Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2004, 12:01   #201
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Jan valt wel door de mand
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 13:00   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
en waarom toch blijven vastklampen aan verbruggen als je een veel nieuwere versie in de bibliotheek staan hebt? of is het omdat die bepaalde elementen tegenspreekt?
Waarom? Dat zal ik u even uitleggen. Verbruggen is de enige die tot nu toe het militaire aspect van 1302 op een heel uitgebreide en diepgaande wijze heeft bestudeerd en ook in boekvorm heeft vastgelegd. Geen enkele professor of geschiedkundige na hem heeft dat element op die manier uitgewerkt als hij. Daarom werd zijn hoofdwerk over de slag zelf een jaar of zo geleden door een vermaarde academische uitgeverij in de VS uitgegeven.

Bij Verbruggen vindt men informatie over wie er op het slagveld stond (zeker geen "Namenaars"), hoe de opstelling was in het begin, hoe de slag verloopt, enzovoort.

Tot op heden is er geen "nieuwere versie" die Verbruggen kan evenaren. Er zijn wel wat deelaspecten van 1302 bekeken, maar juist over het wie en hoe op het slagveld blijft Verbruggen ongeëvenaard.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 13:42   #203
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waarom? Dat zal ik u even uitleggen. Verbruggen is de enige die tot nu toe het militaire aspect van 1302 op een heel uitgebreide en diepgaande wijze heeft bestudeerd en ook in boekvorm heeft vastgelegd. Geen enkele professor of geschiedkundige na hem heeft dat element op die manier uitgewerkt als hij. Daarom werd zijn hoofdwerk over de slag zelf een jaar of zo geleden door een vermaarde academische uitgeverij in de VS uitgegeven.

Bij Verbruggen vindt men informatie over wie er op het slagveld stond (zeker geen "Namenaars"), hoe de opstelling was in het begin, hoe de slag verloopt, enzovoort.

Tot op heden is er geen "nieuwere versie" die Verbruggen kan evenaren. Er zijn wel wat deelaspecten van 1302 bekeken, maar juist over het wie en hoe op het slagveld blijft Verbruggen ongeëvenaard.
hoe kan jij dat nu weten? je hebt de "nieuwe versie" niet eens gelezen, hoewel je ze in je bezit hebt
van vooringenomenheid gesproken
Oud 13 augustus 2004, 13:44   #204
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Anders "1302-opstand in Vlaanderen" eens proberen (Prof Dr Jan Frans VERBRUGGEN en Rolf FALTER) Prachtige citaten overigens:
" So vele volx brachtig na das
Datti coninck seide aldaer:
'mer seide mi hier vore vorwaer
dattie Vlaminge meest weren doet
ende mi donckt nu an dit conroet,
datsi levende sijn worden alle'"
doet me denken aan de quote dat de belgen de dappersten der galliers zijn
Oud 13 augustus 2004, 14:21   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoe kan jij dat nu weten? je hebt de "nieuwe versie" niet eens gelezen, hoewel je ze in je bezit hebt
van vooringenomenheid gesproken
Er is geen "nieuwe versie": er zijn alleen sprake van een reeks losse artikels in dat colloqiumboek. Tot nu toe is er geen enkel werk gepubiceerd dat de militaire aspecten van 1302 zo uitvoerig en diepgaand heeft weergegeven als het werk van Verbruggen.

Een referaattekst van pakweg dertig bladzijden weegt nu eenmaal niet op tegen Verbruggens twee basiswerken van meer dan 400 bladzijden lang.

En een vermaande academische uitgeverij als "The Boydell Press" zal zich anno 2002 niet hopeloos belachelijk willen maken door een werk in vertaling uit te geven dat zogezegd verouderde stellingen bevat.
Oud 13 augustus 2004, 14:25   #206
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen "nieuwe versie": er zijn alleen sprake van een reeks losse artikels in dat colloqiumboek. Tot nu toe is er geen enkel werk gepubiceerd dat de militaire aspecten van 1302 zo uitvoerig en diepgaand heeft weergegeven als het werk van Verbruggen.

Een referaattekst van pakweg dertig bladzijden weegt nu eenmaal niet op tegen Verbruggens twee basiswerken van meer dan 400 bladzijden lang.

En een vermaande academische uitgeverij als "The Boydell Press" zal zich anno 2002 niet hopeloos belachelijk willen maken door een werk in vertaling uit te geven dat zogezegd verouderde stellingen bevat.
size does matter ?

wel mr VDB, het is dan ook maar een hoofdstuk he
het zou niet eerlijk zijn tov de andere conferentie-sprekers om niks te mogen schrijven in dat boek

Citaat:
so? newton en adam smith worden ook nog altijd gepubliceerd
zo gaat dat met klassiekers, he

Laatst gewijzigd door gm10 : 13 augustus 2004 om 14:25.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 14:28   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
so? newton en adam smith worden ook nog altijd gepubliceerd
zo gaat dat met klassiekers, he
Fijn dat u alvast erkent dat het werk van Verbruggen een klassieker is. Maar het is meer dan een klassieker alleen: het is nog steeds het basiswerk over 1302.

Ik denk trouwens niet dat men in de VS zit te wachten op een Vlaamse "klassieker" die ondertussen zou zijn achterhaald. Een academische uitgeverij wil meer dan wat "klassiekers" brengen.
Oud 13 augustus 2004, 14:31   #208
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk trouwens niet dat men in de VS zit te wachten op een Vlaamse "klassieker" die ondertussen zou zijn achterhaald. Een academische uitgeverij wil meer dan wat "klassiekers" brengen.
Ik neem aan dat de essentie van deze zin in de eerste 16 woorden van de eerste zin zit: Ik denk trouwens niet dat men in de VS zit te wachten op een Vlaamse "klassieker"

Laatst gewijzigd door gm10 : 13 augustus 2004 om 14:31.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 14:50   #209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat de essentie van deze zin in de eerste 16 woorden van de eerste zin zit: Ik denk trouwens niet dat men in de VS zit te wachten op een Vlaamse "klassieker"

Ja, mocht het dus slechts een "klassieker" geweest zijn dan had "The Boydell Press" het zeker niet laten vertalen (wat al een bom geld kost) en al zeker niet laten uitgeven. Het feit dat dit werk alsnog publiceren is het mooiste bewijs dat het werk nog helemaal niet achterhaald is.

http://www.boydell.co.uk/51158889.HTM

Oud 13 augustus 2004, 14:51   #210
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, mocht het dus slechts een "klassieker" geweest zijn dan had "The Boydell Press" het zeker niet laten vertalen (wat al een bom geld kost) en al zeker niet laten uitgeven. Het feit dat dit werk alsnog publiceren is het mooiste bewijs dat het werk nog helemaal niet achterhaald is.

http://www.boydell.co.uk/51158889.HTM
uiteraard
uitgevers publiceren enkel uit de goedheid van hun hart
Oud 13 augustus 2004, 15:07   #211
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
uiteraard
uitgevers publiceren enkel uit de goedheid van hun hart
Juist niet, en daarom stemt u in met wat ik schreef. "The Boydell Press" publiceert echt geen werk omdat het bij ons als "een klassieker" aangevoeld wordt. Men publiceert het alleen omdat het als een waardevol en nog steeds hoogstaand academisch werk wordt beschouwd dat ook door geschiedvorsers zal aangekocht worden. Een werk dat verouderd is en achterhaalde stellingen bevat, wordt nu eenmaal niet gekocht, wat een heel slechte investering zou betekenen voor een uitgeverij als Boydell.
Oud 13 augustus 2004, 15:26   #212
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist niet, en daarom stemt u in met wat ik schreef. "The Boydell Press" publiceert echt geen werk omdat het bij ons als "een klassieker" aangevoeld wordt. Men publiceert het alleen omdat het als een waardevol en nog steeds hoogstaand academisch werk wordt beschouwd dat ook door geschiedvorsers zal aangekocht worden. Een werk dat verouderd is en achterhaalde stellingen bevat, wordt nu eenmaal niet gekocht, wat een heel slechte investering zou betekenen voor een uitgeverij als Boydell.
en ik die dacht dat uitgeverijen publiceerden om geld te verdienen
Oud 13 augustus 2004, 15:39   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en ik die dacht dat uitgeverijen publiceerden om geld te verdienen
Hallooooo?

Niet door dat The Boydell Press dan ook een goed werk moet aanbieden opdat het verkocht zou geraken??? Niemand koopt dat boek als ondertussen zou gebleken zijn dat het vol achterhaalde stellingen staat...
Oud 13 augustus 2004, 15:44   #214
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallooooo?

Niet door dat The Boydell Press dan ook een goed werk moet aanbieden opdat het verkocht zou geraken??? Niemand koopt dat boek als ondertussen zou gebleken zijn dat het vol achterhaalde stellingen staat...
newton en adam smith worden nog altijd verkocht hoor
einstein's achterhaalde stellingen trouwens ook

waarom? money money money
Oud 13 augustus 2004, 15:57   #215
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

In een vroegere topic beweerde meester Jan, dat hij Werner Keller 's 'Denn Sie entsündeten das Licht' heeft gelezen.
Hij wist alleen niet dat het boek over de Etrusken handelt.

Zo is meester Jan!

Alles met een korreltje (neen hele bakken) zout nemen!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 15:59   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
In een vroegere topic beweerde meester Jan, dat hij Werner Keller 's 'Denn Sie entsündeten das Licht' heeft gelezen.
Hij wist alleen niet dat het boek over de Etrusken handelt.
Heb ik dat beweerd? Kunt u dat aantonen?

Ik heb toen wel ingegaan op de stellingen die iemand (was het u?) uit dat boek haalde. Niet over het boek zelf ging het.

Maar goed, u mag altijd eens aantonen dat waar en wanneer ik beweerde het boek gelezen te hebben.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 augustus 2004 om 16:04.
Oud 13 augustus 2004, 16:00   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
newton en adam smith worden nog altijd verkocht hoor
einstein's achterhaalde stellingen trouwens ook

waarom? money money money
Blijkbaar stelt u Verbruggen dus op dezelfde hoogte als Newton en Einstein. Mooi. Mooi. Zo ver zou ik het niet willen drijven, maar blijkbaar is Verbruggen voor u dus de Einstein over 1302.
Oud 13 augustus 2004, 16:03   #218
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar stelt u Verbruggen dus op dezelfde hoogte als Newton en Einstein. Mooi. Mooi. Zo ver zou ik het niet willen drijven, maar blijkbaar is Verbruggen voor u dus de Einstein over 1302.
neen hoor
ik toon enkel aan dat achterhaalde stellingen nog altijd gepubliceerd kunnen worden zolang er geld aan te verdienen is
Oud 13 augustus 2004, 16:06   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen hoor
ik toon enkel aan dat achterhaalde stellingen nog altijd gepubliceerd kunnen worden zolang er geld aan te verdienen is
Dit houdt echter wel in dat een naam van die persoon een voldoende draagvlak heeft en bekend is. Bij iedereen is Einstein bekend. Newton is bij veel mensen ook niet onbekend.

Maar wie zal Verbruggen in de VS kennen, denkt u? Is het op naamsbekendheid dat Boydell het boek publiceert?

Dat zou mijn in grote mate verwonderen. Enige conclusie blijft dan ook dat Boydell het boek liet vertalen en uitgeven juist omdat het inhoudelijk waardevol is.
Oud 13 augustus 2004, 16:10   #220
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit houdt echter wel in dat een naam van die persoon een voldoende draagvlak heeft en bekend is. Bij iedereen is Einstein bekend. Newton is bij veel mensen ook niet onbekend.

Maar wie zal Verbruggen in de VS kennen, denkt u? Is het op naamsbekendheid dat Boydell het boek publiceert?

Dat zou mijn in grote mate verwonderen. Enige conclusie blijft dan ook dat Boydell het boek liet vertalen en uitgeven juist omdat het inhoudelijk waardevol is.
Ik stel enkel dat "correcte" inhoud niet noodzakelijk is. Enkel geld verdienen is noodzakelijk voor een uitgeverij. Wie weet, misschien wordt Trio volgend jaar uitgegeven ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be