![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Banneling
|
![]() Arme Jan...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Europees Commissaris
|
![]() Natuurlijk, de vraag is wat is goed? Wat goed is voor de ene is kwaad voor de andere en vice versa.
Maar ook daar maak ik me niet veel zorgen. Als hij wil dat we beter doen moet hij ons maar andere waarnemingen toespelen, ik denk dat ik goed doe met de zaken zoals ik ze zie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hoe dat zo?
Iedereen kan toch de beest uithangen hier op aarde en een paar seconden voor zijn dood de heer omarmen voor een toegangskaartje tot de hemel?
![]() |
#206 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nergens staat dat atheïsten naar de hemel gaan. Wel dat atheïsten ook geroepen zijn om een rechtvaardig en deugdzaam leven te leiden. Juist op die grond kunnen gelovigen en atheïsten elkaar wel vinden. Hoe er dan over hen zal worden geoordeeld, behoort tot Gods raadsbesluit. Hier herhaalt de paus gewoon het eeuwenoud onderricht van de Kerk, nl. dat Jezus voor ons aller heil heeft geleden, gestorven en verrezen is; dat de weg naar het heil voor iedereen openligt; dat het enkel God behoort te oordelen over het lot wie ongedoopt of in een ander geloof sterft. Hierdoor kan het gerust zijn dat God atheïsten die een deugdzaam leven hebben geleid toch tot de heerlijkheid roept. Dat is evenwel een heel ander nuancering dan wat de journalisten schreven, wat ook niet echt verwonderlijk is, daar de meesten heel ver af staan van het christelijk geloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige zie ik niet in waarom we niet met andersgelovigen of niet-gelovigen niet zouden kunnen samenwerken. U lijkt te stellen alsof dit een of ander nieuw licht is op ons wereldlijk handelen. De paus stelt niet dat het atheïsme op zich een positieve boodschap is, maar wel dat wij allen, en dus ook de atheïsten, uit onszelf en omwille van ons mens-zijn tot een deugdzaam leven zijn geroepen. Het is een oproep tot de deugd die vanuit onze menselijkheid gebeurt, niet vanuit een ideologie als het atheïsme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je moet wat beter naar je baas luisteren. Laatst gewijzigd door Another Jack : 28 december 2015 om 19:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook dan heeft de paus niet verklaard dat "atheïsten die goed doen naar de hemel gaan". Wel dat ook atheïsten tot het goede zijn geroepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mooie mening van de paus. Het doet er niet toe of je in God denkt te geloven al dan niet. Het is je gedrag dat telt. Onrechtstreeks wordt erkend dat er moraliteit kan bestaan buiten het christendom. Een belangrijke zaak indien we naar wereldvrede willen evolueren. Lijkt me dat de RKK hier andere abrahamische religies vooruit is in het afbouwen van het destructieve uitverkorenheidsdenken en de idee dat de enige waarheid in de eigen religie te vinden is. Maar blijkbaar is er weerstand binnen de kerk tegen deze uitspraken van de paus van waarschijnlijk conservatieve 'extremisten'. Het gaat hier oorspronkelijk om een brief van de paus als ik het goed begrepen heb. En het gaat om de leer. Van mij mag dat als ex cathedra beschouwd worden. Alhoewel sommigen zullen willen muggeziften daarover is de verwachten. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 december 2015 om 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De paus zegt wel degelijk dat de atheïst die goed doet in de hemel zal komen. Zonder dat hij zich daarvoor hoeft te bekeren dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast vertelt de paus ook niets nieuws dat ieder mens tot het goed is geroepen. Bijvoorbeeld bij Thomas van Aquino wordt dat element eeuwen eerder al ontwikkeld: de mens is door zijn geweten geroepen om het goede te doen en het kwade te mijden. De kerkleraar plaatst dit in de natuurlijke orde, iets wat de paus ook onderstreept: het zit in het mens-zijn van iedereen om het goed na te streven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen gaat het de paus hier niet om: hij redeneert niet vanuit een referentie bij andere godsdiensten of levensbeschouwingen, maar fundeert de oproep tot het goede in de mens zelf. |
|
![]() |
![]() |