Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2005, 00:32   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Tja, meer zal er niet uit te halen zijn. Tanken in Nederland loont ook al niet. Jammer toch dat ze niet meer met stoomtreinen rijden, want kolen schijnen er nog wel volop te zijn in Limburg.
Misschien moeten ze aan de Limburgse grens dan maar tol heffen... Belastingen op het aantal wielen van de treinwagons en de grootte van de snor van de machinisten...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 21:16   #202
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Goh, waarom zijn ze in Nederlands Limburg dan zo tegen heropening van de IJzeren Rijn? Welke gunstige economische gevolgen kan het langsdenderen van goederentreinen in godsnaam hebben voor Limburg?

Ja, de IJzeren Rijn is zo geliefd in Limburg, dat plannen om de lightrailtrein uit Dalheim door te trekken naar Roermond bewust door gemeente en provincie worden tegengehouden, omdat het een precedent zou kunnen scheppen voor al die goederentreinen. Hooguit een keer per uur een lichte reizigerstrein is natuurlijk niet zo erg, elke tien minuten een zware goederentrein daarentegen...
Het enige probleem dat Nederland heeft met de ijzeren rijn is dat deze door natuurgebied gaat. Ik denk dat de nederlandse politiekers er ook niet happig op zijn omdat het mogelijk de positie van hun havens aantast.
Economische gevolgen: incentieven voor uitbreiding transportsector in beide limburgen. Door de uitbreiding van de Europese unie wordt verwacht dat het euregio gebied een van de logistieke centra zal worden van de unie.
De ijzeren rijn zou dat verder in de hand werken ...
Oud 4 januari 2005, 23:07   #203
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Spijtig voor Vlaanderen_Onafhankelijk die zich in de eerste plaats Limburger voelt.
So? Als de 'papieren' provincies afgeschaft zijn, rest er mij nog steeds het gevoel een Limburger te zijn en dat pakken ze mij nooit af.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 23:09   #204
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Als u de afschaffing van de provincies goedkeurt, dan is het misschien toch wel ver gekomen met u als Limburger, niet ? Ieder z'n goed recht om in zijn idealen te geloven natuurlijk, maar voor mij is het alvast een zeer goede reden om niet voor uw partij te stemmen. Ik zal dan ook NOOIT in Vlaanderen geloven.
So what? Laat ze de papieren provincies maar afschaffen. Mijn 'Limburgergevoel' pakken ze mij nooit af. Je hebt het echt niet begrepen hé.
Oud 4 januari 2005, 23:11   #205
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dan zou u weten dat de IJzeren Rijn slechts door het bovenste topje van Vlaams-Limburg loopt en dat er geen enkele toegevoegde waarde is voor Limburg. De IJzeren Rijn is er immers terwille van de Antwerpse haven.

En de Noord-Limburgse economie, in casu het industriële Lommel dat met de Ijzeren Rijn een snelle aansluiting heeft op zowel het Ruhrgebied als de Antwerpse haven. Dat tweede heeft dan weer een gunstige invloed op de logistieke poort die men van Limburg zou willen maken.
Oud 4 januari 2005, 23:17   #206
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als er toch een interlimburgse spoorlijn zou geopend worden, lijkt me Maastricht-Hasselt een stuk kansrijker. Hasselt en Genk zijn wel redelijke centra en Maastricht is ook een behoorlijke stad met een stedelijk achterland in Zuid-Limburg.
Genk zal, bij een heropening van e lijn Hasselt-Maastricht via As en Maasmechelen eens te meer overgeslagen worden aangezien het Genkse station dat een kopstation is, achter de 'bocht' van Hasselt naar As (via het industriegebied Genk-Noord) ligt en bij reizigersvervoer dus niet bereikt kan worden.

Anders is het met Stevaerts plan om een sneltram over de Europalaan in Genk te laten rijden, maar aangezien ze die pas vernieuwd hebben, zullen ze in Genk niet happig zijn op weer nieuwe werken.
Een degelijke passagiersontsluiting voor Limburg is dus niet meer dan een fata morgana.
Oud 4 januari 2005, 23:22   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
So? Als de 'papieren' provincies afgeschaft zijn, rest er mij nog steeds het gevoel een Limburger te zijn en dat pakken ze mij nooit af.
Ja, natuurlijk. Daarenboven denk ik dat bepaalde streken sowieso een groepsgevoel kennen ongeacht of daar nu een of andere administratieve structuur tegenover staat. Kempenaars bijvoorbeeld. Mensen uit het Pajottenland. De streek van de Westhoek. Allemaal streken waar er een "streekgevoel" van bestaat, zonder dat daar een wettelijke "papieren" structuur werd opgeplakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 16:54   #208
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jehann
Het enige probleem dat Nederland heeft met de ijzeren rijn is dat deze door natuurgebied gaat. Ik denk dat de nederlandse politiekers er ook niet happig op zijn omdat het mogelijk de positie van hun havens aantast.
Dat laatste is een argument dat Vlamingen bedenken. De Betuwelijn was en is net zo omstreden. Het gaat vooral om de aantasting van de natuur en de woonomgeving in Limburg, met daarbij het feit dat Limburg er zelf niets aan heeft. Wel zware lasten, maar geen enkele lusten.

Citaat:
Economische gevolgen: incentieven voor uitbreiding transportsector in beide limburgen. Door de uitbreiding van de Europese unie wordt verwacht dat het euregio gebied een van de logistieke centra zal worden van de unie.
De ijzeren rijn zou dat verder in de hand werken ...
Ik zie niet in hoe de transportsector in Limburg zou kunnen profiteren van voorbijrijdende goederentreinen. Limburgse bedrijven hebben daar niets aan.
Ik zie evenmin in waarom Limburg vanwege de uitbreiding van de EU een logistiek centrum van de EU zou kunnen worden. Volgens mij verandert die uitbreiding weinig aan de specifieke economische situatie in Limburg, of het moet zijn dat het gebied minder subsidie zal krijgen omdat de aandacht naar de Midden- en Oost-Europese landen zal verschuiven. Wat de IJzeren Rijn hiermee te maken heeft is mij overigens een raadsel.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 16:56   #209
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in hoe de transportsector in Limburg zou kunnen profiteren van voorbijrijdende goederentreinen. Limburgse bedrijven hebben daar niets aan.
Ik zie evenmin in waarom Limburg vanwege de uitbreiding van de EU een logistiek centrum van de EU zou kunnen worden. Volgens mij verandert die uitbreiding weinig aan de specifieke economische situatie in Limburg, of het moet zijn dat het gebied minder subsidie zal krijgen omdat de aandacht naar de Midden- en Oost-Europese landen zal verschuiven. Wat de IJzeren Rijn hiermee te maken heeft is mij overigens een raadsel.
Er moet daar een personentrein komen. Dat zou het voor veel Limburgers een stuk gemakkelijker maken om elders te gaan werken.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 17:07   #210
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Genk zal, bij een heropening van e lijn Hasselt-Maastricht via As en Maasmechelen eens te meer overgeslagen worden aangezien het Genkse station dat een kopstation is, achter de 'bocht' van Hasselt naar As (via het industriegebied Genk-Noord) ligt en bij reizigersvervoer dus niet bereikt kan worden.

Anders is het met Stevaerts plan om een sneltram over de Europalaan in Genk te laten rijden, maar aangezien ze die pas vernieuwd hebben, zullen ze in Genk niet happig zijn op weer nieuwe werken.
Een degelijke passagiersontsluiting voor Limburg is dus niet meer dan een fata morgana.
De lijn Maastricht-Hasselt loopt bij mijn weten niet via As en Maasmechelen, maar via Lanaken, Gellik, Eigenbilzen, Munsterbilzen, Beverst en Diepenbeek. Er wordt wel onderzoek gedaan naar een tweede interlimburgse verbinding Sittard-Genk, aan Nederlands-Limburgse kant via het oude DSM-lijntje Sittard-Geleen-Urmond(-Stein), aan Vlaams-Limburgse kant via het oude kolenspoortje Genk-Waterschei-As-Eisden. Hiervoor zou alleen wel eerst een nieuwe brug over de Maas gebouwd moeten worden en dat zal er voorlopig niet in zitten. Desalniettemin is het wel mogelijk om de trein uit Maastricht na Hasselt alvast door te laten rijden naar Genk.

Een verbinding die wellicht ook rendabel zou kunnen worden, is een noord-zuidverbinding door Limburg, vanuit Eindhoven naar Genk en Hasselt. Maar zo'n verbinding moet helemaal uit het niets worden aangelegd, dus dat is eveneens een langetermijnverhaal.
Oud 7 januari 2005, 17:13   #211
Dimitri

Standaard

Citaat:
Er moet daar een personentrein komen. Dat zou het voor veel Limburgers een stuk gemakkelijker maken om elders te gaan werken.
Zoals ik al eerder zei kan die personentrein er nu ook al rijden. Het spoor tussen Neerpelt en Weert wordt immers nog (incidenteel) gebruikt. Maar blijkbaar is de vraag te klein om er een reizigersverbinding van te maken en/of is men niet bereid er geld in te steken. In ieder geval houdt een eventuele reizigersverbinding geen enkel verband met de IJzeren Rijn, wat een goederenverbinding is tussen Antwerpen en het Ruhrgebied die Limburg enkel doorkruist.
Oud 9 januari 2005, 15:31   #212
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Speciaal voor Jan en de andere Vlaams Nationalisten hier. Een lezersreactie uit 'Het Belang Van Limburg', van Antoine Lejeune uit Gingelom:

"Terecht wijzen lezers op deze bladzijden geregeld op de eigenheid van Limburg. Het is inderdaad waar dat Limburgers - net als Brabanders en Anwerpenaren trouwens - geen Vlamingen zijn. Volgens de Vlaams-nationale dogma's echter moet elk spoor van Limburgse identiteit onverbiddelijk worden uitgewist: zelfs de provincies moeten voor hen verdwijnen. De grote meerderheid van de Limburgers daarentegen heeft nooit - in tegenstelling tot de Vlaams-nationale separatisten - haar uniciteit en streekkenmerken gebruikt om afscheiding te eisen van België. Integendeel zien de meeste mensen hier, en in andere provincies, de ongelooflijke eenheid in verscheidenheid in ons kleine België als een formidabele troef. Een boodschap die best mag uitgedragen worden."

Ik ben dus zéker niet de énigste. Dit soort reacties duiken meer en meer op in Limburg. Ik denk dat de B.U.B. in Limburg dus nog wel héél veel stemmen in de wacht zou kunnen slepen, mits wat moeite te doen de Limburgers eens héél duidelijk te wijzen op de 'goede bedoelingen' van de Vlaams Nationalisten met ons Limburg !
Oud 9 januari 2005, 15:36   #213
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Wat houdt jullie in godsnaam tegen om voor Wallonië te kiezen bij Vlaamse onafhankelijkheid ? Doen, zou ik zeggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 15:59   #214
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Wat houdt jullie in godsnaam tegen om voor Wallonië te kiezen bij Vlaamse onafhankelijkheid ? Doen, zou ik zeggen.
Gewoon die onafhankelijkheid tegen houden is voor ons het beste.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 16:01   #215
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Gewoon die onafhankelijkheid tegen houden is voor ons het beste.
Leer eens zelf jullie plan trekken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 16:06   #216
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik ben dus zéker niet de énigste. Dit soort reacties duiken meer en meer op in Limburg. Ik denk dat de B.U.B. in Limburg dus nog wel héél veel stemmen in de wacht zou kunnen slepen, mits wat moeite te doen de Limburgers eens héél duidelijk te wijzen op de 'goede bedoelingen' van de Vlaams Nationalisten met ons Limburg !
Ik zou graag eens willen weten waarom jij denkt dat de BUB iets voor Limburg kan betekenen. De Limburgse onafhankelijkheid zal er niet dichter bij mee komen, integendeel: de afstand tussen Nederland en België is immers een stuk groter dan tussen Nederland en Vlaanderen.
Oud 9 januari 2005, 16:07   #217
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, laat de Vlaams-Nationalisten dat dan ook maar in hun programma opnemen, dat de Limburgers zélf hun plan moeten trekken ! Maar neen, dat past er natuurlijk niet in, want jullie kunnen de Limburgse stemmen maar al te goed gebruiken...
Oud 9 januari 2005, 16:10   #218
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

De afstand tussen nederlands en belgisch limburg is nog kleiner dan de kloof tussen antwerpen of de vlaanders en Belgisch Limburg.
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 16:10   #219
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou graag eens willen weten waarom jij denkt dat de BUB iets voor Limburg kan betekenen. De Limburgse onafhankelijkheid zal er niet dichter bij mee komen, integendeel: de afstand tussen Nederland en België is immers een stuk groter dan tussen Nederland en Vlaanderen.
Ik ben er gewoon tegen dat de Vlaams-Nationalisten de Limburgers misbruiken in hun onafhankelijkheidsstrijd. Die lezersreactie van Antoine Lejeune bewoordt eigenlijk perfect mijn gevoel over Limburg en België.
Oud 9 januari 2005, 16:13   #220
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Alles is beter dan samenwerken om jullie doelen te bereiken. Wij zijn toch maar de domme trage en arme limburgers voor jullie......
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be