Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2015, 23:10   #201
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Nieuwste truc om de 10 op je pc te lappen :
Ik heb de automatische update afgezet dus vandaag eens gekeken naar de updates die voorgesteld worden : 2 belangrijke....en de optionele bekijk ik zelfs niet. Vooraleer te downloaden toch eens kijken hoeveel Mb dat wordt..... meer dan 2 Gb ????? Ik doe die optionele open....staat die 10 toch automatisch aangevinkt om te worden gedownload, zeker ?????
Smeerlapkes van Microsoft......
Wil je er vanaf ?

Dan moet je deze update KB3035583:
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/3035583 omstreeks 12 juli 2015
zoeken in je windows update lijst en deinstalleren, na herstarten opnieuw aangeboden KB3035583 verbergen met rechtsklik.

Of volg dit volledig : http://www.computeridee.nl/nieuws/ve...te-reserveren/

Laatst gewijzigd door Micele : 22 september 2015 om 23:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2015, 04:46   #202
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Aangezien we er eerder juist van uit gingen dat de VPN provider 'niet te vertrouwen' was, is dat laatste juist wel een reden om de TOR verbinding naar de VPN te maken. In dat geval kan namelijk die VPN enkel logs zien met TOR connecties. Het is een stuk lastiger, maar het heeft wel degelijk voordelen tov VPN en TOR louter chainen.
Ik zou niet goed weten hoe dat te doen. Hoe ga je een VPN tunnel over TOR naar jouw VPN provider opzetten ?
Oud 23 september 2015, 04:52   #203
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoewel het wel enkele nadelen heeft tov een USB stick, is een gelijkaardige oplossing het gebruik van (Linux) Virtual Machines (bvb. via VirtualBox). Dat is wel veel gebruiksvriendelijker dan telkens weer te moeten booten van die stick.
Mijn probleem daarmee is dat als je host zwaar gecompromitteerd is, uw virtual machine nog zo clean mag zijn als je wil, men kan jou volgen. Het volstaat van een keygrabber of een screengrabber te hebben op uw host, en men kijkt mee met alles wat je doet op je VM he.

Het andere probleem is ook dat als men beslag legt op uw machine, ook uw VM mee gaat. De USB stick is ni vu ni connu.

Ik doe dat ook, maar gewoon om dingen te testen in een VM die anders mijn host systeem zouden kunnen beschadigen. Bijvoorbeeld is een leuk voorbeeld om in een VM een "oud" systeem met vulnerabilities te draaien, en die dan aan te vallen. Als door de aanval, de VM omzeep geholpen wordt is dat niet erg.

Maw, ik vind dat een VM eerder dienst kan doen om "vuile" dingen te doen op een clean (hopelijk) machine, eerder dan om clean te zijn op een vuile host.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 september 2015 om 05:01.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2015, 11:38   #204
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wil je er vanaf ?

Dan moet je deze update KB3035583:
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/3035583 omstreeks 12 juli 2015
zoeken in je windows update lijst en deinstalleren, na herstarten opnieuw aangeboden KB3035583 verbergen met rechtsklik.

Of volg dit volledig : http://www.computeridee.nl/nieuws/ve...te-reserveren/
Bedankt voor de info, vanavond eens bekijken.....
Maar ik had 'zelfs' van Microsoft geen zo'n vuile truken verwacht....
Oud 23 september 2015, 12:16   #205
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Bedankt voor de info, vanavond eens bekijken.....
Maar ik had 'zelfs' van Microsoft geen zo'n vuile truken verwacht....
Ik eigenlijk wel.

(ik was eigenlijk al een beetje verwittigd door een bepaalde update van Samsung (mijn OEM) die de basisinstelling automatisch updaten door Windows omschakelde naar manueel, moest Windows 10 geen optionele update (upgrade eigenlijk) zijn maar een automatische update...)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2015, 06:11   #206
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou niet goed weten hoe dat te doen. Hoe ga je een VPN tunnel over TOR naar jouw VPN provider opzetten ?
De details zou ik even moeten opzoeken, maar dan gaat de discussie wat te veel op "werk" beginnen lijken
Normaal zit ik aan de andere kant van de connectie.

Ik kan echter wel een paar ideetjes schetsen.
  1. De VPN connectie over de (default) Tor SOCKS proxy laten gaan.
  2. (in Linux) transparant proxy aanzetten en al het verkeer over die poort sturen
  3. Gelijkaardig aan (2) een bridge interface aanmaken waarbij al het verkeer over TOR gestuurd wordt (iets gelijkaardigs kan in Windows via Tortilla, wat een virtual network interface maakt)
Mooi om dit te implementeren op een dedicated machine. Bvb. een Raspberry Pi. Kan je dan als 'secure' proxy server, gateway of zelfs Wifi AP gebruiken.

Vooral (3) lijkt me handig voor een setup met virtuals, waarbij je op de host een tor interface configureert en je virtual alles over die interface laat sturen. Op die manier kan je alles wat je over Tor kan doen veilig in de Virtual doen, zonder kans op lekken. Terwijl je je facebook bijwerkt op je host (of beter, een andere virtual die over een 'normale' network interface gaat).
Oud 25 september 2015, 12:12   #207
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De details zou ik even moeten opzoeken, maar dan gaat de discussie wat te veel op "werk" beginnen lijken
Normaal zit ik aan de andere kant van de connectie.

Ik kan echter wel een paar ideetjes schetsen.
  1. De VPN connectie over de (default) Tor SOCKS proxy laten gaan.
  2. (in Linux) transparant proxy aanzetten en al het verkeer over die poort sturen
  3. Gelijkaardig aan (2) een bridge interface aanmaken waarbij al het verkeer over TOR gestuurd wordt (iets gelijkaardigs kan in Windows via Tortilla, wat een virtual network interface maakt)
Mooi om dit te implementeren op een dedicated machine. Bvb. een Raspberry Pi. Kan je dan als 'secure' proxy server, gateway of zelfs Wifi AP gebruiken.
Ah, ja, dat is een beetje zoals een VPN over een andere VPN laten gaan. Maar ik had niet begrepen dat je een VPN tunnel kon opstarten over een proxy.
Oud 26 september 2015, 06:22   #208
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn probleem daarmee is dat als je host zwaar gecompromitteerd is, uw virtual machine nog zo clean mag zijn als je wil, men kan jou volgen. Het volstaat van een keygrabber of een screengrabber te hebben op uw host, en men kijkt mee met alles wat je doet op je VM he.

Maw, ik vind dat een VM eerder dienst kan doen om "vuile" dingen te doen op een clean (hopelijk) machine, eerder dan om clean te zijn op een vuile host.
Daar heb je gelijk in, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. De host dient juist een extreem propere hardened machine te zijn.

In deze setup dient de host enkel maar om het verkeer van de virtuals te routeren en de noodzakelijke patches en updates op te halen. Hoeveel te minder je daarop echt moet werken, hoeveel te beter. Je kan dan namelijk de integriteit van die machine veel beter beschermen en garanderen (door application/domain whitelisting, firewall dichtzetten, dagelijkse audits...).

De taak van de host is dus enkel segmentation: zones met een verschillende trust levels van elkaar scheiden.

Je zou hiervoor ook een dedicated machine kunnen gebruiken waarop je enkel remote inlogged naar de virtuals.

Citaat:
Het andere probleem is ook dat als men beslag legt op uw machine, ook uw VM mee gaat. De USB stick is ni vu ni connu.
Die USB stick ga jij bij een subpoena ook moeten opleveren. Je stelt hier dus eigenlijk voor om al vanaf het begin van een gerechtelijk onderzoek te beginnen liegen.

Er is ook een window of time waarbij die USB stick gewoon ingeplugged moet zijn in je machine. Hetzij om te werken, hetzij om de stick te backuppen.

Eigenlijk is dit security by obscurity, je rekent er op dat iemand iets niet vindt. Je verliest daarbij echter voor een groot stuk de controle over de situatie en op het moment dat het tegen verwachtingen in toch gevonden wordt, zakt je verdediging volledig ineen.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 26 september 2015 om 06:24.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2015, 16:44   #209
Stefanie
Minister-President

Standaard

Bijna twee weken geleden ging ik windows 10 installeren. Ze lieten me weten dat ze mij een bericht gingen sturen. Ik moest wachten. Ik heb windows 10 nu gereserveerd. Na bijna twee weken begin ik serieus te denken dat er iets misgelopen is, want ik heb nog altijd geen bericht gekregen. Er stond niet bij waar ik dat bericht ging krijgen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2015, 16:53   #210
Stefanie
Minister-President

Standaard

Bijna twee weken geleden ging ik windows 10 installeren. Ze lieten me weten dat ze mij een bericht gingen sturen. Ik moest wachten. Ik heb windows 10 nu gereserveerd. Na bijna twee weken begin ik serieus te denken dat er iets misgelopen is, want ik heb nog altijd geen bericht gekregen. Er stond niet bij waar ik dat bericht ging krijgen. Ik weet nu niet wat ik moet doen. Weten jullie raad? Ik wacht al zo lang... Dat had ik niet verwacht.
Oud 10 oktober 2015, 17:25   #211
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Bijna twee weken geleden ging ik windows 10 installeren. Ze lieten me weten dat ze mij een bericht gingen sturen. Ik moest wachten. Ik heb windows 10 nu gereserveerd. Na bijna twee weken begin ik serieus te denken dat er iets misgelopen is, want ik heb nog altijd geen bericht gekregen. Er stond niet bij waar ik dat bericht ging krijgen. Ik weet nu niet wat ik moet doen. Weten jullie raad? Ik wacht al zo lang... Dat had ik niet verwacht.
Microsoft zal misschien uw naam gegoogeld hebben, ze zullen gemerkt hebben dat je nogal links bent in het algemeen.
Hier lachen we daar eens smakelijk mee, maar in Amerika neemt men die zaken ernstig.

Volgens mij ben je van de lijst geschrapt, anders had je de W10 al gehad ondertussen.
Oud 10 oktober 2015, 17:32   #212
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Hzt kan een tijdje duren voor je aan de beurt ben. Als je windows 8 hebt, klik dan eens op het vlaggetje rechts in de taskbar. Misschien krijg je dan wel direct een upgrade knop.
Oud 10 oktober 2015, 17:33   #213
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Hzt kan een tijdje duren voor je aan de beurt ben. Als je windows 8 hebt, klik dan eens op het vlaggetje rechts in de taskbar. Misschien krijg je dan wel direct een upgrade knop.
Oud 10 oktober 2015, 18:10   #214
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Microsoft zal misschien uw naam gegoogeld hebben, ze zullen gemerkt hebben dat je nogal links bent in het algemeen.
Hier lachen we daar eens smakelijk mee, maar in Amerika neemt men die zaken ernstig.

Volgens mij ben je van de lijst geschrapt, anders had je de W10 al gehad ondertussen.
Oud 10 oktober 2015, 18:11   #215
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Bedankt voor de tip.
Oud 15 oktober 2015, 17:55   #216
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Microsoft bepaalt zelf of je toestel geschikt is voor een upgrade.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2015, 18:00   #217
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen vind ik windows 10 perfect. Zoals steeds heb je wel het geschikte toestel nodig om een nieuw besturingssysteem te kunnen laten draaien.
Persoonlijk vind ik upgraden van win 7 of 8 naar 10 op hetzelfde toestel meestal zinloos.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2015, 05:42   #218
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb je gelijk in, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. De host dient juist een extreem propere hardened machine te zijn.

In deze setup dient de host enkel maar om het verkeer van de virtuals te routeren en de noodzakelijke patches en updates op te halen. Hoeveel te minder je daarop echt moet werken, hoeveel te beter. Je kan dan namelijk de integriteit van die machine veel beter beschermen en garanderen (door application/domain whitelisting, firewall dichtzetten, dagelijkse audits...).
Daar had ik nog niet aan gedacht, dat is een goeie techniek inderdaad.
Voornaamste nadeel volgens mij: je werkt constant "suboptimaal" in een virtual machine, ook om te surfen, naar videootjes te kijken, en wat weet ik nog allemaal. Mijn ervaring met virtual machines is dat je nogal zwaar inboet in performantie. Op een rolls rij je als met een 2CVtje.

Op mijn werk gebruik ik windows in een VM op mijn linux machine, dat nochtans een vrij krachtig beest is, en die windows werkt alsof ik op een PC van het jaar 2002 of zo zit als ik daar een beetje serieuze soft op draai (de reden waarom ik die windows VM heb trouwens).

Citaat:
De taak van de host is dus enkel segmentation: zones met een verschillende trust levels van elkaar scheiden.
Ik geef toe dat het principe heel goed is. Maar ik heb er een performantie probleem mee.

Citaat:
Die USB stick ga jij bij een subpoena ook moeten opleveren. Je stelt hier dus eigenlijk voor om al vanaf het begin van een gerechtelijk onderzoek te beginnen liegen.
Het is gemakkelijker een USB stick te vernietigen dan een PC he

Citaat:
Eigenlijk is dit security by obscurity, je rekent er op dat iemand iets niet vindt. Je verliest daarbij echter voor een groot stuk de controle over de situatie en op het moment dat het tegen verwachtingen in toch gevonden wordt, zakt je verdediging volledig ineen.
Dat is altijd het geval he. Als ik, zeg maar, een drugskartel wil leiden, of een terroristen organisatie wil opzetten, dan heb ik geen keuze dan obscurity aan de dag te leggen, niewaar (dit is louter fictief, voor de humorlozen onder de lezers).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be