Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2021, 16:32   #201
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Ik ben bang dat dit niet klopt. Om een voorbeeld te noemen: het Fries is een taal, en dus geen dialect (tweede officiële taal van Nederland!), Friesland heeft echter geen eigen strijdmacht.
Het Vlaams daarentegen is weer wel een dialect maar mag, omdat het buiten de Nederlandse landsgrenzen gesproken wordt, niet zo genoemd worden (met uitzondering van het Zeeuws-Vlaams); het Vlaams is officieel een "taalvariant" van het Nederlands. Maar wanneer Vlaanderen weer deel zou uitmaken van een verenigd Nederland zou het Vlaams weer wel een dialect genoemd mogen worden.
...maar gelukkig zal dat nooit gebeuren.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 16:34   #202
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Nog interessanter.

In Suriname wordt op de tv de Nederlander noch de Vlaming noch de Surinamer ondertiteld.

Amerikaanse films worden dat trouwens ook niet.

De Surinamer heeft gewoon wat meer taalgevoel dan de Hollander.
Wat heeft dit allemaal te maken met Brussel ?

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 16:36   #203
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
...maar gelukkig zal dat nooit gebeuren.
Jij hebt een glazen bol.
Dat weten we.
Maar...
er is een grote krak in.

Oud 18 oktober 2021, 18:32   #204
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad een dialect van het Nederlands.

Eens zag ik de definitie van een taal en een dialect.

"Een taal is een dialect met een eigen leger."

Daarom wordt het Noors bijvb als taal erkend en niet als een dialect van het Deens .
En het Portugees wordt ook als een aparte taal beschouwd en geen dialect van het Spaans.
Zelfs het Luxemburgs wordt erkend als taal en niet als een Duits dialect.

Noorwegen ,Portugal en Luxemburg hebben hun eigen leger.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Van Dale"
Taal: spraakklanken van een bep. gemeenschap: de Nederlandse taal; in alle talen zwijgen volstrekt zwijgen.

Dialect: ieder van de talen die uit een gemeenschappelijke grondtaal zijn voortgekomen.

Limburgs is ouder dan het standaard-Nederlands. Limburgs kan dus geen dialect van het Nederlands zijn.

Uw omschrijving van taal is een politieke omschrijving. Fries is trouwens ook erkend als taal. EN dan moet men vaststellen dat Limburgs verder af staat van AN dan Fries. Er is hier dus duidelijk sprake van een politieke keuze. Een keuze die niks te maken heeft met taalkunde.

Laatst gewijzigd door pajoske : 18 oktober 2021 om 18:34.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 18:44   #205
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Limburgs is ouder dan het standaard-Nederlands. Limburgs kan dus geen dialect van het Nederlands zijn.

Uw omschrijving van taal is een politieke omschrijving. Fries is trouwens ook erkend als taal. EN dan moet men vaststellen dat Limburgs verder af staat van AN dan Fries. Er is hier dus duidelijk sprake van een politieke keuze. Een keuze die niks te maken heeft met taalkunde.

Limburgs ,Brabants, Zeeuws, Vlaams en Hollands zijn allen dialecten die ontstaan zijn uit het Nederfrankisch ,wat we nu het Nederlands noemen.

Limburgs is één van de Nederlandse dialecten zoals Brabants, Zeeuws ,Vlaams en Hollands.Niet meer en niet minder.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 19:08   #206
pajoske

Standaard

Citaat:
Limburgs ,Brabants, Zeeuws, Vlaams en Hollands zijn allen dialecten die ontstaan zijn uit het Nederfrankisch ,wat we nu het Nederlands noemen.

Limburgs is één van de Nederlandse dialecten zoals Brabants, Zeeuws ,Vlaams en Hollands.Niet meer en niet minder.
Citaat:
In Belgisch Limburg en het zuiden van Nederlands Limburg worden Frankische dialecten gesproken die volgens het criterium van de Tweede Germaanse klankverschuiving "Middelduits" zijn en die rondom de Duitse grens overlopen in het Ripuarisch, een vorm van Middelfrankisch. Deze dialecten in Belgisch en Nederlands Limburg worden ook wel als een aparte taal - het Limburgs - behandeld. Het Limburgs heeft een officiële status als streektaal in het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden.
bron wikipedia op basis van 'Harbert, W., 2007, The Germanic Languages, Cambridge University Press'

PS Brussel was Brabantstalig en is nooit Nederlandstalig geweest. Behalve voor de overheid is er een wettelijke verplichting om standaardnederlands te gebruiken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 18 oktober 2021 om 19:13.
Oud 18 oktober 2021, 19:32   #207
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bron wikipedia op basis van 'Harbert, W., 2007, The Germanic Languages, Cambridge University Press'

PS Brussel was Brabantstalig en is nooit Nederlandstalig geweest. Behalve voor de overheid is er een wettelijke verplichting om standaardnederlands te gebruiken.
U moet er dan wel bij vertellen dat deze streektaal nog maar door een handje vol mensen gesproken wordt.
Het Limburgs dialect (want dat bestaat ook) is veel gangbaarder.

P.s. het Brabants is wel degelijk een Nederlands dialect ; )

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 18 oktober 2021 om 19:33.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 09:45   #208
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

PS Brussel was Brabantstalig en is nooit Nederlandstalig geweest.r Behalve voo de overheid is er een wettelijke verplichting om standaardnederlands te gebruiken.
Wat is dát nu ?

Oud 19 oktober 2021, 10:33   #209
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat jij hier zo krampachtig zit te pontificeren i.v.m. het Limburgs kan net zogoed gezegd worden over het West-Vlaams. Het West-Vlaams heeft klanken en uitdrukkingen die zéér veel eeuwen terug ook al voorkwamen. Trouwens wanneer je luidop teksten leest in het oud-Nederlands (zoals de sage van Beatrijs) dan hoor je praktisch West-Vlaams (bv. “Ghie” en “Huus”). Maar het Limburgs net zomin als het West-Vlaams worden tegenwoordig als een volwaardige taal beschouwd, gewoon omdat ze een geografisch zeer beperkte verspreiding en gebruik kennen en bijgevolg niet als een overkoepelend communicatiemiddel aanvaard zijn. Dus: dialect.
Oud 19 oktober 2021, 15:56   #210
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat jij hier zo krampachtig zit te pontificeren i.v.m. het Limburgs kan net zogoed gezegd worden over het West-Vlaams.
Die vergelijking gaat niet helemaal op. Het West-Vlaams is een dialect, daar bestaat geen discussie over. Maar bij het "Limburgs" ligt het wat gecompliceerder. Je hebt het Limburgs namelijk zowel als dialect als als streektaal. De streektaal, officieel erkend dus, wordt echter nog maar door een handje vol mensen gesproken. Het dialect Limburgs, waar ook weer verschillende varianten van bestaan, is veel gangbaarder.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 16:44   #211
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De meeste franstaligen vinden ALTIJD een of andere flauwe "reden" om geen Nederlands te leren.
Ofwel zijn ze te dom.
Waar ik werk en het is in Vlaanderen, zijn er evenwel Vlamingen als Franstaligen en ze spreken beide talen zonder geen enkel probleem. Meer nog : veel van die Franstaligen wonen ook in Vlaanderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 16:48   #212
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het Brabants IS Nederlands. Sterker nog, het heeft zelfs een grote bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het Standaardnederlands (naast het Hollands natuurlijk).

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 19 oktober 2021 om 16:48.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 16:50   #213
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waar ik werk en het is in Vlaanderen, zijn er evenwel Vlamingen als Franstaligen en ze spreken beide talen zonder geen enkel probleem. Meer nog : veel van die Franstaligen wonen ook in Vlaanderen.
Dan zijn het Vlamingen. En waaw, Vlamingen die Nederlands praten, waar gaan we dat schrijven. Straks moeten we nog op onze knietjes gaan zitten omdat mensen die in Vlaanderen wonen ook effectief Nederlands kunnen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 17:14   #214
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dan zijn het Vlamingen. En waaw, Vlamingen die Nederlands praten, waar gaan we dat schrijven. Straks moeten we nog op onze knietjes gaan zitten omdat mensen die in Vlaanderen wonen ook effectief Nederlands kunnen.
Het zijn Belgen, net als u en ik. En ik had het vooral op het feit dat die Franstaligen het Nederlands zeer goed kennen. Veel van die collega's hebben trouwens zelfs kinderen en ze gaan naar het Nederlandstalig onderwijs.
We zijn dus zeer ver van de algemene stereotypes over de Franstaligen die we hier kunnen lezen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 17:56   #215
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn Belgen, net als u en ik. En ik had het vooral op het feit dat die Franstaligen het Nederlands zeer goed kennen.
Brussel vormt het levende bewijs van het tegenovergestelde van wat jij beweert.
Oud 19 oktober 2021, 17:58   #216
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn Belgen, net als u en ik. En ik had het vooral op het feit dat die Franstaligen het Nederlands zeer goed kennen. Veel van die collega's hebben trouwens zelfs kinderen en ze gaan naar het Nederlandstalig onderwijs.
We zijn dus zeer ver van de algemene stereotypes over de Franstaligen die we hier kunnen lezen.
Bouchez is dus geen stereotype

Federaal politicus die zich als "Bon Belge" uit met zijn tricolore mondmasker, maar hij spreekt geen woord Nederlands ,de taal van de meerderheid in België.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 18:13   #217
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Maar fox heeft ook gelijk : als het Belgen zijn die ingeschreven zijn in Vlaanderen, zijn ze Vlaming. Daarbij is totaal irrelevant welke taal ze spreken en wat hun originele roots zijn.
Dat die mensen nu Nederlands praten is top, en hun kinderen zullen de facto opgroeien (door het nederlandstalig onderwijs) als Vlaming.

Met stereotypes zijn we inderdaad niets.
Oud 19 oktober 2021, 18:16   #218
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Federaal politicus die zich als "Bon Belge" uit met zijn tricolore mondmasker, maar hij spreekt geen woord Nederlands ,de taal van de meerderheid in België.
Beter leren lezen : hij had het over franstaligen die nu in Vlaanderen wonen, die nu nederlands praten en wiens kinderen nederlandstalig onderwijs volgen.

Niets te maken dus met de figuur Bouchez. Die is inderdaad een stereotype.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 19 oktober 2021 om 18:17.
Oud 19 oktober 2021, 18:20   #219
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hij begrijpt wel alles. Ik vind dat je niet direct een taal moet kunnen spreken ze begrijpen en antwoorden in je eigen taal vind ik meer dan genoeg en soms zelfs beter opdat buiten een paar uitzonderingen iedereen zich best kan uitdrukken in zijn moedertaal en al zeker wat betreft het leggen van nuances.
Uiteraard moet dit ook kunnen voor Nederlandstaligen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 20:04   #220
pajoske

Standaard

Citaat:

Gij zijt precies slecht ingelicht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bouchez in HBVL"
“Intussen is mijn woordenschat redelijk uitgebreid en begrijp ik het Nederlands heel goed, maar het spreken, moet ik nog oefenen. Ik heb een leraar Nederlands, ik praat Nederlands met mijn Nederlandstalige woordvoerder, met Nederlandstalige journalisten, ik trek rond in Vlaanderen, de Vlaamse cultuur is nu ook mijn wereld geworden. In De Afspraak of in Ter Zake spreek ik nog Frans, omdat het moeilijk is om je in een vreemde taal zeer precies uit te drukken. Maar tegen de verkiezingen van 2024 moet ik ook wel in het Nederlands kunnen debatteren. Ook al zitten mijn kiezers in Wallonië, de politiek is van het hele land.”
bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211001_97309592

Hij pleit in dat artikel trouwens om Nederlands te verplichten in het Waalse onderwijs.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be