![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote=Sammael;6263908]Ik moet iets bekennen.
.........Waarschijnlijk komt "fuck you" makkelijker omdat het amper twee lettergrepen zijn, in tegenstelling tot gelijkaardige Nederlandstalige uitdrukkingen zoals bijvoorbeeld "kust m'n kloten" of "blaast mijne zak op"QUOTE] 'Kust ze' ? ![]()
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het eigenlijk de minst mooie van alle Germaanse talen, al moet ik zeggen dat ik het Deens op dat vlak als een niet te onderschatten concurrent beschouw.
En toch betrap ik mezelf er af en toe op dat ook ik Engels gebruik waar en wanneer dat eigenlijk niet hoeft ![]() Edit: Engels met een zwaar Schots accent daarentegen vind ik wél heel mooi klinken. Ook het Australisch accent kan er in mijn oren mee door. Ik kan dat niet verklaren.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 7 augustus 2012 om 08:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard wordt van niemand verlangd dat hij/zij een soort stramme, "academisch" klinkende taal zouden hanteren. We hebben bovendien allemaal wel in meerdere of mindere mate een regionaal accentje. En wat dan nog? Dat is in andere talen al evenzeer het geval. Dialect spreek alleen nog wanneer ik naar mijn geboortestreek ga en er oude verwanten tegenkom. In mijn gezin werd altijd Nederlands gebruikt. Het kon ook niet anders, vermits mijn vrouw uit een andere Vlaamse regio komt.
![]() |
![]() |
#205 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het één heeft niets met het ander te maken. Het is niet omdat Engelstalige cultuur je interesseert dat je daarom je eigen taal overboord moet gooien en je gedragen als een pseudo-Yank.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Banneling
|
![]() De Creed-trol komt hier op ons eigenste Politics.be ook voor wat extra-verengelsing zorgen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
|
![]() Citaat:
Edoch, Kiko ziet, hoort en weet alles. Mijn opmerking inzake het kunstmatig overkomen van de Nederlands taal sloeg duidelijk op de gesproken Nederlandse taal. Om misverstanden te vermijden, zal ik het nog één keer helder en klaar neerpennen: de zgn. correcte Nederlandse gesproken taal komt gekunsteld over, dit i.t.t. de dialecten. Quasi iedereen spreekt dialect, of een vorm ervan, terwijl quasi niemand geheel correct Nederlands spreekt. Hieruit concludeer ik dat dialecten voor de talloze gebruikers ervan veel natuurlijker aanvoelen dan de zgn. AN-spreektaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
|
![]() Citaat:
Veel buitenlanders vinden trouwens het Nederlands een lelijke taal (ze denken daarbij meestal aan de Hollandse variant). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is gewoon een kwestie van smaak. Dat veel buitenlanders Nederlands lelijk vinden, wist ik al. Mijn leerlingen staan erop mij dat elk jaar opnieuw onder de neus te wrijven ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
|
![]() Citaat:
Hoe het plaatselijk dialect, al dan niet aangevuld met verkavelingsvlaams, onnatuurlijk kan klinken, is mij trouwens een raadsel hoor. Het is niet omdat het dialect in vergelijking met vroeger meer aangevuld is met verkavelingsvlaams, dat dit dialect plotseling "onnatuurlijk" is. Het is gewoon een volgende stap in het leven van een taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
|
![]() Citaat:
Jij zei dat 'quasi iedereen' dialect spreekt. Dat klopt gewoonweg niet. Verkavelingsvlaams is kwalitatief anders dan dialect; voor zover ze zich beiden op dezelfde continue schaal bevinden, geldt dat evenzeer voor het AN. Iemand die Leuvens dialect spreekt is mij even taalvreemd als iemand die perfect de standaardtaal bezigt. Het stoort mij persoonlijk zelfs nog een pak meer, waarschijnlijk omdat ik het associeer met marginaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Banneling
|
![]() Wie geeft er ne fuck ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De waanzin ten top:
http://www.kidsvoorkinderen.nl/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
|
![]() Citaat:
Dit gezegd zijnde maakt het geen verschil uiteindelijk. Het is en blijft een natuurlijk proces, en het zgn. correcte Nederlandse taalgebruik wordt in de praktijk door zo goed als niemand gehanteerd, hoogstens schriftelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We moeten ze misschien uitleggen dat er geen lelijke talen bestaan. OK, men is altijd meer aangetrokken door bepaalde talen dan door anderen maar dat wil niet zeggen dat die "andere" talen lelijk zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 7 augustus 2012 om 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
|
![]() Citaat:
De manier waarop men een bepaalde taal evalueert heeft veel te maken met vertrouwdheid en gewenning, het is in belangrijke mate psychologisch. Vroeger had ik geen hoge pet op van het Frans, maar nu ik er mij wat meer in verdiep begin ik het wel te appreciëren. |
|
![]() |
![]() |