Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2012, 18:58   #201
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
typische reactie, u bent dom u begrijpt het niet,vraag niet voor een pensioen, vraag niet voor ziekteverzekering, geen vakantiegeld,
Uiteraard. Waarom zou je iets moeten vragen ? Zorg er zelf voor !

Waarom zou iemand anders voor al die dingen voor jou moeten zorgen en dus minder voor zichzelf ???
Oud 29 januari 2012, 19:11   #202
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
en arrogant dat ze zijn, de wereld verkeerd in een crisis,de wereld wordt geleid door deze arrogante zakken , en als het niet loopt als verwacht zijn de anderen de schuldigen
Ze laten zich niet behandelen als slaven, hoe durven ze?
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2012, 20:28   #203
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waarom zou ik geen machine mogen maken/kopen/ontwerpen die nuttige dingen maakt ?

Waarom zou ik, als ik daarmee nuttige dingen doe, en mensen die nuttige dingen bij mij komen kopen, dat niet mogen doen, of de rijkdom die ik daarmee vergaar aan iemand anders moeten afgeven die daar niks mee te maken heeft ?

Waarom "misdoe" ik gelijk wat aan gelijk wie op die manier ?
dat mag je,
maar daarna de arbeiders die je vervangen hebt door machines, verwijten dat ze werkonwilligen , profiteurs zijn, om niet te moeten bijdragen, dat is hypocriet
en daardoor geen uitkeringen mogen krijgen, ik zou voor minder je schaamhaar komen scheren

Laatst gewijzigd door stropke1000 : 29 januari 2012 om 20:32.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 01:50   #204
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Het doet me een plezier om te lezen dat nog iemand doorheeft waar onze economie naartoe evolueert en dat niet wilt oplossen door mensen van ontbering te laten omkomen, Stropke1000.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 07:35   #205
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
sorry jongens , voor mij zijn jullie een paar omhoog gevallen idioten
Begrijp jij eigenlijk wel wat er gezegd wordt?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 07:36   #206
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de overheid is geen sinterklaas, wil je dat even herhalen?
Al deze maatregelen zullen er dus voor zorgen dat de werknemers armer worden?en ze moeten maar in hun doodkist kruipen?of een generatie lang in armoe leven, idioten, niet verwonderd zijn dat men u kreupel slaat voor een brood
economie; het draaiboek van de profiteur
Ik zal het zo zeggen: als deze maatregelen er niet komen, dan zal wat jij zegt inderdaad waarheid worden voor de volgende generatie.

Wil je dat?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 30 januari 2012, 07:37   #207
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat mag je,
maar daarna de arbeiders die je vervangen hebt door machines, verwijten dat ze werkonwilligen , profiteurs zijn, om niet te moeten bijdragen, dat is hypocriet
en daardoor geen uitkeringen mogen krijgen, ik zou voor minder je schaamhaar komen scheren
Machines zorgen niet voor werkeloosheid. Machines zorgen voor hogere productiviteit waardoor de samenleving in zijn geheel meer welvaart kan produceren. Je wilt toch meer welvaart?
Oud 30 januari 2012, 08:22   #208
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat mag je,
Ik verwijt niemand iets. Zolang ze niet komen eisen waar ze niks mee te maken hebben, en anderen gerust laten en hun plan trekken he.

Citaat:
Waarom zouden ze uitkeringen moeten krijgen (tenzij in het kader van verzekeringen die ze zelf genomen hebben, zoals eventuele werkloosheidsverzekering of zoiets, he) ?

Ik bedoel maar: wat heeft iemand die machines gebruikt om waarde te creeren, te maken met mensen die daar niks mee te zien hebben en die zelf geen waarde creeren ?

Stel: ik brikoleer in mijn garage een machine die geheel automatisch fietsen maakt. Je stopt er aan de ene kant een blok aluminium in, een blok staal, en wat plastiek korrels, en aan de andere kant komt er een fiets uit de machine.
Ik koop mijn blokken aluminium en staal van een chinese metaalfabrikant, en de korrels plastiek van een nederlandse chemische fabriek. De stroom komt van Electrabel.
In gans het geheel heb ik niemand nodig. Ik maak 50 fietsen per dag op die manier, die ik aan 400 Euro verkoop in mijn fietsenwinkel. In totaal kost de productie mij 100 Euro de fiets. De weinige keren dat de machine onderhoud nodig heeft, doe ik dat zelf wel, en ik sta zelf in mijn winkel.
Ik verdien dus 15 000 Euro per dag.

Zeg nu eens, WAAROM zou ik hiervan iets moeten afstaan aan iemand die niks doet, om in die zijn levensonderhoud te voorzien ?? Om die zijn gezondheidskosten te betalen ? Om die zijn woning te betalen ?
Wat heb ik met die kwiebus te zien ?

Ik HAD natuurlijk een klassiek fietsenmakers atelier kunnen opzetten, maar ik heb dat niet gedaan. GIJ OOK NIET TROUWENS. Ge zijt even vrij als ik om een fietsenmakers atelier op te zetten he. Ik ben daar niet meer toe gedwongen als gij. Ik zie dus niet waarom ik de fietsenmakers die ik NIET heb aangeworven, en gij ook niet, iets zou moeten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 januari 2012 om 08:24.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 08:28   #209
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Machines zorgen niet voor werkeloosheid. Machines zorgen voor hogere productiviteit waardoor de samenleving in zijn geheel meer welvaart kan produceren. Je wilt toch meer welvaart?
Machines zorgen misschien wel voor werkloosheid bij zij die enkel in een oud stramien bepaalde handelingen willen verrichten voor een prijs die ze gewoon waren toen die machines daar nog niet waren.

Maw, iemand die enkel maar als arbeid "vijzen vastdraaien met een sleutel 22" wil verkopen op de markt, en daarvoor lang geleden een zeker loon kreeg, die zal die competentie niet meer aan de oude prijs verkocht krijgen omdat een machine het nu efficienter doet.

Hij zou WEL zijn competentie nog verkocht kunnen krijgen voor een veel lagere prijs (loon), wanneer het goeiekoper wordt dan de machine. Of hij zou zich kunnen omscholen naar iets anders dat meer waarde heeft.

Maar als hij vasthoudt aan zijn "vijzen vastdraaien met een sleutel 22", en aan zijn looneis, dan zal hij inderdaad werkloos zijn.
Oud 30 januari 2012, 11:15   #210
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
de laatste tien jaar stijgt de productiviteit in de Oeso landen met gemiddeld 1.51 % . In 2010 zelfs met 2.2 %.

Productiviteit wil zeggen GDP per werkuur.

http://stats.oecd.org/Index.aspx?DatasetCode=PDYGTH

Dit betekend dat we (als de productiviteitsstijging hetzelfde blijft) met zijn allen op 46 jaar het dubbele zullen produceren dan nu met hetzelfde aantal werkuren.

Waarom zouden we dan langer moeten werken? Iemand enig idee?? Om de winsten te verhogen of zo iets??

Paul
Als je de pensioenschuld volgens boekhoudkundige normen zou boeken (accrual accounting) dan verdubbelt de openbare schuld in één klap. Het vergt tientallen jaren om dezelfde produktiviteitsstijginhg te realiseren.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 11:32   #211
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat mag je,
rustig hé je kunt nu precies niet alles vervangen, en die machienes ontwerpen en bouwen en onderhouden gaat ook niet vanzelf toch
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 18:40   #212
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Meer totale welvaart, maar die welvaart gaat enkel naar de eigenaars van de machines. De rest krijgt enkel een duurdere sociale zekerheid wegens de aangegroeide werkloosheid als gevolg ervan.

Het is dus een uitdaging om machines te bouwen en tegelijkertijd de negatieve gevolgen ervan op te vangen. Dat kan door de sociale zekerheid uit te breiden recht evenredig met de machinale vooruitgang. Een voorwaarde is dat de lasten op arbeid verschoven worden naar vermogenswinst als dividenden en vennootschapswinst.
Oud 30 januari 2012, 18:43   #213
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Meer totale welvaart, maar die welvaart gaat enkel naar de eigenaars van de machines.
En wat gaan die met die welvaart doen?
Oud 30 januari 2012, 19:55   #214
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben jij nog nooit in een verwerkend bedrijf geweest ?

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 20:04   #215
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ben jij nog nooit in een verwerkend bedrijf geweest ?

Jawel; vakantiejobke.
Oud 30 januari 2012, 20:29   #216
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel; vakantiejobke.
Ik dacht al zo iets.
Een robot verhoogt de produktiviteit enorm, is nooit moe en werkt als een slaaf, desnoods dag en nacht. In de praktijk betekent dit dat hierdoor arbeiders uitgeschakeld worden.
Dit kan een beetje gecompenseerd worden door ZELF robotten te ontwerpen en ZELF robotten te construeren. In ons land hebben wij de ingenieurs en techniekers die dat kùnnen ! We hebben NIET de bedrijfsleiders die dat WILLEN...
Jammer.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 20:33   #217
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik dacht al zo iets.
Een robot verhoogt de produktiviteit enorm, is nooit moe en werkt als een slaaf, desnoods dag en nacht. In de praktijk betekent dit dat hierdoor arbeiders uitgeschakeld worden.
Dit kan een beetje gecompenseerd worden door ZELF robotten te ontwerpen en ZELF robotten te construeren. In ons land hebben wij de ingenieurs en techniekers die dat kùnnen ! We hebben NIET de bedrijfsleiders die dat WILLEN...
Jammer.

Zucht.
Oud 31 januari 2012, 06:07   #218
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meer totale welvaart, maar die welvaart gaat enkel naar de eigenaars van de machines. De rest krijgt enkel een duurdere sociale zekerheid wegens de aangegroeide werkloosheid als gevolg ervan.

Het is dus een uitdaging om machines te bouwen en tegelijkertijd de negatieve gevolgen ervan op te vangen. Dat kan door de sociale zekerheid uit te breiden recht evenredig met de machinale vooruitgang. Een voorwaarde is dat de lasten op arbeid verschoven worden naar vermogenswinst als dividenden en vennootschapswinst.
Dat is dan ook de reden waarom er nu nog ongeveer 1% van de werkende bevolking aan de slag is, en 99% werkloos, he. Want de automatisering is sinds de 19de eeuw minstens met een factor 100 toegenomen.

Euh.
Oud 1 februari 2012, 06:18   #219
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is dan ook de reden waarom er nu nog ongeveer 1% van de werkende bevolking aan de slag is, en 99% werkloos, he. Want de automatisering is sinds de 19de eeuw minstens met een factor 100 toegenomen.

Euh.
Toen kon je het nog oplossen door alternatieve jobs aan te bieden.

Als de baten van een werknemer kleiner zijn geworden (voor de alternatieve jobs die overschieten) dan de loonkosten, dan is de mogelijkheid opgebruikt. Dan ontstaat er simpelweg werkloosheid.

Langetermijneconomie wordt niet verklaard door simplistische kortetermijn economische modellen.
Oud 1 februari 2012, 07:59   #220
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zonder automatisatie was nu alles onbetaalbaar.
Voorbeeldje
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  paard en ploeg.jpg‎
Bekeken: 148
Grootte:  66,9 KB
ID: 84651  

Bijgevoegde afbeelding(e)

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be