![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Moet revisionisme & negationisme kunnen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
52 | 60,47% |
Ja, maar negationisme niet |
![]() ![]() ![]() |
11 | 12,79% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
23 | 26,74% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Lees:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#202 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die staat per definitie op 'een verhoog'. Zeker na kennisname van zaken die hij achteraf verbiedt. Op dit ogenblik stelt de censor zich boven zijn medemens, verklaart hem onbekwaam om oordeelkundig bepaalde meningen tot zich te nemen, en betracht hem voor de toekomst ongeinformeerd en onoordeelkundig te houden. Citaat:
Niet op korte en zeker niet op lange termijn behoort de ene mens voor de andere te bepalen wat hij aan opinies al dan niet tot zich mag nemen. Daar gaat het over. Citaat:
Maar ik wil ze best eens doortrekken. Uw 'arbiter' (censor) bemoeit zich in feite niet met de match, wat zijn goede recht is, maar met de berichtgeving erover. In de Joodse competitie mag een zware overtreding niet ontkend of gerelativeerd worden in de krant. Zelfs de 'bewijzen' via beeldmateriaal mogen niet verspreid worden. Aangaande de Rwandese competitie mag de krant de zware overtreding probleemloos in twijfel trekken, zelfs als het beeldmateriaal dit flagrant tegenspreekt. ![]() Citaat:
De teneur van je betoog is autoritair én tegelijk relativerend. Dat relativerende en de ogenschijnlijk 'goede bedoeling' maskeren echter voor mij niet het feit dat je de deur voor censuur op een kier zet..........................al was het maar 'in dit ene geval' 'om stennis te vermijden' 'om al dan niet persoonlijke gevoeligheden te sparen'
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 27 december 2004 om 09:16. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die stelt dat revisionisme en negationistisme niet verspreid mag worden..........
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van wie zich opwerpt als censor mag ik verwachten dat hij niet met de natte vinger te werk gaat, en duidelijke welomlijnde richtlijnen heeft en hanteert om onderscheid te maken tussen wat wel en wat geen imprimatur krijgt. Ikzelf wens geen enkel criterium te hanteren, en hoef er dus geen te geven. Het is dus aan de liefhebbers van de schaar om me te vertellen hoe zij de kwadratuur van de cirkel oplossen....... Citaat:
Kan de censuurliefhebber en censureerder die regel construeren? Neen? Mag hij dan zonder enige regel knippen op basis van..... niks de bollen? Dat hij dan met zijn fikken afblijft van de hele zwik en aan ons allen, met rede en een vrije wil begiftigd overlaatom te oordelen wat we lezen en wat niet, wat we onzin vinden en wat niet. Citaat:
Ze behelzen gebeurtenissen van 40 jaar ervoor. Waren die 40 jaar zonder censuurwetten daardoor een periode van zware ontwrichting? Antwoorden met ja of neen a.u.b. Citaat:
Censuur voor revisionisme lijkt mij in dit geval het opgieten van een fles hoestsiroop aan de kleinzoon omdat bompa 40 jaar terug een dubbele pleuris opliep.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 27 december 2004 om 15:48. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op naar toepassing op het concrete geval: het verspreidingsverbod op teksten die de holocaust schromelijk minimaliseren of ontkennen. Citaat:
Ik kan met de beste wil van de wereld niet inzien waarom mijn vraag daaromtrent fout zou zitten. Wie op dat criterium wenst te censureren, dient er een maatstaf voor te hebben. Ik hoop dat je inziet dat gevoeligheid niet kan afgemeten worden...... Evenmin fout is mijn vraag of dit geen selectiviteit en discriminatie inhoudt wanneer je voor één volk de gevoeligheden gaat sparen en al de rest in de kou laat staan...... Citaat:
Groeide in 1995 het besef dat de door revisionisme en negationisme geviseerde bevolkingsgroep misschien wel eens ontwrichtend, destabiliserend, aggresief en gewelddadig zou kunnen reageren bij het lezen der boekskes van uitgevrij Verbeke & frères? Hangt gij dan de overtuiging aan dat Verbekes boekskes, uiteraard massaal verkocht aan de Joodse gemeenschap, deze laatsten tot ongekende razernij zou drijven? Acht gij de Joodse gemeenschap ontdaan van haar vrije wil en oordeelkundig vermogen om Verbekes boekskes als onzin af te doen, zonder 'De Revisionistische Boekerij' en haar uitbaters bij nacht en ontij te schofferen op ontwrichtende destabiliserende wijze? Ik hoop niet dat dit uw opinie is: ze is deshumaniserend, betuttelend én hoogst denigrerend tegenover de Joodse gemeenschap en het oordeelsvermogen en zin voor burgerzin dat gij hen hiermee zoudt ontzeggen........... Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 27 december 2004 om 16:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Acht gij de geviseerde personen (door rev&neg of door G. Hoste) ontdaan van hun vrije wil en oordeelsvermogen om te beslissen al dan niet tot gewelddaden over te gaan? Citaat:
Doch eens de censuurdeur op een keir staat, weet je nooit wat er allemaal doorgheenglipt op verzoek van deze of gene censuurliefhebber....... De mindere ernst van die passage is een heel natuurlijke cesuur, een kleine 'luftpâuse' om de lezer eventjes naar adem te laten happen. Ik laste ze in, rekening houdend met uw vorige opmerking aangaande mijn drammerigheid. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In feite bepaalt de wetgever dus wat onder de censuurschaar valt. Zijn onze vertegenwoordigers dan uitgerust met speciale gaven om 'gevoeligheden in te schatten' 'het juiste moment van vrijgift te bepalen' 'de mate van mogelijk ontwrichtend maatschappelijk effect van een tekst in te schatten'? U dicht hen waarlijk speciale gaven toe als gevolg van hun verkiezing (of coöptatie, of répêchage)........
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze bevat meerdere verstrengelde argumenten pro-censuur. 1/De zeldzaamheid: 't Is maar voor een paar boekskes 2/Het onderhuidse (on)bekwaamheidsargument: (Staaf wat weet gij daar als niet-jurist vanaf) doch in feite als totale afknapper: 3/ Het aloude gezagsargument: De bekwame elite, de goedgeplaatste, wétende, bekwame, censors, die komt het toe!!! Die eer om kundig te knippen, valt te beurt aan de magistratuur die na lang en hard rechten studeren en elleboogwerk op 't juiste zetelke ploft. Dat zijn de mannen die de gas doen branden. Aan die schitterende kaste van illuminati valt de ultieme eer te beurt om op basis van hun loodzware rechtenstudies de producten van andere per definitie minderwaardige studies (geschiedkundige, literaire, waarom ook geen wetenschappelijke zoals in Copernicus' tijd) al dan niet van een imprimatur te voorzien of anders den Index op te zwieren. ![]() ![]() ![]() ![]() Vexille Ik hoop dat ge dit laatste paragraafke zwaar onder invloed neerpende. Ander excuus voor dit denigrerende discriminerende nep-excuus om aan censors een schijn van hogere bekwaamheid te geven, kan ik niet aanvaarden........... Ego te absolvo In nomine Calvadoniensis
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 27 december 2004 om 17:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En honger... vergeet honger niet. BTW : als je wil verderknokken met de piano : die heeft in K&K een poll gestart om zijn site hier terug te krijgen. Nog tot daar aan toe eigenlijk, maar wederom is hij daar aan het volharden in de boosheid en noemt hij jou degene die anti-blok sites wil verbieden.
Spuug eens in die handen, rol je mouwen op en tover een poeslieve moordende grimas op je gezicht... off you go. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waarop wacht de wetgever om de kwantum mechanica bij wet vast te leggen? Correcte discretionaire (oops, daar begin ik weer...) interpretatie kan moeiteloos door rechters in toga en hermelijn geleverd worden.
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En om niet téveel boekskes gaat. Een doos Valium op tafel voor wanneer ze een ontwrichtende gewelddadigheid de kop voelen opsteken bij het lezen van.........
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Supe®Staaf
Moeilijk repliceren op al die afzonderlijke posts, maar ik doe toch een poging... Primo: mijn stellingname koppel ik NIET vast aan de huidige wetgeving; die is inderdaad -zoals we ondertussen jammergenoeg wel gewoon zijn geworden- legistiek gezien een draak. Er zijn trouwens tientallen voorbeelden van "kromme" wetten gestemd in het afgelopen decennium... en onder paars is de teloorgang van het métier pas écht goed ingezet. Ik werk momenteel samen met een eindejaarsstudent aan een studie over de legistieke rommel die we sinds 2000 al hebben mogen slikken. Maar dat geheel terzijde... Ik wéét dat de huidige wetgeving totstand werd gebracht "om gevoelens te sparen" (zogezegd, uiteraard). En ik hoop aangetoond te hebben dat die zienswijze niet past in mijn optiek. Mijn uitgangspunt was immers van een heel andere strekking: "kunnen we leven met beperkingen op de vrije meningsuiting (censuur zo u wil)?" of nog "kan je dergelijke beperkingen zien als een functioneel en verdedigbaar gegeven?" De huidige casus neem ik als voorbeeld, en daar geef je terecht aan dat de motivatie van de wetgever fout zit. Ik volg je daarin voor de volle 100%. Dat er in de beslissing om een uitzondering te maken op de absolute vrijheid van meningsuiting altijd een zekere mate van arbitraire inschatting steekt, dat verhul ik niet. Trouwens, d�*t was ook de reden waarom ik stelde dat je in een poging om een objectieve regeling te formuleren eigenlijk de "kwadratuur van de cirkel" aan het maken bent. Maar wie is dan goed geplaatst om die inschatting te maken? In een democratie zouden dat toch de verkozenen des volks moeten zijn, of zie je dat anders, Supe®Staaf? Als je bovendien -volgens de juridische principes die ik eerder aangaf- de toepassing van die wetgeving toevertrouwt aan de rechterlijke macht, heb je al een tweede set van checks & balances... In je brief leek je me te solliciteren voor de post van censor, je had daar vragen over... Ik citeer even jouw repliek : Citaat:
2/ Ik werk niet met onderhuidse argumenten. Hou d�*t soort van opmerkingen dus maar buiten de discussie. 3/ Waar zit hier een oneigenlijk gezagsargument? Ga jij bij de cafébaas om de hoek om je appendix te laten verwijderen? Of bij de beenhouwer om je wijsheidstanden te laten trekken? Of laat je je echtscheiding regelen door de plaatselijke schoorsteenveger? (let op: ik heb ontzettend veel respect voor cafébazen, beenhouwers en schoorsteenvegers..) Maar waarom wordt rechtsbedeling steevast gezien als iets wat aan om het even wie kan of mag toevertrouwd worden? Waarom voelt iedereen zich blijkbaar spontaan huis-tuin-en-keukenjurist? En waarom leeft dat gevoelen niet als we over -pakweg- oncologie spreken? Sorry, maar je repliek klinkt mooi en populistisch, maar snijdt geen hout! Trouwens, om volksvertegenwoordiger te worden hoef je geen enkel diploma voor te leggen, en dan geniet je nog bovendien van de primauteit in de machtsverdeling.
![]() |
![]() |
#218 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zouden ze dan toch misschien niet a priori beter geschikt zijn om te oordelen wat anderen onder ogen dienen te krijgen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat behoort niet tot hun opdracht. Citaat:
Past uiteraard niet in een echte brief. Citaat:
Citaat:
Dus zelfs geen censuur voor een mop wat mij betreft. Citaat:
Maar om niet het risico te lopen dat mijn ironie niet opgemerkt wordt, zeg ik nog eens klaar en duidelijk: "Ik merk op wat ik wil. Zeker als het 1/niet onder decensuurwet valtOok als het baarlijke afzeik is. Citaat:
Een advocaat kent in veel gevallen nogabollen van geschiedenis, en hoeft zich dus niet te moeien met dergelijke publicaties. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 28 december 2004 om 00:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |