Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Welke godsdienst zou weg moeten?
Katholicisme 1 2,00%
Protestantisme 0 0%
Andere Christelijke stromingen 0 0%
Elke vorm van Christendom 0 0%
Islam 22 44,00%
Andere godsdienst 0 0%
Atheïsme 3 6,00%
Elke vorm van godsdienst 24 48,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2014, 17:55   #201
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

AVV.VVK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nee hoor, ik meld dit enkel maar. Dit zijn harde feiten. Wat anders dan jouw ' bewijzen '.
Zo. Wel , proficiat dan.

U noemt dit een bewijs!

Gefeliciteerd met uw eerste!
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2014, 18:04   #202
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Weer een sterk argument.
U bent zelfs al niet meer in staat een argument te kunnen onderscheiden van een gedachtegang??
Oud 24 juni 2014, 18:10   #203
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Als ik nu een moordenaar, verkrachter, pedofiel, dief, sadist, gevaarlijke gek, terrorist zou zijn.

Kortom als er bij mij zo goed als alle vijzen zouden loszitten, en ik dus een beoefenaar van al wat maar crapuleus en slecht is hier op aarde is, zou zijn.

Wel dan zou ik vinden dat alle godsiensten weg zouden moeten op straffe van executie voor wie die godsdienst zou uitoefenen, inclusief de atheisten.

Met uitzondering van de islam. Ik zou volgens de koran een heel voorbeeldige moslim zijn en bijna zo goed als mijn eigen forumnaam.

Heb ik dat zo goed gezegd TS ?

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 24 juni 2014 om 18:11.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2014, 18:25   #204
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Zo. Wel , proficiat dan.

U noemt dit een bewijs!

Gefeliciteerd met uw eerste!
Ik noem dit feiten. natuurlijk niet goed voor jouw bollenkraam en mijn deelneming in deze.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2014, 18:49   #205
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Als ik nu een moordenaar, verkrachter, pedofiel, dief, sadist, gevaarlijke gek, terrorist zou zijn.

Kortom als er bij mij zo goed als alle vijzen zouden loszitten, en ik dus een beoefenaar van al wat maar crapuleus en slecht is hier op aarde is, zou zijn.

Wel dan zou ik vinden dat alle godsiensten weg zouden moeten op straffe van executie voor wie die godsdienst zou uitoefenen, inclusief de atheisten.

Met uitzondering van de islam. Ik zou volgens de koran een heel voorbeeldige moslim zijn en bijna zo goed als mijn eigen forumnaam.

TS ???
Oud 24 juni 2014, 22:36   #206
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
TS ???
Topic (of thread) Starter (denk ik toch)
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 07:42   #207
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht

Volgens een strikte interpretatie van de bijbel zou ge een voorbeeldige christen zijn. Volgens andere interpretaties neemt jezus al uw zonden weg als ge u maar bekeert.

Enkel atheistisch humanisme stelt u verantwoordelijk voor uw eigen misdaden tegenover de medemens.

AVV.VVK gaat zeggen dat ge naar de hel gaat, maar hij is dan ook meer atheist dan christen.

Laatst gewijzigd door Effect : 25 juni 2014 om 07:43.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 09:14   #208
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Alle ossuaria uit deze periode. Het aantal keer dat deze namen erin voorkomen. Met deze gegevens zou de naam Jezus 7200 maal zijn voorgekomen ( op een bevolking van 80.000 Jeruzalem ), Jozef 1 op 79 , Maria 1 op 24, Mariamne 1 op 193, Jose 1 op 519. Met deze cluster zit men al aan 1 op 365.928 .
En toen werd het stil, op enkele nietszeggende post na.
Oud 25 juni 2014, 09:45   #209
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het toeval dat deze cluster nu net die namen bevat uit dat vermolmd boek is 1 op 2.400.000

Je goed recht hoor.

Deze cijfers komen van prof. Andrey Fuerverger van de University of Toronto, een van de meest vooraanstaande statistici van N.Amerika. Ik heb niet de pretentie die man terecht te wijzen hoor.
En dat ik die namen zomaar opnoem heeft natuurlijk een gegronde reden. Deze cluster namen heeft men gevonden in 1980 en is al die tijd in alle stilte opgeborgen geweest in de magazijnen van de Israël Antiquities Authority ( IAA ).
Je snapt wel dat men dit niet zonder slag of stoot aan de wereld kondig wil maken. Oei, geen verrijzenis. Oei, geen arme-luizen-familie. Oei, wat nu met het christendom ? Wat met al die neon-Jesus-love-you-verlichting in de States ?? Bewijs van bestaan wat niet mag bestaan.
En dan? Het toeval dat ge een pak kaarten op een bepaalde manier schudt is 1 op 10^67.

Gekke dingen gebeuren.

De kans dat gij personlijk de lotto wint is 1 op 10 miljoen. Who fucking cares?

Het is interessant maar het bewijst niets.

Soit, stél dat zo'n graf gevonden is. Stél dat uw samenzweringstheorie waar is. Wat betekent dat? Niets. Nada. Ge moet aantonen dat die familie daadwerkelijk de bijbelse familie is, niet die van een groep fans, cosplayers of imitators.

2.4 miljoen is een peuleschil. Gebeurt iedere week als iemand de lotto wint. Is geen bewijs, zeker niet post hoc. Stél dat uw graf gevonden is, dan is de kans 100% dat het bestaat. Achteraf kansen uitrekenen is zinloos. Het creationistische "fine tuning" en "irreducible complexity" non-argument is op dezelfde nonsense gebaseerd.

Om nog van de anti-semitische ondertoon in uw theorie te zwijgen.

Foto van dat graf? Recente gepubliceerde werken van uw authoriteit? Daadwerkelijk peer-reviewed en geciteerde publicatie van hem over deze getallen?

Ik ben niet alleen skeptisch tegenover religieuze onzin. Samenzweringen moet ook bewijs voorleggen voor ik ze serieus neem.

Laatst gewijzigd door Effect : 25 juni 2014 om 09:48.
Oud 25 juni 2014, 10:57   #210
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
En dan? Het toeval dat ge een pak kaarten op een bepaalde manier schudt is 1 op 10^67.
Wat voor nonsens is me dat nu weer ? Dan bestaat de kans ook dat een chimpansee een roman schrijft. Wat je nodig hebt is een PC met woordenbestand en een aap. Als die maar lang genoeg met het toetsenbord speelt.

Citaat:
Soit, stél dat zo'n graf gevonden is. Stél dat uw samenzweringstheorie waar is. Wat betekent dat? Niets. Nada. Ge moet aantonen dat die familie daadwerkelijk de bijbelse familie is, niet die van een groep fans, cosplayers of imitators.
Men heeft enkele jaren geleden een ossuarium gevonden met de naam : Jozef, zoon van Kajafas. 1 op 200 kansen dat dit de beruchte Jozef is, en toch is dit ossuarium aan hem toegeschreven. Tiens !

Citaat:
2.4 miljoen is een peuleschil.
Niet op een aantal van 80.000.

Citaat:
Om nog van de anti-semitische ondertoon in uw theorie te zwijgen.
En waar heb je dat nu weer vandaan ?????

Citaat:
Foto van dat graf? Recente gepubliceerde werken van uw authoriteit?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Graf_van_Talpiot
Het tiende ossuarium is ondertussen ook terecht :
http://www.jpost.com/National-News/J...Jehoash-tablet
http://www.jpost.com/Opinion/Op-Ed-C...nds-punishment
Het IAA weigerde nadien dit ossuarium aan de eigenaar terug te bezorgen. Na nog eens een zitting heeft het IAA dat artefact terug geven, maar zo beschadigd dat verder onderzoek niet meer mogelijk is. Uniek ook het feit dat wetenschappers over het resultaat van hun onderzoek daarvoor een rechtzaak moeten inspannen om hun gelijk te krijgen.
Maar van samenzwering kan hier natuurlijk geen sprake zijn.
O ja, nu nog een fotootje van het graf ? :
http://jamestabor.com/2013/03/07/joh...ot-jesus-tomb/

Citaat:
Ik ben niet alleen skeptisch tegenover religieuze onzin.
Insgelijks.
Oud 25 juni 2014, 11:07   #211
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens een strikte interpretatie van de bijbel zou ge een voorbeeldige christen zijn. Volgens andere interpretaties neemt jezus al uw zonden weg als ge u maar bekeert.

Enkel atheistisch humanisme stelt u verantwoordelijk voor uw eigen misdaden tegenover de medemens.

AVV.VVK gaat zeggen dat ge naar de hel gaat, maar hij is dan ook meer atheist dan christen.
Daar zou ik niet van uitgaan
Oud 25 juni 2014, 11:09   #212
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat voor nonsens is me dat nu weer ? Dan bestaat de kans ook dat een chimpansee een roman schrijft. Wat je nodig hebt is een PC met woordenbestand en een aap. Als die maar lang genoeg met het toetsenbord speelt.

Men heeft enkele jaren geleden een ossuarium gevonden met de naam : Jozef, zoon van Kajafas. 1 op 200 kansen dat dit de beruchte Jozef is, en toch is dit ossuarium aan hem toegeschreven. Tiens !

Het IAA weigerde nadien dit ossuarium aan de eigenaar terug te bezorgen. Na nog eens een zitting heeft het IAA dat artefact terug geven, maar zo beschadigd dat verder onderzoek niet meer mogelijk is. Uniek ook het feit dat wetenschappers over het resultaat van hun onderzoek daarvoor een rechtzaak moeten inspannen om hun gelijk te krijgen.

Insgelijks.

Wat probeer je met kansrekenen eigenlijk aan te tonen?
Oud 25 juni 2014, 11:17   #213
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Als dat toevallig zou gebeuren, zou ik het aan toeval toeschrijven.

Citaat:

Zelfs op een aantal van 80.000 kunnen er al eens gekke dingen gebeuren.

Citaat:

Het antisemitisme zit m erin dat het joden zijn die een graf bewust beschadigen om christenen te doen geloven in het bestaan van hun god.

Ik vind dat vergezocht. Het lijkt me logische dat het IAA deze resultaten zou publiceren.

Ik heb de artikels gekimd en ze zijn op z'n minst interessant te noemen.

Citaat:
Insgelijks.
Oké dan denk ik dat we het over de volgende dingen eens zullen zijn:
- Jezus is gestorven zoals ieder mens. Hij is niet uit de dood terug gekomen en niet ten hemel opgenomen.
- Aldus is het vrijwel vanzelfsprekend dat hij begraven is. Onder de juiste omstandigheden kan zijn graf gevonden worden.
- Ik ben alleen zeer kritisch dat, gezien het verhaal, dit een familietombe zou zijn. Eerder verwacht ik een anoniem massagraf. Gekruisigden werden door de romeinen doorgaans in de woestijn begraven of aan de beesten overgelaten.
--- ervan uitgaande dat er een historische basis is voor de kruisiging.
- Doorgaans zijn dit soort religieuze vondsten hoaxen. Daarom ben ik ook kritisch tegenover dit graf.
- Het verhaal is interessant en zou de meest rationele verklaring voor de jezus-mythe bevestigen.
--- Ik ben kritisch tegenover de idee dat joden het graf van een valse messias zouden beschadigen.
--- Ik ben zeer kritisch tegenover het post hoc terugrekenen van een 1 op 2.4 miljoen kansclaim. Dit is vaak een teken dat er geen andere bewijs is. Op zichzelf genomen is deze claim inhoudsloos.

Alsdus ... een interessante vondst, die ik niet zomaar verwerp maar waar ik wel zeer kritisch tegenover sta.

De engelse wiki heeft dit te zeggen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb

Citaat:
It contained ten ossuaries, six of them with epigraphs, including one with the inscription that has been interpreted as "Yeshua bar Yehosef" ("Jesus, son of Joseph"), though this text is not well-formed (i.e. it is sloppy) and highly disputed.
Er is ook sprake dat de kans dat dit daadwerkelijk zijn tombe is, 1 op 18.000 is.

Ik raad aan om het hele wiki-artikel in het engels te lezen. Hoogst interessant, en vooral ook de kritische noten.

Verder naar onder vindt ge een lijst met top 10 joodse namen uit de eerste eeuw. Alle namen in die tombe staan in de top 10. Op zich niet zo speciaal dus. Interessante combinatie, maar niet buitensporig speciaal.

De kans dat er een familiegraf bestaat met een aantal van de 10 populairste namen is vrijwel 100%.

Citaat:
Colin Aitken, a professor of forensic statistics at Edinburgh University, stated that the study is based on a number of assumptions, and that, "even if we accept the assumptions, 600 to one is certainly not the odds in favour of this tomb being Jesus

Laatst gewijzigd door Effect : 25 juni 2014 om 11:26.
Oud 25 juni 2014, 11:38   #214
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat probeer je met kansrekenen eigenlijk aan te tonen?
Make an educated guess.
Oud 25 juni 2014, 11:39   #215
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Van alle religies, verlos ons Heer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 11:47   #216
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Make an educated guess.
Gij probeert aan te tonen dat het de tombe van Jezus. QED hij is gestorven, begraven, einde verhaal.

Uw redenerings is echter dezelfde als die van een gelovige. Ge ziet iets en ge probeert te bewijs dat uw conclusie waar is. Dat is de omgekeerde weg, de conclusie moet van het bewijs komen.

Dat is dus niet skeptisch. Ge moet tegen uw stelling redeneren. Als uw stelling juist is, overleeft hij dat.

Ik geef voldoende redenen dat het ook een andere tombe kan zijn. Gij hebt daar geen verklaringen voor.

Dus ... ik ben ondertussen overtuigd dat die tombe bestaat. Ik ben zelfs overtuigd dat er een aantal bekende namen opstaan, alhoewel die van Jezus (toevallig) de meest twijfelachtige is.

Ik ben niet overtuigd van het volgende:
- dat een tombe met de meest voorkomende namen uit die tijd speciaal is
- dat ze, ondanks gelijklopende namen, de familie van Jezus bevat
--- enkele alternatieven zijn imposters, fans of cosplayers
- zelfs áls het de tombe van JC blijkt te zijn, zegt dat weinig buiten hetgeen we al weten: mensen sterven en christendom is grotendeels fout.
--- met of zonder deze tombe verandert er niks aan hetgeen we weten van christendom. Het leeuwendeel van het verhaal is gefantaseerd.

Het is toevallig. Een interessante toevalligheid, maar daar blijft het bij.

Laatst gewijzigd door Effect : 25 juni 2014 om 11:51.
Oud 25 juni 2014, 13:27   #217
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gij probeert aan te tonen dat het de tombe van Jezus. QED hij is gestorven, begraven, einde verhaal.
Ha, je snapt het. Het wordt zo zachtjesaan tijd dat we die vrijheidsstrijder terug aan de joden geven en niet via mythologie er een tegenstander van blijven maken.

Citaat:
Uw redenerings is echter dezelfde als die van een gelovige. Ge ziet iets en ge probeert te bewijs dat uw conclusie waar is. Dat is de omgekeerde weg, de conclusie moet van het bewijs komen.
Gelovigen hebben helemaal geen bewijs. Dat heb ik je hier ook al laten zien. Het enige tastbare bewijs negeren is pas iets voor gelovigen. Archeologie spreekt dit tegen.

Citaat:
Dat is dus niet skeptisch. Ge moet tegen uw stelling redeneren. Als uw stelling juist is, overleeft hij dat.
Dat doe ik al 25 jaar ! In plaats van gaten in mijn stelling worden mijn stelling nog steeds meer bevestigd.

Citaat:
Ik geef voldoende redenen dat het ook een andere tombe kan zijn. Gij hebt daar geen verklaringen voor.
Dat er nog dergelijke overeenkomsten zouden gevonden worden is onbestaande. Als je dat niet aanvaard kunnen we meer dan de helft van de geschiedenis in vraag stellen. Met dezelfde bewijslast zal geen enkele rechter ' met redelijke twijfel ' een zaak vrijpleiten.

Citaat:
Dus ... ik ben ondertussen overtuigd dat die tombe bestaat. Ik ben zelfs overtuigd dat er een aantal bekende namen opstaan, alhoewel die van Jezus (toevallig) de meest twijfelachtige is.
En waarom de meest twijfelachtige ? Omdat er Yeshua bar Yehosef ( IAA 80/503 ) staat en niet ' Jezus ' ? Er staat ook niet op het ossuarium Jakobus, maar Ya'acov bar Yehosef achi Yeshua ( Jakobus, zoon van Jozef, broer van Jezus ).

Citaat:
Ik ben niet overtuigd van het volgende:
- dat een tombe met de meest voorkomende namen uit die tijd speciaal is
- dat ze, ondanks gelijklopende namen, de familie van Jezus bevat
--- enkele alternatieven zijn imposters, fans of cosplayers
Ik heb je reeds wat cijfers gegeven hoeveel maal deze namen voorkwamen. Wat is het probleem ?
Citaat:
- zelfs áls het de tombe van JC blijkt te zijn, zegt dat weinig buiten hetgeen we al weten: mensen sterven en christendom is grotendeels fout.
--- met of zonder deze tombe verandert er niks aan hetgeen we weten van christendom. Het leeuwendeel van het verhaal is gefantaseerd.
Zal me worst wezen. Ik heb het nog steeds over de hystorische figuur die model gestaan heeft voor het N.T.
Citaat:
Het is toevallig. Een interessante toevalligheid, maar daar blijft het bij.
Tja, dat dacht ik aanvankelijk ook. Je moet dit wat laten rusten en verder onderzoeken.
Aan info heb ik geen gebrek.
( wat late reactie, maar had over de middag een elektriciteitspanne. Je vorige post ga ik straks beantwoorden. Zie ik nu maar pas )

Laatst gewijzigd door Aton : 25 juni 2014 om 13:28.
Oud 25 juni 2014, 13:48   #218
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat er nog dergelijke overeenkomsten zouden gevonden worden is onbestaande. Als je dat niet aanvaard kunnen we meer dan de helft van de geschiedenis in vraag stellen. Met dezelfde bewijslast zal geen enkele rechter ' met redelijke twijfel ' een zaak vrijpleiten.
Enkel wanneer uw redenering niet sluitend is. Ze kan onder de prosecutor's fallacy vallen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prosecutor's_fallacy

Dat betekent dat, zelfs als iets statistisch vrijwel onmogelijk is, dit nog altijd geen afdoend bewijs is.

Ondanks uw indrukwekkende kans van 1 op 2.4 miljoen, is dit onvoldoende om een conclusie te trekken.
Veel belangrijker, de kans dat dit Jezus' graf is, is slechts 1 op 18000 (per wikipedia).

Hoe dan ook verandert het niks aan het verhaal. Jezus is gestorven, begraven en bleef liggen. Noch christenen noch atheisten gaan overtuigd worden door deze tombe.

Citaat:
En waarom de meest twijfelachtige ? Omdat er Yeshua bar Yehosef ( IAA 80/503 ) staat en niet ' Jezus ' ? Er staat ook niet op het ossuarium Jakobus, maar Ya'acov bar Yehosef achi Yeshua ( Jakobus, zoon van Jozef, broer van Jezus ).
De engelstalige wikipagina van die tombe noteert expliciet dat Jezus, zoon van Josef, opvallend slordig gehakt is.

Citaat:
Ik heb je reeds wat cijfers gegeven hoeveel maal deze namen voorkwamen. Wat is het probleem ?
Dat ge een redeneringsfout maakt. Het maakt niet uit hoe zeldzaam die combinatie is, het bewijst niets. Ge moet de andere richting uitwerken, aantonen dat deze lichamen daadwerkelijk de bijbelse familie zijn. Met kans kunt ge immers doen wat ge wilt, zoals de kan van 1 op 18,000 die later op de pagina genoemd wordt.

Citaat:
Zal me worst wezen. Ik heb het nog steeds over de hystorische figuur die model gestaan heeft voor het N.T.
Ge gaat er al van uit dat die daadwerkelijk bestaan heeft, dat de familie exact die namen had en dat er geen andere Josef en Maria waren die hun zoon naar de messias genoemd hebben. Zoals uw eigen bron zegt, dit waren relatief vaak voorkomende namen.

Citaat:
Tja, dat dacht ik aanvankelijk ook. Je moet dit wat laten rusten en verder onderzoeken.
Aan info heb ik geen gebrek.
( wat late reactie, maar had over de middag een elektriciteitspanne. Je vorige post ga ik straks beantwoorden. Zie ik nu maar pas )
Ik hou het bij een interessante anomalie die op geen enkele manier de huidige stand van zaken beïnvloedt. Ofwel ligt Jezus daar en is de bijbel fout, ofwel ligt Jezus daar niet en is de bijbel alsnog fout omwille van 1000 andere redenen. Omdat dit graf niet relevant is voor mijn mening van de bijbel, ga ik er ook m'n kop niet over breken.

Ik wou alleen maar uw redeneerfout aantonen.

Bedenk ook: ge bewijslast ligt immers bij de gelovige, niet bij de atheist. Ongeacht of er een graf is van Jezus, hij kan niet herrezen zijn. Voor zover we weten is dat onmogelijk.
Oud 25 juni 2014, 14:21   #219
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

met spek schieten

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 15:34   #220
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Veel belangrijker, de kans dat dit Jezus' graf is, is slechts 1 op 18000 (per wikipedia).
Wikipedia houdt hier nog geen rekening met het Jakobus ossuarium ( IAA 80/509 ), maar is zoals je kan zien in mijn vorige post is uitgeklaard. Houdt ook geen rekening met Mariamne ( IAA 80/500 ), gezien er in het N.T. sprake is van Maria Magdalena, alhoewel ze ook in apocriefe geschriften met Maria e Mara werd genoemd. Houdt ook geen rekening met Jeshua bar Yeshua, gezien ook in het N.T. geen sprake is ( wat ik kan begrijpen ). Mattheüs ( IAA 80/502 ) is niet de evangelist, maar zou de vader van Mariamne kunnen zijn. Hierover is nog geen consensus. IAA 80/506 is onleesbaar, maar het Jakobus ossuarium is voldoende leesbaar om door de rechtbank aanvaard te worden.
Uit DNA onderzoek is gebleken dat Jezus en Mariamne geen familie waren van elkaar.
Citaat:
Hoe dan ook verandert het niks aan het verhaal. Jezus is gestorven, begraven en bleef liggen. Noch christenen noch atheisten gaan overtuigd worden door deze tombe.
Tja, beiden zijn in hetzelfde bedje ziek. Nogmaals; zal me worst wezen.

Citaat:
Dat ge een redeneringsfout maakt. Het maakt niet uit hoe zeldzaam die combinatie is, het bewijst niets. Ge moet de andere richting uitwerken, aantonen dat deze lichamen daadwerkelijk de bijbelse familie zijn.
Mee eens. Is niet de ' bijbelse familie maar de historische familie die model gestaan heeft voor de bijbelse.

Citaat:
Ge gaat er al van uit dat die daadwerkelijk bestaan heeft, dat de familie exact die namen had en dat er geen andere Josef en Maria waren die hun zoon naar de messias genoemd hebben.
Oeps, je vergeet er nog drie.

Citaat:
Zoals uw eigen bron zegt, dit waren relatief vaak voorkomende namen.
Cijfers komen ook veelvuldig voor. Wat wil je daar eigenlijk mee zeggen ? Het gaat hem om de cluster, en die is statistisch gezien uniek. Heb je met cijfers ook.

Citaat:
Bedenk ook: ge bewijslast ligt immers bij de gelovige, niet bij de atheist. Ongeacht of er een graf is van Jezus, hij kan niet herrezen zijn. Voor zover we weten is dat onmogelijk.
Ik heb daar geen bewijslast voor nodig. Wat ik doe is een reconstructie maken van de geschiedenis achter deze mythe. Alle geschreven bronnen hierover zijn door de eeuwen heen vakkundig weggewerkt. Misschien zijn er alsnog die hier interesse voor hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be