Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2014, 22:03   #201
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou fundamentalisme alleen maar te vinden zijn bij gelovigen? Bij sommige ongelovigen vind ik soms meer starheid dan bij menig gelovige.
Wanneer een expert in starheid zoiets zegt, hoe zou ik dan kunnen twijfelen.
Oud 20 oktober 2014, 22:05   #202
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Een rechte is één bepaald soort lijn.

Er zijn meerdere lijnen.

Iedereen heeft een 'lijnbeeld' (godsbeeld), sommigen vinden de perfecte lijn, een lijnstuk, anderen een kronkelende lijn, anderen een rechte.

Maar 'de' rechte is een rechte lijn. Daar kunnen we weinig aan veranderen. Ook al zijn er kronkelende lijnen die ook een rol spelen in andere 'lijnbeelden'.

God is één element dat aan pas komt in een godsbeeld, maar niet het énige. Als God in jouw godsbeeld voorkomt als element dan heb je het over 'de volmaaktheid'.

Is die toch niet volmaakt, dan is dit een ander element uit je godsbeeld en heeft dit een andere naam.

Eigenlijk hoe u het zegt: andere culturen hebben het woord 'God' niet in zijn betekenis. Ze hebben wel iets 'religieus', maar op een andere manier.

Ik denk dat het probleem hier ligt bij het feit dat u denkt dat 'god' het énige element is in een godsbeeld. Maar dat is niet zo overal. Bij mij wel, maar inderdaad (weer hoe u het ook zegt) wel bij anderen. Maar zei noemen het niet 'god' omdat het niet volmaakt is.
Ik snap écht niet veel van je verwarde tekst.

Overigens ken ik veel 'goden' die écht niet volmaakt zijn en die toch god genoemd worden.

Met andere woorden, je uitleg over de rechte lijn is erg krom.
Oud 20 oktober 2014, 22:13   #203
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carmagnole Bekijk bericht
Pas op, hé, deze christelijke vrienden claimen een alleenrecht op ethiek en moraal!
Ze claimen een rechtstreekse verbinding te hebben met hun godheid, via hun antenne die ze in minderjarigen stoppen.
Oud 20 oktober 2014, 22:15   #204
Carmagnole
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ze claimen een rechtstreekse verbinding te hebben met hun godheid, via hun antenne die ze in minderjarigen stoppen.
"Laat de kinderen tot mij komen", preekt Roger V. lieflijk.
Carmagnole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 22:20   #205
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Laat de kinderen tot mij komen", preekt Roger V. lieflijk.
En Kardanneels vond dat het goed was zolang Roger niet betrapt werd...
Oud 20 oktober 2014, 22:35   #206
Carmagnole
Banneling

Standaard

Citaat:
En Kardanneels vond dat het goed was zolang Roger niet betrapt werd...
En God zag dat het goed was.
Oud 20 oktober 2014, 22:41   #207
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En God zag dat het goed was.
Hij was heel blij dat Roger zijn vrije wil (en zijn door god geschapen stijve tampeloeres) had gebruikt om kinderen te molesteren.
Maar hij wist dat op voorhand, want hij is omnisciënt.
Daarom heeft hij ook in al zijn voorzienigheid de hel gebouwd om Roger in te steken.
Dat zal hem leren, de looser!
Oud 20 oktober 2014, 22:49   #208
Carmagnole
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij was heel blij dat Roger zijn vrije wil (en zijn door god geschapen stijve tampeloeres) had gebruikt om kinderen te molesteren.
Maar hij wist dat op voorhand, want hij is omnisciënt.
Daarom heeft hij ook in al zijn voorzienigheid de hel gebouwd om Roger in te steken.
Dat zal hem leren, de looser!
Niet als Roger even tegen zijn vriend Godfriedje in biecht zegt: "Sorry, sorry, sorry." Een rozenkrans later, en Roger kan fijn naar de hemel.
Oud 20 oktober 2014, 23:03   #209
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onthoud vooral :
God heeft ons een vrije wil gegeven waardoor ik kan kiezen wat ik geloof. Die vrije wil lijkt mij 'perfecter' dan een geprogrammeerd wezen te zijn.
Dus, uw perfekte God laat u -eveneens een perfekt wezen- toe niet in Hem te geloven? Wat een soepele regeling!

Citaat:
Ik dank u eigenlijk voor dit bericht dat heeft bijgedragen tot het nog meer overtuigd geraken van mijn eigen overtuiging
Dat is geheel wederzijds. Uw overtuiging is gebaseerd op los zand , zelfuitgevonden dogma's , en a la carte geloofspunten.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 23:12   #210
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Dus, uw perfekte God laat u -eveneens een perfekt wezen- toe niet in Hem te geloven? Wat een soepele regeling!
Hij laat het eigenlijk niet toe, want als je niet in hem gelooft, volgt er straf.
Dat is zo voorzien.
Hij weet op voorhand dat sommigen hun vrije wil zullen gebruiken om niet in hem te geloven.
Die zijn gedoemd.
Maar geen probleem, dat was zo voorzien.
Die vrije wil is maar een foefje van god, aangezien die god alles al vooraf weet.
Anders zou het maar een flauw godje zijn niet?
Liever een sadistje dan een slapjanus.
Oud 20 oktober 2014, 23:13   #211
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet als Roger even tegen zijn vriend Godfriedje in biecht zegt: "Sorry, sorry, sorry." Een rozenkrans later, en Roger kan fijn naar de hemel.
... na een welverdiende rust in een vredig nonnekesklooster.
Net zoals Dutroux zijn madame.
Oud 20 oktober 2014, 23:33   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Wanneer een expert in starheid zoiets zegt, hoe zou ik dan kunnen twijfelen.
Vertel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 00:38   #213
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Helaas, ik ben wel perfect geschapen , want God heeft mij een eigen wil gegeven. Met die wil kan ik kiezen of ik in 'het ware' geloof, of niet. Ik noem de vrije wil toch perfecter dan de automatisch, geprogrammeerde mens... Nu ja, ik heb respect moest u toch liever een robotje zijn geweest
Dat is natuurlijk allemaal mooie praat voor de vaak hé. Wat betekent vrije wil als diezelfde God zegt dat je eeuwig wordt gestraft als je je vrije wil niet plooit naar zijn wetten? Vermits God bovendien de tijd heeft geschapen en er niet onderhevig aan is, weet hij ook op voorhand wie hij gaat mogen straffen. Als je lot op voorhand door iets of iemand is gekend, heb je dan vrije wil? Nope.

Bovendien wil ik de eerste persoon nog eens tegenkomen die van één moment op het andere zegt: "awel ik geloof x met hart en ziel maar dat wil ik niet meer. Vanaf nu geloof ik y want ik heb vrije wil!"

De enige uitweg die ik zie, jouw info indachtig, is dat God een robotje heeft gemaakt die de illusie van vrije wil heeft.

Citaat:
Onthoud vooral :
God heeft ons een vrije wil gegeven waardoor ik kan kiezen wat ik geloof. Die vrije wil lijkt mij 'perfecter' dan een geprogrammeerd wezen te zijn.
"Lijkt mij perfecter" is een statement dat nogal klinkt alsof het op los zand is gebaseerd. Vooral door het feit dat er geen overtreffende trap van perfect bestaat naar mijn weten. Perfect is perfect. Meer perfect dan perfect bestaat niet. Indien God je programmeert, dan neem ik aan dat hij je "perfect" programmeert. Maar vermits je bent geschapen naar zijn beeld, wat zegt dat dan over god? Hence -> vrije wil.

Laatst gewijzigd door Athelas : 21 oktober 2014 om 00:40.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 06:31   #214
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Christian de Duve is prof emeritus in de biologie en ontvanger van de nobelprijs voor geneeskunde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christian_de_Duve
De onlangs overleden Christian de Duve was ook een diepgelovig mens!
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 08:49   #215
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
De onlangs overleden Christian de Duve was ook een diepgelovig mens!
En duizenden andere wetenschappers ook natuurlijk. Bv Francis Collins medeontcijferaar van het menselijke genoom. Hij beschrijft precies hoe en waar zijn geloof zich voed, in zijn boek The Language of God. Sindsdien draagt hij uit dat wetenschap en geloof (niet 'godsdienst', al te vaak de pervertering van het geloof) goed te combineren zijn. Wat hier wel in twijfel wordt getrokken door de nihilisten. Bewijzen zijn er niet in deze materie; je kan enkel getuigenis afleggen van je geloof of ongeloof.
Oud 21 oktober 2014, 08:55   #216
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
En duizenden andere wetenschappers ook natuurlijk. Bv Francis Collins medeontcijferaar van het menselijke genoom. Hij beschrijft precies hoe en waar zijn geloof zich voed, in zijn boek The Language of God. Sindsdien draagt hij uit dat wetenschap en geloof (niet 'godsdienst', al te vaak de pervertering van het geloof) goed te combineren zijn. Wat hier wel in twijfel wordt getrokken door de nihilisten. Bewijzen zijn er niet in deze materie; je kan enkel getuigenis afleggen van je geloof of ongeloof.
Wetenschap is onze grootste religieuze troef, of zo iemand nog zei

Citaat:
De belangrijkste functie van wetenschap is het wekken van het kosmisch-religieuze gevoelen en het levend houden. Het is buitengewoon moeilijk dit gevoel uit te leggen aan iemand die er volkomen van gespeend is. Het individu ervaart zowel de leegheid van menselijke verlangens en oogmerken als de sublieme en wonderbaarlijke aard van de ordening die zich in zowel de natuur als de wereld van het denken openbaart. Hij beziet het individuele bestaan als een soort gevangenis en wil het universum als één groot en zinvol geheel ervaren. Ik betoog dat het kosmisch-religieuze gevoelen de sterkste en meest verheven drijfveer achter wetenschappelijk onderzoek is. Een tijdgenoot wees er terecht op dat onze serieuze wetenschapsbeoefenaren in deze materialistische tijd de enige door en door religieuze mensen zijn. (Einstein)
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 09:09   #217
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vertel.
Heb ik al gedaan.

Luister!
Oud 21 oktober 2014, 15:11   #218
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
cor. :waar zijn geloof zich voedt...
Oud 21 oktober 2014, 23:03   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Dat is natuurlijk allemaal mooie praat voor de vaak hé. Wat betekent vrije wil als diezelfde God zegt dat je eeuwig wordt gestraft als je je vrije wil niet plooit naar zijn wetten? Vermits God bovendien de tijd heeft geschapen en er niet onderhevig aan is, weet hij ook op voorhand wie hij gaat mogen straffen. Als je lot op voorhand door iets of iemand is gekend, heb je dan vrije wil? Nope.
Toch wel, "gekend" is niet "bepaald". Een wereld van verschil.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2014, 23:12   #220
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel, "gekend" is niet "bepaald". Een wereld van verschil.
Vertaling: waneer alle andere middelen falen, start een woordspelletje.
Ammehoela.....
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be