![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, en dat beseft de overheid. De katholieke zuil afbouwen en alle instellingen onder eigen beheer (en eigendom) brengen, zou de overheid gigantisch veel geld kosten. Financieel is de huidige samenwerking de beste formule voor de overheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Banneling
|
![]() Ik krijg dat systeem van bij ons niet uitgelegd in het buitenland....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het bestaat nochtans ook in het buitenland. In heel veel landen bestaan er ook katholieke ziekenhuizen, zorginstellingen, scholen... die voor hun werking bepaalde tegemoetkomingen krijgen van de overheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vindt u dat de organisatie 'Broeders van Liefde' zichzelf nog als katholieke organisatie mogen bestempelen, gelet op hun standpunt over euthanasie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, maar dat had u al lang begrepen daar ik reeds eerder geschreven had me te scharen achter het besluit van het Vaticaan. En ook in eerdere draden heb mij achter broeder Stockman geschaard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb u trouwens al antwoord gegeven op vragen die u nu stelt, volgens mij zijn de principes belangrijker dan dogma's. Kijk nog maar eens even waar ik dit al toegelicht heb. Over wat fundamentele waarden van het christendom zijn bestaat discussie, is dit" mensen niet zinloos laten lijden en hen bijstaan in hun beslissingen die ze wettelijk mogen nemen omrent hun levenseinde" of is dit" enkel God beslist over levenseinde en dus negeren we dat wettelijk recht en beslist een instelling wat mag of niet? " Wat weegt dus zwaarder, het religieus dogma of het bieden van hulp aan wie het recht op euthanasie wil gebruiken?. Daar gaat de discussie immers over, en naar mijn mening is een professionele oordeel van artsen binnen psychiatrie belangrijker dan de persoonlijke religieuze overtuiging. Blijkbaar denken de broeders van liefde er ook zo over, de kerk zou die instelling ook kunnen omarmen en redeneren " wanneer een professionele arts van oordeel is dat de vraag om euthanasie terecht is, mag hij of zij in eer en geweten beslissen om hulp te bieden of niet en door te verwijzen". Dat doet uw kerk dus niet, ze mist alweer de kans om te evolueren in tijd en houdt vast aan dogma's die nog meer mensen uit hun kerk houdt. U bent duidelijk van de richting die dogma's hoog houdt, en mensen niet centraal kan zetten, vanuit evengoed christelijke principes.. mededogen, toch ook belangrijk? Waarom dan mensen zinloos laten lijden? Laatst gewijzigd door alice : 15 mei 2020 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen tegenspraak met de wetgeving, daar de Belgische wet niet stelt dat men euthanasie moet aanbieden of dat een arts moet ingaan op een euthanasie aanvraag. Net zoals de wet ook niet bepaalt dat een ziekenhuis abortus moet aanbieden en dat een arts bij ieder die het vraagt een abortus moet uitvoeren. U meent dus iets in de wet te lezen dat er helemaal niet staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelukkig dat de Kerk niet meegaat met de grillen van de tijd. Christus' boodschap is immers eeuwig en verliest zijn kracht niet. Daar waar de Kerk Jezus loslaat en het humanisme achterna holt, trekken de mensen weg. Dat wordt mooi geïllustreerd door wat in de Vlaamse kerken gebeurt en nog steeds aan het gebeuren is. Flauw afkooksel trekt geen mensen aan. Stevig voedsel wel. Op het einde verwart u mededogen met sentimentalisme, net zoals u al meermaals te kennen hebt gegeven de juiste invulling te missen van het woord naastenliefde. Het is geen zeemzoeterig gedoe waarbij we maar we op de golven van de emoties drijven. De mens zal daar geen eer in halen, maar hem alleen in verwarring achter laten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zou Jezus van euthanasie bij ondraaglijk lijden hebben gevonden? Ik ben er niet zeker van dat dat de lijn René Stockman zou zijn. De institutionalisering van iets persoonlijks dat geloof uiteindelijk toch is, leidt tot dat soort aberrante situaties.
Ik denk bovendien dat Jezus geen mondiale vereniging met strakke regels voor ogen had.
![]() |
#211 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, degenen die vanuit Rome de lijnen uitzetten in deze zaak beroepen zich op zijn morele nalatenschap. Ik keer in wezen de vraag om en stel de vraag: 'Hoe weten die dat?"
![]() |
#213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een van de basisgeboden die God ons gegeven heeft: "Gij zult niet doden". Bij euthanasie wordt een dodelijke stof in iemand gespoten. Iemand doodt een ander.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat er blijkbaar situaties zijn waar het doden van mensen wel is toegestaan. Het OT staat vol van dergelijke voorbeelden.
Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 15 mei 2020 om 14:43. |
![]() |
![]() |