Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt U van de sneltramverbinding Brussel - Ninove?
Onvoorwaardelijk akkoord 7 33,33%
Voorwaardelijk akkoord 3 14,29%
Niet akkoord 11 52,38%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2013, 23:14   #201
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In feite wel, google er maar eens op.
(...)
Ik geef het toe. Ik heb het niet nagekeken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2013, 23:22   #202
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik geef het toe. Ik heb het niet nagekeken.
Ik geef ze nog eens (post 182):
Die kuststram tja daar zijn de veiligheidsproblemen ook zo maar niet opgelost... alleen die (is wel een 67 km lange) meer als 2 doden gemiddeld per jaar van 2007 tot 2011 (11/5 = 2,2):

Citaat:
enkel Kusttram: 2,2 doden /jaar
Trams héél Zwitserland : 6 doden /jaar
Trams héél Nederland : 7 doden /jaar
En specifiek Lombardsijde wat ik trouwens goed ken.

Citaat:
Een enquête in 2009 wees uit dat twee derden van de plaatselijke bevolking de tram niet graag zagen verdwijnen. Sam Govaert en Peggy Blancke baten langs het traject taverne 't Zwientje uit. De kusttram dendert op amper anderhalve meter van hun voordeur voorbij. Maar toch houden zij er gemengde gevoelens op na. ‘Voor het gemak moet de kusttram niet weg, maar wel voor de veiligheid', zegt Sam. ‘We hebben er weinig last van, maar het blijft gevaarlijk. Er zijn al enkele zware ongevallen gebeurd. De heraanleg van de weg en dorpsplein is mooi meegenomen.'

De familie Govaert baat een café uit vlak naast de tramsporen in het centrum van Lombardsijde. ‘Voor het gemak moet de tramlijn niet weg, maar wel voor de veiligheid.'
Citaat:
http://www.jmdedecker.com/2013/04/tr...bardsijde.html

Lijst Dedecker is verheugd dat De Lijn plannen heeft om de tram vanaf het Albert I-monument in Nieuwpoort rechtuit wil laten rijden naar Westende. Lijst Dedecker ziet zo één van zijn programmapunten gerealiseerd. Het nieuwe traject levert niet alleen rijtijdwinst op voor de reiziger, maar zorgt ook voor minder conflictsituaties met het overige verkeer wat een veiliger verkeer met zich meebrengt.

In de zomer davert er iedere 10 minuten een 48-tonner van 30 m lengte voorbij de voordeur van de Lombardsijdse dorpsbewoners. Er zijn in het verleden al diverse dodelijke ongevallen gebeurd met de tram zowel in de dorpskern als op de kruispunten met de kustweg. Daar komt weldra een einde aan.

Jean Marie Dedecker: “ Het verdwijnen van de tramlijn maakt de weg vrij voor de opwaardering van de dorpskern van Lombardsijde, met een volwaardig marktplein. De oude trambedding kan perfect dienen als veilige wandel- en fietsroute, zowel in Lombardsijdelaan richting Nieuwpoort als in de Zeelaan richting strand.”

Het project zou al kunnen gerealiseerd worden vanaf 2014. Landmeters zijn vandaag al het nieuwe traject op de kustweg aan het uittekenen. Het is nog wachten op het financieel fiat van het Vlaams Gewest om definitief van start te gaan. Dit geeft de gemeente ruimschoots de tijd om te starten met de planning voor de noodzakelijke opwaardering van Lombardsijde. Lombardsijde zou zo ook perfect kunnen aansluiten op de Nieuwpoortse Yachthaven en een nieuw elan geven voor projecten aan de Zeelaan.

Jean Marie Dedecker
Dodelijk:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110805_076

Facebook:
https://nl-nl.facebook.com/pages/Weg...p/301294339451

ook deze tellen:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...ieuwpoort.aspx

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2013 om 23:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2013, 23:53   #203
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Ik heb die cijfers al gegeven, wie zoekt op www die vind. Pssst post 182.
Ik heb de berekening opnieuw gemaakt (Zwitser zal er sowieso om vragen). Met 2.2 doden per jaar.

Volg even mee: (basis is de routeplanner van de Lijn ( http://www.delijn.be/dekusttram/Reis...t=true&taal=nl )

In De Panne vertrekken elke dag 56 trams op weg naar Knokke.
Knokke is 67km ver.
Volgens de routeplanner van de Lijn doet een tram er 2.5hr over om in Knokke te geraken. De gemiddelde snelheid is 27km/hr of die van een deftige fiets.

Na 5hr is hetzelfde tramstel dus terug in De Panne.
In die 5hr zijn er 16 vertrekpunten in De Panne dus moet de Lijn over 16 trams beschikken.

Een dag duurt 24hr, maar gezien de dienstregeling rijdt elke tram maximaal 4 keer over het traject (tijdens de nacht liggen de ritten verder uit elkaar).

Dus: elke dag rijden 16 stellen 4 keer over een traject van 2*67km=134km.
Per dag: 8576 km.
Per jaar: 3.13 miljoen km.
Met 2.2 doden per jaar is dat een risico van 0.7 doden per miljoen km of 703 doden per miljard km.

Het aantal verkeersdoden in het algemeen wegverkeer in 2010 (meest recente cijfers http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/ ) bedroeg 858 doden op 98.68 miljard km.
Of dus een fataal risico van 8.7 doden per miljard km.

De Kusttram is dus 81 keer zo dodelijk per verreden voertuigkm als het gemiddelde wegverkeer.

OK. Er zitten meer passagiers in een tram dan in een auto.
In een gemiddelde autokilometer zitten ongeveer 1.5 personen.
Dat betekent dat de Kusttram pas veiliger zou worden dan wegverkeer als er gemiddeld op elke tramkm meer dan 120 passagiers zijn.
Ik denk niet dat de Kusttram dat haalt.
Oud 11 mei 2013, 12:02   #204
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat betekent dat de Kusttram pas veiliger zou worden dan wegverkeer als er gemiddeld op elke tramkm meer dan 120 passagiers zijn.
Moet gij daarover nog denken ?

De cijfers staan op page 11 wel een oude studie van 2003, ttz in Nederland haalt de tram 28 als gemiddelde bezettingsgraad, de auto zelfs 2.
Typisch voor BE-stuide - een streepje - zulke cijfers lijken wel geheim te zijn. En dan is het nog Vlaanderen...

Ik schat in BE iets minder, de auto heeft hier ook maar 1,39 voor BE, de Walen hebben iets meer personen in de auto , 1,42; de Vlamingen iets minder zelfs maar 1,35 (zie recentere cijfers # fgov.be daar is het zelfs maar 1.373 voor BE in 2010).
Citaat:
#
Gemiddeld aantal inzittenden per auto
Cijfers per gewest 1970 1980 1990 1995 1999 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
België 1,700 1,590 1,490 1,453 1,415 1,414 1,390 1,390 1,388 1,388 1,389 1,373 1,373 1,373
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1,340 1,350 1,337 1,329 1,300 1,290 1,280 1,280 1,280 1,223 1,223 1,223
- Vlaams Gewest 1,462 1,412 1,375 1,368 1,369 1,369 1,362 1,363 1,364 1,350 1,349 1,349
- Waals Gewest 1,550 1,527 1,486 1,495 1,432 1,432 1,437 1,437 1,438 1,422 1,422 1,42
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/
Halen we de dezelfde bezettingsgraad in de auto van NL dan weet je het wel, "dat beetje personenkms openbaar vervoer" ca. 20% in BE past gemakkelijk in de auto zonder dat er een auto meer op de weg moet.

Voor de kusttram schat ik niet meer als de doorsnee-stadstram, want buiten de vakantie denk ik toch dat er weinig volk op zit, de kust in de winter of bij slecht weer is zeer rustig, daarbij is de kustlijn niet dichtbevolkt als men al de tijdelijke toeristen wegdenkt. Ik heb een paar maal uit nostalgie de kusttram eens genomen maar eerder voor mijn vrouw een plezier te doen, die zat nog nooit op zo´n een tram.

http://www.milieurapport.be/Upload/M...TED_O&O_01.PDF

Citaat:
Tabel 2 Aantal personen per vervoersmiddel
Bron: Vlaanderen: De Vlieger et al. (2002); Nederland: Uitendaal & Fransen (2001).
Vervoermiddel Aantal personen
Vlaanderen | Nederland
Auto 1.39 | 2
Lijnbus 14 | 14.4 – 15.2
Tram - | 28
Metro - | 35
Trein 100 | 131
Wel tof jouw berekening, maar je zult ook op ongeveer 4-5 maal dodelijker uitkomen voor de tram tov het andere wegverkeer.

In mijn post 180 had ik dat voor NL berekend:
Citaat:
Een ongeval op de openbare weg in Nederland met trambetrokkenheid (gemiddelde bezettingsgraad 28*) levert 57/14* of 4,07 maal meer dodelijke ongevallen op per personenkilometer dan bij autobetrokkenheid op dezelfde openbare wegen...
(gemiddelde bezettingsgraad 2, cijfers bezettingsgraad zie *, 14* = 28/2 verhouding).
Citaat:
De Kusttram is dus 81 keer zo dodelijk per verreden voertuigkm als het gemiddelde wegverkeer.

Laat het nog 30 zijn voor de kusttram en 1,35 voor de auto:
81 x 1,35/30 = 3,645 dodelijker tov > 4 in NL omdat daar het algemeen verkeer ca. 45 % minder dodelijker is als in BE.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2013 om 12:32.
Oud 11 mei 2013, 12:36   #205
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aja, als men specifiek auto zou nemen zou het nog slechter uitvallen voor de tram, want ik schat dat de auto maar in 1/3 van alle dodelijke ongevallen op de openbare weg betrokken is, toch voor Nederland (bron cbs.nl)

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2013 om 12:37.
Oud 11 mei 2013, 16:19   #206
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar vergelijken met het gemiddelde wegverkeer is fout. Als je dat wil doen dan moet je het "gemiddelde OV" vergelijken met het gemiddelde wegverkeer, en dan zal het plaatje er heel anders uit zien. In het geval van de kusttram moet je eigenlijk vergelijken met het verkeer op de koninklijk baan en in de kuststeden.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2013, 17:54   #207
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Maar vergelijken met het gemiddelde wegverkeer is fout. Als je dat wil doen dan moet je het "gemiddelde OV" vergelijken met het gemiddelde wegverkeer, en dan zal het plaatje er heel anders uit zien. In het geval van de kusttram moet je eigenlijk vergelijken met het verkeer op de koninklijk baan en in de kuststeden.
Nope, helemaal niet fout.

Doe het zelf eens, ook de OV-bus is per personenkilometer duidelijk onveiliger als het autoverkeer 1,5 (BE) �* 2 (NL) x meer dodelijke ongevallen, dat negatief plaatje van het OV gaat dus niet zo veel veranderen.

En de trein rijdt niet op de openbare weg, moest je die proberen erbij te sleuren.

EN dit topic gaat hier wel over die tram NINOVE-BRUSSEL hé, en die tram - voorlopig hypothetisch - gaat die 2+2 rijstroken wslk 2 rijstroken kosten na herinrichting zoals van Mortsel naar Antwerpen ... dus ten nadele van hoofdzakelijk "autoverkeer".

Welke sluipwegen de auto´s of ander zwaar verkeer dan gaat nemen met eventueel meer ongevalrisico kunnen we dan alleen maar gissen.

Citaat:
Opstart studie tramlijn Ninove/Gooik - Dilbeek - Brussel

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2013 om 18:24.
Oud 11 mei 2013, 18:30   #208
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2013 om 18:32.
Oud 11 mei 2013, 20:48   #209
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb eerder ook al de vergelijking gemaakt tussen het gemiddelde OV en het gemiddelde wegverkeer. Ik heb de resultaten niet meer zo scherp in het geheugen maar een gemiddeld OV-vervoermiddel moet ongeveer 15 passagiers hebben om vergelijkbaar te zijn qua veiligheid. Volgens de Lijn zelf halen hun voertuigen een gemiddelde bezetting van ongeveer 10. Dus onveiliger.

Op zich heb je gelijk dat ik de kusttram eigenlijk moet vergelijken met het verkeer op de Koninklijke baan. Alleen zijn er natuurlijk geen gegevens beschikbaar over het verkeersvolume op de Koninklijke baan. Die vergelijking kan ik dus niet maken.
Oud 12 mei 2013, 21:32   #210
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de berekening opnieuw gemaakt (Zwitser zal er sowieso om vragen). Met 2.2 doden per jaar.

Volg even mee: (basis is de routeplanner van de Lijn ( http://www.delijn.be/dekusttram/Reis...t=true&taal=nl )

In De Panne vertrekken elke dag 56 trams op weg naar Knokke.
Knokke is 67km ver.
Volgens de routeplanner van de Lijn doet een tram er 2.5hr over om in Knokke te geraken. De gemiddelde snelheid is 27km/hr of die van een deftige fiets.

Na 5hr is hetzelfde tramstel dus terug in De Panne.
In die 5hr zijn er 16 vertrekpunten in De Panne dus moet de Lijn over 16 trams beschikken.

Een dag duurt 24hr, maar gezien de dienstregeling rijdt elke tram maximaal 4 keer over het traject (tijdens de nacht liggen de ritten verder uit elkaar).

Dus: elke dag rijden 16 stellen 4 keer over een traject van 2*67km=134km.
Per dag: 8576 km.
Per jaar: 3.13 miljoen km.
Met 2.2 doden per jaar is dat een risico van 0.7 doden per miljoen km of 703 doden per miljard km.

Het aantal verkeersdoden in het algemeen wegverkeer in 2010 (meest recente cijfers http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/ ) bedroeg 858 doden op 98.68 miljard km.
Of dus een fataal risico van 8.7 doden per miljard km.

Degelijk
Oud 13 mei 2013, 06:35   #211
Zwitser

Standaard

Citaat:
Ik heb eerder ook al de vergelijking gemaakt tussen het gemiddelde OV en het gemiddelde wegverkeer. Ik heb de resultaten niet meer zo scherp in het geheugen maar een gemiddeld OV-vervoermiddel moet ongeveer 15 passagiers hebben om vergelijkbaar te zijn qua veiligheid. Volgens de Lijn zelf halen hun voertuigen een gemiddelde bezetting van ongeveer 10. Dus onveiliger.

Op zich heb je gelijk dat ik de kusttram eigenlijk moet vergelijken met het verkeer op de Koninklijke baan. Alleen zijn er natuurlijk geen gegevens beschikbaar over het verkeersvolume op de Koninklijke baan. Die vergelijking kan ik dus niet maken.
Om even een andere vergelijking te maken: In Basel is het aantal reizigerskm per tram ongeveer gelijk aan het aantal reizigerskm per auto. De gemiddelde bezettingsgraad van een tram daar is 10 reizigers. Als wat jij zegt zou kloppen, zouden er in Basel dus zo'n 8 keer meer verkeersdoden moeten vallen bij ongevallen met trams als bij Auto's... In Basel waren er in 2012 5 verkeersdoden, waarvan geen enkele bij ongevallen met een tram.
Idem in Bern, waar ik woon. Ook daar geen doden bij ongevallen met een tram. In Bern is men bezig systematisch buslijnen tot tramlijnen om te bouwen, mede om de verkeershinder door het OV te reduceren. Een tram kan immers drie bussen vervangen, dus je kan een bus die elke 2 minuten rijdt vervangen door een tram elke 6 minuten.
In Zürich zijn er vorig jaar wel ongevallen met trams gebeurt, met dodelijke gevolgen. In Zürich is het OV aandeel echter nog een stuk hoger.

Als ik de cijfers voor heel Zwitserland neem, dan is heel het OV goed voor 20% van de reizigerskm, and goed voor 17 van 339 verkeersdoden... Ik denk dat het in België vergelijkbaar is.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 13 mei 2013 om 06:37.
Oud 14 mei 2013, 20:20   #212
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Om even een andere vergelijking te maken: In Basel is het aantal reizigerskm per tram ongeveer gelijk aan het aantal reizigerskm per auto. De gemiddelde bezettingsgraad van een tram daar is 10 reizigers.
(...)
10 reizigers gemiddeld per kilometer voor een tram? Dat kan toch niet. Ben je zeker van je cijfers?
10 is wel heel weinig voor een tram, tenzij de Zwitserse overheid bulkt van het geld en niet weet waar dat het eerst te verkwisten.
Oud 15 mei 2013, 05:09   #213
Zwitser

Standaard

Citaat:
10 reizigers gemiddeld per kilometer voor een tram? Dat kan toch niet. Ben je zeker van je cijfers?
Gemiddeld he... Een van de dingen die mij opvallen in het Zwitserse OV is dat zelfs tijdens de spits het zelden oncomfortabel druk wordt. En ze rijden heel laat door 's avonds.

Citaat:
10 is wel heel weinig voor een tram, tenzij de Zwitserse overheid bulkt van het geld en niet weet waar dat het eerst te verkwisten.
De Zwitserse overheid geeft per hoofd van de bevolking ongeveer evenveel uit als de Belgische... Als ze dus meer aan OV kan uitgeven is dat omdat ze minder verkwist...
... repeat ...
Oud 15 mei 2013, 11:38   #214
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gemiddeld he... Een van de dingen die mij opvallen in het Zwitserse OV is dat zelfs tijdens de spits het zelden oncomfortabel druk wordt. En ze rijden heel laat door 's avonds.

De Zwitserse overheid geeft per hoofd van de bevolking ongeveer evenveel uit als de Belgische... Als ze dus meer aan OV kan uitgeven is dat omdat ze minder verkwist...
Iedereen die een klein beetje door een objectieve bril kijkt weet dat er haast geen kat op de normale trams en bussen zit.

Maar ja, liever wat autootje pesten.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 15 mei 2013 om 11:38.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 07:37   #215
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Daarom dat ik vaak moet rechtstaan in de tram, en daarom doorgaans de fiets neem, ondanks de (minimum) kwartierdienst overdag, en elke 20-minutendienst 's avonds. Ja, op het platteland zal er wel al eens een lege bus rijden, daar neem je ook alleen maar de bus als je echt geen ander alternatief meer hebt...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 09:04   #216
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Daarom dat ik vaak moet rechtstaan in de tram, en daarom doorgaans de fiets neem, ondanks de (minimum) kwartierdienst overdag, en elke 20-minutendienst 's avonds. Ja, op het platteland zal er wel al eens een lege bus rijden, daar neem je ook alleen maar de bus als je echt geen ander alternatief meer hebt...
Ik heb het niet over de bussen/trams die rijden tijdens de spitsuren. Daar zitten vooral schoolkinderen op. Voor de rest geen kat. En ik woon echt wel niet op het platteland.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 16 mei 2013 om 09:05.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 09:30   #217
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik reis zelden tijdens de spitsuren, met mijn ploegenarbeid. Maar zelfs de eerste tram om kwart voor 6 zit altijd mooi vol, al heb ik soms nog wel een zitplaats, sinds ze met de nieuwe tramstellen rijden. Net zoals op de laatste rond middernacht ik meestal nog wel plaats vind. Ik vind verbazend weinig trams waar er niemand moet rechtstaan, zelfs op de zogenaamde kalmere uren. En dat terwijl de tarieven in Brussel toch nog wel wat hoger zijn dan in Vlaanderen...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2013, 09:38   #218
PeterCC
Minister

Standaard

Vandaag in DS: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130517_00587483

Citaat:
drie lijnen KRIJGEN VOORRANG
Tram rond Brussel brengt meer op dan hij kost
18/05/2013 | Tom Ysebaert

Van de lijnen rond de Ring, naar de luchthaven en langs de A12 is de maatschappelijke winst twee keer zo groot als de kosten, berekende De Lijn.

De Lijn heeft berekend dat nieuwe tramlijnen in Vlaams-Brabant rond Brussel hun geld waard zijn. Van de vier lijnen die op de studietafel liggen, blijken de kosten lager te liggen dan de maatschappelijke baten.

Kosten dat is: de aanleg, onteigeningen, aankoop van de tramstellen, onderhoud en exploitatie. De voordelen zijn tijdswinst voor de openbaarvervoergebruikers, minder files en gunstige effecten op onder meer luchtvervuiling en verkeersveiligheid.

Drie deeltracés komen er het beste uit. Het noordelijke deel van de ringtram van Jette over Vilvoorde naar Zaventem, de lijn tussen de luchthaven van Zaventem en Brussel en de verbinding Willebroek–Brussel langs de A12 (zie grafiek).

De baten zijn hier meer dan twee keer zo groot als de kosten. Om een idee te geven: de aanleg van deze drie lijnen zou 500 miljoen kosten en 30 miljoen aan exploitatie per jaar, dertig jaar lang. Deze drie tracés gaat De Lijn nu prioritair uitwerken.

Ook de verbinding tussen Ninove en Brussel, die tussen Haacht en Brussel en de vertakking van Willebroek naar Boom en Bornem wordt nog verder onderzocht.

De vertakking van Eizeringen (Lennik) naar Leerbeek (Gooik) in het Pajottenland en die van Haacht naar Heist-op-den-Berg kregen een mindere score. Zij zouden onvoldoende potentieel hebben en de tram zou er te weinig snelheid halen. De Lijn laat deze opties vallen.

In de zomer worden de milieu*effectenrapporten en de tracéstudies afgerond. Op basis daarvan beslist de Vlaamse Regering in het najaar.

De trajecten die De Lijn verkiest, lopen zoveel mogelijk via bestaande infrastructuur. In Brussel op de bestaande tramsporen, in Vlaanderen langs de gewestwegen (Haachtse- en Ninoofsesteenweg) of de snelweg (A12).

Knoop

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) ziet de tram als een van de oplossingen om de verkeersknoop rond Brussel te ontwarren.

Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant, hoopt dat de regering in het najaar het licht op groen zet. ‘Er is behoefte aan bijkomend hoogwaardig openbaar vervoer in Vlaams-Brabant, de regio met de meeste fileproblemen. En de investeringen worden terugverdiend.’

Als alles meezit, zouden de drie prioritaire lijnen in 2020 in gebruik worden genomen. De andere lijnen zijn dan voor 2025.

De Lijn belooft het gesprek aan te gaan met de gemeentebesturen en de inwoners. Van half mei tot eind juni strijkt een informatietentoonstelling neer in Vilvoorde, Grimbergen, Zaventem, Tervuren, Haacht, Meise, Lennik en Dilbeek.
Het traject Haacht - Heist op den Berg is al van de baan. Maar de trajecten Ninove - Brussel en Haacht - Brussel "worden nog verder onderzocht".
Ik vind het niet kunnen dat de Lijn zelf de maatschappelijke winst berekend. Dat ruikt sterk naar rechter en betrokken partij tegelijkertijd.
Het bedrijf berekent een fictieve maatschappelijke winst maar wentelt de reële kost af op de belastingbetaler. Dat lijkt me iets te gemakkelijk.
Oud 18 mei 2013, 11:00   #219
Zwitser

Standaard

Citaat:
Het traject Haacht - Heist op den Berg is al van de baan. Maar de trajecten Ninove - Brussel en Haacht - Brussel "worden nog verder onderzocht".
Ik vind het niet kunnen dat de Lijn zelf de maatschappelijke winst berekend. Dat ruikt sterk naar rechter en betrokken partij tegelijkertijd.
Het bedrijf berekent een fictieve maatschappelijke winst maar wentelt de reële kost af op de belastingbetaler. Dat lijkt me iets te gemakkelijk.
Hoe ze het berekenen zou inderdaad interessant zijn om te weten. Echter, de maatschappelijke meerwaarde is niet "fictief". Die is er echt. Hoe hoog die is hangt af van welke waarde men aan bepaalde zaken hecht, en is een debat waard, maar goed OV heeft wel degelijk een meerwaarde. Kijk gewoon maar eens welke steden hoog aangeschreven staan in de wereld...
... repeat ...
Oud 18 mei 2013, 19:57   #220
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Hoe ze het berekenen zou inderdaad interessant zijn om te weten. Echter, de maatschappelijke meerwaarde is niet "fictief". Die is er echt.
(...)
Is dat niet tegenstrijdig? De maatschappelijke meerwaarde is volgens jou "echt" maar je weet niet hoe die berekend wordt.
Ik weet trouwens ook niet hoe de berekening gebeurt. Kan het ook niet zo direct vinden.
Iemand die weet hoe die berekening gebeurt?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be