Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 29 april 2014, 10:07   #201
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De N-VA is dus niet tegen een uitbreiding van Brussel?
Hoezo? Zelfs al spraken Brusselaars Nederlands, dan zou N-VA nog tegen de uitbreiding van Brussel zijn. Ze willen toch ook niet Antwerpen of Brugge uitbreiden?
Oud 29 april 2014, 10:12   #202
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
nu kan je idd overal wat kopen in gelijk welke taal. Maar als je in een straal van 10 km nergens in het Nederlands je dagelijkse boodschappen kunt kopen en je bent niet zo mobiel, ben je wel verplicht.
10km in Brussel? Wemmel is goed 8km van het centrum van Brussel. Ge gaat me toch niet vertellen dat ge 10km moet gaan om uw dagelijkse inkopen in het Nederlands te kunnen doen.
Wie verplicht u trouwens om ergens te (blijven) wonen?
pajoske is offline  
Oud 29 april 2014, 10:12   #203
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
10km in Brussel? Wemmel is goed 8km van het centrum van Brussel. Ge gaat me toch niet vertellen dat ge 10km moet gaan om uw dagelijkse inkopen in het Nederlands te kunnen doen.
dus omdat anderen boertig zijn, moet jij verhuizen???

welja, uit Belgicistisch standpunt is dat begrijpelijk.

Geen Frans? verhuis dan, je bent toch minderwaardig.

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 29 april 2014 om 10:13.
vlijmscherp is offline  
Oud 29 april 2014, 10:24   #204
pajoske

Standaard

Citaat:
dus omdat anderen boertig zijn, moet jij verhuizen???

welja, uit Belgicistisch standpunt is dat begrijpelijk.

Geen Frans? verhuis dan, je bent toch minderwaardig.
Ik moet mij ook aanpassen. Vroeger kon ik in mijn gemeente in 99% van de winkels in mijn eigen plaatselijke moedertaal terecht. Nu moet ik in een groot aantal van de gevallen overschakelen naar AN omdat de inwijkelingen mij naders niet begrijpen.
Wie in Brussel gaat wonen weet dat men daar overwegend Franstalig is.

Laatst gewijzigd door pajoske : 29 april 2014 om 10:25.
pajoske is offline  
Oud 29 april 2014, 10:28   #205
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet mij ook aanpassen. Vroeger kon ik in mijn gemeente in 99% van de winkels in mijn eigen plaatselijke moedertaal terecht. Nu moet ik in een groot aantal van de gevallen overschakelen naar AN omdat de inwijkelingen mij naders niet begrijpen.
als je in je eigen hoofdstad niet meer kan uitdrukken in je eigen taal, dan is er iets mis met dat land.
Oud 29 april 2014, 10:33   #206
pajoske

Standaard

Citaat:
als je in je eigen hoofdstad niet meer kan uitdrukken in je eigen taal, dan is er iets mis met dat land.
En als je in je eigen gemeente niet meer kan uitdrukken in je eigen plaatselijke moedertaal is dat geen probleem?
pajoske is offline  
Oud 29 april 2014, 11:05   #207
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als je in je eigen gemeente niet meer kan uitdrukken in je eigen plaatselijke moedertaal is dat geen probleem?
Nie zwaanze hei,
de Schoof woont op een respectabele afstand van Brussel en van de taalgrens. En als hij eens naar de afhaanchinees gaat, dan wordt hij perfect bediend door de Chinese bevallige, in alle schakeringen van nummerkes en van woordjes.

Idem dito voor hier en daar vb. een Turks restaurant enz.

Maar zeg mij eens: hoeveel punten op tien zou Di Rupo van jou krijgen, voor zijn 'moeite' om Nederlands te leren ?

Was hij in staat om de laatste bolwassing aan het adres van de nva, met zijn eunuchen, in het Nederlands te doen ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 29 april 2014 om 11:07.
De schoofzak is offline  
Oud 29 april 2014, 11:46   #208
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie gelooft er in sprookjes?

Waarom denkt ge dat men het in Antwerpen heeft over de "Antwerp 10 Miles & Marathon" en niet over de "Tien mijl en marathon van Antwerpen"? Denkt gij nu echt dat er in Engeland of Amerika krachten bezig zijn die Antwerpen willen verengelsen? Neen ze gebruiken die naam omdat ze in Antwerpen denken dat de Engelse taal gebruiken hen voordelen oplevert. Net zoals mensen in Brussel denken of dachten dat de Franse taal gebruiken hen voordelen oplevert.
Gedwongen franse taal, ook officieel, anders viel men overal, vooral officieel buiten de boot.
Heel iets anders dan de ene of andere slogan in het Engels te gebruiken.
marie daenen is offline  
Oud 29 april 2014, 11:48   #209
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noem eens een van het door jou gestelde probleem in je eigen gemeente op. Verstaan ze jou niet in het gemeentehuis als je het plaatselijke dialect spreekt? Of verstaan ze je niet als je Marokkaans, Turks of Chinees spreekt?

In Brussel is dat wel degelijk een probleem. Ik kan het weten want ik heb in een Brussels ziekenhuis gelegen, ben er op restaurant gegaan en heb er boodschappen gedaan. Je kan op heel wat plaatsen eerder in het Engels terecht dan in Nederlands.
Oud 29 april 2014, 11:53   #210
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb in de jaren 70 verschillende jaren in Brussel gewoond. Niemand heeft mij verplicht om Frans te spreken. Wat niet betekent dat ik geen Frans gesproken heb. Als ge in een winkel staat waar men enkel Frans spreekt hebt ge de keuze: ofwel vertrekt ge zonder te kopen ofwel doet ge uw bestelling in het Frans. Dat is uw eigen vrije keuze. Er is geen enkel verplichting.
En zo iemand noemt dat in een officieel tweetalig gewest, vrije keuze; ofwel frans spreken, ofwel zonder boodschappen naar buiten gaan!!!

Heb ik een maal gedaan in een Brussel restaurant, op schoolreis met een groep; wat liep de baas ons achterna, en die arme vreemdeling kende inderdaad geen enkel woord Nederlands.
Hewel als ik er nu nog aan denk ben ik er nu nog niet fier op, maar hadden meerdere Vlamingen in Brussel dat gedaan het zou inderdaad anders gelopen zijn; maar ja u vergeet de druk die van de officiële instanties uitgaat; u vergeet de druk vanuit de franstalige scholen, waar de mensen van huis uit Nederlandstalig hun kinderen naar toe stuurden om zo gezegd tweetalig te worden. Hoe konden die ouders toen weten dat ze er een regelrechten anti-vlaamse indoctrinatie bij kregen? En dat ze na het doorlopen van die scholen nog liever op Vlamingen pisten dan te zeggen dat ze zelf er ook eentje waren.
marie daenen is offline  
Oud 29 april 2014, 11:54   #211
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Brussel is dat wel degelijk een probleem. Ik kan het weten want ik heb in een Brussels ziekenhuis gelegen, ben er op restaurant gegaan en heb er boodschappen gedaan. Je kan op heel wat plaatsen eerder in het Engels terecht dan in Nederlands.
brussel is vandaag veel meer dan een verfranste een geïslamiseerde en geafrikaniseerde stad... Je weet wel dat soort vervreemding waar de n-va in een wijde boog rond loopt maar het is wel de huidige vorm van verfransing en het spreidt zich uit over heel VL. 97 procent van de nieuwe vreemdelingen( ook de Bulgaren, Roemenen etc) die aankomen in Brussel kiezen voor het Frans....

En de n-va zet de sluizen volledig open.
ilfalco is offline  
Oud 29 april 2014, 12:03   #212
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U hebt het over een zin van eeuwen geleden. We leven in 2014 en dat ik weet is Vlaanderen helemaal niet verfranst.
En voor zover ik weet, nog niet, maar ze zijn op de goede weg en ze werken er met verenigde krachten aan; Bruxelles is binnen, de rand zo goed als en grote stukken van Vlaams-Brabant zijn al heel goed op weg; ze geven zich 10 jaar om met een totaal verzwakt Vlaanderen (daar staan ze ook borg voor, zie zesde staasmisvorming) waar er geen enkele economische aantrekkingskracht nog van zal uitgaan dat ze heel Vlaams Brabant tegen die tijd in de chacoche hebben; ze zullen zeggen zonder de minste druk maar op hun natuurlijke franstalige wijze! En de achterdochtige Vlaming maar wijs maken dat het het Vlaams nationalisme is dat België kapot maakt. Ze moeten ze toch met iets ledig houden terwijl ze hun snode plannetjes uitvoeren.
marie daenen is offline  
Oud 29 april 2014, 12:17   #213
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, d�*�*r zit de hond gebonden. Je wil dialect kunnen spreken in eigen streek. Op AN moeten overschakelen is hinderlijk. Jij wil dus dat inwijkelingen het streekdialect leren? Tiens, d�*t had het racistische VB eens moeten durven voorstellen....

Het zijn de inwijkelingen die zich hier komen vestigen die zich moeten aanpassen. Niet andersom. Wat niet wil zeggen dat er van hen verwacht mag worden dat ze Vlaamse dialecten leren. Dat weet jij evengoed als ik. Of is AN misschien te moeilijk voor jou? Bedenk dan dat het AN voor inwijkelingen veel moeilijker is dan voor jou.

Er zijn winkels genoeg waar je probleemloos in je eigen DIALECT terecht kan. Als IK in mijn eigen streek niet in mijn eigen TAAL terecht kan laat ik de boel staan en ga ik elders mijn inkopen doen. Zo simpel is het. In tegenstelling tot jou heb IK er geen probleem mee als ik mij....heu.... moet aanpassen en op het AN moet overschakelen als ik tegenover een inwijkeling kom te staan. IK ben héél tevreden als ze AN verstaan en kunnen spreken.

In Brussel is het geen kwestie van dialecten maar van TAAL. Brussel is officieel tweetalig. Een Vlaming heeft volgens de wet dus evenveel recht om, in heel Brussel, in zijn eigen taal bediend te worden als een Franstalige. De wet speelt een grotere rol dan het taaloverwicht.
Als jij vindt dat het taaloverwicht in Brussel een belangrijker rol mag spelen dan de wet, dan moet je ook aanvaarden dat je over 20 jaar Arabisch moet kennen om in Brussel nog ergens terecht te kunnen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 29 april 2014 om 12:28.
Knuppel is offline  
Oud 29 april 2014, 12:25   #214
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 29 april 2014 om 12:27.
Knuppel is offline  
Oud 29 april 2014, 12:27   #215
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zal het zijn pajoke?
Wil je je eigen dialect in je eigen streek spreken, of raadt je de mensen aan te verhuizen als ze geen Frans willen spreken waar ze volgens de wet recht hebben op Nederlands?

Waar zit jij eigenlijk als er op de N-VA gekapt wordt omdat ze aan inwijkelingen taaleisen stelt?
Oud 29 april 2014, 12:52   #216
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ah, d�*�*r zit de hond gebonden. Je wil dialect kunnen spreken in eigen streek. Op AN moeten overschakelen is hinderlijk. Jij wil dus dat inwijkelingen het streekdialect leren? Tiens, d�*t had het racistische VB eens moeten durven voorstellen....

Het zijn de inwijkelingen die zich hier komen vestigen die zich moeten aanpassen. Niet andersom. Wat niet wil zeggen dat er van hen verwacht mag worden dat ze Vlaamse dialecten leren. Dat weet jij evengoed als ik. Of is AN misschien te moeilijk voor jou? Bedenk dan dat het AN voor inwijkelingen veel moeilijker is dan voor jou.

Er zijn winkels genoeg waar je probleemloos in je eigen DIALECT terecht kan. Als IK in mijn eigen streek niet in mijn eigen TAAL terecht kan laat ik de boel staan en ga ik elders mijn inkopen doen. Zo simpel is het. In tegenstelling tot jou heb IK er geen probleem mee als ik mij....heu.... moet aanpassen en op het AN moet overschakelen als ik tegenover een inwijkeling kom te staan. IK ben héél tevreden als ze AN verstaan en kunnen spreken.

In Brussel is het geen kwestie van dialecten maar van TAAL. Brussel is officieel tweetalig. Een Vlaming heeft volgens de wet dus evenveel recht om, in heel Brussel, in zijn eigen taal bediend te worden als een Franstalige. De wet speelt een grotere rol dan het taaloverwicht.
Als jij vindt dat het taaloverwicht in Brussel een belangrijker rol mag spelen dan de wet, dan moet je ook aanvaarden dat je over 20 jaar Arabisch moet kennen om in Brussel nog ergens terecht te kunnen.
1- Mijn Maaslands-Limburgs moedertaal is geen dialect maar een taal, die trouwens verschillende eeuwen ouder is dan de Nederlandse standaardtaal. Heynric van Veldeken schreef in die taal. Die taal is in Nederland trouwens officieel erkend onder het Europese handvest. Flaminganten hebben dat in België met louche middelen tegengehouden.
2- Ik maak er geen probleem van om over te schakelen naar AN. Ik stel enkel vast dat flaminganten een dubbele moraal hebben.
3- De wet schrijft nergens voor dat men in Brusselse winkels Nederlands moet gebruiken. De verplichte tweetaligheid geldt enkel voor communicatie tussen overheid en burger. Niet in winkels. Iemand die in Brussel gaat eten of bestellingen doet en meent dat hij mag weigeren te betalen als men hem niet in Nederlands bedient is dus een stom kalf dat niks van de wetgeving ter zake kent.
4- Uw wet (als ge ze naar de letter wilt toepassen) verbiedt mijn gemeenteambtenaar om mij in mijn eigen streektaal toe te spreken. Hij is verplicht (standaard) Nederlands te gebruiken. Maar gelukkig is de praktijk anders, en trekt men zich hier niet te veel aan van die Vlaamse idioterieën.

PS kunt ge uw naam niet beter verander in "klöppel"? Dat dekt beter de lading.

Laatst gewijzigd door pajoske : 29 april 2014 om 12:55.
pajoske is offline  
Oud 29 april 2014, 13:15   #217
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1- Mijn Maaslands-Limburgs moedertaal is geen dialect maar een taal, die trouwens verschillende eeuwen ouder is dan de Nederlandse standaardtaal. Heynric van Veldeken schreef in die taal. Die taal is in Nederland trouwens officieel erkend onder het Europese handvest. Flaminganten hebben dat in België met louche middelen tegengehouden.
2- Ik maak er geen probleem van om over te schakelen naar AN. Ik stel enkel vast dat flaminganten een dubbele moraal hebben.
3- De wet schrijft nergens voor dat men in Brusselse winkels Nederlands moet gebruiken. De verplichte tweetaligheid geldt enkel voor communicatie tussen overheid en burger. Niet in winkels. Iemand die in Brussel gaat eten of bestellingen doet en meent dat hij mag weigeren te betalen als men hem niet in Nederlands bedient is dus een stom kalf dat niks van de wetgeving ter zake kent.
4- Uw wet (als ge ze naar de letter wilt toepassen) verbiedt mijn gemeenteambtenaar om mij in mijn eigen streektaal toe te spreken. Hij is verplicht (standaard) Nederlands te gebruiken. Maar gelukkig is de praktijk anders, en trekt men zich hier niet te veel aan van die Vlaamse idioterieën.

PS kunt ge uw naam niet beter verander in "klöppel"? Dat dekt beter de lading.
En the winner is...
[tromgeroffel] ...Pajoske!!!

(me een dikke beis van duffra en een bank vojoit pour le ket!)
Jay-P. is offline  
Oud 29 april 2014, 13:36   #218
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik had even gedacht dat ik eventueel op de N-VA zou kunnen rekenen om enkele door mij belangrijk gevonden 'veranderingen' te bewerkstelligen, maar ondertussen heb ik wel beter begrepen: geen één politieker is mijn vertrouwen (nog) waard.
Toen je ze plotklaps niet meer hoorde over meervoudige mandaten wist je eigenlijk al genoeg he. Een partij zoals de andere.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Wij stemmen hier allemaal op het VB ,...
Wij?

Citaat:
Als ge echt zo begaan zijt met uw Nederlandse taal stel ik voor dat ge eerst voor eigen deur keert. Ge kunt beginnen met te eisen dat de tv en radiozenders die van uw belastinggeld leven behoorlijk AN gebruiken. Ge kunt ook eisen dat ze enkel Nederlandstalige muziek, films en show uitzenden.
De gemiddelde nva er is dan ook géén liefhebber van zijn eigen taal, wél een hater van Franstaligen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
97 procent van de nieuwe vreemdelingen( ook de Bulgaren, Roemenen etc) die aankomen in Brussel kiezen voor het Frans....
Probeer je niet-nederlandstalig kind van niet-nederlandstalige ouders maar eens op een Vlaamse school te krijgen in Brussel.

Vaak de eerste confrontatie van Nieuwe Belgen met ''Vlamingen''.

Nederlands is een mkostenpost voor de Vlaamse politiek. Datwistjetoch.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 april 2014 om 13:37.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 29 april 2014, 14:01   #219
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Olala. De flaminganten hebben met louche middelen tegen gehouden wat de Nederlanders wél is gelukt? Die Hollanders toch! D�*�*r gaan wij Belgische Limburgers toch nooit mee in zee na de flamingantische onafhankelijkheid?

Als je in een land wil wonen waar jouw (en MIJN) dialect erkend wordt als offciële taal moet je aan de andere kant van de Maas gaan wonen. De Maas kan je in Uikhoven soms oversteken zonder (bij manier van spreken) natte voeten te krijgen. Wat houdt je tegen?

In België wordt géén énkel dialect erkend. Geen "Vlaams" en ook geen Limburgs. Ik hoefde trouwens nog geen 30 km dieper in Limburg te verzeilen om door de, nochtans Limburgse nonnen uit de streek, op de vingers te worden getikt omdat ze mijn dialect niet konden pruimen. Die Limburgers toch!

Waar ik nu woon horen ze nog altijd dat ik van Limburg afkomstig ben, maar de meesten denken wel dat het van Nederlands-Limburg is. Ik zou echter nogal een figuur slaan zonder AN maar mét een door de "flaminganten" erkend Limburgs dialect...

Jij beklaagde je er zonet nog over dat je in 90% van de winkels moet overschakelen op het AN wegens de vele "inwijkelingen", en nu beweer je dat je er geen probleem mee hebt. Wat is het nu?

De wet schrijft inderdaad niet voor dat er in de Brusselse winkels Nederlands moet gebruikt worden. Maar de wet schrijft evenmin voor dat er in de winkels in je eigen streek je eigen streektaal moet worden gesproken. Toch stoor je je er wél aan dat dit maar in slechts 10% van de gevallen nog gebeurt. Duidt dat niet op een dubbele standaard?

Wat leuk zeg dat je JOUW gemeenteambtenaar MIJN wet aan zijn laars lapt, zodat JIJ je je van die VLAAMSE idioterieën niets hoeft aan te trekken.
Al goed dat er nog mensen zijn zoals jij anders lopen we kans dat binnen afzienbare tijd niet het Maaslands als officiële streektaal erkend wordt maar het Genkse "cité's".

In West Vlaanderen zit er ook een Paljaske zoals jij met dezelfde waanideeën. "Doomy" denk ik dat zijn nick is. Ik wil jullie twee graag eens bezig horen tegen elkaar de dag dat jullie beider streektaal officiëel erkend is, en jullie er alle twee op staan om jullie eigen "taal" te spreken. Of gaan jullie je "aanpassen" aan elkaars streektaal, dus Doomy spreekt Maaslands in Noord-Limburg en jij spreekt West-Vlaams in zijn deel van de Vlonders?

Oud 29 april 2014, 14:07   #220
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In West Vlaanderen zit er ook een Paljaske zoals jij met dezelfde waanideeën. "Doomy" denk ik dat zijn nick is. Ik wil jullie twee graag eens bezig horen tegen elkaar de dag dat jullie beider streektaal officiëel erkend is, en jullie er alle twee op staan om jullie eigen "taal" te spreken. Of gaan jullie je "aanpassen" aan elkaars streektaal, dus Doomy spreekt Maaslands in Noord-Limburg en jij spreekt West-Vlaams in zijn deel van de Vlonders?
Daar hebben we toch ''Frans'' voor?
Eberhard Leclerc is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be