Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2012, 22:46   #201
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Een welgemeende: nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo ooooooo!
Berg uw Heelnederlandse waanzin al maar meteen op dan want als er 1 land is die het engels en de Angelsaxische cultuur een warm hart toedraagt dan is het wel Nederland.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 06:47   #202
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

[quote=Sammael;6263908]Ik moet iets bekennen.
.........Waarschijnlijk komt "fuck you" makkelijker omdat het amper twee lettergrepen zijn, in tegenstelling tot gelijkaardige Nederlandstalige uitdrukkingen zoals bijvoorbeeld "kust m'n kloten" of "blaast mijne zak op"QUOTE]

'Kust ze' ?
Oud 7 augustus 2012, 07:54   #203
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Is Engels echt zo een mooie taal ?

...
Ik vind het eigenlijk de minst mooie van alle Germaanse talen, al moet ik zeggen dat ik het Deens op dat vlak als een niet te onderschatten concurrent beschouw.

En toch betrap ik mezelf er af en toe op dat ook ik Engels gebruik waar en wanneer dat eigenlijk niet hoeft

Edit:

Engels met een zwaar Schots accent daarentegen vind ik wél heel mooi klinken. Ook het Australisch accent kan er in mijn oren mee door. Ik kan dat niet verklaren.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 7 augustus 2012 om 08:16.
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 07:55   #204
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het hangt af hoe star je 'correct Nederlands' interpreteert. Neologismen weren? Variatie in accent weren? Nergens voor nodig. Men moet een ware autistische kijk op taal hebben om het Nederlands als kunstmatig te aanvoelen. Mij werd het nooit als 'vreemd' of 'opgedrongen' ervaren, alleszins.
Ik ben het met uw mening volledig eens. Als oude man ben ik echt geschokt wanneer ik veel jongere personen hoor beweren dat ze zich in het Nederlands niet thuis voelen, dat die taal hen werd opgedrongen, dat het kunstmatig is enz.
Uiteraard wordt van niemand verlangd dat hij/zij een soort stramme, "academisch" klinkende taal zouden hanteren. We hebben bovendien allemaal wel in meerdere of mindere mate een regionaal accentje. En wat dan nog? Dat is in andere talen al evenzeer het geval.

Dialect spreek alleen nog wanneer ik naar mijn geboortestreek ga en er oude verwanten tegenkom. In mijn gezin werd altijd Nederlands gebruikt. Het kon ook niet anders, vermits mijn vrouw uit een andere Vlaamse regio komt.
Oud 7 augustus 2012, 08:08   #205
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Berg uw Heelnederlandse waanzin al maar meteen op dan want als er 1 land is die het engels en de Angelsaxische cultuur een warm hart toedraagt dan is het wel Nederland.
Het één heeft niets met het ander te maken. Het is niet omdat Engelstalige cultuur je interesseert dat je daarom je eigen taal overboord moet gooien en je gedragen als een pseudo-Yank.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 10:25   #206
eno2
Banneling

Standaard

De Creed-trol komt hier op ons eigenste Politics.be ook voor wat extra-verengelsing zorgen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 13:54   #207
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik had net mijn mening daarover geplaatst in de ergernissen-draad, ik herhaal hier dus even dat ik me ook enorm erger aan de vergezochte, overdreven en belachelijke verengelsing.
En ik ben een echte anglofiel!
Maar die mensen die denken dat ze interessant zijn omdat ze om de 2 zinnen OMG er tussen placeren of omdat ze proberen te praten als een rapper, dat trekt op niets.
En het feit dat alle media daar volop op inspelen, is belachelijk. Hoeveel programma's krijgen geen Engels-getinte titel? Idioot!
Vitaya spande de kroon toen het begon met het uitzenden van de Duitse soap "Sturm der Liebe". De soap werd geprogrammeerd als "Storm of Love". Is dat niet meer dan belachelijk!
Dat komt omdat Vitaya veelal gewoon een Engelstalig tv-aanbod aanpast voor Vlaanderen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 16:13   #208
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het hangt af hoe star je 'correct Nederlands' interpreteert. Neologismen weren? Variatie in accent weren? Nergens voor nodig. Men moet een ware autistische kijk op taal hebben om het Nederlands als kunstmatig te aanvoelen. Mij werd het nooit als 'vreemd' of 'opgedrongen' ervaren, alleszins.
Je bent een beetje mijn bericht aan het aanpassen om je standpunt beter te kunnen verdedigen.

Edoch, Kiko ziet, hoort en weet alles.

Mijn opmerking inzake het kunstmatig overkomen van de Nederlands taal sloeg duidelijk op de gesproken Nederlandse taal. Om misverstanden te vermijden, zal ik het nog één keer helder en klaar neerpennen: de zgn. correcte Nederlandse gesproken taal komt gekunsteld over, dit i.t.t. de dialecten.

Quasi iedereen spreekt dialect, of een vorm ervan, terwijl quasi niemand geheel correct Nederlands spreekt. Hieruit concludeer ik dat dialecten voor de talloze gebruikers ervan veel natuurlijker aanvoelen dan de zgn. AN-spreektaal.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 18:03   #209
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind het eigenlijk de minst mooie van alle Germaanse talen, al moet ik zeggen dat ik het Deens op dat vlak als een niet te onderschatten concurrent beschouw.

En toch betrap ik mezelf er af en toe op dat ook ik Engels gebruik waar en wanneer dat eigenlijk niet hoeft
Engels? Ik vind het noch lelijk noch bepaald mooi.

Veel buitenlanders vinden trouwens het Nederlands een lelijke taal (ze denken daarbij meestal aan de Hollandse variant).
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 18:11   #210
Multipus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dat komt omdat Vitaya veelal gewoon een Engelstalig tv-aanbod aanpast voor Vlaanderen.
Vitaya = drugs voor post menopauzale vrouwen
Multipus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 18:12   #211
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Mijn opmerking inzake het kunstmatig overkomen van de Nederlands taal sloeg duidelijk op de gesproken Nederlandse taal. Om misverstanden te vermijden, zal ik het nog één keer helder en klaar neerpennen: de zgn. correcte Nederlandse gesproken taal komt gekunsteld over, dit i.t.t. de dialecten.
Zoiets is helemaal geen natuurwet. Taalgebruik evolueert, en het evolueert sinds de negentiende eeuw meestal in een bepaalde richting, namelijk standaardisatie. Je volgende bewering:

Citaat:
Quasi iedereen spreekt dialect, of een vorm ervan, terwijl quasi niemand geheel correct Nederlands spreekt. Hieruit concludeer ik dat dialecten voor de talloze gebruikers ervan veel natuurlijker aanvoelen dan de zgn. AN-spreektaal.
Klopt dan ook gewoonweg niet. In grote delen van Vlaanderen spreekt de jeugd geen dialect meer. Ze spreken verkavelingsvlaams met sterke regionale invloeden en geen standaardtaal, dat is waar. Maar voor mij klinkt het 'plaatselijke' dialect dus minstens even onnatuurlijk als die standaardtaal. Meer nog, ik kan er meestal perfect uit afleiden dat iemand tot een oudere generatie en/of lage sociale klasse behoort.
Oud 7 augustus 2012, 18:35   #212
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht

Veel buitenlanders vinden trouwens het Nederlands een lelijke taal (ze denken daarbij meestal aan de Hollandse variant).
Ik zal niemand ertoe dwingen Engels lelijk of mooi te vinden, hoor.

Het is gewoon een kwestie van smaak.

Dat veel buitenlanders Nederlands lelijk vinden, wist ik al.

Mijn leerlingen staan erop mij dat elk jaar opnieuw onder de neus te wrijven

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 18:35   #213
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoiets is helemaal geen natuurwet. Taalgebruik evolueert, en het evolueert sinds de negentiende eeuw meestal in een bepaalde richting, namelijk standaardisatie. Je volgende bewering:

Klopt dan ook gewoonweg niet. In grote delen van Vlaanderen spreekt de jeugd geen dialect meer. Ze spreken verkavelingsvlaams met sterke regionale invloeden en geen standaardtaal, dat is waar. Maar voor mij klinkt het 'plaatselijke' dialect dus minstens even onnatuurlijk als die standaardtaal. Meer nog, ik kan er meestal perfect uit afleiden dat iemand tot een oudere generatie en/of lage sociale klasse behoort.
De pure dialecten hebben inderdaad de neiging om te verdwijnen, hoewel men ook dit kan beschouwen als natuurlijke taalevolutie.

Hoe het plaatselijk dialect, al dan niet aangevuld met verkavelingsvlaams, onnatuurlijk kan klinken, is mij trouwens een raadsel hoor. Het is niet omdat het dialect in vergelijking met vroeger meer aangevuld is met verkavelingsvlaams, dat dit dialect plotseling "onnatuurlijk" is.

Het is gewoon een volgende stap in het leven van een taal.
Oud 7 augustus 2012, 19:01   #214
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
De pure dialecten hebben inderdaad de neiging om te verdwijnen, hoewel men ook dit kan beschouwen als natuurlijke taalevolutie.

Hoe het plaatselijk dialect, al dan niet aangevuld met verkavelingsvlaams, onnatuurlijk kan klinken, is mij trouwens een raadsel hoor. Het is niet omdat het dialect in vergelijking met vroeger meer aangevuld is met verkavelingsvlaams, dat dit dialect plotseling "onnatuurlijk" is.

Het is gewoon een volgende stap in het leven van een taal.
Ofwel weet je niet wat een dialect is, ofwel ben je je plaatselijke situatie aan het generaliseren naar Vlaanderen in zijn geheel.

Jij zei dat 'quasi iedereen' dialect spreekt. Dat klopt gewoonweg niet. Verkavelingsvlaams is kwalitatief anders dan dialect; voor zover ze zich beiden op dezelfde continue schaal bevinden, geldt dat evenzeer voor het AN. Iemand die Leuvens dialect spreekt is mij even taalvreemd als iemand die perfect de standaardtaal bezigt. Het stoort mij persoonlijk zelfs nog een pak meer, waarschijnlijk omdat ik het associeer met marginaliteit.
Oud 7 augustus 2012, 19:02   #215
Multipus
Banneling

Standaard

Wie geeft er ne fuck ?
Multipus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 19:04   #216
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

De waanzin ten top:
http://www.kidsvoorkinderen.nl/
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 19:25   #217
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ofwel weet je niet wat een dialect is, ofwel ben je je plaatselijke situatie aan het generaliseren naar Vlaanderen in zijn geheel.

Jij zei dat 'quasi iedereen' dialect spreekt. Dat klopt gewoonweg niet. Verkavelingsvlaams is kwalitatief anders dan dialect; voor zover ze zich beiden op dezelfde continue schaal bevinden, geldt dat evenzeer voor het AN. Iemand die Leuvens dialect spreekt is mij even taalvreemd als iemand die perfect de standaardtaal bezigt. Het stoort mij persoonlijk zelfs nog een pak meer, waarschijnlijk omdat ik het associeer met marginaliteit.
Je hebt gelijk, ik heb de impact en de grootte van de dialectnivellering onderschat.

Dit gezegd zijnde maakt het geen verschil uiteindelijk. Het is en blijft een natuurlijk proces, en het zgn. correcte Nederlandse taalgebruik wordt in de praktijk door zo goed als niemand gehanteerd, hoogstens schriftelijk.
Oud 7 augustus 2012, 19:29   #218
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We moeten ze misschien uitleggen dat er geen lelijke talen bestaan. OK, men is altijd meer aangetrokken door bepaalde talen dan door anderen maar dat wil niet zeggen dat die "andere" talen lelijk zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 19:30   #219
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk, ik heb de impact en de grootte van de dialectnivellering onderschat.

Dit gezegd zijnde maakt het geen verschil uiteindelijk. Het is en blijft een natuurlijk proces, en het zgn. correcte Nederlandse taalgebruik wordt in de praktijk door zo goed als niemand gehanteerd, hoogstens schriftelijk.
Ja, dat is waar. Op dit forum breek ik een lans voor correct taalgebruik, maar in het echte leven spreek ik gewoon verkavelingsvlaams. Het is heel moeilijk om daar als individu iets aan te veranderen, maar ik vind wel dat men van overheidswege moet blijven streven naar standaardisatie, als een soort eindpunt dat niet noodzakelijk ooit daadwerkelijk bereikt zal worden.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 7 augustus 2012 om 19:30.
Oud 7 augustus 2012, 19:39   #220
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We moeten ze misschien uitleggen dat er geen lelijke talen bestaan. OK, men is altijd meer aangetrokken door bepaalde talen dan door anderen maar dat wil niet zeggen dat die "andere" talen lelijk zijn.
Ze houden niet van bepaalde klanken, met name de harde g zoals die in een groot deel van Nederland wordt uitgesproken. Wie kan ze ongelijk geven? Ik kan me ook voorstellen dat veel Vlaamse dialecten als lelijk overkomen. Aan de andere kant vind ik het vaak net mooi wanneer Vlamingen de standaardtaal gebruiken, zoals op de radio, hoewel ook een beetje karakterloos.

De manier waarop men een bepaalde taal evalueert heeft veel te maken met vertrouwdheid en gewenning, het is in belangrijke mate psychologisch. Vroeger had ik geen hoge pet op van het Frans, maar nu ik er mij wat meer in verdiep begin ik het wel te appreciëren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be