Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2016, 22:47   #201
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat zal ik jou dan moeten vragen. Jij begon over Kochba in reactie op Lukas 1:31-33. Best grappig dat je steeds gaat vloeken en schelden als je het niet meer kan volgen.
Ik kan zeker volgen, maar jij niet.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2016, 22:49   #202
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U holt wel vaak (en graag) Vergeer na. Toch maar met de nodige korrel zout nemen.
En waar zou je dat zout dan op doen ? Wat zijn je opmerkingen omtrent Vergeer? Wat wauwelen is niet genoeg hoor. Laat maar iets weten.
Oud 19 januari 2016, 22:51   #203
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Weer een draad compleet naar de niet-relevante zeik in G&L met dank aan Aton.
O maar wacht even, ik ben hierover niet begonnen hoor. Laat dat duidelijk wezen. Een draadje vol lullen kan iedereen en daar mag ik ten minste op reageren.
Oud 19 januari 2016, 22:57   #204
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Er zijn inderdaad verschillende visies op de historische Jezus van verschillende exegeten

1. De revolutionaire nationalist ,die in opstand kwam tegen de Romeinse overheersing en de strijd verloor ,visie van Reza Asian.

2.De Joodse revolutionair die zich ontpopt als een mystieke Messias en zijn kruisiging overleeft, visie van Michael Baigent.

3.De Godmens van de Joodse mysterie ,die bekend was met de Egyptische mysterie traditie , visie van Timothy Freke en Peter Gandy.

4.De mens Jezus die drager werd van de christusgeest ,visie van Hans Stolp
op basis gnostici en mystieke geschriften.
Ik sluit me aan bij 1, alhoewel Reza's versie verschrikkelijk slecht is onderbouwd. Hij heeft een bel gehoord, maar weet de klepel niet hangen.
2 is al helemaal waardeloos. 3 heeft het enkel over de verzonnen versie a la N.T., en vier weet helemaal niks te vertellen over de fysieke Jezus. New age gewawel.

Laatst gewijzigd door Aton : 19 januari 2016 om 22:57.
Oud 20 januari 2016, 00:11   #205
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik kan zeker volgen, maar jij niet.
Ik heb geen moment geprobeerd jou te volgen omdat jouw kampioen messias, een joodse racist en nationalist en extremist, als persoon volstrekt onbelangrijk is voor de christelijke traditie die is gevestigd op het Nieuwe Testament en daarom irrelevant voor deze draad. Denk daar eens over na alsjeblieft.

Laatst gewijzigd door Piero : 20 januari 2016 om 00:12.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 01:13   #206
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb geen moment geprobeerd jou te volgen omdat jouw kampioen messias, een joodse racist en nationalist en extremist, als persoon volstrekt onbelangrijk is voor de christelijke traditie die is gevestigd op het Nieuwe Testament en daarom irrelevant voor deze draad. Denk daar eens over na alsjeblieft.
Nadenken moet jij vooral niet doen en verder lullen over het christelijk sprookjesverhaal en hun een denkbeeldig vriendje, als je je daar goed bij voelt.

Laatst gewijzigd door Aton : 20 januari 2016 om 01:14.
Oud 20 januari 2016, 06:26   #207
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nadenken moet jij vooral niet doen en verder lullen over het christelijk sprookjesverhaal en hun een denkbeeldig vriendje, als je je daar goed bij voelt.
Nee, omdat die verzonnen Christus interessanter is dan die zeloot waar jij naar op zoek bent.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 07:03   #208
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waar zou je dat zout dan op doen ? Wat zijn je opmerkingen omtrent Vergeer? Wat wauwelen is niet genoeg hoor. Laat maar iets weten.
Ik heb u daar al op gewezen. In een ander boek van Vergeer waar hij stelt dat de aanhangers van Jezus manu militari het tempelplein bezetten gedurende twee dagen. Daar hebben we geen enkele echte aanwijzing voor. En dus moeten we zulke beweringen met een korrel zout nemen.

Ik heb het boek dat u aanhaalde (Marcus , de man met de verminkte vingers) in mijn bezit, maar nog niet gelezen. Maar al de boeken van Vergeer vertonen dezelfde tendens: gewaagde hypotheses, die niet eens onmogelijk zijn. Vaak interessante invalshoeken. Maar het blijven moeilijk te bewijzen hypothesen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 07:16   #209
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, omdat die verzonnen Christus interessanter is dan die zeloot waar jij naar op zoek bent.
Op zoek ? Al jaren lang gevonden joh, zelfs waar hij begraven is.
En je hebt wel een punt dat je meer krijgt van Sinterklaas dan van Nicolaas van Myra.
Oud 20 januari 2016, 07:29   #210
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb u daar al op gewezen. In een ander boek van Vergeer waar hij stelt dat de aanhangers van Jezus manu militari het tempelplein bezetten gedurende twee dagen. Daar hebben we geen enkele echte aanwijzing voor. En dus moeten we zulke beweringen met een korrel zout nemen.
Is het d�*t waar je over valt ? Ma joenkske toch, ken jij één wetenschapper die een boek heeft geschreven die van kaft tot kaft klopt ?
Hier probeert Vergeer via logisch denken deze laatste dagen te reconstrueren, wat niet als hypothese hoeft bewezen te worden. Waar je dan niet over valt is dat Jezus terechtgesteld is op donderdag en niet op vrijdag.

Citaat:
Ik heb het boek dat u aanhaalde (Marcus , de man met de verminkte vingers) in mijn bezit, maar nog niet gelezen. Maar al de boeken van Vergeer vertonen dezelfde tendens: gewaagde hypotheses, die niet eens onmogelijk zijn. Vaak interessante invalshoeken. Maar het blijven moeilijk te bewijzen hypothesen.
Voor mij doet Vergeer helemaal niet gewaagd. Ik heb hem pas laat ontdekt en mijn verwondering was groot dat hij tot dezelfde conclusie was gekomen. In zijn bibliografie kan je zien dat hij niet de eerste en de enige wetenschapper is die deze mening is toegedaan zoals bv. Brandon reeds schreef eind jaren '60.
Oud 20 januari 2016, 07:41   #211
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het d�*t waar je over valt ? Ma joenkske toch, ken jij één wetenschapper die een boek heeft geschreven die van kaft tot kaft klopt ?
Hier probeert Vergeer via logisch denken deze laatste dagen te reconstrueren, wat niet als hypothese hoeft bewezen te worden. Waar je dan niet over valt is dat Jezus terechtgesteld is op donderdag en niet op vrijdag.

Voor mij doet Vergeer helemaal niet gewaagd. Ik heb hem pas laat ontdekt en mijn verwondering was groot dat hij tot dezelfde conclusie was gekomen. In zijn bibliografie kan je zien dat hij niet de eerste en de enige wetenschapper is die deze mening is toegedaan zoals bv. Brandon reeds schreef eind jaren '60.
Ik gaf maar een voorbeeld. Eén uit de velen bij Vergeer. U echter, neemt dit klakkeloos over als waarheid. En dat lijkt me op zijn minst voorbarig. Om niet meer te zeggen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 07:53   #212
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik gaf maar een voorbeeld. Eén uit de velen bij Vergeer.
Gelijkaardige spijkers op laag water ? Ik kan er ook nog enkele aanwijzen hoor.
Citaat:
U echter, neemt dit klakkeloos over als waarheid.
Ik neem niks aan, ik wist dit reeds voordat ik Vergeers' zijn boeken had gelezen ( 4 in totaal ). Ik heb dit daarjuist geschreven. Raad van Vergeer : probeer wat langzamer te lezen.
Hier nog een punt waar ik het met Vergeer niet eens ben : geboortejaar.
Dit zijn zaken die niks afdoen aan het totaalbeeld. Ben jij dus ook zo iemand die op het autosalon een bepaalde auto niet zal kiezen omwille van de velgen ?
Oud 20 januari 2016, 08:58   #213
cato

Standaard

Citaat:
Ik sluit me aan bij 1, alhoewel Reza's versie verschrikkelijk slecht is onderbouwd. Hij heeft een bel gehoord, maar weet de klepel niet hangen.
2 is al helemaal waardeloos. 3 heeft het enkel over de verzonnen versie a la N.T., en vier weet helemaal niks te vertellen over de fysieke Jezus. New age gewawel.
Je geeft nauwelijks argumenten.
Het meest aannemelijke is dat er er meerdere Jezussen geweest zijn,
in ieder geval meerdere profeten in die tijd, die zich zoon van god noemden.
Daarom blijft het een discussie over de fysieke Jezus.
De Romeinse Jezus na Constantijn is zeker een verzonnen versie,
die het best paste in de kraam van de keizer en het Romeinse rijk

De laatste jaren worden er door opgravingen in Egypte uit klooster met teksten uit de eerste eeuwen na Christus ,
veel nieuwe historische feiten gevonden.

Laatst gewijzigd door cato : 20 januari 2016 om 09:13.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 09:11   #214
cato

Standaard

Citaat:
Ik gaf maar een voorbeeld. Eén uit de velen bij Vergeer. U echter, neemt dit klakkeloos over als waarheid. En dat lijkt me op zijn minst voorbarig. Om niet meer te zeggen.
Vergeer heeft de opvatting als Reza Asian ,
die ik als visie 1 heb genoemd , nl de revolutionaire nationalist,
de opstandeling tegen de Romeinse overheersing.

Deze opvatting wordt vooral door niet christenen als waarheid gepropageerd.
Iedereen zoekt de visie op de historische Jezus die het beste in zijn of haar kraam te pas komt.
Oud 20 januari 2016, 09:14   #215
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
De tendens van de laatste decennia is dat het ooit christelijke Westen ongelovig geworden is. En het ooit atheïstische Oosten de omgekeerde tendens maakt.

Geen idee of u er al over gehoord heeft maar in China is zich een mirakel aan het afspelen waardoor (als de tendens zich voortzet) er meer christenen zullen bestaan dan in Amerika binnen 20 jaar. (op een bevolking van een miljard blijft het wel een minderheid uiteraard)

In Rusland identificeren zich na de val van de USSR zich meer en meer mensen met de Russisch orthodoxe kerk.

In Israël zitten de kerken overvol, mede door een toevloed aan gastarbeiders bijvoorbeeld uit de Filipijnen.

En dan zijn er nog behoorlijk andere landen in Afrika en Azië waar mensen het kille en koude atheïstische wereldbeeld inruilen voor het warme en empathische christendom.

Het ooit christelijke Westen maakt de omgekeerde beweging. Vandaag is het heel erg populair om een vrijgevochten, zelfstandige man/vrouw te zijn. In dat verhaal past God niet in. De vraag voor Vlaanderen en het Westen is: zal dit volgens jullie slechts een tijdelijk fenomeen zijn of is dat de nieuwe toekomst van het Westen? Mijn persoonlijke prognose is dat dit wel nog enkele decennia zal doorgaan, maar dat mensen geen genoegen zullen nemen met het feit dat ze slechts eenzame toevalstreffers zijn in deze wereld. En dat ze terug op zoek zullen gaan naar het spirituele, het hogere en uiteindelijk terug de liefde van Jezus Christus (vzmh) zullen opnemen in hun harten.

Wat is jullie mening?
De actieve beleving van de christelijke godsdiensten gaat spectaculair achteruit in West-Europa.
De Zuil echter, weet zich wonderwel te handhaven.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 09:14   #216
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je geeft nauwelijks argumenten.
Dacht je nu dat ik voor elk boek hier aangegeven, een recensie ga schrijven ?
Citaat:
Het meest aannemelijke is dat er er meerdere Jezussen geweest zijn,
in ieder geval meerdere profeten in die tijd, die zich zoon van god noemden.
Even deze misvatting recht zetten: 1 - Aan het begin van onze jaartelling waren er in Jeruzalem zowat een kleine 3000 Jezussen op een bevolking van 80.000. Er was er maar ééntje wat afstamde van de David bloedlijn en aanspraak kon maken op de troon van David.
2- Geen enkele jood noemde zichzelf ' Zoon van de Vader ( JHWH )', maar werd als eretitel toegekend aan personen met buitengewone verdiensten aan het joodse Rijk of iemand die een zeer toegewijde volger was van de Weg, de Wet van Mozes ( Torah ). ( Bar Abbas = Zoon/kind van de Vader ).
Citaat:
Daarom blijft het een discussie over de fysieke Jezus.
Puur uit onwetendheid en blind geloven wat men met de paplepel heeft meegekregen.
Citaat:
De Romeinse Jezus na Constantijn is zeker een verzonnen versie.
Nog eerder: het N.T. is reeds een mythe geschreven op de persoon Yeshua bar Jehosef.
Oud 20 januari 2016, 09:20   #217
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vergeer heeft de opvatting als Reza Asian ,
die ik als visie 1 heb genoemd , nl de revolutionaire nationalist,
de opstandeling tegen de Romeinse overheersing.
Juist, maar zeer slecht onderbouwd en zijn voorgangers enkel nagepraat, en dat staat sterk in contrast met Vergeer.

Citaat:
Deze opvatting wordt vooral door niet christenen als waarheid gepropageerd.
Logisch toch ?

Citaat:
Iedereen zoekt de visie op de historische Jezus die het beste in zijn of haar kraam te pas komt.
Onzin !! Niet elke auteur beschikt over de nodige wetenschappelijke informatie en d�*t maakt het verschil.
Oud 20 januari 2016, 09:38   #218
cato

Standaard

Citaat:
Dacht je nu dat ik voor elk boek hier aangegeven, een recensie ga schrijven ?

Even deze misvatting recht zetten: 1 - Aan het begin van onze jaartelling waren er in Jeruzalem zowat een kleine 3000 Jezussen op een bevolking van 80.000. Er was er maar ééntje wat afstamde van de David bloedlijn en aanspraak kon maken op de troon van David.
2- Geen enkele jood noemde zichzelf ' Zoon van de Vader ( JHWH )', maar werd als eretitel toegekend aan personen met buitengewone verdiensten aan het joodse Rijk of iemand die een zeer toegewijde volger was van de Weg, de Wet van Mozes ( Torah ). ( Bar Abbas = Zoon/kind van de Vader ).

Puur uit onwetendheid en blind geloven wat men met de paplepel heeft meegekregen.

Nog eerder: het N.T. is reeds een mythe geschreven op de persoon Yeshua bar Jehosef.
U heeft een grote fantasie en weinig kennis van de feiten,
over de historische Jesus en over zijn vrouw , zijn kinderen en familie.

Weinig kennis over de context van die tijd waarin hij leefde en van de Joden in het Romeinse rijk

Weinig kennis van de heilsverwachting van de Joden en de profeten die hierover vertelden.

Weinig kennis over de mystieke/gnostieke gemeenschappen in die tijd ,
waar Jezus ook tijdelijk verbleven heeft.

Van de andere kant zijn er waarschijnlijk nog veel raadsels die opgelost kunnen worden en vooral voor de christenen is het de moeite waard om dit verder te onderzoeken.
Oud 20 januari 2016, 09:44   #219
cato

Standaard

Citaat:
- Aan het begin van onze jaartelling waren er in Jeruzalem zowat een kleine 3000 Jezussen op een bevolking van 80.000. Er was er maar ééntje wat afstamde van de David bloedlijn en aanspraak kon maken op de troon van David.

Geen enkele jood noemde zichzelf ' Zoon van de Vader ( JHWH )', maar werd als eretitel toegekend aan personen met buitengewone verdiensten aan het joodse Rijk of iemand die een zeer toegewijde volger was van de Weg, de Wet van Mozes ( Torah ). ( Bar Abbas = Zoon/kind van de Vader ).
Dacht u dat de leerlingen van verschillende Jezussen ,een DNA test hadden gedaan om de bloedlijn te bepalen?

Dacht u er in de loop van de tijd mensen nog wisten wat Jezus zelf had gezegd en wat anderen over hem hadden gezegd?

Verhalen zij prachtig en heroïsch, zeker voor de volgelingen en
zeker als ze een aantal jaren later worden opgeschreven.

U pakt 1 verhaal en noemt dat de waarheid.
Hoe kent u de waarheid?

Laatst gewijzigd door cato : 20 januari 2016 om 09:46.
Oud 20 januari 2016, 10:10   #220
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U heeft een grote fantasie en weinig kennis van de feiten, over de historische Jesus en over zijn vrouw , zijn kinderen en familie.
O ja? En hoe kom je daar op ? Laat eens weten waar ik fout zit en waar jij denkt dat ik weinig kennis heb betreft deze geschiedenis ?

Citaat:
Weinig kennis over de context van die tijd waarin hij leefde en van de Joden in het Romeinse rijk
Laat maar weten waarom je dat denkt.

Citaat:
Weinig kennis van de heilsverwachting van de Joden en de profeten die hierover vertelden.

Citaat:
Weinig kennis over de mystieke/gnostieke gemeenschappen in die tijd ,
waar Jezus ook tijdelijk verbleven heeft.

Citaat:
Van de andere kant zijn er waarschijnlijk nog veel raadsels die opgelost kunnen worden en vooral voor de christenen is het de moeite waard om dit verder te onderzoeken.
Tja, die zal de geschiedenis teleur stellen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be