Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2019, 10:11   #201
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
het probleem van de VLD en SPa is dat ze geen boodschap meer hebben.

De NVA, daar weet iedereen waar ze voor staan, en ze profileren zich ook sterk populistisch.

Bij de VLD en de Spa is dat minder bekend. Je weet dat het liberalen en sossen zijn, en daar houdt het bij op. In de tijd van GVH had de VLD een wervend verhaal, een boodschap. Daar moeten ze terug naar willen ze de NVA kunnen bekampen.

De CD&V zit volgens mij met een terminaler probleem. Standpunten innemen zit NIET in hun bloed. Het zijn echte enerzijds-anderzijds mensen die lange tijd de vlaamse onderdanigheid vertolkten en louter focussen op grijs "goed beleid". Maar dat pakt niet meer. En ik vraag me af of die partij nog goed komt.
Vertel eens wat er zo populistisch is aan de N-VA.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2019, 10:13   #202
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Totaal onbewezen stelling. Het kiespubliek van de liberalen heeft nauwelijks interesse in communautaire en separatistische fratsen. Veel blauwe kierzers zijn naar Geel overgestapt omdat ze wilden meegaan in het verhaal van de verandering. en omwille van een kritischer migratie standpunt.
veel liberalen zijn voorstander van individuele verantwoordelijkheidszin. Iedereen moet maw eerst zorgen dat er op eigen kracht vooruit gegaan wordt.

het feit dat Wallonië en de Franstalige Gemeenschap al decennia leven op geld van Vlaanderen, zal voor veel liberalen toch ook een reden zijn om naar N-VA te gaan.
Oud 13 september 2019, 10:14   #203
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hun migratiestandpunt en hun houding tov het global compact for migration (niks bindends aan, maar toch, omwille van de perceptie, een regering doen vallen, faut le faire...)
Hun standpunt tov rekeningrijden (eerst voor, maar als jef op cafe zich roert en vooral de VB neven, tegen)

En vooral, voor een NVA'er is altijd alles de fout van een ander. Van de Waal, de Belgicist, de vreemdeling, enz enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2019, 10:14   #204
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ECB heeft 1 doelstelling: de inflatie rond 2 % te houden.

That's it. Price stability.

In dat licht is de keuze om de rente te verlagen dan ook begrijpelijk: de inflatie is weer aan het slabakken.
Hopelijk blijft de inflatie slabakken: goed voor onze portemonee ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2019, 10:17   #205
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik weet het niet, hebt gij geld ?

Mijn hypotheek zal herzien worden begin volgend jaar. Met de huidige referteindexen ga ik een fles champagne kraken.
Oud 13 september 2019, 10:18   #206
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De ECB heeft 1 doelstelling: de inflatie rond 2 % te houden.

That's it. Price stability.

In dat licht is de keuze om de rente te verlagen dan ook begrijpelijk: de inflatie is weer aan het slabakken.
de inflatie slabakt idd omdat de economie niet voldoende draait, die twee dingen hangen 100% samen hé
investeringen gedeeltelijk uit de begrotingsdiscipline halen door afschrijvingen toe te laten kan makkelijk 10 tot 20 jaar zuurstof scheppen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2019, 10:19   #207
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zit je met een dilemma he....

Hoe doet Duitsland dat ?
Er is jaarlijks een transfer van de rijke deelstaten naar de armere maar dat wordt gepubliceerd en die zijn relatief beperkt.

een artikel uit 2015:

https://economie.rabobank.com/public...che-structuur/

Citaat:
Om te kunnen voldoen aan de taken die de Duitse grondwet stelt, moeten de deelstaten over voldoende financiële middelen beschikken. Hiervoor worden eerst de belastinginkomsten verdeeld tussen de federale regering en de deelstaten. Vervolgens dragen ‘rijkere’ deelstaten inkomsten af aan de ‘armere’ deelstaten, via de zogenaamde ‘Länderfinanzausgleich’. Ten slotte worden middelen herverdeeld via overdrachten van het federale budget naar de armere deelstaten (onder andere de solidariteitstoeslag).

De ‘Länderfinanzausgleich’ zorgt elk jaar voor steeds meer ophef in de betalende deelstaten. De totale bruto overdracht is met ruim negen miljard euro (0,3%-BBP) echter beperkt. Desondanks is het een goede, eerste indicator van de regionale verschillen binnen Duitsland. Deelstaten die minder belastingen ontvangen dan dat ze aan financiering behoeven, worden door de andere deelstaten gecompenseerd. Deze financieringsbehoefte wordt voor elke deelstaat berekend aan de hand van het aantal inwoners. Daarnaast wordt gecorrigeerd voor stadsstaten (Berlijn, Bremen en Hamburg) en dunbevolkte deelstaten die relatief hoge lasten per inwoner hebben en daarom ook een hoger bedrag per inwoner ontvangen. Hierdoor zijn Berlijn en Bremen de grootste ontvangers, samen met de ‘nieuwe’ deelstaten. Opvallend is dat ook veel West-Duitse deelstaten ontvangers zijn geworden. Alleen Hamburg, Hessen en de Zuid-Duitse deelstaten Beieren en Baden-Württemberg zijn netto betalers.
Oud 13 september 2019, 10:19   #208
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hun migratiestandpunt en hun houding tov het global compact for migration (niks bindends aan, maar toch, omwille van de perceptie, een regering doen vallen, faut le faire...)
Hun standpunt tov rekeningrijden (eerst voor, maar als jef op cafe zich roert en vooral de VB neven, tegen)

En vooral, voor een NVA'er is altijd alles de fout van een ander. Van de Waal, de Belgicist, de vreemdeling, enz enz....
Zij hebben dan tenminste nog een standpunt. Al de andere partijen (VB uitgezonderd) hebben de voorbije VEERTIG JAAR nooit aandacht geschonken aan migratieproblemen. Die werden altijd vakkundig onder de mat geveegd, met alle gevolgen vandien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2019, 10:19   #209
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
nee, echt niet.
Oud 13 september 2019, 10:19   #210
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de inflatie slabakt idd omdat de economie niet voldoende draait, die twee dingen hangen 100% samen hé
investeringen gedeeltelijk uit de begrotingsdiscipline halen door afschrijvingen toe te laten kan makkelijk 10 tot 20 jaar zuurstof scheppen.
Daarom dat de ECB een duidelijke aanbeveling deed richting Duitsland.

Die kunnen nu op 30 jaar tegen -0.09 % lenen, kortom, free monies. Mocht Duitsland nu massaal investeren kan dat de economie een enorme boost geven, over heel Europa.
Oud 13 september 2019, 10:22   #211
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Natuurlijk is de NVA een populistische partij.

Vraag is meer of dat slecht is. De linkerkant gebruikt die term pejoratief, maar voor mij is dat gewoon een middel om de grote massa aan kiezers aan te trekken. Zolang het beleid mij aanstaat kan ik mij daar perfect achter scharen.

Er zijn veel mensen die voor de verkeerde redenen op de NVA stemmen. En dat maakt mij blij
Oud 13 september 2019, 10:25   #212
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom dat de ECB een duidelijke aanbeveling deed richting Duitsland.

Die kunnen nu op 30 jaar tegen -0.09 % lenen, kortom, free monies. Mocht Duitsland nu massaal investeren kan dat de economie een enorme boost geven, over heel Europa.
en tegelijk remt de EU door geen realistische afschrijving van grote infrastructuurwerken toe te laten ... coherent is dat niet hé, da's gasgeven en remmen tegelijk.

Laatst gewijzigd door Anna List : 13 september 2019 om 10:25.
Oud 13 september 2019, 10:28   #213
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
en tegelijk remt de EU door geen realistische afschrijving van grote infrastructuurwerken toe te laten ... coherent is dat niet hé, da's gasgeven en remmen tegelijk.
Tja, als je daar wat aan wilt doen, zal je toch deel moeten nemen aan de federale macht. En hopen dat je over 5 jaar een comissaris moogt leveren die dat op tafel kan smijten. Of nu een premier die dat in de EUCO kan bespreken.

Maargoed, langs de zijlijn staan kwaken is wat jullie het liefste doen. Bang om als rasechte populist een kiezer te verliezen aan het VB.
Oud 13 september 2019, 10:29   #214
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, als je daar wat aan wilt doen, zal je toch deel moeten nemen aan de federale macht. En hopen dat je over 5 jaar een comissaris moogt leveren die dat op tafel kan smijten. Of nu een premier die dat in de EUCO kan bespreken.

Maargoed, langs de zijlijn staan kwaken is wat jullie het liefste doen. Bang om als rasechte populist een kiezer te verliezen aan het VB.
WTF ????

moet jij nu werkelijk alles partijpolitiek maken? m.i. overstijgt dit alle partijen.

PS ik denk trouwens dat NVA voor strenge EU begrotingsdiscipline is trouwens.

Laatst gewijzigd door Anna List : 13 september 2019 om 10:31.
Oud 13 september 2019, 10:30   #215
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Valabel argument. Geert Bourgeois wees daar in het verleden ook al op, dat het niet mogelijk is om een mega investering zoals Oosterweel in één begrotingsjaar in de boeken te zetten zonder deficit.

Zoiets moet op te lossen zijn, zonder terug te keren naar de infame 'wafelijzer'politiek van de jaren 80.

Maar die deficit spending mag volgens mij niet en nooit toegelaten worden inzake sociale zekerheid. Als een regio putten graaft om bv kindergeld boven het budget te blijven uitbetalen, dan is er een ernstig probleem.
Inversteren is totaal iets anders dan subsidiëren.
enkel investeringen vind ik te weinig. of je moet investeringen in menselijk kapitaal ook als echte investeringen bekijken.

Als dat volgens strikte regels, afspraken en resultaatsverbindingen gaat, beperkt in de tijd, zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.

Stel dat in Franstalig België men toch eens werk wil maken van een deftige hervorming van het onderwijs. Waarom zouden er geen afspraken kunnen gemaakt worden dat er een tijdelijk tekort mogelijk is om de conversie te starten?
Oud 13 september 2019, 10:32   #216
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
veel liberalen zijn voorstander van individuele verantwoordelijkheidszin. Iedereen moet maw eerst zorgen dat er op eigen kracht vooruit gegaan wordt.

het feit dat Wallonië en de Franstalige Gemeenschap al decennia leven op geld van Vlaanderen, zal voor veel liberalen toch ook een reden zijn om naar N-VA te gaan.
Limburg doet dat ook al decennia, leven op geld dat via de SZ naar hen vloeit. Net zoals Henegouwen dat al decennia lang doet. Het zou me verwonderen dat dit de motivator is van kiezers om naar N-VA over te stappen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2019, 10:33   #217
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
enkel investeringen vind ik te weinig. of je moet investeringen in menselijk kapitaal ook als echte investeringen bekijken.

Als dat volgens strikte regels, afspraken en resultaatsverbindingen gaat, beperkt in de tijd, zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.

Stel dat in Franstalig België men toch eens werk wil maken van een deftige hervorming van het onderwijs. Waarom zouden er geen afspraken kunnen gemaakt worden dat er een tijdelijk tekort mogelijk is om de conversie te starten?
dat vind ik dan weer een stap te ver, je introduceert daar een pak amper meetbare zaken ... dan wordt je begroting één grote fictie oefening.
Oud 13 september 2019, 10:36   #218
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat vind ik dan weer een stap te ver, je introduceert daar een pak amper meetbare zaken ... dan wordt je begroting één grote fictie oefening.
een begroting is per definitie een fictie oefening.

maar investeringen in mensen vind ik even belangrijk als investeringen in materiële zaken, dat wil ik vooral zeggen.

De belangrijkste grondstof in deze regio, zowel in Vlaanderen als in Wallonië blijft het menselijk kapitaal.
Oud 13 september 2019, 10:37   #219
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
een begroting is per definitie een fictie oefening.

maar investeringen in mensen vind ik even belangrijk als investeringen in materiële zaken, dat wil ik vooral zeggen.

De belangrijkste grondstof in deze regio, zowel in Vlaanderen als in Wallonië blijft het menselijk kapitaal.
nee, budgettering is fictie
een begroting legt weldegelijk uw middelen vast.

'menselijk kapitaal' dat bekt goed, maar personeel is per definitie een kost van de moment zelf.

Laatst gewijzigd door Anna List : 13 september 2019 om 10:38.
Oud 13 september 2019, 10:38   #220
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Limburg doet dat ook al decennia, leven op geld dat via de SZ naar hen vloeit. Net zoals Henegouwen dat al decennia lang doet. Het zou me verwonderen dat dit de motivator is van kiezers om naar N-VA over te stappen.
Limburg is van "ons", Henegouwen niet. Solidariteit is voor weinig mensen een probleem zolang men zich kan identificeren met de "ontvangers".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be