Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Uw voornaamste reden tot atheïsme is...
geen bewijs voor het bestaan god. 17 40,48%
niet gelovig opgevoed. 0 0%
Vertrouwen kwijt in religie door oorlog, pedofilie... 0 0%
het lijkt een sprookje. 3 7,14%
door wetenschap is god overbodig. 13 30,95%
andere. 9 21,43%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2014, 04:32   #201
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bevestigt nogmaals wat ik al van bij het begin hebt gezegd: u beschouwt uzelf als de referentie.
Als iemand zélf op zoek wil gaan naar 'De God' in plaats van aan de hand te worden geleid door een priesterkaste, wat dan nog?
Oud 30 juni 2014, 04:50   #202
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Wat is jullie voornaamste drijfveer tot het niet geloven in een godsdienst?

Veel succes!!!
Om te beginnen al een vrij onnozele vraagstelling. Wat valt er al dan niet te geloven in godsdiensten?

Alle godsdiensten zijn reeds ruimschoots in kaart gebracht.
Oud 30 juni 2014, 06:49   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Als iemand zélf op zoek wil gaan naar 'De God' in plaats van aan de hand te worden geleid door een priesterkaste, wat dan nog?
Waarom zou dat afwijzing inhouden? Er is immers geen tegenstelling tussen het ene en het andere. In de Handelingen van de Apostelen staat daarover een mooi verhaal, waarbij iemand op zoek is naar de ware God en de apostel Paulus uitleg vraagt over Jezus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2014, 07:17   #204
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
U bevestigt nogmaals wat ik al van bij het begin hebt gezegd: u beschouwt uzelf als de referentie.
U kunt stellen dat ik mijn innerlijk zijn, waarvan ik de totale diepte nog altijd niet heb blootgelegd, dus ik ben nog altijd zoeker, onder de contrôle van het door mij geleide verstand, als uiteindelijk referentie neem.

Maar ik ben in mijn zoekwerk wel al zo ver gevorderd dat ik weet dat mijn innerlijke zijn, mijn referentie dus, overeenkomt met het innerlijke zijn van alle zoekende mensen, zodat het duidelijk is dat mijn zoekweg wel heel persoonlijk is en het ook moet zijn en dat dat dus de enige weg is om dieper tot de algemene waarheid door te dringen.

Het is ten andere, volgens mij, ook de weg die Jezus gegaan is en die Jezus zijn volgelingen voorschrijft; want bij mijn zoekwerk ben ik wel vertrokken van heel wat dat Jezus gezegd heeft.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2014, 07:22   #205
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat afwijzing inhouden? Er is immers geen tegenstelling tussen het ene en het andere. In de Handelingen van de Apostelen staat daarover een mooi verhaal, waarbij iemand op zoek is naar de ware God en de apostel Paulus uitleg vraagt over Jezus.
Kan je me deze passage van die zelfverklaarde apostel Paulus even opsnorren ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2014, 07:25   #206
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het is ten andere, volgens mij, ook de weg die Jezus gegaan is en die Jezus zijn volgelingen voorschrijft; want bij mijn zoekwerk ben ik wel vertrokken van heel wat dat Jezus gezegd heeft.
Goed dat je erbij schrijft : " volgens mij ". Vast blijven zoeken hoor.
Oud 30 juni 2014, 07:26   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kunt stellen dat ik mijn innerlijk zijn, waarvan ik de totale diepte nog altijd niet heb blootgelegd, dus ik ben nog altijd zoeker, onder de contrôle van het door mij geleide verstand, als uiteindelijk referentie neem.

Maar ik ben in mijn zoekwerk wel al zo ver gevorderd dat ik weet dat mijn innerlijke zijn, mijn referentie dus, overeenkomt met het innerlijke zijn van alle zoekende mensen, zodat het duidelijk is dat mijn zoekweg wel heel persoonlijk is en het ook moet zijn en dat dat dus de enige weg is om dieper tot de algemene waarheid door te dringen.

Alles hangt weer bij: "volgens mij". U schijnt het niet door te hebben, maar bij ieder bericht van u bevestigt u slechts wat ik van bij het begin hebt aangegeven.

Trouwens, in welke woorden van Jezus meent u te vinden wat u Hem in de mond legt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2014, 08:16   #208
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Alles hangt weer bij: "volgens mij". U schijnt het niet door te hebben, maar bij ieder bericht van u bevestigt u slechts wat ik van bij het begin hebt aangegeven.

Trouwens, in welke woorden van Jezus meent u te vinden wat u Hem in de mond legt?
Alsof u iets anders kunt weten dan wat u zelf denkt dat juist is!!!!!

Als u met de wijsheid van een Christus afkomt, dan predikt u hier de wijsheid van een ander, waar dan inderdaad geen iota aan veranderd mag worden want het is niet uw wijsheid, maar de wijsheid van een ander.
Het is dan ook geen levende leer, maar dode letter, eens tweeduizend jaren geleden opgeschreven, niet meer en niet minder. Papagaaienwerk, sprookjeswerk.

Maar indien u uzelf die waarheid Eigen maakt, door in te zien tot op het bot wat die man hier tweeduizend jaren geleden is komen vertellen, dan maakt u de waarheid van die man tot uw levende Eigen waarheid, waarop u kunt steunen en dieper en verder op kunt doorgaan.
Christus heeft gezegd; ik ben de weg, de waarheid en het leven. en julie hebben alleen het woord waarheid onthouden, misschien een beetje de weg gevolgd, maar julie zijn nooit tot het leven gekomen die Christus nogthans vooropgesteld had.

Ik kan alleen voor mijzelf spreken, omdat ik alleen in mijn Eigen vel, mijn Eigen kop en mijn Eigen 'zijn' zit.
Julie kunnen zogezegd over een algemene waarheid spreken die Jezus tweeduizend jaar geleden heeft geopenbaard; maar julie, buiten napapagaaien wat die vent tweeduizend jaar geleden heeft gezegd, julie zijn nog geen komma, geen haar verder gekomen en julie hebben dus die openbaring eerder naast u neergelegd dan ernaar te luisteren.
Oud 30 juni 2014, 09:10   #209
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Alsof u iets anders kunt weten dan wat u zelf denkt dat juist is!!!!! Als u met de wijsheid van een Christus afkomt, dan predikt u hier de wijsheid van een ander, waar dan inderdaad geen iota aan veranderd mag worden want het is niet uw wijsheid, maar de wijsheid van een ander. Het is dan ook geen levende leer, maar dode letter, eens tweeduizend jaren geleden opgeschreven, niet meer en niet minder. Papagaaienwerk, sprookjeswerk. Maar indien u uzelf die waarheid Eigen maakt, door in te zien tot op het bot wat die man hier tweeduizend jaren geleden is komen vertellen, dan maakt u de waarheid van die man tot uw levende Eigen waarheid, waarop u kunt steunen en dieper en verder op kunt doorgaan. Christus heeft gezegd; ik ben de weg, de waarheid en het leven. en julie hebben alleen het woord waarheid onthouden, misschien een beetje de weg gevolgd, maar julie zijn nooit tot het leven gekomen die Christus nogthans vooropgesteld had. Ik kan alleen voor mijzelf spreken, omdat ik alleen in mijn Eigen vel, mijn Eigen kop en mijn Eigen 'zijn' zit. Julie kunnen zogezegd over een algemene waarheid spreken die Jezus tweeduizend jaar geleden heeft geopenbaard; maar julie, buiten napapagaaien wat die vent tweeduizend jaar geleden heeft gezegd, julie zijn nog geen komma, geen haar verder gekomen en julie hebben dus die openbaring eerder naast u neergelegd dan ernaar te luisteren.
Die Jezus waarvan sprake, bestond die ook uit atomen?

Laatst gewijzigd door tandem : 30 juni 2014 om 09:11.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2014, 09:19   #210
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Alsof u iets anders kunt weten dan wat u zelf denkt dat juist is!!!!!

Als u met de wijsheid van een Christus afkomt, dan predikt u hier de wijsheid van een ander, waar dan inderdaad geen iota aan veranderd mag worden want het is niet uw wijsheid, maar de wijsheid van een ander.
Het is dan ook geen levende leer, maar dode letter, eens tweeduizend jaren geleden opgeschreven, niet meer en niet minder. Papagaaienwerk, sprookjeswerk.
1- De " leer van Christus " komt niet van Jezus, maar van Paulus. Het is hij die schrijft dat de Wet niet naar de letter, maar naar de geest moet gelezen worden. En die 'geest' is een variabele naar gelang plaats en tijd. Wel een ' levende leer ' dus.

Citaat:
Christus heeft gezegd; ik ben de weg, de waarheid en het leven. en julie hebben alleen het woord waarheid onthouden, misschien een beetje de weg gevolgd, maar julie zijn nooit tot het leven gekomen die Christus nogthans vooropgesteld had.
Dat komt niet van 'Christus ' maar van Jezus, en dat heeft een totaal andere betekenis die jij daaraan geeft. ( Christus is de Paulusversie van Jezus, de historische versie ).
Meer uitleg enkel op aanvraag.
Oud 30 juni 2014, 09:38   #211
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat komt niet van 'Christus ' maar van Jezus, en dat heeft een totaal andere betekenis die jij daaraan geeft. ( Christus is de Paulusversie van Jezus, de historische versie ). Meer uitleg enkel op aanvraag.
Hierbij vraag naar meer uitleg
Oud 30 juni 2014, 10:02   #212
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Die Jezus waarvan sprake, bestond die ook uit atomen?
Halo tandem, terug van weggeweest?

Of die Jezus wel of niet uit atomen bestond, interesseert mij geen klak, de leer die hij verkondigd schijnt te hebben overstijgt vele malen de aardse persoon van Jezus.
Oud 30 juni 2014, 10:03   #213
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hierbij vraag naar meer uitleg
OK, in het kort dan:

"De Weg" werd gebruikt door de vrome joden. Door de Romeinen ook wel zeloten genoemd. Zelf noemden deze fundamentalisten zich de " Ijveraars ". http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeloot
" De Waarheid " is hoe zij de Torah interpreteerden.
" Het Leven " is handelen naar voorschrift van de Torah en zijn profeten. Eén van deze professen was dat men enkel een vrije joodse staat ( koninkrijk gods ) zou bekomen als men de Waarheid naleefde. ( zie bv. Matt.5:17-20 )
Oud 30 juni 2014, 10:05   #214
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
1- De " leer van Christus " komt niet van Jezus, maar van Paulus. Het is hij die schrijft dat de Wet niet naar de letter, maar naar de geest moet gelezen worden. En die 'geest' is een variabele naar gelang plaats en tijd. Wel een ' levende leer ' dus.

Dat komt niet van 'Christus ' maar van Jezus, en dat heeft een totaal andere betekenis die jij daaraan geeft. ( Christus is de Paulusversie van Jezus, de historische versie ).
Meer uitleg enkel op aanvraag.
En die geest kunnen we enkel persoonlijk ervaren.
Oud 30 juni 2014, 10:07   #215
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
OK, in het kort dan:

"De Weg" werd gebruikt door de vrome joden. Door de Romeinen ook wel zeloten genoemd. Zelf noemden deze fundamentalisten zich de " Ijveraars ". http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeloot
" De Waarheid " is hoe zij de Torah interpreteerden.
" Het Leven " is handelen naar voorschrift van de Torah en zijn profeten. Eén van deze professen was dat men enkel een vrije joodse staat ( koninkrijk gods ) zou bekomen als men de Waarheid naleefde. ( zie bv. Matt.5:17-20 )
En, hoe ziet die 'waarheid' er dan uit? Is dat niet de referentiebron om dan te evalueren of het wordt nageleefd?
Oud 30 juni 2014, 10:16   #216
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Exploot

Citaat:
De naam 'zeloot' betekent 'ijveraar' (van het Griekse ζηλωτής zèlootès). Zeloten zagen zichzelf als 'ijveraars' voor de heiligheid van de naam van God. Dat hield voor hen concreet in dat zij geen heer boven zich wilden erkennen dan God alleen. De consequentie daarvan is dat zij het keizerlijk gezag (en de Romeinse overheersing in het algemeen) als godslasterlijk ervoeren. Zij weigerden dan ook belasting te betalen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeloot
Vrij vertaald, 'zeloten' zetten zich af tegen onderdrukking en manipulatie door het heersende gezag, dit doen ze door geen belasting meer te betalen. Ergo, ik ken veel 'zeloten', ze zetten zich af tegen staatsinmenging en ijveren voor een vrije markt met respect voor het menselijke wordingsproces. Zo gezien blijkt er niets veranderd te zijn.

Laatst gewijzigd door tandem : 30 juni 2014 om 10:16.
Oud 30 juni 2014, 10:20   #217
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En die geest kunnen we enkel persoonlijk ervaren.
Daar ben je vrij van.
Oud 30 juni 2014, 10:22   #218
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En, hoe ziet die 'waarheid' er dan uit? Is dat niet de referentiebron om dan te evalueren of het wordt nageleefd?
Je vroeg de betekenis hierachter. Ik heb ze je gegeven
Oud 30 juni 2014, 10:25   #219
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Je vroeg de betekenis hierachter. Ik heb ze je gegeven
Is het ook waar volgens jou?
Oud 30 juni 2014, 10:32   #220
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Vraag: Wat doet, naast indoctrinatie van jongs af aan, sociale druk, goedgelovigheid, enzovoort, mensen in een God geloven? Het idee dat 'dit alles' er niet kan zijn zonder 'iets' van bovenaf? een 'creator'?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be