Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2020, 01:53   #201
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
carbonnades a la flamande
Lekker en ietwat boertig. Ik hou ervan.
Van Boeuf Bourguignon ook. Is traditioneel verfijnder. (Maar da's krevetten op laag water zoeken ook.)
Oud 12 december 2020, 06:05   #202
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik denk ook dat het aan het gebrek aan gezamenlijke identiteit ligt dat de Belg zo'n achterbaks wezen is. Een Vlaamse identiteit zou daar iets aan kunnen verhelpen. Het Belgische vlaggengezwaai niet. Daar ontbreekt het belangrijkste element van de identiteit: de taal. Belg is men enkel wanneer het in de sport goed gaat. Willen we dus als individuen sterker worden, emanciperen, zowel Walen als Vlamingen als nieuwkomers, dan kan dit onland beter splitsen.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 12 december 2020 om 06:05.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 06:09   #203
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Absurd, ik heb twee jaar in New York gewoond. Ik was geen Belg of een Vlaming maar een New Yorker. Grappig was wel dat ik per toeval een Vlaamse tegenkwam die op het consulaat of ambassade werkte. Die viel achterover omdat ik nooit deelnam aan hun samenkomsten en wou me onmiddelijk inlijven.
Ik ben een beleefde jongen en zei dat ik zeker zou deelnemen aan hun dinges. Bij mezelf dacht ik, blaas hem op kut. Ik kan die mensen niet begrijpen dat ze geen afstand kunnen nemen van hun herkomst. Men verwijt Turken en Marrokanen dat ze in hun kring blijven maar veel Vlamingen zijn geen haar beter in buitenland. Blijf dan thuis onder uw kerktoren.
Ik heb dat helemaal anders ervaren. Terwijl al onze Europese buren met elkaar optrekken in het buitenland blijven Belgen net van elkaar weg. Terwijl Fransen, Nederlanders, Duitsers en Engelsen ongegeneerd hun taal spraken onder elkaar spraken Belgen Engels als ze dan toch met elkaar in contact kwamen, zeker als er niet Belgen in de buurt waren. Ik heb dat meerdere keren ervaren. Zeer raar.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Oud 12 december 2020, 06:28   #204
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Al voel ik me nog altijd niet echt Vlaming, ik zou het wel willen. Ik voel me wel minder Belg dan ooit. België roept bij mij niets maar dan ook niets positief meer op. België staat voor van bovenaf opgedrongen indoctrinatie, voor dwang, voor ongelijkheid, voor een kosmopolitisme van de gefortuneerden die de gewone Vlamingen in slavernij en armoede drukt, voor topsporters die minder moeten bijdragen dan kuisvrouwen. België staat voor het hypocriet over armoede zeiken maar het massaal veroorzaken, onder andere door de import ervan.

Laatst gewijzigd door Vlad : 12 december 2020 om 06:30.
Oud 12 december 2020, 06:44   #205
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Absurd, ik heb twee jaar in New York gewoond. Ik was geen Belg of een Vlaming maar een New Yorker. Grappig was wel dat ik per toeval een Vlaamse tegenkwam die op het consulaat of ambassade werkte. Die viel achterover omdat ik nooit deelnam aan hun samenkomsten en wou me onmiddelijk inlijven.
Ik ben een beleefde jongen en zei dat ik zeker zou deelnemen aan hun dinges. Bij mezelf dacht ik, blaas hem op kut. Ik kan die mensen niet begrijpen dat ze geen afstand kunnen nemen van hun herkomst. Men verwijt Turken en Marrokanen dat ze in hun kring blijven maar veel Vlamingen zijn geen haar beter in buitenland. Blijf dan thuis onder uw kerktoren.
Volledig akkkoord !
De rechtse rakkers vragen van andere mensen die hier komen wonen volledige assimilatie, op zijn minst totale integratie.
Maar als ze zelf in het buitenland gaan wonen, dan willen ze Vlaming blijven en dat zo hard mogelijk uitschreuwen.
Ik heb mij altijd afgevraagd, en doe dat trouwens nu nog, wat is dat zogenaamde gevoel van "Vlaming zijn" ?
Mijn conclusie is steeds...Ik ben Vlaming, en daar ben ik vet mee.....
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 06:56   #206
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zie onderschrift
Oud 12 december 2020, 10:15   #207
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Zie onderschrift

We kruipen zowel in het buitenland als in dit apenland onder onze beddenbak.
Als er volk rondom ons vertoeft toch.
Maar in de leegte van het heelal zijn wij de hardste roepers van de cosmos.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 10:17   #208
werkman
Europees Commissaris

Standaard

!

Laatst gewijzigd door werkman : 12 december 2020 om 10:19.
Oud 12 december 2020, 11:10   #209
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
!
Teveel manipulatie op dit forum. Dus ik zal nog verder afbouwen.
Ik ben hier niet om met mijn kloten te laten spelen.
Dit is geen forum voor alle Belgen maar wel een forum van een bepaalde partij.
Oud 12 december 2020, 11:29   #210
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Teveel manipulatie op dit forum. Dus ik zal nog verder afbouwen.
Ik ben hier niet om met mijn kloten te laten spelen.
Dit is geen forum voor alle Belgen maar wel een forum van een bepaalde partij.
Tournicourt zou paf staan door zo'n mensenkennis.

En ik? Ik meen dat hoor.
Hij heeft je altijd gewaardeerd. Geloof het ofni
Oud 12 december 2020, 11:40   #211
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We kruipen zowel in het buitenland als in dit apenland onder onze beddenbak.
Als er volk rondom ons vertoeft toch.
Maar in de leegte van het heelal zijn wij de hardste roepers van de cosmos.
Mooi gezegd, u bent waarschijnlijk Vlaming. De simpele waarheid in zulke diepgang weerklinken kan ook aan de Europese en dus ook,Vlaamse identiteit gelinkt worden. This is us.
Oud 12 december 2020, 11:54   #212
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Het juk is illusie.
Dan is honger dat ook.
Ik kan niet akkoord gaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 12:00   #213
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Eyskens zei ooit: in de b. politiek vloeit geen bloed, maar des te meer zever.

In deze draad, aan beide kanten van het "front", vind ik hetzelfde.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 12:11   #214
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Lekker en ietwat boertig. Ik hou ervan.
Van Boeuf Bourguignon ook. Is traditioneel verfijnder. (Maar da's krevetten op laag water zoeken ook.)
Boerekost : I love it !
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 12:16   #215
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Mooi gezegd, u bent waarschijnlijk Vlaming. De simpele waarheid in zulke diepgang weerklinken kan ook aan de Europese en dus ook,Vlaamse identiteit gelinkt worden. This is us.
https://www.youtube.com/watch?v=3DLR7dviLVE
Oud 12 december 2020, 12:18   #216
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook tijdens de Hollandse periode was er geen echt Vlaams volk als entiteit. De orangist JF Willems spreekt van Vlamingen en Brabanders, twee onderscheiden bevolkingen in zijn tijd blijkbaar. Men zou eerder moeten spreken van 'Nederlandssprekende Belgen' dan van 'Vlamingen'. Maar goed, wellicht komt die identiteit wel.

Maar dan nog blijft de vraag: wat is nu typisch 'Vlaams'? We hebben zelfs geen eigen officiële Vlaamse taal, want we nemen het Nederlands gestadig over van de Hollanders (cfr. het gebruik van de 'je' en de 'jij'). Bovendien, de wereld globaliseert zo snel dat wij (net als in andere landen) dingen overnemen die wereldwijd gangbaar zijn. En dan spreek ik nog niet over de vele moslims die hier nu zijn en die hier zullen blijven.

Dus, Vlaamse identiteit? Wat is dat eigenlijk??
Ho maar... als jij je gefrustreerd voelt omdat onze formele taal niet het "Vlaams" is, dan zul je toch ook wel beseffen dat er in Europa nogal wat volkeren leven die een formele taal gebruiken van een ander land. Ik denk dat op dat vlak de Zwitsers de kroon spannen: Duits, Frans en Italiaans. Ze hebben in een oostelijke uithoek van hun land nog één klein gebied waar een taal gesproken wordt die je als specifiek "Zwitsers" zou kunnen beschouwen: het Rhetoromaans. Verder: Oostenrijk spreekt Duits, niet "Oostenrijks". Finland: Fins en Zweeds. Liechtenstein: Duits. Ierland: theoretisch is de eigen formele taal het keltische "Gaelic" maar in werkelijkheid is het Engels, de taal van de vroegere "oppressor".
Geen van die volkeren loopt er daarvoor ongelukkig bij. Dus, beste Oosten, always look on the bright side of life...
Oud 12 december 2020, 12:26   #217
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Boerekost : I love it !
Ik kan jullie bijtreden, natuurlijk.
Maar ik heb hier nog geen halve letter gelezen wat die Vlaamse identiteit nu wel zou zijn.
En nog minder wat deze mij zou hebben opgebracht in mijn leven.

Ik begin het vieze gevoel te krijgen dat sommige zelf uitgeroepen flaminganten die Blut und Boden Vlaamse identiteit gebruiken om hun plat racisme op te stoelen.
Maar ergens geboren worden uit bepaalde ouders is puur toeval en dus geen enkele reden om fierheid uit te puren.

Dus mijn besluit uit deze draad is : ik ben toevallig Vlaming en dat heeft mij tot hier toe nog geen halve frank of cent meer opgeleverd.

Ik wens de VRT veel succes met die abstracte begrip Vlaamse identiteit. Maar ik kan nu al voorspellen dat voor de echte identitaire Vlaemen de getoonde Vlaamse identiteit op de VRT wel weer niet de juiste zal zijn.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 12:35   #218
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://m.youtube.com/watch?v=57Mdjj3FA8k
Oud 12 december 2020, 12:36   #219
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ho maar... als jij je gefrustreerd voelt omdat onze formele taal niet het "Vlaams" is, dan zul je toch ook wel beseffen dat er in Europa nogal wat volkeren leven die een formele taal gebruiken van een ander land. Ik denk dat op dat vlak de Zwitsers de kroon spannen: Duits, Frans en Italiaans. Ze hebben in een oostelijke uithoek van hun land nog één klein gebied waar een taal gesproken wordt die je als specifiek "Zwitsers" zou kunnen beschouwen: het Rhetoromaans. Verder: Oostenrijk spreekt Duits, niet "Oostenrijks". Finland: Fins en Zweeds. Liechtenstein: Duits. Ierland: theoretisch is de eigen formele taal het keltische "Gaelic" maar in werkelijkheid is het Engels, de taal van de vroegere "oppressor".
Geen van die volkeren loopt er daarvoor ongelukkig bij. Dus, beste Oosten, always look on the bright side of life...
Overigens, Oosten, als jouw voorkeur zou gaan naar het "Vlaams" dan vraag ik mij toch af welk Vlaams? Het Vlaams is immers een soepje van ettelijke dialecten. In het vroegere Joegoslavië hadden ze iets artificieel gemaakt, namelijk het Serbo-Kroatisch. Hier dan een synthese van West-en Oost-Vlaams met een flinke scheut Antwerps-Brabants en een goeie dosis Limburgse peper?Ik zie het hier niet gebeuren. Laat het "Vlaams" voor wat het in werkelijkheid is: een waaier van streekgebonden dialecten. Op zichzelf zijn ze allemaal respectabel en dikwijls inspirerend. Mijn oorspronkelijk dialect is het West-Vlaams uit de kuststreek dat ik enkel gebruik wanneer ik de familie bezoek aldaar. Overigens, ik merk dat zelfs de hardleers dialect sprekende West-Vlamingen er helemaal niet meer van opkijken wanneer ze in het Nederlands worden aangesproken. Dan antwoorden ze in het Nederlands, dikwijls met een min of meer uitgesproken accent, maar daar struikelt niemand over. Accenten vind je in elk land.
Oud 12 december 2020, 12:42   #220
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik kan jullie bijtreden, natuurlijk.
Maar ik heb hier nog geen halve letter gelezen wat die Vlaamse identiteit nu wel zou zijn.
En nog minder wat deze mij zou hebben opgebracht in mijn leven.

Ik begin het vieze gevoel te krijgen dat sommige zelf uitgeroepen flaminganten die Blut und Boden Vlaamse identiteit gebruiken om hun plat racisme op te stoelen.
Maar ergens geboren worden uit bepaalde ouders is puur toeval en dus geen enkele reden om fierheid uit te puren.

Dus mijn besluit uit deze draad is : ik ben toevallig Vlaming en dat heeft mij tot hier toe nog geen halve frank of cent meer opgeleverd.

Ik wens de VRT veel succes met die abstracte begrip Vlaamse identiteit. Maar ik kan nu al voorspellen dat voor de echte identitaire Vlaemen de getoonde Vlaamse identiteit op de VRT wel weer niet de juiste zal zijn.

Onze N-VA Minister-President Jambon heeft het al dikwijls gehad over een 'vlaamse canon' maar verder is het stil gebleven...

Als deze blauwdruk voor de opvoeding van de toekomstige generaties jonge Vlamingen ooit af geraakt, gaan ze de volgende generatie kunnen aanleren 'wie zij zijn, en wat hun identiteit is'.

Nu is dat nog allemaal een mysterie...

Maar voor dit gigantische werkstuk af gaat raken, vrees ik dat onze identiteit nog enkele jaren stof gaat zijn voor leuke debatten.

edit : de directie van VRT kan toch maar best enkele van hun communicatie mensen laten voldoende substantie bijeen harken om op lastige vragen van N-VA'ers te kunnen antwoorden dat zij wel voldoende moeite doen om de Vlaamse identiteit voldoende plaats te geven in de programmering.

Uitzendschema's paraat bij de hand hebben met de heruitzendingen van 'de kampioenen' bijvoorbeeld. Desnoods ad hoc wat kookprogramma's, wafels of een appeltaart bakken en zo.

ondertussen om het

Laatst gewijzigd door Pandareus : 12 december 2020 om 13:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be