Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2013, 20:20   #201
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Moet je nagaan hoe rijk de Vlamingen zouden zijn zonder die torenhoge belastingdruk. Volgens mij wordt geen ander volk zo zwaar belast als de Belgen.
Wij krijgen daar ook veel voor terug. Ik wil best veel belasting betalen bijvoorbeeld indien ik een goede gezondheidsdienst mag verwachten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 20:29   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij krijgen daar ook veel voor terug. Ik wil best veel belasting betalen bijvoorbeeld indien ik een goede gezondheidsdienst mag verwachten.
De verhouding klopt evenwel niet: we betalen teveel en we krijgen veel te weinig terug. Heel anders in bijvoorbeeld de Scandinavische landen of Zwitserland waar de belastingen ook hoog zijn, maar de overheid er bijzonder performant is.

Daarnaast is onze SZ zoals die nu bestaat, gedoemd om in afzienbare tijd te kraken onder het gewicht van de steeds hoger wordende uitgaven. Dit wijst erop dat het systeem niet meer aangepast is aan onze tijd en, als het niet wordt bijgestuurd, schipbreuk zal leiden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 23:11   #203
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Hoe system mooi rond de pot kan draaien en een vraag uit de weg gaat....

Citaat:
Dan zult u moeten verklaren waarom de Walen niet net zo welvarend zijn als de Vlamingen. Want als u meent dat de Vlamingen dankzij België zo welvarend zijn geworden, dan had dat ook moeten gelden voor de Walen.
Citaat:
Het gaat hier niet over de Walen. Het gaat om de bewering dat de Vlamingen niet goed zouden boeren wegens België. Integendeel, de feiten tonen dat de Vlamingen behoren tot de rijkste en welvarendste bevokingsgroepen van Europa, zelfs van de wereld en dit dank zij België.

Het is maar de vraag of zij beter zouden geboerd hebben moesten zij nu deel uitmaken van Nederland. Ik geloof er niets van. De meeste Nederlanders zitten tot over hun oren in de schuld, hun pensioenen zijn niet geïndexeerd en gekort, hun budgettaire schuld is torenhoog, hun woningmarkt is ingestort, ze besparen zich te pletter, heel wat Nederlanders hebben niet eens een eigen huis, de meeste Nederlanders (60%) wonen in niet zo'n grote rijtjeshuizen, en om de twee jaar valt hun regering. Is dat dan beter??

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 december 2013 om 23:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 08:18   #204
system
Banneling

Standaard

Helemaal niet. Mijn antwoord betreft de punten die ik in het blauw heb gezet.

En wat de Franstalige landgenoten betreft. De Walen hebben veel te lang vastgehouden aan hun verouderde industrie. Met alle gevolgen van dien. Dat hebben ze ten lange laatste ingezien en nu gaat het dan ook beter. Maar er is nog een lange weg te gaan.

Laatst gewijzigd door system : 31 december 2013 om 08:20.
Oud 31 december 2013, 08:59   #205
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Mijn antwoord betreft de punten die ik in het blauw heb gezet.

En wat de Franstalige landgenoten betreft. De Walen hebben veel te lang vastgehouden aan hun verouderde industrie. Met alle gevolgen van dien. Dat hebben ze ten lange laatste ingezien en nu gaat het dan ook beter. Maar er is nog een lange weg te gaan.
Dus u erkent dat een overheid maar een beperkte invloed heeft op de welvaart?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 09:04   #206
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Voor veel Vlamingen was en is Willem l ook een held en weldoener. Er zou toch ook een standbeeld van Willem l in Vlaanderen komen?
Ondermeer:
http://www.facebook.com/groups/willem.I.200/?fref=ts
http://willembedankt.org/
Oud 31 december 2013, 09:05   #207
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus u erkent dat een overheid maar een beperkte invloed heeft op de welvaart?
Integendeel, de overheid kan een zeer grote invloed hebben. En dit bijvoorbeeld door goede, makkelijke en goedkope bedrijfsterreinen ter beschikking te stellen, door de mobiliteit te verbeteren, door een gunstig belastingregime voor te stellen voor bedrijven die zich hier willen vestigen, enz, enz. Kortom, door het industriële en economisch landschap van een land zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Waar de overheid minder impact op heeft, is wanneer een multinational beslist één van zijn filialen te sluiten in dat land. Dan staat een overheid zo goed als machteloos.
Oud 31 december 2013, 11:01   #208
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Voor veel Vlamingen was en is Willem l ook een held en weldoener. Er zou toch ook een standbeeld van Willem l in Vlaanderen komen?
U neemt uw dromen voor werkelijkheid. Eigenlijk is er hier bijna geen kat meer die nog echt weet wie Willem I is. En zeker de jongere generatie niet. Van de Groot-Nederlandse aanhang hier is dan ook maar een peulschil overgebleven wanneer men dit vergelijkt met de tijd van het interbellum in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 31 december 2013 om 11:01.
Oud 31 december 2013, 11:09   #209
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=system;6954212]
Citaat:
In Nederland is het vaak dokken of sterven.
Komt door de lamentabele sociale zekerheid.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 31 december 2013 om 11:10.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:14   #210
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
U neemt uw dromen voor werkelijkheid. Eigenlijk is er hier bijna geen kat meer die nog echt weet wie Willem I is. En zeker de jongere generatie niet. Van de Groot-Nederlandse aanhang hier is dan ook maar een peulschil overgebleven wanneer men dit vergelijkt met de tijd van het interbellum in Vlaanderen.
Het belgicistische geschiedenis onderwijs, heeft haar werk dus goed gedaan.
De jongeren in Vlaanderen hebben er geen notie van, wat Vlaanderen met Nederland historisch gezien gemeenschappelijk heeft.
U als belgicist ,zal dit zeker toejuichen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:17   #211
cato

Standaard

[quote=Henri1;6955018]
Citaat:

In Nederland is het vaak dokken of sterven.
Komt door de lamentabele sociale zekerheid.
Juist omdat in Belgie alles beter is dan in Nederland ,staat de Belgische staat op springen.
2014 het nieuwe jaar ,het jaar van de moeder van alle verkiezingen en het jaar van de waarheid.

Wat heerlijk onbezorgd om in Nederland te wonen.

Laatst gewijzigd door cato : 31 december 2013 om 11:35.
Oud 31 december 2013, 11:19   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De jongeren in Vlaanderen hebben er geen notie van, wat Vlaanderen met Nederland historisch gezien gemeenschappelijk heeft.
Ik heb het al eerder u aangegeven: er bestaat geen "belgicistisch geschiedenis onderwijs" (sic). Toch blijft u het maar als een papegaai inhoudsloos herhalen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:33   #213
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;6954212]
Citaat:
U zet de redenering op zijn kop.

Voor hetgeen we krijgen betalen we buitenissig veel. Mocht het PS-Belgicistisch regime besluiten ons evenveel terug te geven als in Noord-Europa, dan zouden we in een merkelijk aangenamere samenleving vertoeven. Zoals het nu is worden we onderworpen aan een rommelig beleid dat teveel stinkt naar Zuid-Europese visie.

Laatst gewijzigd door quercus : 31 december 2013 om 11:34.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 11:33   #214
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb het al eerder u aangegeven: er bestaat geen "belgicistisch geschiedenis onderwijs" (sic). Toch blijft u het maar als een papegaai inhoudsloos herhalen.
Als er een papegaai is ,dan bent u het wel.

Het belgicisme komt in alle lagen en organen van Belgie voor.
In de politiek ,in de media en in het onderwijs.
Het laat zich niet indammen door regionale bevoegdheden.
het belgicisme is de stroop waarmee het land aan elkaar plakt en overeind blijft.
Bij ieder verhaal over de geschiedenis ,die ik lees of hoor van een Belg ,druipt het belgicisme van af.
En u blijft maar herhalen dat het niet kan, omdat het onderwijs een regionale bevoegdheid is.

Laatst gewijzigd door cato : 31 december 2013 om 11:44.
Oud 31 december 2013, 11:40   #215
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er een papegaai is ,dan bet u het wel.

Het Belgicisme komt in alle lagen en organen van Belgie voor.
In de politiek ,in de media en in het onderwijs.
Het laat zich niet indammen door regionale bevoegdheden.
het belgicisme is de stroop waarmee het land aan elkaar plakt en overeind blijft.
Bij ieder verhaal over de geschiedeis ,die ik lees of hoor van een Belg ,druipt het belgicisme van af.
En u blijft maar herhalen dat het niet kan, omdat het onderwijs een regionale bevoegdheden is.
Het Belgicisme is inderdaad in veel domeinen als een ware kanker geworteld. Zelfs Vlamingen die steigeren wanneer ze het verwijt "Belgicisme" voor de voeten geworpen krijgen, slagen er niet in om eens de geschiedenis vanuit het perspectief van DE Nederlanden te bekijken.
Oud 31 december 2013, 12:18   #216
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb me altijd afgevraagd wat voor gemeenschappelijks er nu is tussen Vlamingen en Nederlanders. Niet heel veel. En wie wat nadenkt, hoeft zich hierover dan ook niet te verwonderen. Immers, zo lang zijn we niet één geweest. Nauwelijks enkele decennia ooit en heel, heel lang geleden.

U zou kunnen opperen, jawel één zaak is er zeker gemeenschappelijk: de taal. Ja, en dan nog. Want zelfs daar is er in het dagdagelijks gebruik een groot verschil.

Ik zei dat reeds vroeger en ik herhaal dit nog maar eens: heel wat Nederlandse ondernemers die zaken doen met de Vlamingen (en vice versa) stellen tot hun verbazing vast dat, alhoewel ze dezelfde taal zouden moeten spreken, er vaak een hemelsbreed verschil is tussen wat zij zeggen en wat de Vlamingen verstaan (en omgekeerd). Met andere woorden, ook hier zijn er verschillen.
Oud 31 december 2013, 12:24   #217
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

U zet de redenering op zijn kop.

Voor hetgeen we krijgen betalen we buitenissig veel. Mocht het PS-Belgicistisch regime besluiten ons evenveel terug te geven als in Noord-Europa, dan zouden we in een merkelijk aangenamere samenleving vertoeven. Zoals het nu is worden we onderworpen aan een rommelig beleid dat teveel stinkt naar Zuid-Europese visie.
Ik weet niet waar gij het allemaal over hebt. Overlaatst werd er een familielid plotseling ernstig ziek. Ging naar het hospitaal, werd onmiddellijk geholpen (operatie), en na een tiental dagen was de betrokkene weer terug thuis.

Prima zo. En daar wil ik wel belastingen voor betalen, ook al vind ik ze wat aan de hoge kant. Ik maal daar niet om. En ik zal zeker niet de hele tijd daarover kankeren zoals gij en uw geestesgenoten constant doen. Gaat gij u maar laten verzorgen in een Nederlands hospitaal als het daar dan toch zo goed is.

Laatst gewijzigd door system : 31 december 2013 om 12:31.
Oud 31 december 2013, 12:37   #218
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waar gij het allemaal over hebt. Overlaatst werd er een familielid plotseling ernstig ziek. Ging naar het hospitaal, werd onmiddellijk geholpen (operatie), en na een tiental dagen was de betrokkene weer terug thuis.

Prima zo. En daar wil ik wel belastingen voor betalen, ook al vind ik ze wat aan de hoge kant. Ik maal daar niet om. En ik zal zeker niet de hele tijd daarover kankeren zoals gij en uw geestesgenoten constant doen. Gaat gij u maar laten verzorgen in een Nederlands hospitaal als het daar dan toch zo goed is.
Goed voor uw familielid. Maar u vertikt het te aanvaarden dat we bijna evenveel betalen als de Scandinaven en slechts een fractie krijgen van hetgeen hun overheid presteert.
Oud 31 december 2013, 12:39   #219
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Tot en met Willem III was Nederland eerder een absolutitische eenheidsstaat ipv een liberale democratie : het beetje welvaart dat er was kwam voort uit het kolonialisme.
Vanaf de afscheiding was België één van de meest geïndustrializeerde liberale democratieën.

Liberaal moet je hier evenwel in de 19de eeuwse context verstaan : democratisch voor de rijkere bourgeoisie... vanaf 1871 werden we voorbijgestoken door Duitsland, de VS

De opgang van Nederland tov België kwam door het afwezig blijven uit WOI en de ontdekking van de slochterse gasvelden, de teloorgang van de steenkool...
Die veranderingen maakten het oprichten van de BENELUX een economische noodzaak
& de overige West-Europese staten werden hierdoor geïnspireerd (er was oorspronkelijk zelfs sprake van de oprichting van de FRITALUX)

Nu genoegzaam blijkt dat een economische unie ter voltooing ook een sociaal-economische en politieke unie behoeft zouden de Lage Landen beter het voortouw nemen en werk maken van deze voltooing : breek de grenzen open en versterk tegelijk meer autonome gemeenten..
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 12:46   #220
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Goed voor uw familielid. Maar u vertikt het te aanvaarden dat we bijna evenveel betalen als de Scandinaven en slechts een fractie krijgen van hetgeen hun overheid presteert.
Zoals ik reeds zei, ik wil wel belastingen betalen als ik daar iets voor terugkrijg. En dat krijg ik in België. België is een luilekkerland op vele gebieden. En de Nederlanders weten het want ze komen er wonen, ze komen zich laten verzorgen, ze komen genieten van ons onderwijs. Ja ze komen hier zelfs lekker eten én... drinken.

Maar ik wil u een eind tegemoet treden. Ik vind ook dat de belastingdruk te hoog ligt. Het vervelende echter voor u (en voor mij) is, dat sinds Vlaanderen ook belastingen kan heffen, dat deze belastingen dubbel zo snel stijgen als de Federale belastingen. Wat we doen, doen we beter?

Laatst gewijzigd door system : 31 december 2013 om 12:57.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be