![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 februari 2021 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vele lange oorlogen waren de oorzaak van die bankroet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergeet ook niet dat de vader van Filips II , namelijk Karel V , heel zijn leven niets anders gedaan had dan oorlog te voeren. De staatsfinanciën Keizer Karel zijn zoon naliet, zullen ook niet al rooskleurig zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 februari 2021 om 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zelf blijf ik erbij. Holland is niet onze vijand, hooguit een concurrent en ieder verhaal heeft twee kanten. Wees jij maar anti-Hollands, maar ik moet er niet van weten. Laatst gewijzigd door Weyland : 9 februari 2021 om 11:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Nog eens herlezen zou ik zeggen, dat kan nooit kwaad. Kijk, de Furie was geen eerste Val, want zoals ik stelde was toen Antwerpen in bevriend Spaans gebied, dat niet in de handen van de vijand was, maar in eigen Spaanse handen, en dus niet door Spanje kon veroverd worden, en dus militair bezien niet kon vallen. Wat niet wegneemt dat het niet kon geplunderd worden. Maar dat kan men in militair opzicht niet beschouwen als een eerste Val. Die eerste militaire Val was dus toen het van de Opstand overging in Spaanse en die situeert zich dus voordat de Furie plaats vond. En die is minder bekend, zeer waarschijnlijk omdat de sociale gevolgen niet zo dramatisch waren, maar goed, het kan opgezocht worden wanneer dat was. Citaat:
Bah neen, strikt genomen heeft het Oosten dus geen gelijk omdat die Furie niet te maken heeft met een Val zoals ik hierboven schets.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 12:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Want inderdaad, tijdens het VKN beleefden we het tegendeel. Toen kon dank zij Willem I Antwerpen uitgroeien tot de belangrijkste haven van Nederland. Om nog maar te zwijgen over de rest van de verwezenlijkingen. Ook die lijst is lang, heel lang zelfs. Maar dat weet ge wellicht wel. Maar desondanks....tja, zoals Weyland zegt, buikgevoel en emoties halen uiteindelijk de overhand. Niet alleen spijtig, maar ook merkwaardig dat ge ondanks een toch wel gedegen geschiedkundige kennis tot andere inzichten komt dan wij... Of hoe sterk dat buikgevoel is van waaruit men irrationeel supportert voor voetbalklub X. Hetzelfde geldt trouwnes voor het Oosten. En dat mij ook weer maar eens doet denken aan de situatie toen de DDR tol vroeg aan West-Duitsers om over hun grondgebied naar West-Berlijn te rijden. Dat is kortzichtige kloterij door machthebbers en bepaalde belangengroepen. Maar zoals we zagen nam dat geen dieper gedragen hereniginswens weg, als met het totale plaatje bekijkt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 12:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb geen anti-Holland standpunt, deel zelfs regelmatig het bed met een Hollandse. Maar als je toch over goede samenwerking wil spreken, geef dan eens enkele punten waarop Den Haag wel goed samenwerkt met Vlaanderen? Je zal ver moeten zoeken, om er geen te vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als tegenreactie op die verplichting begon Willem I ook aan de uitgravingen van het Wilmina-kanaal, het Julianakanaal en de Willemvaart, dit om te zorgen dat men geen gebruikte van de haven van Antwerpen, maar van de haven van Rotterdam. De tocht via de waterwegen vanuit Luik duurde immers 12 dagen en moest via het Kempische kanaal gebeuren, terwijl dankzij deze kanalen de tocht naar Rotterdam maar 4 dagen duurde. In Vlaanderen en Wallonië hield hij de uitbouw van de waterwegen zelfs tegen, juist om Rotterdam te bevoordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat moeten we eens nalezen. Kunt ge hier een link plaatsen ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb dan ook niet beweerd dat het een taalstrijd was, maar goed, men zal mijn punt wel begrepen hebben, zeker. En dat blijft in die ganse geschiedenis onderbelicht of zelfs niet eens belicht. En ten onrechte, want als er één gevolg is van die oorlog, dat tot op de dag van vandaag van belang is, dan is het dat wel. Plus natuurlijk het feit dat indien de Vlaanders Frans gebied gebleven waren, Brabant de volgende dominosteen zou zijn geweest die in Franse handen viel. Kortom de Vlaanderaars, met de Bruggelingen op kop, hebben daar het Bourgondische Rijk, het latere België en het huidige Vlaamse Gewest gered. De geopolitieke impakt, annex de daarmee samenhangende taalverhoudingen was dus ronduit kolossaal te noemen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een andere omwenteling deed zich geruisloos voor. De adellijke cavalerie had eeuwenlang de slagvelden van Europa gedomineerd. De toekomst echter was aan gedisciplineerde infanterie-eenheden, georganiseerd in dicht opgepakte formaties, bewapend met lange pieken en goed getrainde (kruis)boogschutters. Stedelijke milities van poorters beantwoorden aan die eis en ze waren superieur geworden aan de zwaarbewapende (adellijke) cavalerie, zoals 1302 al voor een groot stuk had aangetoond. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 februari 2021 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ineens ook dat van zijn zij vader Lodewijk Van Nevers. Citaat:
![]() Is dat effe in mijn vuistje lachen als ik de heroïsche maar tragische Vlaanderse ridderroman lees, die de Vlaanderse geschiedenis uiteindelijk is. Het zal helaas weer teveel kosten om die eens te verfilmen. Spijtig dat ik niet eens minister van kultuur kan zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 19:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gij die consequent de ‘gij‘-vorm gebruikt, waarom gebruikt u dan het woord ‘plassen’ en niet het woord ’pissen’?? Want alleen dat laatste woord is Vlaamse taal! Plassen is kneuterig Hollands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Europees Commissaris
|
![]() Haha, zoals 99% van deze draad....
![]() Citaat:
Want alleen dat laatste woord is Vlaamse taal! Plassen is kneuterig Hollands. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 februari 2021 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg maar wat is. Waarom moeten Vlamingen de taal van de Hollanders steeds weer overnemen? Wees eens fier op uw eigen Vlaamse taal. Niet te verwonderen dat Vlamingen altijd het kneusje zijn geweest in de loop der geschiedenis . Ze verpatsen steeds weer hun eigen taal. Nu nog altijd. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 februari 2021 om 20:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hollanders liggen veel minder wakker hiervan. Het is gezever.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |