De vraag is echter: wie is hier nog echt katholiek? Er lopen in West-Europa heel veel naamkatholieken rond die in de grond van de zaak eigenlijk al lang geen katholiek meer zijn.

Bij mijn weten heb ik mezelf geen goddelijke gaan toegedicht. Integendeel, daarom vertrouw ik juist op de Kerk die wel de behoedster is van de waarheid. Ik echter niet. De Kerk wel.
Oud 30 mei 2004, 17:37   #220
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, voor hetzelfde geld had men het apocriefe evangelie ook mee in de bijbel opgenomen. Nu heeft men dit niet gedaan. Toch allemaal vrij arbitrair van die kerkvaders. Tot de elfde eeuw mochten priesters trouwen en daarna niet meer. Maar ja, da paus is onfeilbaar(percies Hans) dus daar kun je niets tegen doen.

Blijkbaar vonden velen al in de 16de eeuw dat het verkeerd ging met dat geloof

@Jvdb: wat als de volgende paus het nu eens nodig vindt om wat regels te veranderen ? Ga jij je mening dan ook als een windhaan veranderen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be